Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

IB1 + Märklin 763xx seinen

Gestart door Laurent woensdag 16 augustus 2017, 22:18:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
IB1 + Märklin 763xx seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
IB1 + Märklin 763xx seinen
Ik heb een IB1 met software 2.001 en een tweetal Märklin 76391 seinen. Ik heb 1 sein in een doosje waarop echt een stickertje met V2.0 op zit en en sein zonder doosje. Op de decoders is eigenlijk geen verschil te zien, behalve dat sein V2.0 een witte stip heeft en beide chips een rood stipje hebben. Volgens ESU zou dat betekenen dat het sein geupgrade is naar V2.0. Als ik de seinen aansluit op mijn CS3, werken ze beide zonder problemen. Sluit ik de seinen aan op de IB, dan blijft het sein met V2.0 sticker en wit+rood stipje werken, maar wordt het sein zonder sticker en met alleen rood stipje na enkele seconden onbedienbaar. Het reageert dan nergens meer op, hoe vaak ik hem ook op rood of groen druk. In de eerste seconde doet hij het, daarna blijft hij staan op de laatst gekozen stand. Sluit ik de analoge bedienkabels aan (voor bediening met een schakelkastje), dan blijft het sein het probleemloos doen, maar op de IB is hij onbestuurbaar geworden.

Wie o wie weet raad?

Groet,
Laurent
Re: IB1 + Märklin 763xx seinen
Je stuurt met hetzelfde protocol aan? (MM of DCC)
Re: IB1 + Märklin 763xx seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: IB1 + Märklin 763xx seinen
Uiteraard. Beide op MM. Seinen lusten volgens mij ook alleen MM.
Re: IB1 + Märklin 763xx seinen
Citaat van: Laurent op woensdag 16 augustus 2017, 22:18:43
...
Wie o wie weet raad?
...
Afscheid nemen van de IB1?  ;)
Je hebt een prima opvolger nu.

Groeten,
Ton.
Re: IB1 + Märklin 763xx seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: IB1 + Märklin 763xx seinen
Ja, voor thuis wel ja. Echter, bij de grotere sessies in Duitsland is alles IB en Loconet based.
Re: IB1 + Märklin 763xx seinen
Lijkt mij een timing probleem van het Motorola format.
Kun je aanpassen in de IB met
Sonderoption 902 - 16 (Werkseinstellung 12)
Sonderoption 914 - 40 (Werkseinstellung 18)

Groetjes
Re: IB1 + Märklin 763xx seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: IB1 + Märklin 763xx seinen
Dank voor je antwoord. Was helaas niet de oplossing. Bij het compleet uitschakelen van alle DCC signalen, zowel loks als wissels, en daarna een reset heeft wel een oplossing geboden. Het sein blijft nu wel gewoon werken. Het probleem zit hem dus in de firmware van het sein. Alhoewel ik had verwacht dat het, gezien de rode stip, een V2.0 was, lijkt het dat dus niet te zijn. Maar eens contact opnemen met mijn vaste dealer én Märklin voor een update.