Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

hoogte tussen bruggen en rails

Gestart door iwanehlen dinsdag 15 augustus 2017, 22:00:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hoogte tussen bruggen en rails
Hallo forumleden,

Ik ben samen met mijn pap een baan aan het tekenen ik heb een paar leuke ideeën gevonden. maar mijn vraag is hoe hoog moet ik minsten houden tussen mijn plaat en een brug? aangezien ik mijn baan niet direct met bovenleiding wil aanleggen waar wat zeker wel de bedoeling is omdat in een lange toekomst te doen. als iemand mij zou willen helpen.

Alvast bedankt
Re: hoogte tussen bruggen en rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: hoogte tussen bruggen en rails
Hi  ?  (iwanehlen)

Kijk eens:
hier

Misschien ook leuk om je eens voor te stellen:
Hier

groet
Harald
Re: hoogte tussen bruggen en rails
dankje wel voor de linkjes zal me even beetje voorstellen op het forum.
Re: hoogte tussen bruggen en rails
En een vuistregel zonder bovenleiding is tussen bovenkant van de rails en onderkant van de brug 7 cm zonder bovenleiding en 10 cm met bovenleiding.

Groeten,
Roel
Re: hoogte tussen bruggen en rails
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: hoogte tussen bruggen en rails
de beste raadgever is Ma zelf. In de catalogus vindt je elk jaar bij de pagina's over de bruggen die ze verkopen de gewenste info. Bovenste in het plaatje is c rail toom/diesel locs. De onderste afbeelding is met bovenleiding. Met pantograaf omhoog zonder bovenleiding heb je aan 95mm voldoende.
De maten zijn dus vanaf de plaat en niet vanaf de bovenkant van de rails. Als je aan het bouwen slaat is het heel handig van latje een mooi haaks stukje af te zagen van 95mm. Kan je altijd meteen makkelijk checken of je goed zit met de hoogte.

Succes!
Arnold
Re: hoogte tussen bruggen en rails
dankje wel voor de info maar ik ga niet met marklin werk jammer genoeg aangezien ik nog redelijk wat rails heb liggen van de oude baan.(fleischmann)
Re: hoogte tussen bruggen en rails
Hallo,

Voor dit soort zaken zou je de NEM normen kunnen raadplegen.
Nem 201 geeft aan dat er minimaal 73 mm moet zitten tussen de onderkant van onderkant van het viaduct en de bovenkant van de railstaaf.

Voor de NEM-normen kan je even googlen, er zijn normen in verschillende talen!
bijv http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_102_nl.pdf

Maar misschien is het ook wel handig als je bij al je eigen locomotieven met een stroomafnemer (Pantograaf) even de grootste hoogte meet van de stroomafnemers in de hoogste stand.

Groet,
Niek