Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Decoderschema V188 37282

Gestart door Jan 1212 zondag 13 augustus 2017, 13:21:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoderschema V188 37282
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Decoderschema V188 37282
Beste Forum leden,

Wie kan mij helpen aan een aansluit schema van deze lok.
Mijn decoder is opgeblazen.. deze decoder is niet meer leverbaar.
Nu is de soundunit van deze lok nog 100%.
Ik wil de lok voorzien van een lokpilot 4.0 zonder sound ( deze kan beide motoren aansturen)
Hoe kan ik de bestaande soundunit aansluiten op deze decoder.

Tevens zoek ik nog de gebruiksaanleiding van deze lok, deze zat er niet bij.
Op internet kan ik deze negens vinden.
heeft iemand een copy voor mij ?

Groet jan.
Re: Decoderschema V188 37282
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re: Decoderschema V188 37282
Foto1
Re: Decoderschema V188 37282
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re: Decoderschema V188 37282
Foto 2
Re: Decoderschema V188 37282
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoderschema V188 37282
Hoi Jan,

Hier staat ook een groene V188 (37282) met defecte decoder.
Ik heb John gevraagd om een drager printje te laten maken, waarop ik dan een mSd3 op plaats.
Alleen heb je dan niet meer dat je bij het starten van de motoren beide motoren hoort starten, maar "so be it".

De soundmodule in de V188 krijgt een spanning van de decoder, waarmee het "toerental" van de dieselmotor wordt gesynchroniseerd.
De spanning loopt op als de rijsnelheid toeneemt.
Ik weet niet of dit een een oplopende DC spanning is, of een blokgolf, waarvan de frequentie/pulsbreedte veranderd.

Ik heb wel het boekje erbij, maar kopiëren is wel een gepruts, maar ik zal een poging wagen.
Destijds heb ik ook een deel van de decoder uitgetekend, maar dat staat op een andere PC.
Ik zal die straks eens opzoeken.
Re: Decoderschema V188 37282
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re: Decoderschema V188 37282
Top,

Als jou printje wat op foto 2 er los bij ligt, nog wel goed is..
Ik heb nog 1 zetex transistor liggen, mijn printbaantjes zijn naar de haaien.

P.S. ik heb geen haast met deze klus.

groet jan
Re: Decoderschema V188 37282
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Decoderschema V188 37282
Hier staat nog een losse decoder.

Mvg Marcel.
Re: Decoderschema V188 37282
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re: Decoderschema V188 37282
 :P

Forumgenoten,

Inmiddels de Nieuwe decoder erin gesoldeerd , Lok is weer de oude.
Nogmaals dan Marcel voor de mooie nieuwe decoder.

Groet Jan
Re: Decoderschema V188 37282
Lid sinds: 2017

offline
Re: Decoderschema V188 37282
Beste allen,

Sinds kort ben ik in het bezit van een V188 (Märklin 37282). Ik wil deze voorzien van een ESU LokPilot V4.0 DCC / Decoder met artikelnummer 54611.
In dit draadje wordt dezelfde wens en aanpak besproken.

Mag ik vragen om een kopie van de handleiding van de locomotief en om een schema van de aansluiting van de Lokpilot?

Bij voorbaat dank en met groet. Petrus
Re: Decoderschema V188 37282
Voor geen van de bovenstaande loks is een Lopi4 gebruikt Marcel heeft alles vervangen en ik heb het idee dat Jan de oude decoder van Marcel heeft over genomen.
Maar wat heb je in gedachte? De soundmodule van marklin aan te sluiten op de Lopi4 of alleen een lopi4 te plaatsen?
Re: Decoderschema V188 37282
Lid sinds: 2017

offline
Re: Decoderschema V188 37282
Dag Mark,

Dank voor meedenken. Ik wil de genoemde Lokpilot gebruiken als vervanging van de 6090fx decoder van de locomotief. Als ik dan ook het motorgeluid (F1) en de hoorn (F3) kan blijven gebruiken, dan is dat oké. Noodzakelijk is het niet. Ik kan prima zonder geluid. Mijn zorg geldt op de eerste plaats het correct aansturen van de twee motoren.

Groet, Petrus
Re: Decoderschema V188 37282
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re: Decoderschema V188 37282
Hallo Petrus,

Hier even kijken,er  is al iets over geschreven.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68713.0

Volgens mij voldoende info.

Groet Jan
Re: Decoderschema V188 37282
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoderschema V188 37282
Ik heb geprobeerd het schema uit te pluizen (reverse engineering), ben heel ver gekomen, maar uiteindelijk gestopt.
De motordriver print is discreet opgebouwde H-brug, maar ik ben er niet helemaal achter gekomen hoe de H-brug wordt aangestuurd.
De sound module wordt aangestuurd door een stuursignaal vanuit de decoder chip en dat lukt niet vanuit een lopi oid.
Dus heb ik John gevraagd een printje te ontwerpen, op basis van een door mij geleverd schema en afmetingen.
Het resultaat staat beschreven in het topic waar de link van Jan naar verwijst.
Re: Decoderschema V188 37282
Lid sinds: 2017

offline
Re: Decoderschema V188 37282
@ Jan: dank voor meedenken. Ik heb eerder kennis genomen van het desbetreffende draadje en het nog maar eens aandachtig doorgelezen.
@ Ad: dank voor de toelichting. Mag ik nu concluderen dat een ESU LokPilot V4.0 DCC de beide motoren van de V188 kan bedienen, op dezelfde wijze als de huidige decoder 6090fx dat doet, maar dat het aansturen van de geluidsmodule niet wil?

Beste groet. Petrus
Re: Decoderschema V188 37282
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re: Decoderschema V188 37282
 ;)

Klopt helemaal,
Echter, proefondervindelijk even kijken bij de motordraadjes.
Mogelijk gaat een 1 motor naar voren, en 1 naar achteren, dan de draad bij 1 motor omdraaien.

Groet Jan
Re: Decoderschema V188 37282
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoderschema V188 37282
Petrus,

Of een ESU LokPilot V4.0 DCC beide motoren kan aansturen kan ik niet bevestigen, immers bij zit  er een mSd3 in en daarmee loopt ze zijdezacht.
Als je dan ziet hoe dik die torren in de eindtrap van de oude decoder zijn, dan vraag je je af hoe het kan dat een moderne decoder, met veel kleinere componenten dit ook kan aansturen.
Wel is het zo dat, omdat de motoren parallel zijn aangesloten, er bij het aanzetten soms een kleine oscillatie tussen beide motoren plaatsvindt.
Dit fenomeen zie ik ook bij mijn Br601 (VT11.5) die ook twee motoren heeft die door één decoder worden aangestuurd en het effect door de grotere speling van tussenliggende wagens wordt versterkt.

Re: Decoderschema V188 37282
Lid sinds: 2017

offline
Re: Decoderschema V188 37282
@ Jan; @ Ad: dank voor de adviezen. Hoe het gaat uitpakken weet ik nog niet; in alle geval ga ik er mijn voordeel mee doen. Petrus
Re: Decoderschema V188 37282
Citaat van: Kappa op donderdag 20 december 2018, 21:06:20
Petrus,

Of een ESU LokPilot V4.0 DCC beide motoren kan aansturen kan ik niet bevestigen, immers bij zit  er een mSd3 in en daarmee loopt ze zijdezacht.
Dit fenomeen zie ik ook bij mijn Br601 (VT11.5) die ook twee motoren heeft die door één decoder worden aangestuurd en het effect door de grotere speling van tussenliggende wagens wordt versterkt.
Is dit ook niet de reden dat bij een aantal modellen de motoren in serie staan dacht de TGV enz
Verder zou een imitatie van de 2 lopende motoren geen probleem mogen zijn alleen moeten Marklin,ESU,enz dit software matig mogelijk moeten maken.
Re: Decoderschema V188 37282
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoderschema V188 37282
 @citaat  De motoren in serie zetten wordt een probleem, de motorstuurtrap van de decoder levert namelijk een constante spanning en het geleverde vermogen wordt door de pulsbreedte bepaalt. In geval van in serie krijgt elke motor maar de halve pulsspanning aangeboden en bij gelijke pulsbreedte maar het halve vermogen. En omdat de motorstuurtrap geen stroombron is en de impedantie van de twee in serie verbonden motoren is verdubbeld, kan de decoder de stroom niet verdubbelen.
Re: Decoderschema V188 37282
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Decoderschema V188 37282
Dit had ik niet beter kunnen verwoorden Ad!