Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Problemen bezetmelding Rosoft

Gestart door Henk (Kaleb) vrijdag 11 augustus 2017, 13:26:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen bezetmelding Rosoft
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Problemen bezetmelding Rosoft
Hallo,

Ik heb een raar probleem. De situatie is als volgt:
ik rij met M-Rail en gebruik de Rosoft S88SD melders voor de aansturing. Dus stroomdetectie.

Nu staat er een loc op de melder en de lampen branden mooi continue, echter koploper geeft wisselende meldingen. Zie onderstaand filmpje.

Daarnaast geeft de melder (en dus ook koploper) blok 12 bezet terwijl er niets op staat. Ook is er geen kortsluiting of iets dergelijks.

Ik snap er helemaal niets meer van. Wie heeft een idee?

https://www.youtube.com/watch?v=RatXCe3mi3Q
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Beste Henk,

Op het Koploper Forum krijg je deskundig antwoord van een Koploper Deskundige en Fabrikant van de Rosoft spullen in één en dezelfde persoon.

Eén klein vraagje: de lok staat wel helemaal voorbij de railscheidingen van het blok en de "buren"?

Groet, Anne W
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Zonder ervaring of kennis van Koploper en stroomdetectie, toch even enkele vragen die misschien ook suggesties zijn:

- Gebeurt dit met elke loc op deze sectie?
- Heeft het wisselen van de melddraad op een andere aansluiting van de Rosoft-module effect?

Probeer systematisch wat dingen uit. Telkens een wijziging tegelijk en zie of het iets oplevert.

Succes!

Peter
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Anne: loc staat puur in die ene sectie.

Peter: al van alle getest.

- Andere rosoft module: geen effect
- ook bij geen loc knippert het blok (??)
- bij blok 12 diverse rails weggehaald. Als ik rails weghaal stop de bezetmelding. Als ik weer een rail bij aanleg krijg ik weer een spook melding. En ja ik heb verschillende stukken rails geprobeerd.

Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Henk,

Maak ook eens een foto van de aansluitingen op de s88SD16-n module. Het lijkt mij een aansluit probleempje.

Groetjes
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Hoi Henk,
Heb je de rail wel goed geisoleerd ?
Het ziet uit alsof de bezetmelder door trillingen van andere treinen reageert.
Of heb je voor dat blok in Koploper de bezetmelder niet goed ingevuld ?
In onderhoud blokken even controleren.
Jos
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Citaat van: Kaleb op vrijdag 11 augustus 2017, 15:30:26
- Andere rosoft module: geen effect
- bij blok 12 diverse rails weggehaald. Als ik rails weghaal stop de bezetmelding. Als ik weer een rail bij aanleg krijg ik weer een spook melding. En ja ik heb verschillende stukken rails geprobeerd.

In dat geval ligt het niet aan de melder module, maar aan de totale lengte van de aansluitdraad vanaf de module en zoals je al aangeeft het aantal rails in het blok.
Dit korter maken, of de draad die van de module naar het blok loopt in korten of een andere weg laten nemen.
Er wordt onderweg zo te lezen teveel narigheid opgepikt.

Groetjes
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Hallo Henk,

als je meerdere melders in dit blok heb zitten, teken je melders in van dit blok, en definieer ze met terugmeldnummer, dam weet je in welke melder je moet zoeken,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Walter: Aangezien ik met stroomdetectie werk, is het "hele" blok mijn melder. Ik zie hier nu even de noodzaak niet. Ik heb wel de middel isolatie in beeld.

Sprinter: Dat zou het probleem wel eens kunnen zijn ben ik bang. Ik heb de melder centraal bij de bediening zitten en de kabels van de melder naar de rail is 1 mm2 dik met het laatste stukje (10-15 cm) 0.02 mm2. De totale lengte van de kabel is maximaal 5 meter. Meestal minder.

Als ik meerdere aansluitrail op 1 melder zet, moet hier dan ook isolatie tussen?
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
zelfs met stroomdetectie hoef je niet het hele blok als melder te gebruiken.Je kan makkelijk een binnenkomst en stopmelder van 1 of 2 rails lang maken en de rest gewoon voeden.
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Citaat van: Kaleb op zaterdag 12 augustus 2017, 12:57:31
Als ik meerdere aansluitrail op 1 melder zet, moet hier dan ook isolatie tussen?
Hoe werkt dat? Je hebt een stuk rails, aan twee kanten geïsoleerd.
Tussen die 2 isolatiepunten meet je het stroomverbruik tussen bruin (spoorstaven) en rood(prik op puko's).
Dat stuk rails heeft 1 prik-aansluitpunt (in jouw geval aansluitrails).

Filosofie-vraag: oftewel wat is de gedachte hierachter?
Waarom/wanneer zou je meerdere aansluitrails zetten op 1 geïsoleerd stuk rails?
Waarom/wanneer zou je meerdere aansluitrails op 1 melder zetten?
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Het systeem is ontworpen om de meldmodules zo dicht als mogelijk bij de secties te plaatsen waar hij bezet moet melden. en de kabels dus zo kort als mogelijk te houden.
De onderlinge verbindingen van de modules doe je met patchkabels.
De lengte van 5 meter draad plus de lengte van de rails/meldsecties is nu te lang.
3 opties
1 draad korter maken.
2 meldsectie korter maken.
3 weerstand van 4k7 parallel zetten over de aanwezige weerstand van 4k7,
Dat doe je door de ene kant op de D aansluiting te zetten en de andere op de onwillige melder aansluiting.

Groetjes


Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Stel: blok 12 bestaat uit 2 melders: melder 9 en 10 uit module 3. Melder 10 is het stop gedeelte. Melder 9 is een langer stuk waarin gereden wordt. Om een goede stroomvoorziening te krijgen heb ik een 3 tal aansluitrail in dit stuk zitten alle 3 aangesloten op melder 9 welke dit stuk van stroom voorziet (RODE draad). Aangezien alles op de zelfde melder zit, lijkt het mij dat er geen isolatie tussen de aansluit rails nodig is. Lijkt me vrij simpel zo.

Jan zoals al eerder gemeld rij ik met de ouderwetse metalen rails en daarom met STROOM detectie  ;)
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Citaat van: Kaleb op zaterdag 12 augustus 2017, 13:21:47
rij ik met de ouderwetse metalen rails en daarom met STROOM detectie  ;)
Net zoals alle digitale 2rail rijders. :D
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Citaat van: Sprinter op zaterdag 12 augustus 2017, 13:17:46
3 opties
1 draad korter maken.
2 meldsectie korter maken.
3 weerstand van 4k7 parallel zetten over de aanwezige weerstand van 4k7,

Optie 1 is het nu te laat voor  :-(
Optie 2 is nu al erg bewerkelijk aangezien de hoofdbaan al is omgebouwd van analoog naar digitaal.
Optie 3 lijkt me de makkelijkste optie. Mag de weerstand ook op ongeveer 1 meter van de melder zelf zitten? Daar zit nl een centraal aansluitpunt onder de tafel waar dat makkelijk te realiseren is.
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Hoi,

Citaat van: Kaleb op zaterdag 12 augustus 2017, 13:21:47
Melder 9 is een langer stuk waarin gereden wordt. Om een goede stroomvoorziening te krijgen heb ik een 3 tal aansluitrail in dit stuk zitten alle 3 aangesloten op melder 9 welke dit stuk van stroom voorziet (RODE draad). Aangezien alles op de zelfde melder zit, lijkt het mij dat er geen isolatie tussen de aansluit rails nodig is. Lijkt me vrij simpel zo.

Dat klopt.

Voor het probleem op te lossen: Zie de antwoorden van Wim.

Groet Ronald.
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Citaat van: Kaleb op zaterdag 12 augustus 2017, 13:21:47
Aangezien alles op de zelfde melder zit, lijkt het mij dat er geen isolatie tussen de aansluit rails nodig is.
Helder!

Ik had verwacht dat het voor de detectie wel zou uitmaken, maar niet voor de melders.

Citaat van: Kaleb op zaterdag 12 augustus 2017, 13:21:47
Zoals al eerder gemeld rij ik met de ouderwetse metalen rails en daarom met STROOM detectie  ;)
Ik zie nog steeds metalen rails, dus ga ik uit van stroomdetectie.
(nou ja: lichtsluizen .... had gekund)

Overigens, waarom knippert blok 15 in het filmpje permanent?
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Citaat van: Kaleb op zaterdag 12 augustus 2017, 13:29:09

Optie 3 lijkt me de makkelijkste optie. Mag de weerstand ook op ongeveer 1 meter van de melder zelf zitten? Daar zit nl een centraal aansluitpunt onder de tafel waar dat makkelijk te realiseren is.

Henk,
Wat schrijf ik nu als advies hoe het te doen??
CiteerDat doe je door de ene kant op de D aansluiting te zetten en de andere op de onwillige melder aansluiting

Op de melder zelf dus.

Overigens zou ik gaan voor een korter stuk spoor in die sectie, een aanmeld stukje van 2 of 3 raillengtes is meer dan genoeg.
Software matig houd koploper dat blok bezet, die weet immers dat er een trein in dat blok is.

Groetjes

Groetjes
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Citaat van: Sprinter op zaterdag 12 augustus 2017, 14:10:05
Wat schrijf ik nu als advies hoe het te doen??
CiteerDat doe je door de ene kant op de D aansluiting te zetten en de andere op de onwillige melder aansluiting

Op de melder zelf dus.

Overigens zou ik gaan voor een korter stuk spoor in die sectie, aan aanmeld stukje van 2 of 3 raillengtes is meer dan genoeg.
Software matig houd koploper dat blok bezet, die weet immers dat er een trein in dat blok is.


Sorry Wim, Als a-techneut ben ik nieuwsgierig naar het waarom en probeer ik op die manier de zaken te begrijpen. Ik zal zeker je advies in deze niet in twijfel trekken. Voor de zekerheid heb ik al 4k7 weerstandjes in huis gehaald en ga nu eerst proberen de onwillige meld secties in te korten tot 2 á 3 raillengtes. En ja dan MOETEN er isolatiestukjes tussen de secties  ;) :D

Dank voor alle advies en meedenken. Toppie dit forum  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Wim, nogmaals bedankt voor je hulp. Het is inderdaad de lengte van de melders. Bij de probleem secties nu het e.e.a. aangepast en nu lijkt het te werken zoals het zou moeten. Hopelijk morgen beginnen met proefrijden icm koploper.
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Beste Henk,

Je bent nu in de deskundige handen van de kenner van Koploper en Rosoft.

Wim heeft dat nog niet vermeld, maar als je nu ongedetecteerde secties krijgt dan moet je die rechtstreeks op je centrale voedingsleiding aansluiten via een diodebrug, anders krijg je weer rare verschijnselen.

Groet, Anne W

Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Anne: hoezo via een diodebrug? Dat is toch alleen nodig bij massadetectie?
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Hallo Henk,

De secties die je niet via de bezetmelder lopen hebben een iets hogere spanning dan de secties die via de bezetmelder lopen. Daardoor kan het zijn dat de bezetmelding niet helemaal correct gaat. Dat kan je oplossen door de secties die niet aangesloten zijn via een diodebrug of diodeschakeling te laten lopen. Zie ook De Diodeschakeling. Wim heeft een diodebrug in het assortiment zitten :)

Succes!

Groeten Ronald.
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Weer wat geleerd  :?
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Problemen bezetmelding Rosoft
Beste Henk,

Ik mag dan sinds 1980 met modelspoor bezig zijn, maar ik leer ook nog steeds bij, dit verschijnsel met diodebrug voor niet gedetecteerde stukken  heb ik geleerd toen in een 2-railer met een Raptor aan het helpen ging en ik te late meldingen zag komen, de lok meldde zich pas als hij alle stroomtrekkende wielen binnen het detectie stuk had, voor een 3-railer met massadetectie een "raar" verschijnsel.

Groet, Anne W