Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

tijdelijk selectie van automatische gebeurtenissen aan of uitzetten CS3

Gestart door 2504 woensdag 09 augustus 2017, 09:23:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
tijdelijk selectie van automatische gebeurtenissen aan of uitzetten CS3
Nav ingebruikname van de CS3 kom ik tot een vraag/probleem.
Wij maakte in de CS2 altijd gebruik van de memory regels, welke zo gemaakt waren dat er bepaalde regels uitgezet konden worden. (je kan daar per rij van 8 stuks dmv het handje rechts de regels automatisch laten verwerken of niet).
In de CS 3 hebben wij nu een paar gebeurtenissen gemaakt, welke door een S88 contact getriggerd worden. Heel leuk maar soms willen wij maar een paar gebeurtenissen automatisch aan hebben.
In de CS3 kom kan ik alleen de knop Automatisch vinden die alles automatisch tijdelijk  aan of uit zet. (blz 28 nederlandse handleidng)

Weet iemand of en hoe je hier een selectie in kan maken?
ons gebruik wil sommige gebeurtenissen altijd automatisch aan hebben maar sommige alleen bij bepaald gebruik.
Re: tijdelijk selectie van automatische gebeurtenissen aan of uitzetten CS3
Beste 2504,

Je hebt het goed gezien. Met de knop "Automatisch" zet je de automatiek Aan of Uit. Punt uit.
Maar..  programmatisch zijn er natuurlijk trucs te vinden.

Als je de automatiek van een gebeurtenis Aan of Uit wil zetten doe je volgende:

Plaats het meldcontact dat je als triggercontact gebruikt ook als eerste in de gebeurtenis.
Je hebt dan dat meldcontact als triggercontact en als invloedcontact in de gebeurtenis.

Is het triggercontact gedefinieerd als "Uitrijdend" dan:

definieer het invloedcontact "Als het spoor vrij is" -> "Voortzetten" De gebeurtenis blijft gewoon werken.
definieer het invloedcontact "Als het spoor bezet is" -> "Voortzetten" De gebeurtenis wordt dan geblokkeerd.

Is het triggercontact gedefinieerd als "Inrijdend" dan:

definieer het invloedcontact "Als het spoor bezet is" -> "Voortzetten" De gebeurtenis blijft gewoon werken.
definieer het invloedcontact "Als het spoor vrij is" -> "Voortzetten" De gebeurtenis wordt dan geblokkeerd.

Daarmee heb je dus het handje gecreëerd zoals in de CS2, gebeurtenis automatisch of niet.

Hoop dat dit een oplossing is voor je probleem.

Groetjes, Leen.
 


Re: tijdelijk selectie van automatische gebeurtenissen aan of uitzetten CS3
Ik heb nav een mail aan marklin het volgende te horen gekregen:
Het omschakelen tussen hand en automatisch bedrijf, zoals dit van toepassing was bij het CS2, is momenteel niet mogelijk bij het CS3.
Re: tijdelijk selectie van automatische gebeurtenissen aan of uitzetten CS3
Laten we hopen dat bij een volgende update hier aandacht aan wordt besteed. Wie weet.
Voorlopig zal je het met deze truc moeten doen of niet.
Ik gebruik hem en het werkt perfect !!