Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hulp bij Baanplan

Gestart door Thomas G dinsdag 08 augustus 2017, 21:40:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp bij Baanplan
Lid sinds: 2017

offline
Hulp bij Baanplan
Hallo allemaal

Mijn naam is Thomas, 17 jaar oud en ben sinds een half jaar bezig met deze geweldige hobby. Alleen zit in met een probleem, het banenplan...
Na proberen en proberen zit er nog geen tussen waarvan ik denk: wauw, schitterend. Het tijdperk waarin ik wil gaan rijden is 3/4. Mijn bedoeling is dat het meer richting de Duitse treinen gaat met een leuk station. (minimaal 1.20 treinlengte als dat mogelijk is)
De ruimte die ik tot mijn beschikking heb is 2.80 (links tot rechts)  (iets langer kan wel alleen zit ik met een schuine kant). De afstand dat de tafel naar mij toe komt maakt niet zoveel uit.
Dubbel of enkel maakt me niet zoveel uit.
Als het mogelijk is 2 rijroutes en het liefst in een L vorm, deze lengte is 2.50.
De totale maten zijn 2.80X2.50

Ik hoop dat jullie een paar leuke ideeen voor me hebben.

Groeten

Thomas
Re: Hulp bij Baanplan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Hulp bij Baanplan
Waarom ga je niet gewoon wat uitleggen op die ruimte en kijken waar het schip strandt?
Re: Hulp bij Baanplan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Hulp bij Baanplan
Download alle baanplann eens op de site van het Duitse Marklin magazine.

Daar kun je wel wat banen combineren en iets passends in elkaar steken.
Re: Hulp bij Baanplan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hulp bij Baanplan

Allereerst welkom op het forum, Thomas !

Als je nog maar zo kort met deze hobby bezig bent, is wat Laurent zegt, zo gek nog niet.
Knutsel een L-vormige tafel in elkaar, leg er platen op ( die je eventueel later ook weer makkelijk los kunt schroeven ) en begin gewoon. Als je niet alles ( scenery/rails ) vastmaakt/lijmt aan de tafel, kun je het zo weer veranderen en doe je ervaring op en krijg je een steeds beter beeld van wat je wil.

Geef jezelf een jaar of zo de tijd en begin dan aan een definitiever plan.
Als je dan een open raamconstructie wil hebben, haal je de platen los en pas je alles aan.
Zorg in ieder geval, dat je overal goed aan de rails kunt, daar gaat het nogal eens mis.

Het is maar een overweging  :P

Grtz Tony
Re: Hulp bij Baanplan
nobody
gast

Re: Hulp bij Baanplan
Dag Thomas,
Veel plezier hier én met de treintjeshobby :exclaim:

Mag ik je wijzen op het "voorstelhoekje"? ===> klik
Re: Hulp bij Baanplan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Hulp bij Baanplan
Hallo,

Welkom en leuk dat je bent begonnen met deze geweldige hobby.

Je moet op dit moment niet denken aan een definitieve baanplan.  Jij bent jong en de toekomst ligt voor je met daarbij horende relaties, uitgaan etc.

Het is leuk als je alles op een plaat hebt staan, maar begin eerst maar op de grond en oefen met verschillende ontwerpen, combinaties etc.
Binnen nu en 10 jaar tijd ziet jouw leven er mogelijk anders uit, met een mogelijkheid tot een eigen huis en een hobby kamer.  Ik wil je niet ontmoedigen, maar er komt een periode aan waarin de treinhobby in een erge diepe dal zit. Vrouwen hebben aandacht nodig en je studie en opleiding ook. Beide kosten geld en veel tijd.

Mijn tips:
Baanplan alleen op de grond, mogelijkheid tot afbreken als je geen zin meer hebt.
Aanschaf spullen: Huisjes, wagons, treinen etc.
Doe niet aan bouw van baanplan, kost geld en als je gaat verhuizen breek je alles weer af. En gezien je leeftijd en wat je waar aan uitgeeft zal hoogstwaarschijnlijk de baan nooit klaar komen.
Begin pas met een definitief plan als je gesetteld bent en je geld achter de hand hebt om het te doen. Huisje, boompje, beestje, vrouwtje/mannetje/Persoon, familie, ...., ...., ...., ..., ...., ...., ...., ..., Hobby.

Maar dit alles gezegd te hebben ben ik zeker blij dat zelfs de hobby leeft bij deze categorie en wens je heel erg veel suc6 bij deze geweldige hobby.
Re: Hulp bij Baanplan
Gerrit-1959
gast

Re: Hulp bij Baanplan
Hallo Thomas,

Welkom op dit luisterrijk forum. Een bijna onuitputtelijke bron van kennis en informatie.

Ik heb ongeveer dezelfde afmetingen van ruimte als jij. Kijk maar eens bij mijn plan: -Dämmerunger Wald-
Als je op de link onder mijn naam klikt, zie je tafel, die ik aan het bouwen ben.
Desgewenst wil ik je wel helpen met een ontwerp.
Re: Hulp bij Baanplan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hulp bij Baanplan
Ik zou hier beginnen. Daar vind je onder aan de pagina wintrack 7.0 download. Als je geen apple hebt maar een windows pc met een oudere versie van windows erop, dan moet je dat programma nog wel aan de praat krijgen. Ga wat baanplannen tekenen.

En bedenk wat je minimaal wil:
enkelspoor (met alleen passeren op stations) of dubbelspoor?
station? 1 of 2? en wat voor station? goederen of personen of beide, kopstation of doorgangsstation of beide,
brug(gen) en/of tunnels?
1 niveau of meerdere niveaus?
hellende baan (met bergen) of platliggende baan met (hangende) ravijnen?

Kies een thema:
onderweg (agrarisch), stad, dorp, industrie, militair complex, of abstract ....

Het thema bepaalt niet alleen de aankleding (scenery) maar ook de wagon-keuze, en soms zelfs het type locs.

Digitale banen hebben vaak net iets andere wisselstraten dan analoge banen, omdat je analoog van tevoren al moet weten hoe je iets schakelt, en digitaal kun je dat stadium overlaten aan een computer.
Dus de keus die je gaan maken voor het een, bepaalt ook het ander.

Als je een beetje goed bent met Duits, kijk dan ook eens hier:
https://www.stummiforum.de/viewforum.php?f=154
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=154&t=117269

Mijn tip: ga voor een zichtbare enkelsporige lijn (met dubbelsporige lussen in tunnels).
Leg de rails vlak, en plaats hangende ravijnen en er bovenop gezette bergen toe.
Het landschap oogt als een heuvelend gebied, maar de trein hoeft niet te klimmen.
Re: Hulp bij Baanplan
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Hulp bij Baanplan
Hoi Thomas,

Welkom op het forum! :thumbup:

Als ik je een tip mag geven, zou ik zeggen, lees het stukje van Hitmaan nog een keer en ga eerst lekker rails, treinen en wagonnetjes sparen.

Want zoals Hitmaan al zei op jou leeftijd weet je niet echt hoelang je nog thuis bent. Je kent zelf je plannen het beste, maar als ik naar mezelf van 14 jaar terug kijk is niets zo veranderlijk als de toekomst. (Behalve dan misschien het weer).

Maar ik zou, zoals eerder aangegeven, een simpele tafel bouwen en mijn geld en energie steken in banen leggen, lekker rijden en huisjes etc. bouwen, dan zie je vanzelf wat voor soort baan jij het leukste vind en kun je daarop gaan door puzzelen. :thumbup:
Re: Hulp bij Baanplan
iwanehlen
gast

Re: Hulp bij Baanplan
Hey tomhas

Ik ben zelf 17 en ben ook aan het tekenen samen mijn pap misschien een leuk tip er zijn gratise programmas om te tekenen ik gebruik scram is sinds paar dagen betaald heb het programma kan het je zo doorsturen en teken daar een deel verschillende layouts.ik gebruik zelf veel ideeën van pinterest. Pap heeft vroeger ook al treinen gehad dus dat scheelt veel voor mij en hebben ooit samen een baan gehad. Don't panic maar een layout die jij mooi vind kost veel tijd en geduld om te ontwerpen dus zoek veel banen op bv youtube,pinterst,...
Succes verder met je ontwerp. Moest je interesse hebben in het programma sturen even een pb