Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Sint Petrusburg: Magneetproblemen V100

Gestart door Petrus zondag 06 augustus 2017, 14:09:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sint Petrusburg: Magneetproblemen V100
Beste allen,

Vandeweek hield de V100 er mee op, kwam hakkelend tot stilstand.

Deze locomotief (Märklin 3147) kocht ik tweedehands. De trein is omgebouwd en heeft een Tams LD-G-32.3 decoder.

Er zijn treinen die je voorkeur hebben. Men zal dat herkennen. Dit is er zo een. De decoder werkt prima en de loc trekt moeiteloos - langzaam en snel - een sleep van 7 d-rijtuigen over de baan. Ik vind het geluid prettig: hier wordt gewerkt, dat hoor je.

Ik wist dat het treintje toe was aan een grondige schoonmaakbeurt. En zo gezegd, zo gedaan. Alles uit elkaar, reinigen met wasbenzine, drogen, een enkel druppeltje olie op de as van het anker en weer in elkaar. En passant de koolborstel vervangen; die was tot 3 mm afgesleten.

De trein rijdt, maar alleen vooruit. In zijn achteruit blokkeert hij. De trein laat zich dan ook niet meer met de hand voortbewegen. De verlichting schakelt correct. Ik vermoed dat er tandwielen blokkeren of dat het anker in de magneet vastloopt.

Enfin, dan maar de boel weer uit elkaar gehaald.

De magneet heeft een rubber sok met nogal wat speling. Bij de eerste schoonmaakbeurt liet ik die zitten, nu haal ik de magneet uit elkaar en dan tref ik aan wat op de foto te zien is.

Ik kan me niet voorstellen dat dit origineel is, mede door de hoeveelheid braam aan het tussenliggende plaatje en de ruwe afwerking van de kopse uiteinden van de magneetdelen. Ik vind het meer iets voor het Märklin curiositeitenmuseum.

Mijn vraag: waar kijk ik naar? Hoort dit zo? Is dit een reparatie van de vorige machinist?


Zomerse groet en dank voor de moeite van het meedenken,

Petrus.
Re: Sint Petrusburg: Magneetproblemen V100
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Sint Petrusburg: Magneetproblemen V100
is gewoon eigenmakelij.Mss beter een echte magneet aanschaffen.3147=3347

https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Drum_Collector_Motor_(DCM)
Re: Sint Petrusburg: Magneetproblemen V100
Hallo Petrus,

Normaal gesproken zit op de plaats van de zwarte krimpkous een koperspoel om een magnetisch veld op te wekken. Ik denk, dat bij de vorige eigenaar deze is doorgebrand en hij door middel van een neodymium magneet er een permanente magneet van heeft gemaakt. Een simpele maar klaarblijkelijk doel treffende oplossing.
De magneet is hierdoor geen één geheel meer en ik denk, dat door jouw schoonmaakbeurt de zaak was is verschoven, waardoor het anker vastloopt.
Dus:
- Curieus
- niet origineel
- wel doeltreffend

Aan jou om de zaak weer goed in elkaar te zetten of een nieuwe magneet met spoel kopen.
Re: Sint Petrusburg: Magneetproblemen V100
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Sint Petrusburg: Magneetproblemen V100
best een magneet zonder veldspoel want je hebt al een dc decoder die met een spoel niet om kan :)  .Eentje van esu kost je vanaf 9 tot 12 eurootjes
Re: Sint Petrusburg: Magneetproblemen V100
Top!

@ Gerrit: Een knap stukje werk van de vorige machinist, - als ik jou goed beluister! Dank voor de explicatie. Het zal dan toch in mijn museum een plaatsje krijgen.

@ Johnny: Ik typ dit antwoord met schele ogen van het googelen. Dank voor de tips. Ik ben een eind gekomen.

Voor de goede orde:

Googelen: ?Einzelteile Märklin 3147?.
Dat geeft: anker 217450 en veldmagneet 222200.
Dan is de keuze: permanentmagneet Märklin 220560 of ESU ES51960.


Het stuk waar de magneet zit lijkt me aan de dikke kant, maar het zal gaan passen.

Vrolijke groet,

Petrus
Re: Sint Petrusburg: Magneetproblemen V100
Is dit niet zo'n loc waarbij een normale permanente magneet niet zomaar past, waar je in het frame moet lopen zagen? Dan kan ik me voorstellen dat een vorige eigenaar dit zo heeft gebouwd om dat freeswerk te voorkomen?
Re: Sint Petrusburg: Magneetproblemen V100
Hoi Petrus,
Ik heb zelf verschillende V100 omgebouwd.
Hiervoor heb je de set voor de grote motor nodig.
Motorset 60944 waarvan je motorschild 210881, Magneet 210882 en anker 214118 (7 tanden) gebruikt.
In de set zitten nog een motorschild en anker. Als je een losse magneet en smoorspoeltjes erbij koopt kun je dat weer voor andere ombouw gebruiken.
succes digibert
Re: Sint Petrusburg: Magneetproblemen V100
Dag Harm,
Nee voor ombouw hoef je niets te zagen!
Wel is het zo dat voor de eerste decoders met "muizenklavier" (C89-C90) er ruimte gemaakt moest worden omdat deze decoders groter waren dan het omschakelrelais.
De tegenwoordige decoders zijn een stuk kleiner.
groet digibert
Re: Sint Petrusburg: Magneetproblemen V100
Toch zou ik zweren dat je wel moest frezen :)

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=67029.0

Dat gaat toch over ongeveer hetzelfde model?
Re: Sint Petrusburg: Magneetproblemen V100
Beste allen,

Dank voor de reacties. Ik ben er blij mee, heb nog eens gegoogeld op de nummers van de 'Einzelteile'.

Mijn locomotief (3147) heeft een grote schijf collector motor (LFCM). De veldmagneet van deze motor komt met nummer 222200.

Wil je die vervangen door een permanent magneet van Märklin, dan zou dat moeten kunnen met nummer 220560.

Hartelijke groet,

Petrus


Geraadpleegd op 8 augustus 2017, van : http://www.pallund.dk/retrofitting.htm

Re: Sint Petrusburg: Magneetproblemen V100
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Sint Petrusburg: Magneetproblemen V100
Ik heb pas een br212 omgebouwd (is dacht ik hetzelfde als de V100). Van de magneet uit de M* ombouwset heb ik 2 plaatjes dikte eraf gehaald. Past nu perfect.
Re: Sint Petrusburg: Magneetproblemen V100
Dag Petrus,
De nummers die jij noemt betekenen dat je het bestaande motorschild en anker behoud.
Zo ik al schreef heb ik diverse loks omgebouw met een set 60944 en dan een losse magneet erbij gekocht.
Zo voor weinig geld 2 loks omgebouwd met 5 polige motor.
In Houten staat een duitse firma MCO die de onderdelen los verkoopt.

groet digibert
Re: Sint Petrusburg: Magneetproblemen V100
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Sint Petrusburg: Magneetproblemen V100
Citaat van: Kaleb op dinsdag 08 augustus 2017, 11:32:01
Ik heb pas een br212 omgebouwd (is dacht ik hetzelfde als de V100). Van de magneet uit de M* ombouwset heb ik 2 plaatjes dikte eraf gehaald. Past nu perfect.
Henk, dan heb jij waarschijnlijk een latere uitvoering van de Br212 met DCM motor, want bij de oude LFCM zal de nieuwe magneet niet passen, simpelweg omdat de diameter van het oude anker veel grote is dan de binnen diameter van de magneet.
Re: Sint Petrusburg: Magneetproblemen V100
Beste allen,

Afgelopen week heb ik de magneet ontvangen: ESU ES51960. En geplaatst. Nu schittert die als een blauwe diamant in het binnenste van de locomotief.
De loc is schoongemaakt; beetje olie op de assen en toch ook op de tandwielen. Die beginnen al lichtelijk te slijten.
Het locje is ingereden en rijdt als voorheen over de baan. Ik ben er blij mee.
Nu de kap weer op de loc zit ontdek ik dat de trein wanneer die stroom krijgt in zijn achteruit vertrekt. De verlichting brandt aan de voorzijde. Rijdt de trein vooruit, dan brandt het licht van achteren!
Verdulleme!
Solderen van elektronica moet ik nog onder de knie krijgen. Vandaar dat ik bij de revisie niet één draadje losgemaakt heb.
Voordat ik aan de draadjes kom wil ik toch eerst doorgronden wat er aan de hand is. Is het de magneet? Kan ik het oplossen door aan de CV-waarden van de decoder te knutselen?

Gisteravond heb ik de stamtafel Utrecht bezocht, dat was een aangename avond. Er zit daar voor een fortuin aan expertise bijeen, zoveel is me wel duidelijk. En met de bereidheid om leerling-machinisten het vak te leren. Dat hoort ook zo; eerst is men leerling, dan wordt men gezel en tot slot is men zelf meester.
Mij wacht de volgende leerlingenproef: die lampjes moeten doen wat ik wil!

Dank en groet,

Petrus
Re: Sint Petrusburg: Magneetproblemen V100
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Sint Petrusburg: Magneetproblemen V100
Hoi Petrus,

Je probleem wordt veroorzaakt door dat de ESU magneet andersom gepoold is dan de zelf gemaakte magneet.
Aangezien je de ESU magneet niet kunt omdraaien, moet je de twee draadjes op het motorschild verwisselen.
Re: Sint Petrusburg: Magneetproblemen V100
Dat zijn dus die draadjes die zo dicht bij de koolborstels zitten die je moet omdraaien , en dat is het euvel verholpen.

Mvg: Alex
Re: Sint Petrusburg: Magneetproblemen V100
@ Ad: Dank. Het is me duidelijk.
@ Alex: Dank. Nu eerst droogzwemmen, - het solderen oefenen met wat los materiaal.