Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin traxx hobby modellen voorzien van een 5 polige motor

Gestart door hmmglaser vrijdag 04 augustus 2017, 21:54:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin traxx hobby modellen voorzien van een 5 polige motor
Ik kwam bij toeval op ebay een leverancier tegen die DC motor leverde en daar vond ik de zelfde motor die ook in de hobby modellen zit maar dan met 5 polen ipv de 3 die Marklin leverd.
Heb vanmiddag het eerste test rondje gereden en de eerste bevindingen zijn dat hij een stuk beter loopt dan de 3polige met standaard instellingen dus kruipen in snelheid 1 zonder te bokken.
Hieronder een filmpje van het rijgedrag samen met de 3 polige marklin ervoor.

Moet ik wel eerlijk zijn dat de 3polige marklin wel heel slecht lijkt te lopen en ook lawaai maakt of iets aanloopt.
Re: Marklin traxx hobby modellen voorzien van een 5 polige motor
Hoi Mark,

Het verschil is duidelijk zichtbaar. Nu rest nog de vraag wie de leverancier is.
Re: Marklin traxx hobby modellen voorzien van een 5 polige motor
Helemaal vergeten erbij te plaatsen kijk hier maar even.
Heb alleen aan de kant waar alleen de cardan schacht zat er 1,5 mm af moeten slijpen.
Re: Marklin traxx hobby modellen voorzien van een 5 polige motor
Leuk project Mark. :thumbup:

Het schokken van de voorste lok komt niet voort uit de motor maar de aandrijving, stroomafname of decoder instelling. Oftewel: loont het wel zo'n ombouw naar 5-polig?

Gr, Ben.
Re: Marklin traxx hobby modellen voorzien van een 5 polige motor
Stroom op name is goed en de instelling heb ik gedaan aan de hand van waarden die iemand op een forum had gepost.
Maar zoals ik al eerder had aangegeven loopt de motor niet mooi of dat met decoder instellingen op te lossen is? Het kan ook gewoon zijn dat de motor zijn beste tijd heeft gehad heb deze 2de hands gekocht maar voor een nieuwe ben je ongeveer 20 euro ex verz kwijt de 5 polige kost 10,50 euro dus voor mij is het simpel heb geld bespaard en de lok loopt nu gelijk goed ;)
Re: Marklin traxx hobby modellen voorzien van een 5 polige motor
Mooi toch. :thumbup:
Re: Marklin traxx hobby modellen voorzien van een 5 polige motor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin traxx hobby modellen voorzien van een 5 polige motor
Mark,

Controleer bij de 3 polige lok eens of de cardan bussen nog wel goed vast zitten op de as van de motor.
Ik had onlangs een lok gekocht waar één van de twee cardanbussen los zat en dit zorgde voor een onrustige loop (lees snelheids variaties).
Met een beetje secondelijm op de (goed ontvette) delen en het lokje liep weer als een trein.