Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama

Gestart door sn00zerman vrijdag 04 augustus 2017, 15:49:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
Hoi allemaal,

Na in't begin van't jaar een tijdje in't ziekenhuis te hebben gelegen ('t is allemaal begonnen met een epilepsie-aanval, waarna ik 2 weken in coma heb gelegen, en men over enkele weken 3 reanimaties hebben ondernomen), ben ik nogsteeds "herstellende". (ik sukkel eigenlijk al jaren met m'n gezondheid, vorig jaar in september nog een nood-operatie moeten ondergaan in Wernigerode, 't jaar daarvoor heel de zomer in't ziekenhuis doorgebracht met Sarcoïdose enz ... enz ...)
Maar het stilzitten hangt hier zodanig mijn voeten uit (véél slapen, van m'n bed naar de zetel en terug ...), dat ik besloten heb om wat om handen te hebben. (hopelijk bevordert het ook mijn herstel)
Daarom besloten om een kerst-baantje te bouwen, in schaal Z. (lekker klein, kan zo op de eetkamertafel allemaal gebeuren, want m'n hobbyruimte met de 40 vierkante meter H0 baan is nogsteeds verboden terrein)

Ik weet het, de Kerst is nog een eindje weg, maar tegen het tempo dat mijn plannen opschieten, is het waarschijnlijk al kerstmis 2018, voor m'n baantje klaar is ...
Onder ons TV-scherm (3 meter diagonaal) hebben we een ruimte dressoir-kast van bijna 3 meter lengte en 48 cm breed, waar ik al jaren over droom om een baantje op te bouwen voor de feestdagen.

al surfend, kwam ik enkele beelden tegen van een H0-plan:








Aangezien dit normaliter een plan was om aan te kopen (waar ik toch niks mee was, mijn baantje zou in Z gebouwd worden), had ik het raden naar het baanplan.
Komt nog bij dat ik nog nooit wat in Z gedaan had (buiten m'n kolenmijnindustrie op m'n H0 baan, waarvan de railtjes ook Z zijn) en Z toch een hele andere "geometrie" had dan C,
was het even wennen, maar na enige uurtjes had ik m'n Z-plan voor mekaar.
Alles past netjes binnen de vooropgestelde 2m x 50 cm (ik wil niet de gehele lengte van die dressoir gebruiken, er staat daar ook nog een klok op, een digitale fotokader, en de laad-station van de PS4 controllers, die moeten gewoon aan de zijkant kunnen blijven staan - en die 2 cm in de diepte, dat lukt ook wel, die dressoir staat enige cm van de muur vandaan)

Het schaduwstation, 5 sporen is echt genoeg, ik wil echt geen herhaling krijgen van mijn H0 collectie (die uit meer dan 160 locs bestaat en meer dan 550 rijtuigen ondertussen)
Ik had het schaduwstation eerst met aansluiting naar de bovenliggende sporen, linksonder getekend i.p.v. rechtsboven, maar bij de eerste levering rails, zaten er linkse wissels i.p.v. rechtse wissels.
Geen erg eigenlijk, gewoon de boel omgedraaid :-) (en leuke korting gekregen bij m'n leverancier, omdat hij op die manier 2x verzending van omruilen uitspaart)


die rare kronkel zie je straks toch niet meer, is allemaal deel van het schaduwstation, anders had er een kleine rail-spiraal in de plaats gestaan, maar spaar me op die manier ook nog eens
2x 4 45° bochten uit (binnenbocht en buitenbocht), en stijgingspercentage ligt nog onder de 4%


die lange schuine sporen in't midden, vormen mijn station. (is maar 2-spoor i.p.v. 3-spoor in het voorbeeld, maar ach, is meer dan voldoende)
alleen het voorste paradevak t/m de stationssporen zijn 2-sporig, de rest van de baan is enkelsporig.
De rails die je onderaan ziet, liggen enkele centimeters lager dan het station. (zoals op de foto)


Weer een niveau hoger, met deels zichtbare railspiraal, om één van de sporen, het hoogste punt van de baan te laten bereiken aan één kant.


Het hoogste punt van de baan,met een lekker lang paradespoor...


En dan nog een overzicht van alleen de zichtbare delen spoor, allemaal samen ...


Ondertussen zijn de meeste bestellingen de deur uit.
- Alle benodigde Z-rails (geloof me, Z is heus niet goedkoper dan H0, sommige zaken zoals wissels enzo, zijn zelfs duurder.
  Om de prijs wat te drukken, is deze bestelling bij 3 verschillende leveranciers besteld.
  Zelfs met 3x verzendkosten dus, is dit nogsteeds een pak goedkoper dan alles bij één leverancier te bestellen !
- zo goed als alle gebouwen die ik denk nodig te hebben (fabriek, station, kerk, stadshuis, burcht, 2 woonhuizen ...)
  waarschijnlijk ga ik nadien nog een paar huisjes kunnen bij bestellen, maar eerst maar eens zien hoe alles past.
  (we bouwen natuurlijk die voorbeeldfoto's niet zomaar klakkeloos na, we geven er wel onze eigen persoonlijke touch aan)
- autootjes (was niet makkelijk om ze op die schaal te vinden, tenminste als je niet tevreden ben met die goedkoper chinese brol, allemaal dezelfde autos maar in een andere kleur.
  Dit wordt nog een echt freubelwerkje om hier verlichting in te krijgen, lol
- uiteraard m'n eerste Z treinset (een groene Bayerische met bijhorende rijtuigen)
- diverse bomen en verlichting

In totaal zijn er al 2 pakjes geleverd, en zijn er nog 12 onderweg. (waarvan vele gecombineerde zendingen zijn)
De Europese pakjes verwacht ik allemaal binnen de week, de Chinese zal iets langer duren. (maar de Europese heb in dringender nodig)

* De bruggen ga ik zelf allemaal tekenen in Solidworks, en vervolgens 3D printen
* morgen na de begrafenis van m'n vermoorde buurman, even houten platen op maat laten zagen.

De locs blijven analoog, maar de gehele baan wordt wel geautomatiseerd met een Raspberry Pi ofzo,
om geheel automatisch met 5 locs te kunnen rijden, ik wil hiervoor geen digitale centrale aankopen, dat zou wat overkill zijn.
er komt een soft-on/off knop, om de baan in te schakelenen uit te schakelen (bij uitschakelen rijdt die eerst de treinen allemaal naar het schaduwstation, waarna die zichzelf uitschakelt)

Er zullen dus nog wel wat bestellingen moeten gebeuren, denk maar aan sneeuw-pasta, sneeuwvlokken, ijskristallen, kerstbomen, nog enkele treinsets enz ...
(maar voor die treinsets kijken we elke dag op Ebay, hopelijk win ik morgen een VT11.5 set in schaal Z)

Zo, dit was even een korte voorstelling van mijn nieuw project, nu maar wachten op bestellingen, en dan kan dit bouwverslag eindelijk van start gaan :-)


groeten,
Kris
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
Hoi Chris,

Leuk! Ik ga je gelijk volgen. Hopelijk helpt het idd met je herstel  :thumbup:

Met vriendelijke groet,
William 
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
Kris,
deze ga ik volgen, kerst vind ik sowieso een topper, en mijn vrouw is zot van z-treintjes, ze verzamelt ze vooral, echt mee rijden doet ze niet.
Ik hoop dat je ons inspireert!  :D
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
-Kris:
Ziet er best een mooi baantje uit met mooie afwisseling en rijmogelijkheden.
Ik heb vroeger ook Z gehad en de rails zijn wel storingsgevoelig, op gebied van het doorgeven van de spanning. Ik zou zeker om de twee rails een aansluiting maken om dat stukje van spanning te voorzien.
Had een baan van 120 x 240 cm, daar kon wel wat op rondrijden, maar ondertussen is alles al lang verkocht en toch overgestapt op H0.
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
Hoi Kris

Wat een leuk plan  ik hoop inderdaad dat het herstel nu wat vlugger verloopt  :thumbup:

En ik ga dit draadje zeker in de gaten houden .

Gr alex 0850
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
Chris,

Leuk kerst baantje.
Ik hoor alleen niets over de keerlussen die erin zitten.

Had je daar al iets voor bedacht of ben je die straal vergeten?

Mvg Robin
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
Robin,
een zuivere keerlus zie ik daar toch niet in? Het is een opgevouwen hondenbot, waar wel teruggekeerd wordt, maar over gescheiden spoor.
Of zie ik dat nu verkeerd?
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
Wat Robin zegt: het schaduwstation is een keerlus, als je boven komt zit de kortsluiting bij het eerste overloopwissel. Verder zit boven ook een lus welke begint bij het boogwissel links onder.

Gr, Ben.
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
Ben,
juist, die wissels  8o  :? 8o
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
Ik ben me er van bewust dat er een keerlus in zit, maar da's geen probleem, dat los ik wel op in mijn electronica-fase.(gewoon lekker ouderwets beide railstaven schakelen)
Bedankt voor de hint, maar kom heus wel goed. Vanavond zal ik nog een stuk verhaal en foto's posten,
Nu geen tijd, straks naar het UZA, eerste gesprek met een professor neurologie, hopelijk kan die mij helpen
(Nuja, niet met mijn baantje, maar met m'n gezondheidsproblemen natuurlijk)

Groeten,
Kris
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
-Kris:
Veel suc6 met het onderzoek, hopelijk komt er snel een einde aan je miserie,  :thumbup:
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
Toch nog even tijd gevonden om nu mijn verhaal al te doen ... (moet blijkbaar pas om 14u in't UZA zijn)

Net zoals mijn gezondheid, rust er op dit project blijkbaar een vloek, nog voor het goed en wel van start gegaan is.
- Bij de eerste levering van de Z-rails, had men 8 verkeerde wissels gedaan (linkse i.p.v. rechtse), gelukkig was dit voor het schaduwstation, en door een kleine aanpassing
  in mijn baanplan, kon ik gelukkig die linkse wissels gebruiken (terugsturen enz ... is altijd zo'n héél gedoe)
- De 2de levering (een levering van rond de 200 euro), is volledig verloren gegaan. Was een aangetekende zending, en "iemand" heeft daar blijkbaar voor getekend, de vraag is alleen wie hé.
  (ondertussen die handtekening te zien gekregen, maar niks herkenbaars, ook aan de buren gevraagd enz ... ondertussen officiële klacht geopend bij postkantoor en politie, maar dit lijkt op voorhand al een verloren zaak)
- 3de levering, zaten 8 bochten bij van een verkeerde radius ...

Ondertussen toch wat van ArsTechnica enzo toegekomen, zodat ik toch wat m'n bezigheid heb ...
Bijgevoegd enkele foto's ...

Mijn eerst treintje in Z-schaal (ondertussen is er een nog een VT601 (7-delig, compleet met uitbreiding dus) onderweg, met wisselende front/sluitlichten en ingebouwde interieur-verlichting.


Deze moet ik nog bouwen: (burcht, (voor boven op de berg) nog een huisje en die Z-schaal autootjes van Märklin komen ook als een bouwpakket ! (ondertussen heb ik een manier gevonden om die van "verlichting" te voorzien, desondanks zelfs de kleinste SMD LEDs nog te groot zijn, wait and see ...))
Er zijn ook nog minstens een station, stadhuis & kerk op weg, maar aangezien die nog moeten geleverd worden, even nog geen foto's daarvan dus :-)


En dan mijn allereerste bouwwerkje in Z :-) (is minder dan 4 cm hoog !)
Vroeger kon ik in H0 makkelijk 3 zo'n bouwdozen klaar krijgen op één dag, maar dit huisje heb ik wegens vermoeidheid in 2 stappen moeten doen, met enkele uren tussentijd)
De vlekken op het huisje zijn GEEN lijmresten, maar gewoon rondvliegend stof ! (en zeggen dat m'n vrouw hier enige uren geleden pas gepoetst heeft, op zo'n detail-fotos zie je ook alles hé)
Ik schat dit huisje ruim om een goeie 400 onderdelen, gek hé, in zo'n schaal !


En dan jammergenoeg de laatste foto, fabriekje in opbouw, ongeveer 1/3de gebouwd volgens mijn gevoel,
morgen hier maar aan verder doen (want na ziekenhuisbezoek deze namiddag, zal er niet niks meer van in huis komen denk ik)


Nu even een paar dagen afwachten tot ik bericht heb van mijn "missing rails", en of ik van de 3de levering de 8 rails geleverd krijg met de juiste radius (ik mocht de verkeerde houden van de verkoper),
en dan even uitrekenen wat ik nu uiteindelijk nog tekort kom, om opnieuw te kunnen bestellen.


groeten,
Kris
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
 @citaat Mooie treinset met de S 3/6. Zit daar een 5 polige motor in of nog de oude 3 polige?
Gefeliciteerd met de aanwinsten en hopelijk een bevredigende oplossing voor de "zoekgeraakte" zending
met railstukken.
En hopelijk een gunstige uitkomst van je gesprek met de geneesheren van het UZA.
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
-Kris:
Prachtig prutswerkje heb je daar neergezet, echt een mooi huisje, maar 400 onderdelen pff,  :thumbup:
Pr8ige set, zo een mooie stomermet dito sleep.
Hopelijk komt de levering nog terecht.
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
Lid sinds: 2006

K rails, Cs3

offline
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
Probeer eerst eens uit of de treinen die je hebt wel het stijgings percentage aan kunnen.
Zodat je weet wat een loc maximaal aan wagons kan hebben om omhoog te rijden.
Z is tenslotte geen H0.
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
Persoonlijk vind ik dat stijgingspercentage-gedoe nogal overdreven. Alles hangt af van de afstand die moet worden gereden in stijging. Een klimspiraal van een paar etages is iets anders dan een halve cirkel. Op die laatste laat ik makkelijk mijn locs op R1 10% a 12% halen. Doen ze zowel snel als kruipend zonder problemen.
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
Het wel of niet rijden is van zoveel afhankelijk:
lengte van de trein, snelheid dat de trein naar boven gaat (moet deze stoppen onderweg?)...
Korte treinen gaan natuurlijk veel beter naar boven dan lange, de sinus of hoog vermogen motors rijden ook beter dan een oude trommel motor...
Denk dat het vooral een zaak is van het realistisch te laten ogen en zien dat het in uw eigen situatie kan of niet om hogere percentages te gebruiken.



Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
Citaat van: Stijn Laceur op donderdag 10 augustus 2017, 17:12:32

Persoonlijk vind ik dat stijgingspercentage-gedoe nogal overdreven.


Marklin niet. Zij bevelen aan max. 4mm stijging per 110mm spoorlengte in schaal Z.

Gr, Ben.
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
Bij schaal z hebben de lokjes geen anti-slip banden, ik herinner mij uit mijn actieve z-periode dat stoomlokjes veel minder rijtuigen kunnen trekken dan een elok, een s3/6 heeft maar 3 aangedreven wielen waar een 103 er 6 heeft. Ook bij hellingen zal een BoBo of CoCo lok makkelijker boven kunnen komen dan een stomer. Als ik het sporenplan zie dan hoeven de hellingen niet zo steil te zijn, en achter een stomer hang je niet snel 6 intercity rijtuigen. Als ik Kris was zou ik het gewoon uitproberen hoe makkelijk ze de helling opkomen!
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
Hoi allemaal,

Even geen foto's, maar wel een lapje tekst :-)
We zitten terug op het juiste spoor met dit project.
- Mijn "verloren" pakketje is terecht. Op Ebay/Paypal was het lever-adres correct, namelijk mijn thuisadres (onder mijn vrouw haar naam, zodat zij naar de post kan lopen als we de postman gemist hebben)
  Echter heeft de verzender het pakket naar mijn werk-adres gestuurd. Vandaag telefoon gekregen van een collega die pas uit vakantie terug is, op mijn bureau ligt er een pakje met het correcte trackingnummer
  en mijn werkadres als leveradres. Morgen even m'n vrouw langssturen om het op te halen :-)
  Wat ik niet snap is dat Bpost nog altijd niks heeft "gevonden", na 10 dagen hebben ze nog altijd niet door dat het eigenlijk afleveradres en het afleveradres in de klacht, totaal verschillend zijn, zelfs onder andere naam enzo.
  (en op de tracking-site van Bpost kan je geeneens het leveradres of afzendadres opvragen, anders had ik het zelf al wel gemerkt)
- De 8 rails die uit een andere zending verkeerd geleverd waren, zijn door de verkoper netjes vervangen, ik mocht de andere houden, en 3 rails die ik vergeten te bestellen was, heb ik er ook gratis bijgekregen :-)
- ondertussen al zo'n 5-tal bouwpakketjes in Z in mekaar gepuzzeld.
- ook m'n VT601 is ondertussen al toegekomen.
- zelfs diverse pakjes uit China zijn héél snel geleverd geweest.

- ondertussen nog 9 bouwpakketjes bijbestel in schaal Z (bij één leverancier), komt wel goed dus.
- de 2 treinen hebben ondertussen al hun rondjes gereden op een testopstelling met steiging die groter is dan wat de grootste steiging op m'n baantje gaat zijn. (Ik zit zelfs nergens tegen de 3% aan, maar eerder richting 2,7%)
  zit ook wel goed dus :-)

Ook in't UZA is alles "meegevallen", een eerlijk en open gesprek gehad met de professor, in duidelijke begrijpbare taal. Volgens hem moet je rekenen op een maand herstel per dag dat je in coma gelegen hebt.
12 dagen coma = 12 maanden herstel (waar ik belange nog niet aan kom), volgens hem ben ik dus gewoon nog "herstellende" (en zelfs "vlotter" dan gepland, dit in tegenstellingen wat men in Klina vertelde, daar zou nogsteeds wat aan de hand zijn volgens hun) Dit "herstellende" sluit ook beter aan bij m'n persoonlijke beleving van deze ervaring, desondanks ik nog niet OK ben, merk ik toch dat ik op de goeie weg ben ...
Wel gaat men de komende maand, veiligheidshalve nog een heleboel testen doen, om aan te tonen dat er verder niks aan de hand is. (vind ikzelf ook een goed idee, zekerheid boven alles)
Geen pijnlijke testen dit keer, wel "langdurige" testen, waardoor ik regelmatig enkele overnachtingen in het ziekenhuis moet doorbrengen in september (o.a. 48-uur EEG monitoring enzo)

ik zal dan wel de eerste maanden nog niet aan de slag kunnen, maar de achterliggende gedachte is nu van een héél andere aard, meer hoopgevend in elk geval, met uitzicht op het einde van de lijdensweg !
(komt alleen m'n humeur en geestelijke toestand maar ten goede)

groeten,
op hoop van zegen,
Kris
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
Toch nog wat tegenslag gehad met mijn gezondheid, eerst 3 weken nog ?out? geweest door de griep, daarna nog een week last gehad van nierstenen. Maar ondertussen hebben we niet stil gezeten, ik kan nu met spoor Z digitaal rijden !

- simpele dcc centrale gebouwd met een arduino uno en motorshield en een 10v voeding.
  (Even zoeken op dccplusplus, werkt ook met H0 Enzo)
  Is zo simpel als even die shield op die arduino te klikken en wat draden op schroefconnectors aan te sluiten,
  En firmware te flashen, en klaar is die centrale.
- bij tran.at zo?n ongelooflijk kleine dcc decoders gevonden, dat die zelfs in een z-loc s3/6 past, maar
   eigenlijk gewoon geen plaats in is :-)
- zelfbouw genli hsi88 en S88 zelfbouw voor tweerail 10v dcc gebouwd
- zelfbouw wisseldecoders die genoeg hebben aan 10v dcc
- alles getest met rocrail

We zijn dus klaar om volledig verder te gaan met ons kerstbaantje (ondertussen ook al een complete vt11.5 in z gekocht, en een br03, en nu mijn oog laten vallen op een senator)

Volgende donderdag een operatie ondergaan, dus zak voorlopig niet veel gebeuren,(moet ook nog herstellen), zou graag op 6 november eindelijk terug willen gaan werken ook. Of het baantje dit jaar nog klaar geraakt valt af te wachten (ga tot einde dit jaar maar 2 dagen per week werken, moet al mijn verlofdagen nog opnemen) ik leg me in elk geval geen deadline op, dan kan ik mezelf ook niet teleurstellen.

Ik ben wel blij dat ik doorgebeten heb met digitaal te kunnen gaan met z, en ook gerust dat het eindelijk allemaal werkt, en dit voor minder dan 100 euro voor heel de baan (het duurste zijn de locdecoders, lol)

Weldra hopelijk terug fotos en een echt bouwverslag  :thumbup:
Re: Z-spoor baantje (200x50 cm) - kerstdiorama
ben erg benieuw naar je bouw en het digitale want ik ben zelf ook net pas 2 maanden begonnen met marklin z spoor :D

maar heel veel sterkte met je herstel dat gaat nu effe voor je gezondheid  :thumbup: