Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

NS 6000

Gestart door Jasper donderdag 03 augustus 2017, 23:20:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS 6000
Jasper
gast

NS 6000
Op marktplaats kwam ik een loc tegen die veel op een NS 6000 leek. De advertentiebeschrijving kwam niet veel verder dan 'locomotief' en ik wist niet eens of het AC of DC was, maar ik kon hem voor een prikkie overnemen. Ik heb een zwak gekregen voor Nederlandse stoomlocs dus kocht hem. Onderstaande eerste twee foto's waren de marktplaatsfoto's.

Vandaag binnengekomen, en ik ben positief verrast: aan de rechterzijde zitten nog wat details, het is een 3-railloc, en hij gaf een teken van leven. Na het plaatsen van een modernere sleper en na wat stelwerk aan de wieltjes loopt het locje eigenlijk heel mooi, ook door bochten! Hij zit ook vernuftig in elkaar. Met 4 niet direct zichtbare schroeven kun je de bovenkant er gemakkelijk af halen.

Als oefenproject wil ik de loc gaan opknappen. Mijn eerste vraag is: op basis van wat voor loc is ie gemaakt? Ik neem aan dat het een Marklin loc was, maar het motortje is van ruim voor mijn tijd dus ik ken dit type überhaupt niet. In de volgende posts meer foto's.
Re: NS 6000
Jasper
gast

Re: NS 6000
Meer foto's.
Re: NS 6000
Jasper
gast

Re: NS 6000
Citaat van: Jasper op donderdag 03 augustus 2017, 23:20:20
Op basis van wat voor loc is ie gemaakt? Ik neem aan dat het een Marklin loc was, maar het motortje is van ruim voor mijn tijd dus ik ken dit type überhaupt niet.

En een vervolgvraag: is het motortje geschikt voor een 6603 of 6080 decoder?
Re: NS 6000
nobody
gast

Re: NS 6000
 @citaat Zo te zien: Een oude Märklin motor met veldspoel en elektromechanische omschakelaar.
Is te voorzien van een 6080 decoder.
Re: NS 6000
Jasper
gast

Re: NS 6000
Ah gunstig, dan kan ik de oude motor behouden. Het motortje loopt mooier en rustiger dan de latere small flat collector motor, ik neem aan door de grotere rotor. Dit weekend een begin gemaakt met opknappen van de loc. Wie zijn de bekende leveranciers van messing delen/stoomloc delen zoals een dom, lampen e.d.? Phildie..?
Re: NS 6000
Jasper
gast

Re: NS 6000
Inmiddels rijdt de loc met een delta-decoder al een tijdje probleemloos rondjes op een baan met R1 bochten en wissels :)
Bij Wentink op hun aanraden toch een Uhlenbrock decoder voor motor met veldspoel besteld, hoewel ik erg gemengde ervaringen lees. Dat wordt proberen.
De delta-decoder wordt wel een beetje warm, krijgt ie dan teveel weerstand te verduren?
Re: NS 6000
Jasper
gast

Re: NS 6000
Citaat van: Jasper op donderdag 10 augustus 2017, 21:57:18
De delta-decoder wordt wel een beetje warm, krijgt ie dan teveel weerstand te verduren?

Iemand?

Weer wat verder, nu moeten er biezen getrokken gaan worden. Geen idee hoe je dat het beste kunt doen. Iemand nog tips?
Re: NS 6000
Jasper
gast

Re: NS 6000
Moderatoren, gooi dit topic maar weg. Schiet niet op zo.
Re: NS 6000
nobody
gast

Re: NS 6000
 @citaat Waarom. 'k Ben zeer benieuwd naar je vorderingen :exclaim:
Re: NS 6000
Lid sinds: 2008

offline
Re: NS 6000
Ik denk dat Jasper te weinig tips/reacties krijgt Wim, maar dat komt vast doordat we midden in de zomervakantie zitten en er op dit forum wat minder zelfbouwers van rijdend materiaal zitten dan bij de buren?

Warm wordende decoder kan natuurlijk aan de belasting liggen, ik heb een 110 die aardig een stoomlok kan imiteren als hij met genoeg blikken rijtuigen hard over de spoorbaan moet scheuren.

Lijntjes trekken: afplakken met Tamiya tape lees ik vaak.

Succes Jasper!
Re: NS 6000
Lid sinds: 2008

offline
Re: NS 6000
Over dunne lijnen op model plaatsen is veel te vvinden.

Er zijn mensen met een fijne penseel en vaste hand.

Afplakken en zo verven of airbrushen kan

Of als dat lastig is werken met decals.

Succes
Re: NS 6000
nobody
gast

Re: NS 6000
Citaat van: Jasper op dinsdag 15 augustus 2017, 13:30:44
Weer wat verder, nu moeten er biezen getrokken gaan worden. Geen idee hoe je dat het beste kunt doen. Iemand nog tips?
Heb je hier iets aan? ===> klik
Re: NS 6000
V 15
gast

Re: NS 6000
Hello Jasper,
your wonderful steamengine looks like the legendary P 8 from the former Prussian State Railways. AM I right?
Best regards erwin(Nick:V 15)
Re: NS 6000
Jasper
gast

Re: NS 6000
Thank you, but not quite. It is somebody's attempt to make a model of the NS 6000. The NS 6000 is, as far as I know, a Dutch design, heavily influenced by British steam design. Of the real thing, not all made it to the Netherlands because of WWI.

Citaat van: nobody op donderdag 17 augustus 2017, 10:31:33
@citaat Waarom. 'k Ben zeer benieuwd naar je vorderingen :exclaim:

Nou inderdaad omdat ik niet echt antwoorden op mijn vragen kreeg. Begrijp inmiddels dat Nederlands stoom niet echt populair is bij wisselstroomhobbyisten. Geen makkelijke hobby ook.

Maar bedankt voor de tips!

Ik was benieuwd of iemand een idee heeft wat de basis is geweest. Het doet me wat aan een oude F800 denken, maar de locs die ik op internet zie hebben een andere motor. Die wielen zijn in niet al te beste staat dus eigenlijk zou ik daar een beter setje voor willen vinden. Wel mooi: er zat een extra motortje bij dat nog gloednieuw is, met de beschermfolie nog op de spoel.