Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

CS3 loc functie (tijd en afloopfunctie)

Gestart door reneels donderdag 03 augustus 2017, 15:01:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS3 loc functie (tijd en afloopfunctie)
Weet iemand wat/hoe je met de tijd- en afkoopfunctie moet werken bij de CS 3?
In het menu (loc bewerken) "installeren' staan bij de functies, schakel en impuls. Die zijn me helder. Echter er staan nog twee opties en dat zijn de tijdfunctie en de afloopfunctie. Ik vermoed dat ze iets met de "gebeurtenissen" te maken hebben, maar ik kan er niets over vinden en wat ik ook probeer, ik zie niets gebeuren.
Hoor graag of iemand anders weet wat je er mee kan en hoe?

alvast bedankt voor je hulp

Rene
Re: CS3 loc functie (tijd en afloopfunctie)
Hoi René,

Ik heb geen cs3, maar kun je bij tijdfunctie wellicht x-aantal seconden dat de functie actief is instellen?
Afloopfunctie heb ik geen idee bij.

Groeten,
Ton.
Re: CS3 loc functie (tijd en afloopfunctie)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS3 loc functie (tijd en afloopfunctie)
Staat er niets van in het handboek?

Groet, Anne W
Re: CS3 loc functie (tijd en afloopfunctie)
Beste Ton en Anne,

Ik heb van alles geprobeerd, maar zie geen enkele reactie. En het staat inderdaad niet in het manual. Misschien is het een toekomstige optie of iets dergelijks. Ik begrijp de functie ook niet, want als je de loc laat reageren op een contact (S88) zal alles wat je er aan hangt altijd afgaan ongeacht welke loc er overheen rijdt. Tenzij je het misschien via een apart programma aanstuurt zoals Itrain of i.d. Maar dan zou dat er toch wel bij staan lijkt me.
Ik heb intussen de vraag maar eens bij Marklin in Duitsland gesteld.
wordt vervolgd

i.i.g. bedankt voor jullie reactie
rene
Re: CS3 loc functie (tijd en afloopfunctie)
Misschien vertel ik iets wat je al weet, ik heb alleen maar een gebruiksaanwijzing. Slag in de lucht dus. ;)

Ablauf (Duits), Run-time (Engels) of Afloop functie.

Kijk even bij "Events" op blz. 27. De sequentie van de functie kun je instellen en de functie kan actief worden op basis van een gebeurtenis. Als de gebeurtenis actief wordt (b.v. S88 trigger, ik zeg maar wat) dan start bijvoorbeeld een bepaald geluid (fluit) of binnenverlichting gaat aan of enz........ afhankelijk wat de functie is. En na bepaalde tijd als het afspelen gedaan is ook weer uit.

Gr, Ben.
Re: CS3 loc functie (tijd en afloopfunctie)
Slag in de ruimte afloopfunctie staat misschien voor dimmen?

Groetjes
Re: CS3 loc functie (tijd en afloopfunctie)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: CS3 loc functie (tijd en afloopfunctie)
Heb even gezocht en dit topic gevonden waar het wordt uitgelegd.
Blijkbaar biedt de CS3 naast de types permanente en moment functie nog twee extra types, namelijk switching en run-time.
Ik denk dat dit alleen werkt als de decoder dit ondersteunt.
Wellicht in een nieuwere decoder firmware.
Re: CS3 loc functie (tijd en afloopfunctie)
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: CS3 loc functie (tijd en afloopfunctie)
Beste Rene, van mij krijg je het juiste antwoord. Ik gebruik de "afloopfunctie" om mijn loc's te starten met de gebeurtenis die
de loc moet rijden. Daarmee gaat de loc het automatiseringsproces in. Van een loc kies ik een vrije functietoets die ik bij de
"afloopfunctie" koppel aan de betreffende gebeurtenis.
Probeer maar eens bij een loc. Ga naar loc bewerken en installeren. Klik op een vrije functietoets (leeg vakje) en dan op het
vakje "icon" en klik de betreffende functietoets. Daarna klik je op "afloopfunctie" en krijg je een lijst met alle gebeurtenissen
die je gemaakt heb. Op blz. 34 van het boek "Digital fahren mit der Central Station 3" rechtsonder staat iets maar duidelijk
is anders en je leest er zo overheen. Veel succes.

Gr. Leen.
Re: CS3 loc functie (tijd en afloopfunctie)
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: CS3 loc functie (tijd en afloopfunctie)
Rene, Ik moet nog iets vertellen. Ik rij alleen met het MFX of MM2 protocol. Bij loc's met het MM2-protocol gaat het direct goed.
Dan bedoel ik als in de gebeurtenis de toeters en bellen en licht aan of uit gezet worden. Bij loc's met het MFX-protocol werkt dat
niet. Daar heb ik het volgende op gevonden. Ik maak voor de loc een gebeurtenis waarin direct de eigenlijke gebeurtenis aan wordt gekoppeld. Dus zeg maar een soort dummy-gebeurtenis. Dan willen de toeters en bellen en licht wel schakelen !!!
Raar maar waar.
Re: CS3 loc functie (tijd en afloopfunctie)
Citaat van: digipost op zaterdag 05 augustus 2017, 22:33:30

Op blz. 34 van het boek "Digital fahren mit der Central Station 3" rechtsonder staat iets maar duidelijk
is anders en je leest er zo overheen.


Is dat ergens legaal te downloaden? Of moet je twee eurotientjes betalen voor iets wat feitelijk een gebruiksaanwijzing is van een toch al erg duur apparaat?

Gr, Ben.
Re: CS3 loc functie (tijd en afloopfunctie)
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: CS3 loc functie (tijd en afloopfunctie)
Geen idee Ben. Heb het zelf uitgevonden voordat er een handleiding c.q. een boek was over de CS3.
Overigens ben ik helemaal niet te spreken over de documentatie van de makers van dit apparaat.
In mijn professionele ogen is het erg amateuristisch met erg veel bla,bla. Maar ja daar is het een hobby voor.

Gr. Leen.

Re: CS3 loc functie (tijd en afloopfunctie)
Beste Leen, bedankt voor je antwoord, maar ik kom er nog niet helemaal uit, zou je hulp erg op prijs stellen.

Ik heb een loc waar b.v. een functie van een hoorn op zit en die ik wil laten vertrekken.

kan je me helpen met wat ik dan bij de gebeurtenis moet programmeren en wat bij de loc. Ik kom er niet.

wat ik ook doe het werkt niet. Wat wel werkt is om bij een gebeurtenis (via een S88 contact) de loc te laten sturen. b.v. laten rijden, hoorn etc. Maar dat hoef ik niet in de loc zelf te programmeren, dan gaat via de normale gebeurtenis programmering.\

Overigen de opmerking over de manuals deel volledig. Er zit zeker een bepaalde charme in om dingen uit te zoeken, maar als je zoals ik niet met een enorme technische bagage ben uitgerust en altijd analoog hebt gewerkt is het een uitdaging (voorzichtig uitgedrukt)

Je hulp zal ik zeer op prijs stellen als je het stap voor stap zou willen toelichten.

met vriendelijke groet

Rene