Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

nieuwe Update van mijn baanontwerp Wat vinden jullie er nu van?

Gestart door Maurice.L dinsdag 11 december 2007, 18:51:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nieuwe Update van mijn baanontwerp Wat vinden jullie er nu van?
Beste Allemaal,

Na jaren en jaren wil ik mijn hobby weer eens gaan oppakken en wil digitaal beginnen.
Wie kan mij verder advies geven ik heb een voorbeeldbaan genomen en die naar eigen keuze een beetje aangepast maar ik kom er niet meer uit kijk eens naar mijn baan.  :D wat mis ik wat moet anders?
Ik ben met wintrack begonnen wat al een heel gevecht was :shock:
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Volgens mij krijg jij een probleem met je hellingen.

Of zie ik dat verkeerd?

Gr.
Davy

Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
het idee is leuk, maar wat Davy zei, die helling lijkt mij ook te stijl.


GR mike
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Citaat van: Davy op dinsdag 11 december 2007, 19:33:09
Volgens mij krijg jij een probleem met je hellingen.

Of zie ik dat verkeerd?

Gr.
Davy



denk ik ook  :?

maar het ziet er goed uit, naamgenoot! :D :D

Groetjes

Maurice
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Hoi Maurice,

Ik zie in de vluggigheid 3 niveau's. Tussen elk niveau moet je minimaal 9cm (+dikte plaat) hebben zitten om met pantograven omhoog te kunnen rijden. Je mag een maximale stijging hebben van 3% (nou oke hooguit stiekum 4%). Dat is 3cm hoogteverschil bij een spoorlengte van 1m. Dus voor de goede hellingen heb je 3m spoor nodig om 1 niveau te kunnen stijgen of dalen.

Succes !!
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
vanuit de onderste lus links boven de horizontale rails moet eronder door heb daar een foutje gemaakt ja

ik wil 3 lagen en ga met 3 a 4 treinen rijden in de toekomst mijn start is met 2
ook wil ik het indelen in stad fabriek toerisme recreatie ook wil ik wel met bergen gaan werken
ook een Draaischijf zou er mooi bij zijn maar dat past weer niet bij dit ontwerp.

wie heeft er nog een idee voor me?
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Lid sinds: 2006

online
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Het onderste spoor bij het stationsgebouw is het probleem. Dit kan niet over en onder het spoor door dat onder de bruggen door naar beneden loopt.
Dit spoor aangegeven met rode X moet weg.



Je kunt het beter als inhaalspoor bij het station gebruiken (zie A).
Het spoor naar beneden blijft erg stijl, maar zou moeten kunnen. 11 hele stukken om 9 cm te dalen.
Bij B kun je een keerlus creeren.

Optie C heb ik ingetekend. Deze verbinding zal moeilijk te realiseren zijn, want deze ligt in een heuvel.

groetjes en succes
Henk
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Ben het met Henk eens. Kijk goed naar de hoogtes die nodig hebt. Max. 5% stijging per meter. (=5 cm p.meter) Verder is het een leuk ontwerp met wat rangeermogelijk heden en leuke stationsporen.

Succes ermee en laat je aangepaste spoorplan weer even zien op het forum.
Ronald
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Nou daar ben ik weer :)
in iedergeval bedankt voor de tips:)
ik heb weer liggen stoeien met de baan en een ander ontwerp doormekaar gegooid.
Wat vinden jullie hier van?

Ik ben nog steeds met de hoogtes bezig maar dat lukt me niet echt.

wat kan er nog bij de baan of wat kan ik aanpassen?
tevens het rode gedeelte gaat ondergronds kan ik hier de oude rails gebruiken? de metalen rails die van de jaren 80? ik heb nog 2 oude locs die ik niet wil laten ombouwen maar wil 2 stoomlocs digitaal hebben werken de opties die die heeft dan ook op de oude rails bv. verlichting geluid stoom etc?

alvast bedankt.
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
ziet er goed uit maar nog kom je niet uit met het stijgingspercentage
op het punt waar je blauwe spoor in het rode overloopt is het te kort vooral omdat diie wissel er kort na zit dde rest ziet er super uit maar ik zou toch voor je schaduw zijde een nieuw stukje ontwerpen waarin het rode stuk (enkel spoor ) een einde doorloopt en dus niet dubbel spoor
je kunt bijv een wisssel aan het eiind zetten en daar onder dan weer een keerlus maken ofzo
succes
groet roobert
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
ik zou rechtsonderaan op dubbel spoor blijven, kan je vlot rijden met twee treinen zonder enige vorm van beveiliging.

phil

Citaat van: Maurice.L op donderdag 13 december 2007, 20:22:58
Nou daar ben ik weer :)
in iedergeval bedankt voor de tips:)
ik heb weer liggen stoeien met de baan en een ander ontwerp doormekaar gegooid.
Wat vinden jullie hier van?

Ik ben nog steeds met de hoogtes bezig maar dat lukt me niet echt.

wat kan er nog bij de baan of wat kan ik aanpassen?
tevens het rode gedeelte gaat ondergronds kan ik hier de oude rails gebruiken? de metalen rails die van de jaren 80? ik heb nog 2 oude locs die ik niet wil laten ombouwen maar wil 2 stoomlocs digitaal hebben werken de opties die die heeft dan ook op de oude rails bv. verlichting geluid stoom etc?

alvast bedankt.
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Om een juist stijgingspercentage te behalen moet je rekening houden met 10 tot 12 railsjes tussen nivo 0 en 1(dan zit je al aardig in de richting)
om een stijging van 3% te behalen mag je spoor niet meer dan 3 cm per meter dalen of stijgen.



Als je het groene spoor laat dalen krijg je een heel mooi daal/stijg percentage en vanuit het roze kan je dan je schaduwstation met keerlus maken. Verder een leuk plan. Houd wel rekening met dat je vanaf beide zijde van de tafel (of een mangat) moet kunnen werken aangezien de breedte van je tafel.

Bas
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Aan bijde kanten van de tafel komen ai ja daar had ik nog niet aangedacht nee aangezien de  achterkant net onder het schuine gedeelte komt van het dak op de zolder.ik ga weer even aanpassen
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Tafel op wieltjes zetten kan natuurlijk ook, hoef je niet aan de achterzijde te werken dan rijd je gewoon alles tegen de muur.

Bas
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
hetzelfde als bas bedoelde ik ook
groet robert
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Ja ik ben nu al met ontwerp 8 bezig ik ben steeds niet tevreden over hoe en wat.
Het wordt een baan met gebergete tunnels ect ect.

vrijdag ga ik de trein afbreken daar heb ik 18 jaar geleden de laatste x mee gereden
die baan staat er bijna nog zoals hij toen is achtergelaten op de zolder de treinen zijn ingepakt. de huisjes kan ik hergebruiken en boompjes laantaars etc etc ook :)

Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Maurice vaak duurt het wel even voordat je een goed baanplan hebt gemaakt. Ik zelf ben nog lang niet te vreden met m`n baanplan en heb er al ongeveer 15 gemaakt.

Jij wou er een bergachtiglandschap van maken dan kun je misschien wel een spiraal er in voegen en om die spiraal een berg maken. Als de trein uit de berg komt kun je daar misschien een station bijmaken en misschien na het station een spiraal nabeneden waar je daar een rangeer spoor neerzet met een station erbij.
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
mooi plan maar dat station komt mij bekent voor
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Maurice

Je baanplan wordt steeds mooier, echter hou ook rekening met de breedte van je baan. Als deze te breed wordt kan je zeer slecht bij de achterkant komen voor als er problemen zijn. Hou hier dus rekening mee. Ook voor je scenery te maken. Is slechts een tip die vaak over het hoofd wordt gezien.
Succes verder het wordt toppie!

Ronald
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Vandaag heb ik mijn oude baan afgebroken hij heeft bij mijn ouders op zolder gestaan en is de laatste 15 jaar niet meer aangeraakt geweest wel is er hier en daar wat schade aan de huisjes maar zijn nog allemaal te gebruiken. een beetje opknappen en ze zien er weer mooi uit :)

deze baan wil ik denk ik we lnamaken hij is nu 220x1m dus veeeeeel te klein hehehehe
hier een paar foto's van mijn oude baan.




mijn nieuwe baan wordt een L vorm 330x265x175x115x155x150
Plaats genoeg denk ik zo om weer eens mee te beginnen.
Ik ga natuurlijk c rails gebruiken en met 3 hoogtes wil ik werken.

Wie heeft een idee?
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
ook een best leuk baantje om te zien hoor
maar goed ben benieuwd hoe je nieuwe baan wordt
groet robert
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Maurice je baanplan ziet er wel grappig uit.
Wanneer heb je die baan gemaakt???
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
gaaf oud baantje.
Eigenlijk zonde om die af te breken.
Je zou het kunnen verkopen of mischien wel ergens tegen een muur plakken zodat je nog kunt "trein pelen" zoals mijn zoontje zegt
Kun je een baanplan/schets  plaatsen van de oude baan?

Re: Mijn 1ste baanontwerp help
die baan is ergens gemaakt in 1985 door mijn pa  :D
de baan is al afgebroken.
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
jammer
Nog een kans dat je een baanschets kunt plaatsen?
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
ik heb alleen nog foto's gemaakt van de baan vlak voor ik hem uitelkaar gehald heb
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
lag er in de tunnel een wissel?
probeer het plan met legorail te maken

dus als je met paint een schetsje zou kunnen maken zou makkelijk zijn
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Citaat van: obicham op zondag 06 januari 2008, 00:43:44
lag er in de tunnel een wissel?
probeer het plan met legorail te maken

dus als je met paint een schetsje zou kunnen maken zou makkelijk zijn
Links onder zie je 1 wissel die links af gaat.



Hier zie je de tunnel



Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Leuk!! Is toch wel iets speciaals, zo'n oud märklin baantje.. Jammer dat-ie gesloopt wordt.
Ik vraag me af bij je nieuwe ontwerp wat je zelf het leukste vindt. Er zit een enorm station in gemaakt, maar de treinen moeten van het hoofdspoor af om daar in te rijden. In het hoofdspoor zit nog een soort van inhaalspoor, maar daarmee haal je bij lange na de capaciteit niet wat je bij zo'n groot station nodig hebt. Met andere woorden, er rijdt eigenlijk maar 1 trein, de rest staat ergens stil. Het schaduwstation is ook best leuk, maar ook veel te klein in verhouding met je station. Je kunt hooguit 3 treinen (slechts 3) ergens wegzetten buiten je station en er kan er maar 1 rijden.. Het station wordt dus je opslagruimte en staat tjokvol.

Nu kun je best met dit sporenplan verder en allerlei wijzigingen aanbrengen, maar misschien is het beter om eens helemaal opnieuw te beginnen. Wil je dit station gebruiken? Zorg dan voor een schaduwstation met een 5 of 6 sporen minimaal in elke richting. Ook zou ik de doorgaande baan eromheen laten vallen. De grootte van het station vraagt om een 2 sporige baan en die kun je met keerlussen aan elkaar verbinden. Een trein rijdt nooit in rondjes, maar van A naar B naar C enz. en weer terug. Je zou zelfs een flink traject in dubbelspoor kunnen bouwen waar je de treinen op kan zien rijden, en onder het landschap een 2 tal schaduwstations met een aantal sporen en een keerlus.

Als je een schaduwstation met slechts 1 of 2 inhaalsporen wilt maken, dan moet je het station er een beetje op aanpassen, anders zie je elke minuut dezelfde trein weer voorbij komen.. Je kunt namelijk nergens rangeren, dus de treinen blijven van dezelfde samenstelling. Als je dan telkens dezelfde trein voorbij ziet komen wordt het al snel vervelend..

Wat ik me ook afvraag is hoe lang de sporen in het grote station zijn.. Ik denk dat de meeste sporen nog geen meter lang zijn (zeker de buitenste sporen niet) en daar heb je helemaal niks aan als je uitgaat van een baan waar niet of nauwelijks gerangeerd wordt.
Kijk naar het grote voorbeeld, er staan complete baanplannen van zowat alle NS stations in heel nederland online, inclusief de rangeerstations en havenspoorwegen.. Daar doe je heel veel ideeën op die een veel natuurlijker sporenverloop geven dan hetgeen waar je nu aan werkt.

Je bent nog aan het plannen en denken, prik je niet teveel vast aan je ontwerp, maak een paar compleet verschillende ontwerpen en neem de tijd. Nu kun je alles nog 1000 keer omgooien en het kost je hooguit een velletje papier, straks kan dat niet meer..
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Citaat van: daan2353 op zondag 06 januari 2008, 12:02:46
Leuk!! Is toch wel iets speciaals, zo'n oud märklin baantje.. Jammer dat-ie gesloopt wordt.
Ik vraag me af bij je nieuwe ontwerp wat je zelf het leukste vindt. Er zit een enorm station in gemaakt, maar de treinen moeten van het hoofdspoor af om daar in te rijden. In het hoofdspoor zit nog een soort van inhaalspoor, maar daarmee haal je bij lange na de capaciteit niet wat je bij zo'n groot station nodig hebt. Met andere woorden, er rijdt eigenlijk maar 1 trein, de rest staat ergens stil. Het schaduwstation is ook best leuk, maar ook veel te klein in verhouding met je station. Je kunt hooguit 3 treinen (slechts 3) ergens wegzetten buiten je station en er kan er maar 1 rijden.. Het station wordt dus je opslagruimte en staat tjokvol.

Nu kun je best met dit sporenplan verder en allerlei wijzigingen aanbrengen, maar misschien is het beter om eens helemaal opnieuw te beginnen. Wil je dit station gebruiken? Zorg dan voor een schaduwstation met een 5 of 6 sporen minimaal in elke richting. Ook zou ik de doorgaande baan eromheen laten vallen. De grootte van het station vraagt om een 2 sporige baan en die kun je met keerlussen aan elkaar verbinden. Een trein rijdt nooit in rondjes, maar van A naar B naar C enz. en weer terug. Je zou zelfs een flink traject in dubbelspoor kunnen bouwen waar je de treinen op kan zien rijden, en onder het landschap een 2 tal schaduwstations met een aantal sporen en een keerlus.

Als je een schaduwstation met slechts 1 of 2 inhaalsporen wilt maken, dan moet je het station er een beetje op aanpassen, anders zie je elke minuut dezelfde trein weer voorbij komen.. Je kunt namelijk nergens rangeren, dus de treinen blijven van dezelfde samenstelling. Als je dan telkens dezelfde trein voorbij ziet komen wordt het al snel vervelend..

Wat ik me ook afvraag is hoe lang de sporen in het grote station zijn.. Ik denk dat de meeste sporen nog geen meter lang zijn (zeker de buitenste sporen niet) en daar heb je helemaal niks aan als je uitgaat van een baan waar niet of nauwelijks gerangeerd wordt.
Kijk naar het grote voorbeeld, er staan complete baanplannen van zowat alle NS stations in heel nederland online, inclusief de rangeerstations en havenspoorwegen.. Daar doe je heel veel ideeën op die een veel natuurlijker sporenverloop geven dan hetgeen waar je nu aan werkt.

Je bent nog aan het plannen en denken, prik je niet teveel vast aan je ontwerp, maak een paar compleet verschillende ontwerpen en neem de tijd. Nu kun je alles nog 1000 keer omgooien en het kost je hooguit een velletje papier, straks kan dat niet meer..

Bedankt voor je tips,

Dit station zal ik als een 2de station ergens verwerken in een hoger gelegen dorpje of zo
mijn nieuwe station is de faller HO 190197 deze kan ik zo lang maken als ik wil :)

ik wil dis met 3 levels werken het landschad van schwartzwald en oostenrijk een beetje gemend dus naar eigen fantasie :lol:
Ik ben met wintrack bezig maar ik kom vaak niet uit met de aansluitings punten.

Wat ik verder wil is 1 groot stqation met zijspoor en 1 a 2 kleine stations voor bv pendel trein.
ideeen zat alleen de uitwerking  :shock: :P :lol: is even uitzoeken. want ik wil het meteen goed doen.

Gisteren is mijn startkit binnen gekomen met CS. van malrklin de ho AMA29840
Voorbeeld: Reizigerstrein en goederentrein van de Deutsche Bundesbahn (DB). Tenderlocomotief serie 85 en getrokken tenderlocomotief Baureihe 55. 4 rijtuigen voor de zijlijn type ?Donderbussen?: ABi-29 1ste en 2de klasse, Bi-28 2de klasse, Bi-29 (ombouw) 2de klasse, Pwi-30 bagagewagen. 4 goederenwagens: koelwagen Gl (privaat), hogeboordwagen Omm-37, veewagen V-23, bagagewagen Pwgs-41.

Om eens mee te beginnen. :lol:

nu de rest nog :D
Re: Mijn 1ste baanontwerp help
Nou dan hier komt hij dan.... :)
Wat vinden jullie hiervan of wat moet anders?
In het midden komt een stad met rijdende auto's.
De hele bouwplaat wordt op een lade systeem gemaakt zodat ik hem naar voren kan schuiven als ik aan de andere kant moet zijn.
Links onder waar ? staat weet ik nog niet wat daar gaat komen.
Dus beste mensen wat denken jullie ervan? :P
Re: Baan 9 baanontwerp help
Leuk plannetje.

De blauwe bochtwissel rechtsboven lijk je niet echt nodig te hebben.
Zou de keerlus uit het bergspoor halen en er een echt pendelspoortje van maken met een 2 sporig stationetje.
Re: Update Baan 9 baanontwerp Wat vinden jullie hiervan?
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Update Baan 9 baanontwerp Wat vinden jullie hiervan?
zou je onderin rchhts (bij het blauwe ) niet gelijk na de 077 de wissel doen !??
zo is je 1 na onderste opstelspoor alweer een 24172 klanger en die andere sporen ook zo kun je iets langere treinen neerzetten
ik had jhier zelf in het begin ook last van ik bleef maar wagons kopen maar ik kon de treinen nergens meer kwijt  :D :D
onderin bij ? kun je missschien een dubbel spoortje makken met een locloodsje of zoiets
voor de rest ziet het er super uit
groet robert
Re: Update Baan 9 baanontwerp Wat vinden jullie hiervan?
wat robert zegt klopt wel maar ik vind het voor de rest een erg mooi baanplan ga zo door!!!
Re: Update Baan 9 baanontwerp Wat vinden jullie hiervan?
Tnx 4 the tips :)

Ik heb het station spoor aangepast zoals je zei ziet er ook beter uit zo
Re: Update Baan 9 baanontwerp Wat vinden jullie hiervan?
Komt er dan nog een baanplan van op??
Re: Update Baan 9 baanontwerp Wat vinden jullie hiervan?
Ik vind het een mooi plan.

Ik zou (net als Remcy) de stationssporen langer maken dus zowel links en rechts de wisselstraat tegen de bocht leggen.

Het bergspoortje zou ik zo laten. Je kunt dan van twee kanten het bergstation binnen rijden. Je zou eventueel de wissel 24612 in de keerlus automatisch kunnen schakelen, zodat elke volgende  trein het andere spoor neemt. Dit is met 2 schakelrails te realiseren.

groetjes
Henk
Re: Update Baan 9 baanontwerp Wat vinden jullie hiervan?
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Update Baan 9 baanontwerp Wat vinden jullie hiervan?
geen dank !!!
het was ook maar een tip hoor je hoefde er niks mee te doen hoor
het viel me alleen op  :D :D
groet en succes robert
Re: Update Baan 9 baanontwerp Wat vinden jullie hiervan?
rechts heb je toch al die bochtwissel voor het station, dan hoef je na de bocht toch niet nog een keer een wissel te leggen die hetzelfde doet ? Dan kan m.i. rechts op spoor 1 van je station de linksafbuigende wissel weg, en kun je die in spoor 2 leggen tegen de bocht. Scheelt je ook weer een engelsman..
Re: Update Baan 9 baanontwerp Wat vinden jullie hiervan?
Zo is het een heel leuk baanplan met de mogelijkheid om van A naar C via B en terug te rijden zonder in rondjes te rijden.. Alleen snap ik niet waarom je zo'n moeite hebt met het loslaten van die ovalen. Ik zie overal sporen die het mogelijk blijven maken dat je rondjes kunt rijden. Hierdoor moet je echter alle nivo's op één of andere manier met elkaar verbinden en dat levert steile hellingen en veel extra wissels op.

Maar dat is helemaal jouw voorkeur, je hebt nu in ieder geval een station wat in evenwicht is met je schaduwstations en de mogelijkheid om niet alleen maar rondjes te hoeven rijden.
Re: Update Baan 9 baanontwerp Wat vinden jullie hiervan?
even een aanpassing
Wat vinden jullie hier van? :oops: :mrgreen:
Re: Update Baan 9 baanontwerp Wat vinden jullie hiervan?
Maurice erg mooi baanplan maar ik vind het jammer dat het station klein is.
Re: Update Baan 9 baanontwerp Wat vinden jullie hiervan?
leuk plan, je hebt wel overbodige wissels
Je krijgt een probleem met je helling/daling bij de wit blauw groen kruising.
Wat is je plan met dat groene ovaaltje?
Re: Update Baan 9 baanontwerp Wat vinden jullie hiervan?
Maurice,

Enkele opmerkingen:
1.
Aan de linker kant zit een wissel, waar afslaand het groene spoor uit komt. Rechtdoorgaand wordt dit spoor wit en valt samen met het groene spoor. En het groene spoor zal dan over het witte spoor moeten gaan.
Dit ga je qua hoogte niet halen. Binnen 5 hele stukken moet je de hoogte van een trein overwinnen. Hier staan normaal minimaal 10 stukken voor.
Je zult het groene spoor parallel aan het witte spoor moeten leggen totdat je voldoende lengte hebt. Dus minimaal 3 hele stukken verder op.

2.
Ik vind het derde en vierde spoor van het station erg kort. Een loc met 2 lange wagons zal hier nauwelijks op passen. Mijn advies is om de wisselstraat met de 24640 naar links op te schuiven.
Er zitten een aantal wissels in die hetzelfde doen als andere wissels. Die voegen weinig toe en zou je kunnen weglaten uit kostenoverweging.

3.
Links heb je mooie lange opstelsporen. Is dat een locomotievenloods bij de middelste twee sporen ?

groetjes
Henk
Re: Update Baan 9 baanontwerp Wat vinden jullie hiervan?
Citaat van: obicham op zondag 13 januari 2008, 18:03:53
leuk plan, je hebt wel overbodige wissels
Je krijgt een probleem met je helling/daling bij de wit blauw groen kruising.
Wat is je plan met dat groene ovaaltje?


Het ovaaltje rechts boven wordt een dorp op een gebergte dat iets hogel ligt. met een klein station.

Citaat van: Henk op zondag 13 januari 2008, 18:05:11
Maurice,

Enkele opmerkingen:
1.
Aan de linker kant zit een wissel, waar afslaand het groene spoor uit komt. Rechtdoorgaand wordt dit spoor wit en valt samen met het groene spoor. En het groene spoor zal dan over het witte spoor moeten gaan.
Dit ga je qua hoogte niet halen. Binnen 5 hele stukken moet je de hoogte van een trein overwinnen. Hier staan normaal minimaal 10 stukken voor.
Je zult het groene spoor parallel aan het witte spoor moeten leggen totdat je voldoende lengte hebt. Dus minimaal 3 hele stukken verder op.

2.
Ik vind het derde en vierde spoor van het station erg kort. Een loc met 2 lange wagons zal hier nauwelijks op passen. Mijn advies is om de wisselstraat met de 24640 naar links op te schuiven.
Er zitten een aantal wissels in die hetzelfde doen als andere wissels. Die voegen weinig toe en zou je kunnen weglaten uit kostenoverweging.

3.
Links heb je mooie lange opstelsporen. Is dat een locomotievenloods bij de middelste twee sporen ?

groetjes
Henk

Het spoor dat wit is gaat ondergronds van rechts waar het al naar beneden gaat naar rechts waar het weer naar boven komt.

Het blauwe spoor is gelijkvloers groen gaat naar boven en komt aan de andere kant naar beneden

De wisselstraat moet ik nog aanpassen zit een beetje in de knoei wat ik wil is dus van bijde kanten van alle sporen kunnen wissellen .
Wie kan mij een beter idee laten zien?


Links in het midden komt een locomotievenloods bij de middelste twee sporen
Re: Update Baan 9 baanontwerp Wat vinden jullie hiervan?
wordt al aardig uitgebreid! 8)

succes met op/afbouw! :D

Dennis
Re: Update Baan 9 baanontwerp Wat vinden jullie hiervan?

1.
De hellingen bij de rode kruizen zijn niet te maken. Gebruik bijvoorbeeld het  licht groene alternatief.

2.
De wisselstraat kun je naar links verschuiven. Zie lichtgroene lijn 2a. De paarse wissels zijn overbodig. Je kunt via de hoofdwisselstraat dezelfde sporen bereiken.
Je kunt misschien een driewegwissel toepassen.
Als je de wisselstraat precies op de getekende lichtgroene lijn wil leggen, dan vervalt de bovenste Engelse wissel (x) in de Wisselstraat.
Je moet dan bij (3) een verbinding maken van binnen naar buitenbaan; zet de engelse wissel (x) op de plaats van wissel. (aantal engelse wissels blijft dus gelijk)
Vanaf punt 3 zijn nu alle stationssporen bereikbaar. Vanaf alle stationssporen kun je naar punt 3.

3.
De paarse wissel bij punt 4 is belangrijk, en moet blijven.
Maar de bochtwissel er direct na, doet het zelfde als het begin van de wisselstraat. Een van de twee kun je aanpassen. Bijvoorbeeld wisselstraat direct na meegebogen wissel beginnen (1x engelse wissel vervalt).

groetjes
Henk


Re: Update Baan 9 baanontwerp Wat vinden jullie hiervan?
Henk de aanpassing boven is volgens mij ook nog niet haalbaar.
Er kruisen zich daar 3 sporen en moeten dus al op -9, 0 en +9 liggen
De paarse wissels bij 4 zou ik handhaven , de bochtwissel boven de 4 kan eruit.
2 raillengtes later ligt er een wissel die hetzelfde effect heeft.
De 2 andere paarse wissels kunnen er inderdaad weer uit.
Re: Update Baan 9 baanontwerp Wat vinden jullie hiervan?
Sorry, ik vind het een enorme stap terug. Je perronsporen zijn veel te kort in verhouding tot de grootte van je emplacement, ook de hoeveelheid schaduwsporen is totaal niet meer in verhouding met je zichtbare gedeelte en je komt hopeloos in de knoei met je hellingen.
Bovendien, als je dit gaat bouwen zie je een grote berg rails die als een bord spaghetti eruitziet. Je hebt nauwelijks ruimte voor landschap en het krioelt van de sporen waarvan het nut niet te achterhalen is.

Neem eens een kijkje op www.sporenplan.nl en kijk daar eens naar de opbouw van de stations. Alle stations van nagenoeg heel europa staan erop, je kunt er vast iets vinden waar je mee uit de voeten kan.

Gebruik als stelregel dat elk zichtbaar inhaalspoor/kopspoor waar je treinen gaat wegzetten minimaal 1 onzichtbaar spoor als "evenwicht" moet hebben.
Je zult dus bij een groot station ook een groot schaduwstation moeten hebben, wil het treinverloop ergens op lijken.

Maak vervolgens het station niet te groot. Beter een klein station met lange sporen dan een "net doen alsof" groot station wat erg krampachtig wordt doordat je beschikbare spoorlengte net een meter lang is (jouw langste spoor!!). Daar kun je net een lokje met 3 rijtuigen op kwijt. Ik zou bovendien de uitritten van het station enkelsporig maken en verderop met een wissel de afslag maken naar de keerlussen. Zo houd je meer ruimte over voor perronsporen en dat komt de lengte ten goede..
(even als voorbeeld, jouw 3e perronspoor is lang genoeg voor een köf en 2x 2 assige goederenwagon, of 1 kleine 4 assige lok a la 1100 en één rijtuig, dat is werkelijk geen gezicht en doodzonde van je ontwerp! Je perronsporen zijn veel te kort..)

Probeer niet te veel erin te proppen..

Re: Update Baan 9 baanontwerp Wat vinden jullie hiervan?
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Update Baan 9 baanontwerp Wat vinden jullie hiervan?
vind het redelijk nu
wel aardig mooi hoor
maar hoe kom je bij je achterste loc als diie niet loopt of hoe plaats je huizen of fabrieken ???
het is nu erg vol en ik vraag me af hoe jeoveral bij gaat komen ???
groet robert