Leuk!! Is toch wel iets speciaals, zo'n oud märklin baantje.. Jammer dat-ie gesloopt wordt.
Ik vraag me af bij je nieuwe ontwerp wat je zelf het leukste vindt. Er zit een enorm station in gemaakt, maar de treinen moeten van het hoofdspoor af om daar in te rijden. In het hoofdspoor zit nog een soort van inhaalspoor, maar daarmee haal je bij lange na de capaciteit niet wat je bij zo'n groot station nodig hebt. Met andere woorden, er rijdt eigenlijk maar 1 trein, de rest staat ergens stil. Het schaduwstation is ook best leuk, maar ook veel te klein in verhouding met je station. Je kunt hooguit 3 treinen (slechts 3) ergens wegzetten buiten je station en er kan er maar 1 rijden.. Het station wordt dus je opslagruimte en staat tjokvol.
Nu kun je best met dit sporenplan verder en allerlei wijzigingen aanbrengen, maar misschien is het beter om eens helemaal opnieuw te beginnen. Wil je dit station gebruiken? Zorg dan voor een schaduwstation met een 5 of 6 sporen minimaal in elke richting. Ook zou ik de doorgaande baan eromheen laten vallen. De grootte van het station vraagt om een 2 sporige baan en die kun je met keerlussen aan elkaar verbinden. Een trein rijdt nooit in rondjes, maar van A naar B naar C enz. en weer terug. Je zou zelfs een flink traject in dubbelspoor kunnen bouwen waar je de treinen op kan zien rijden, en onder het landschap een 2 tal schaduwstations met een aantal sporen en een keerlus.
Als je een schaduwstation met slechts 1 of 2 inhaalsporen wilt maken, dan moet je het station er een beetje op aanpassen, anders zie je elke minuut dezelfde trein weer voorbij komen.. Je kunt namelijk nergens rangeren, dus de treinen blijven van dezelfde samenstelling. Als je dan telkens dezelfde trein voorbij ziet komen wordt het al snel vervelend..
Wat ik me ook afvraag is hoe lang de sporen in het grote station zijn.. Ik denk dat de meeste sporen nog geen meter lang zijn (zeker de buitenste sporen niet) en daar heb je helemaal niks aan als je uitgaat van een baan waar niet of nauwelijks gerangeerd wordt.
Kijk naar het grote voorbeeld, er staan complete baanplannen van zowat alle NS stations in heel nederland online, inclusief de rangeerstations en havenspoorwegen.. Daar doe je heel veel ideeën op die een veel natuurlijker sporenverloop geven dan hetgeen waar je nu aan werkt.
Je bent nog aan het plannen en denken, prik je niet teveel vast aan je ontwerp, maak een paar compleet verschillende ontwerpen en neem de tijd. Nu kun je alles nog 1000 keer omgooien en het kost je hooguit een velletje papier, straks kan dat niet meer..