Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Kogellagers voor elke lok?

Gestart door RoelofS dinsdag 01 augustus 2017, 14:53:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kogellagers voor elke lok?
Lid sinds: 2009

offline
Kogellagers voor elke lok?
Hallo,
ik weet dat er jaren terug een aktie is geweest om "massaal" loks van kogellagers te voorzien. Kan dat bij elke lok?
Oudere loks hadden vroeger zo'n sponsje boven het aslager, wat met een druppeltje olie erop langdurig voor smering zorgde.
Bij nieuwere loks ontbreekt dat. Ik heb gemerkt dat die veel frekwenter geolied moeten worden, reden waarom ik kogellagers overweeg. Toen ik een oude 3058 openschroefde meende ik echter te zien dat de ankeras simpel gelagerd is in een (2mm ?) gat in het motorhuis, en niet, zoals bij sommige andere loks, in een busje, dat door een kogellager vervangen kan worden. Klopt dat ? En is dan de enige manier om hier een kogellager in te krijgen het gat opboren tot 4mm ? Dat is wel destructief... en niet omkeerbaar voor als het niet zo goed lukt..Lijkt alleen goed te doen als je de beschikking hebt over zeer nauwkeurig gereedschap. (kolomboor, ruimer,ed)
Of zie ik het verkeerd ?

m.vr.gr.

RoelofS

Re: Kogellagers voor elke lok?
Hallo Roelof,

Je kunt een locmotor voorzien van kogellagers, als er voldoende 'vlees' is in de motorbehuizing om het lager volledig te omvatten. Het is inderdaad een precisiewerkje, het opboren. Een kolomboor is daarbij wel handig. Je kunt ook overwegen om het in twee fasen op te boren, dus eerst naar 3 en dan 3,9. Past hij niet bij 3,9 dan opboren naar 4, maar het lager mag wat klemmen.
Een andere optie is in plaats van een kogelager een bronzen bus aanbrengen. Deze trof je ook wel aan in locs. Op zich is brons een goed materiaal en erg slijtvast. Vaker is de naaf dan versleten en niet de bronzen bus.
Re: Kogellagers voor elke lok?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Kogellagers voor elke lok?
Roelof,

De 3058 heeft een Trommelcollectormotor (DCM) en heeft geen smeersponsje meer aan de chassis zijde.
Je kunt aan de chassis zijde het nylon glijlager er zo uit wippen en er, zonder te boren, een lager in stoppen.
Bij sommige modellen zit een tandwiel half over het lager gat, maar met een beetje frotten krijg je het lagertje er wel in.
Aan het motorschild moet je wel boren en liefst met een centreerboor.
Zelf heb ik ook een 3058 van lagertjes voorzien.

Zie ook hier==> Klik