Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

k 83 naar k 84

Gestart door josje40 maandag 31 juli 2017, 16:59:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
k 83 naar k 84
Lid sinds: 2007

offline
k 83 naar k 84
Hoi
Aangezien ik een stapel  wisseldecoders heb liggen en schakeldecoders nodig heb is mijn vraag of de wisseldecoders makkelijk om te bouwen zijn naar schakeldecoders. Ik ben maar een leek op dit gebied.
Gr    Jos
Re: k 83 naar k 84
Lid sinds: 2023

offline
Re: k 83 naar k 84
Een wisseldecoder geeft een puls waarmee een relais/spoel wordt geactiveerd, een schakeldecoder geeft een permanent signaal waarmee je bv. lampjes of leds kunt laten branden.
Achter een wisseldecoder kun je een dus een bistabiel relais hangen waardoor je ook een gewenst permanent signaal kunt in- en uitschakelen.

Afhankelijk van welk soort K83 decoder ( 6083 of 60831 ) kun je de decoder ook wel andere dingen laten doen.


Edit : artikelnummer aangepast
Re: k 83 naar k 84
Lid sinds: 2007

offline
Re: k 83 naar k 84
Hoi
Kun je misschien iets duidelijker zijn.
Ik heb gegoogled op bistbiel relais en dan wordt het nog onduidelijker voor mij.
Nogmaals ik ben maar een leek op dit gebied.
Gr    Jos
Re: k 83 naar k 84
Lid sinds: 2010

offline
Re: k 83 naar k 84
Zoek even op viessmann 5552.

Dat is een bi stabiel relais in een kastje met stekkertjes erop.
Re: k 83 naar k 84
Lid sinds: 2023

offline
Re: k 83 naar k 84
Een bistabiel relais is een apparaatje wat met 1 impuls een bepaald circuit maakt of verbreekt.
Met de 2e impuls gaat het weer terug in de originele stand. Je hebt ze in een heleboel
uitvoeringen en afhankelijk wat je moet doen kies je er 1.
Je kunt ze kant en klaar in een behuizing kopen ( bv. Viesmann 5552, dat zijn 2 relais in 1 behuizing. Elk relais bedient 2 stroomkringen ).
Je kunt de schakelingetjes voor een fractie van de prijs ( ca. ?3 - ? 4 ) ook zelf op een printje bouwen ( of laten bouwen )