Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Hoogoven vervoer

Gestart door Th0mas zaterdag 14 maart 2009, 20:26:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoogoven vervoer
Th0mas
gast

Hoogoven vervoer
Hallo,

Weet niet of dit hier goed staat, maar oke.

Ik ben bezig met een baan en het thema hoogovens.

Nu was ik wel eens benieuwd wat voor trein ik (moet) laten rijden van en naar de ovens.
Even op een rijtje wat ik in gedachten had:

Kalk
Erts
Staalcoils (van de hoogoven naar...)
Torpedowagens (heen en weer tussen ovens en gieterij)
Slakken wagens (van de staalfabriek naar de stortplaats.)
Ruwijzer-wagens (voor de kleine afstanden van de ovens naar de walserij)

Heeft iemand hier een aanvulling op,
of foto's van wat hierboven staat genoemd?

Mvg.
Thomas
Re: Hoogoven vervoer
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hoogoven vervoer
Kolenwagens kan ook nog
Re: Hoogoven vervoer
Blausee-Mitholz
gast

Re: Hoogoven vervoer
Citaat van: Th0mas op zaterdag 14 maart 2009, 20:26:06
Torpedowagens (heen en weer tussen ovens en walsen)

Mvg.
Thomas

Tussens ovens en gieterij lijkt mij handiger van mij mag je, krijgen wij op het werk alleen maar meer walsen voor herstel  8)

Mvg, Johan.
Re: Hoogoven vervoer
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Hoogoven vervoer
Naar Corus IJmuiden gaat enkel nog kalk, staal en zo af en toe schroot per spoor.
Erts worden buitengaats gelost uit een zeeschip. Kolen komen per binnenvaart vanaf Westhaven als ik me niet verschil.
Re: Hoogoven vervoer
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hoogoven vervoer
Goedemorgen Thomas.
Ben zelf werkzaam bij Corus, IJmuiden.
De meeste transporten die je zelf al opgeeft zijn de juiste, met een kleine verbetering, de slakkenwagens komen alleen uit de staalfabriek naar een verwerker(stortplaats).
Kleine uitleg van het staalproces:
- Begint bij de Hoogoven, hier worden de ertsen gesmolten en afgetapt in een ruwijzermengerwagen, zien er uit als torpedowagens.
- Deze rijden naar een zogeheten Staalfabriek(Oxy), daar wordt het ruwijzer opgewaardeerd tot staal.
- Uit deze fabriek komt het als plak en tegenwoordig ook als rol.
Beide produkten kunnen zo de 'deur' uit, maar gaan ook veel naar de volgende walserijen.
Transporten van de eindprodukten zijn heel divers, gaat veel naar de havens, maar ook treinen naar diverse bestemmingen in Europa, in diverse samenstellingen: Hbbins, Shimmns of platte wagens met plakken....
Mvgr.
Re: Hoogoven vervoer
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: Hoogoven vervoer
Flodo,

ik heb vervolgens ook een vraagje, aangezien je werkt op corus weet je het misschien wel. De slak wordt verwerkt tot slakzand en gaat vervolgens naar de cementfabriek of wordt geexporteerd, maar een deel gaat als stukslak de deur uit tbv wegenbouw (asfalt) , ik probeer al een tijdje de slakput voor die opslag visueel te krijgen om mee rekening te houden tijdens de modelbaanbouw. Heb je enig idee/foto/omschrijving of lokatie op terrein waar die put zich bevind?
bvd, groet Michel
Re: Hoogoven vervoer
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Hoogoven vervoer
Citaat van: Flodo op zondag 15 maart 2009, 07:26:53
Transporten van de eindprodukten zijn heel divers, gaat veel naar de havens, maar ook treinen naar diverse bestemmingen in Europa, in diverse samenstellingen: Hbbins, Shimmns of platte wagens met plakken....
Moet ik toch eens mijn ogen open doen. Hbbins heb ik nog nooit gezien (lijkt mij ook niet wenselijk, omdat het 2 assers zijn hebben deze een hele lage maximale beladingsgrens en staal is nou eenmaal zwaar). Heb je toevallig een foto hiervan, of bedoel je niet een Rils. Deze zitten er zo af en toe ook tussen(meestal van Eurolux Cargo). Platte wagens heb ik inderdaad wel eens gezien. Vrijdag zaten er bij de middagtrein naar Corus (met 1600! :D) een tiental groene Shimmns, ik geloof TTU's, van NACCO (is een verhuurmaatschappij).
Voor bestemmingen dienst de Download TDR op Rolandrail.net even geraadpleegd te worden, zoeken op Bvhc (Beverwijk Hoogovens Centraal).
Re: Hoogoven vervoer
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hoogoven vervoer
Goedemiddag Laurent.
Je hebt helemaal gelijk, de Hbbins heb ik me in vergist.....
Ik ken niet alle type wagens, weet wel dat de  Shimmns geregeld in de hal staan, dit zijn de wagens met de huif in de vorm van doek.
En dan zijn er ook nog de wagens met de vaste huif, weet even niet hoe deze heten(daar zit de vergissing blijkbaar), staan ook regelmatig binnen ter belading.


Michel.
Ben zelf werkzaam in het laatste traject van het staal, koudbandwalserijen en logistiek, voornamelijk het laatste.
Op jou vraag waar die put zich bevind, heb ik geen idee, er is wel veel opslag langs de weg naar de noordpier, dat zal je zelf ook weten, ligt het daar?
Wanneer zijn de stoomritten weer over het bedrijf?

Mvgr.
Re: Hoogoven vervoer
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: Hoogoven vervoer
 
Citaat van: Flodo op zondag 15 maart 2009, 17:48:51
Michel.
Ben zelf werkzaam in het laatste traject van het staal, koudbandwalserijen en logistiek, voornamelijk het laatste.
Op jou vraag waar die put zich bevind, heb ik geen idee, er is wel veel opslag langs de weg naar de noordpier, dat zal je zelf ook weten, ligt het daar?
Wanneer zijn de stoomritten weer over het bedrijf?

Mvgr.

Ah, dus vertinnerij o.a.?
Ik dacht 29 maart eerstvolgende stoomrit, meerdere keren meegegaan natuurlijk erg mooi!
Weg naar de noordpier... ik denk het niet, het leuke van corus is natuurlijk dat de wegen vernoemd zijn naar de fabrieken/activiteiten, de slakweg is er tussen de windmachineweg en de hoogovenzesweg. Dus daar zou ik het zoeken, kom er wel een keer achter..

gr Michel
Re: Hoogoven vervoer
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Hoogoven vervoer
Deze?

http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/europ/f8046769.jpg

Stoomritten, begon dat niet in April, iedere eerste of laatste zondag van de maand? Voorlopig met Tom, daar Bonnen nog in revisie is.
Re: Hoogoven vervoer
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hoogoven vervoer
Citaat van: h0ogovens op zondag 15 maart 2009, 18:03:32
Ah, dus vertinnerij o.a.?

Hoi Michel.
Nee, koudband 2, daar staan ook de verzinklijnen in de buurt....
Ben werkzaam op de afdeling logistiek.
Ben je bekend op het bedrijf....?
Mvgr.
Re: Hoogoven vervoer
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: Hoogoven vervoer
kort even verder off-topic, Flodo : liever bekend met ik werk er niet, familie wel. De broer van mijn opa verloor een been in de jaren 60 (door een trein inderdaad)

on-topic weer even

Citaat van: Th0mas op zaterdag 14 maart 2009, 20:26:06
Kalk
Erts
Staalcoils (van de hoogoven naar...)
Torpedowagens (heen en weer tussen ovens en gieterij)
Slakken wagens (van de staalfabriek naar de stortplaats.)
Ruwijzer-wagens (voor de kleine afstanden van de ovens naar de walserij)

Thomas, je kunt ook nog denken aan steenkool vervoer over het spoor t.b.v. cokesfabriek. T/m periode III is wel verantwoord.

groeten Michel