Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Toch maar een noch grassmaster kopen??? (Wordt denk ik een greenkeeper)

Gestart door Janvis zaterdag 29 juli 2017, 17:30:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Toch maar een noch grassmaster kopen??? (Wordt denk ik een greenkeeper)
Hallo allemaal,

Ik heb een poos geleden eens een vliegenmepper-gras-apparaat-dinges gemaakt en beviel redelijk goed maar deze heeft het zojuist begeven. Omdat ik toch altijd wel een beetje nieuwsgierig ben geweest naar de grassmaster van Noch zit ik er nu aan te denken om hem toch maar eens te gaan bestellen... Maar die prijs, ik vind het nogal wat...

Heb hem al in mn mandje gehad bij een internetshop, er weer uit gehaald, er weer in gedaan en er maar weer uitgehaald. Ik weet het echt niet meer, wie weet raad?? Geld is het probleem niet maar wil echt zeker weten dat het een groot verschil gaat zijn t.o.v. de vliegenmepper.

Wie kan me foto's laten zien die me gaan overtuigen??

Groeten Jan Willem
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Ik heb geen ervaring met de noch grassmaster.
Kwam deze tijdje terug tegen op you tube. Ben zelf in twijfel om deze te maken ten opzichte van de vliegenmepper.
https://youtu.be/8gYmeRaaaL8
https://youtu.be/v5o2l5EaeNE
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Het lijkt mij, dat je hiervoor wel een vliegenmepper als basis kunt gebruiken. 
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
 @citaat
Deze heeft alleen wat meer power
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Die van het filmpje had ik inderdaad ook gezien en had ook mijn aandacht getrokken. Zou technisch ongeveer hetzelfde resultaat moeten geven. De noch V2.0 heeft 20 KV volgens de spec's dus met zo'n negatieve ionisator van 20 KV moet hetzelfde resultaat te behalen zijn.
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Beste koop (uit ervaring): http://www.locdepot.nl/scenery/rts-greenkeeper/statische-begrasser
Locdepot staat ook altijd op Houten.

Ik heb de 35kV versie en dat werkt perfect. Verslaat in prestaties ruim de Noch applicator.

Gr, Ben.
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Ik heb verleden jaar op de zelfde punt gestaan, vliegenmepper kapot en wat nu?
Ik heb zo'n Noch 35kv grassmaster greenkeeper aangeschaft en wilde dat ik het eerder had gedaan, het resultaat is veel beter maar daar staat natuurlijk ook een prijs tegenover.

Al met al geen spijt van gehad en ik gebruik hem ook om graspollen en bomen mee te maken.
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Noch 35 KV?? Of bedoel je die greenkeeper waar Ben op doelt??
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
De Noch 2.0 is 20kV. De oudere Noch (1.0) was meen ik 10kV.
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Dat was ook mijn idee Ben. Maar die greenkeeper is dus ook een goeie optie. Ik had de Noch 2.0 bij Lippe gezien voor 109 euro en dat vond ik nog een keer acceptabel (weliswaar een hoop geld, maar voor een keer mag dat) Maar met die 35Kv greenkeeper gaat het alweer naar de 150 euro... Jullie maken het me juist weer lastiger  :D
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Ik heb de 1.0 versie van de Noch grassmaster gehad.
Blijer ben ik met de rts greenkeeper 35kv, die ik nu heb.

Groeten,
Ton.
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Foutje greenkeeper 35 kv. :-(
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Hoi,

Citaat van: Janvis op zaterdag 29 juli 2017, 20:15:30
Dat was ook mijn idee Ben. Maar die greenkeeper is dus ook een goeie optie. Ik had de Noch 2.0 bij Lippe gezien voor 109 euro en dat vond ik nog een keer acceptabel (weliswaar een hoop geld, maar voor een keer mag dat)

Ik ben dus ook van een opgevoerde vliegenmepper met theezeef overgestapt op een RTS 35kV. Dat is een verademing. RTS heeft eventueel nog een 25 kV. Het is vooral de langere vezels die beter blijven staan met meer kV's :)

Groeten Ronald.
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Op dit moment zit ik er aan te denken om DEZE te gaan maken. Maar aangezien ik 80% van de onderdelen zal moeten kopen kon ik dan nog steeds op ongeveer 70 euro uit, dus veel goedkoper wordt het er dan niet van.

20KV lijkt me toch wel voldoende voor onze H0 banen? Of is de meerwaarde van de 35Kv greenkeeper echt wel merkbaar en dus het geld waard?
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Zelfbouwen is leuk. Maar ik bouw liever aan m'n landschap in plaats van dat geknutsel aan zo'n ding.

Het was voor mij een uitgave incl. workshop bij Martin Welberg maar dat ding heeft half zuid - Nederland al gezien want uitlenen is leuk. Het zet anderen weer aan tot landschapsbouw.

Gr, Ben.
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Jan,

bij 6mm vezels en langer merk je het.
Dus als je ook van plan bent wild terrein aan te leggen en struiken te maken.
Ga dan voor een greenkeeper..

Wil je toch zelf bouwen kijk dan hoe zij de elektrode hebben aangebracht.
Daar valt of staat je resultaat mee.
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Heb zojuist een mailtje gestuurd naar Locdepot in Emmen met de vraag of ze de greenkeeper 35KV op voorraad hebben, denk dat ik toch maar voor iets ga waar ik zeker weten geen spijt van ga krijgen. Locdepot is trouwens ook de enige die ik zo snel kon vinden in nederland die greenkeeper verkoopt.
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Ik heb sinds een jaar een greenkeeper en hebgeen moment spijt gehad.
Op advies heb ik enkele soorten vezels gekocht van Miniatur. Deze werken perfect. Na wat oefenen met heki, berka en andere merken zie ik ook dat deze perfect werken. Om eerlijk te zijn werkt het erg verslavend en is er een zeer mooi natuurgetrouw resultaat te zien.
Ik ga zelf nog aan de slag met een diorama waarbij ik eens wat testen ga doen met ondergronden.
Eventueel kan ik een voorbeeld foto plaatsen van een stukje wat ik al eens als proef gedaan heb.

Mvg,

Antal
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Dat verslavende herken ik mijn baan is groener dan dat het moet zijn, maar het is zo leuk om te strooien.
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Hier even snel wat foto's van een stukje wat gedaan was.

Mvg,

Antal
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Hoe meer voorbeeld foto's hoe beter Antal  :thumbup:

Toch blijf ik een beetje tegen die prijs aan hikken. Bij lippe heb ik de Noch 2.0 gezien voor 109 euro en de greenkeeper 35kV kost 149 euro. Lastig, lastig en nog eens lastig  O:-D
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Dat is zeer netjes, hoe heb je dit gedaan?
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Dat ziet er deksels mooi uit Antal  :thumbup:
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
@Janvis,

Een paar euro extra en je hebt een verschil. Mijn prioriteit is dat het er goed uit ziet en de greenkeeper kan mij dat bieden. De grassmaster heb ik toch het idee dat het niet geheel is wat ik zou willen.

@Snijder,
Blauwplaat is als eerst bruin geverfd daarover zit turf en zand.
Hierover doe ik met eem kwast verdund lijm (kan houtlijm zijn met druppie dreft) stukjes aantikken.
Daarover zet ik de grassmaster. Dan zuig ik de restant op en tip ik weer stukjes aan. Daarvoor gebruik ik weer een andere vezel. Dan hou je plekjes over en die laat ik kaal of gebruik ik een bruine vezel.
Voor dit alles gebruik ik veel voorbeeld foto's en zodoende probeer ik dat te imiteren met wat ik zie. :)

Struikjes maak ik van verschillende materialen maar ik zal nu niet van de vraag afwijken.

@iedereen,
Komende weken zal ik meer tonen mits er interesse is. Ik wil voor mijn busjes een duorama maken voor foto's.
Kan ik gelijk heerlijk hobbyen. :)

Mvg,

Antal
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Welke bruine vezel gebruik je Antal?
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
De grasvezels die ik gebruik;
Heki 3368
Heki 3354 (gebruik ik af en toe)
Modelscene ms-004-07 beige (4,5mm vezel)
Miniatur 004-21 fruhling
Modelscene ms-002-01 fruhling
Modelscene ms-002-02 groen
Miniatur 001-29 moos-flock set (ideaal om mee te oefenen!)
Miniatur 004-23 vroegherfst
Berka mix maar die gebruik ik zelden (betreft lentekleur)

Mvg,

Antal
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Dank je wel.
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Geen dank! :thumbup:
Als ik je ergens mee kan helpen hoor ik het graag.
Daar is het forum immers voor.

Mvg,

Antal
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Dank je wel voor de uitgebreide uitleg Antal, ik zie dat er een heel arsenaal aan verschillende soorten vezels wordt gebruikt. Denk dat ik me daar ook maar eens in ga verdiepen.
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Nog een vraagje Antal waar haal jij je producten van modelscene ?
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
DIT vind ik ook prachtig draadje op Stummi, heb ik al heel vaak zitten te bekijken. Hij gebruikt heel veel spullen van Mininatur. Ik vind alleen de filigraan bosjes erg duur maar voor de rest zit ik er ook aan te denken om met de vezels en grassen van Mininatur te gaan werken.
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Ik heb alleen even plaatjes gekeken, maar het is erg mooi. Ik vind het graspad schitterend gedaan.
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Is bij mij ook voornamelijk plaatjes kijken, mijn Duits is niet van dusdanige kwaliteit dat ik het hele draadje even ga doorlezen. Maar ben er inmiddels wel achter welke materialen hij gebruikt. Zit nog ff te dubben over de lijm, ik lees dat houtlijm soms wat te snel een vlies krijgt waardoor de gras niet goed in de lijm geschoten kan worden door de begrasser. Ik lees ook dat vaak de lijm 1:1 verdunt wordt en voorzien van een drupje Dreft. Wat zijn jullie ervaringen daarmee, qua lijmsoorten bedoel ik?
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Ik kleur mijn houtlijm met bruine verf en verdun het met water en voeg er dreft aan toe.
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
A oke, dus ook water en dreft  :thumbup:

Op dit moment is dit de status vanwaar ik verder zal moeten met de groenvoorziening. De ondergrond is zwart geschilderd en dit zijn 2.5mm vezels volgens mij van heki. Mijn idee is om er een laagje verdunde lijm om te gaan smeren daar 4.5mm vezels op aan gaan brengen met de greenkeeper (die het denk ik toch wel gaat worden  >:-D ) En heb verschillende soorten loof gekocht zodat ik van zeeschuim verschillende soorten struiken kan gaan maken, beetje naar voorbeeld van de filigraan struiken van mininatuur. En daarmee zal een groot deel volgeplant worden.

Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Ik kan het niet laten om na het strooien het gras te aaien.  Het voelt zo goed. :D
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
RTS heeft ook een 25kV uitvoering, die kost net zoveel als de Noch. De Noch geeft de 20kV niet die ze beloven...Gaat er even om wat je wilt en denkt te gaan verwerken. Meer gebruik van langere vezels betekend voor mij meer power. De 35kV is een leuke om alles mee te kunnen. Kost iets meer maar krijg je geen spijt van..
Gebruik zelf de RTS op mijn baan boven, kan ik iets meer puinhoop maken de Maag Eroflock met 70kV, en er staat een nieuwe in bestelling die 90 tot 100 levert..


ook grasstok werk..
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
100 KV??  Lijkt me leuk om mijn vrouw mee wakker te maken, moet dan wel snel weg zijn. >:-D
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Citaat van: Janvis op maandag 31 juli 2017, 15:24:15
daarmee zal een groot deel volgeplant worden.
Kijk eens naar de natuur. Kun je daar een grasmat ontdekken onder struiken?
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Uuuu, nee  O:-D Maar het wordt ook niet helemaal vol gestampt met struiken. Maar je hebt wel een punt dat ik daar eigenlijk in de ondergrond meer rekening mee had kunnen houden. Nu moet ik eerlijk zeggen dat in het draadje waar ik naar verwijs op het stummi forum het er op dezelfde manier aan toe gaat. Eerst wordt ongeveer het hele gebied begrast en dan worden er struiken geplaatst en het misstaat niet.

Edit Looney Tunes: citaat van volledig voorgaande bericht verwijderd, zie hier voor de reden
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
@ Martin, wat een kunstenaar ben jij, zit ff je draadje te bekijken maar echt ongelooflijk knap wat jij qua scenery maakt. Ergens hoop ik dat ook op mijn baan te kunnen gaan doen, maar ik moet wel realistisch blijven, dus met een benadering zou ik al heel tevreden zijn :-)
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Ik heb een workshop bij Martin gevolgd.
Krijg je toch een andere kijk op begrassing en m.n. de ondergrond en kleur ervan voordat je begint.

Kan ik iedereen aanraden.

Het resultaat na 1 dag ziet  er goed uit. Klik


Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Citaat van: fonzo999 op maandag 31 juli 2017, 16:51:52Krijg je toch een andere kijk op begrassing en m.n. de ondergrond en kleur ervan voordat je begint.

Mede door de reactie van Nobody begin ik ook een beetje te twijfelen of ik de ondergrond wel zo handig heb aangepakt... De vezels zijn zonder begrasser aangepakt en liggen daardoor plat, ik zou het gewoon weer met lijm kunnen insmeren en er een betere ondergrond op kunnen aanbrengen en dan vanaf 0 weer opnieuw beginnen.
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Hoi,

Citaat van: Janvis op maandag 31 juli 2017, 17:01:54
Mede door de reactie van Nobody begin ik ook een beetje te twijfelen of ik de ondergrond wel zo handig heb aangepakt... De vezels zijn zonder begrasser aangepakt en liggen daardoor plat, ik zou het gewoon weer met lijm kunnen insmeren en er een betere ondergrond op kunnen aanbrengen en dan vanaf 0 weer opnieuw beginnen.

Ik denk dat hij meer doelt op zit er wel gras onder begroeiing? Dat meer. :) Zelf doe ik onder de struiken een basis van "grond" en zo verder opbouwen.

De cursus bij martin is een echte aanrader.  :thumbup:

Groeten Ronald.
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
 @citaat
Ik begrijp dat ie op de bodem doelt onder de struiken, gaat mij er meer om dat je vaak ziet dat er eerst wordt gestart met een laag zand/gruis i.c.m. een goeie basiskleur en vanaf daar word de zaak verder opgebouwd. Ik ben nu begonnen met alles zwart te maken, heb daarna de rotsen van de juiste kleur voorzien en daarna de rest ingesmeerd met houtlijm en daar de eerste laag vezels ingestrooid om vervolgens vanaf daar verder op te gaan bouwen, en ik twijfel nu of ik daar goed aan heb gedaan.
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
De techniek die we bij Martin hebben geleerd is niet heel anders. Maar in plaats van met vezels te strooien deden we het daar met turf en pas daarna met de RTS en de grasvezels. Probeer gewoon een stukje, wellicht valt het mee. In het ergste geval moet je opnieuw beginnen met wat turf.
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen???
 @citaat
Dankjewel Patric, dan ga ik in eerste instantie gewoon door zoals ik ben begonnen. Ik denk dat ik eerdaags de greenkeeper maar ga bestellen, loop me helemaal suf te prakkiseren over of ik het nu wel of niet zal gaan... Wordt echt helemaal gek van mezelf. De kwaliteit ben ik inmiddels wel van overtuigd dus dat zit wel goed, nu nog even over die 150 euro heen stappen. Ik had Locdepot het weekend een mail gestuurd over de beschikbaarheid maar heb helaas nog niks gehoord.

Waar hebben jullie de greenkeeper vandaan? Ik heb gezien dat je hem ook bij RTS zelf kan bestellen in Duitsland maar ik weet niet of dat zo handig is i.v.m. garantie. 
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen??? (Wordt denk ik een greenkeeper)
Gewoon bij locdepot besteld en de volgende dag had ik hem.
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen??? (Wordt denk ik een greenkeeper)
 @citaat @citaat J-W:

De basis is turf in meerdere kleurtjes.....



..... en niet geheel gedekt.



Dan langzaam opbouwen met verschillende lengten en kleuren al naar gelang het karakter van je landschap, laagje op laagje.

Hier zie je alleen 2mm vezels in twee kleuren mixed beige en mixed groen. Let op de kale plekken.







En elke keer na droging flink stofzuigen. Ik vang opgezogen vezels weer op. Als lijm gebruik ik Acrylbinder Gel van Amsterdam verdund met water.

Ga beginnen op een proefplankje, hier zie je zo'n stukje spoordijk. Het ziet er niet uit maar is bedoeld op verschillende technieken te oefenen.



Gr, Ben.
Re: Toch maar een noch grassmaster kopen??? (Wordt denk ik een greenkeeper)
Hey Ben,

Dankjewel voor je input, ik ga in ieder geval acrylbinder kopen en dat dus een beetje verdunnen met water. (wat voor verhouding hou je aan als ik vragen mag?) Ook ga ik de twee kleuren turf aanschaffen die je laat zien want het resultaat zoals op de foto's bevallen me zeer goed. Ik zie dat je na het begrassen de zaak eerst laat drogen en pas dan ga je er met de stofzuiger overheen, ik doe dan altijd even een oude sok of panty over de zuigmond en vang dan de vezels weer op in een bakje.

Ook zie ik dus dat je begint met 2mm vezels, op sommige plakken is dat misschien al wel voldoende als ik naar de eerste foto's kijk, maar daar kan je natuurlijk ook mooi op verder borduren met hogere vezels afhankelijk van wat je wilt bereiken.

En dan de laatste foto, je zegt dat het er niet uit ziet maar ik vind het al best mooi om eerlijk te zijn, zo even beoordeeld vanaf mn beeldscherm, en het geeft een mooie indicatie van wat er allemaal mogelijk is.

Ik ga me dus acrylbinder, fijne turf en meerdere soorten vezels aanschaffen van Mininatur omdat ik die toch wel heel erg mooi vind en er zo enorm veel goeie ervaringen over lees.

Ook is de kogel door de kerk, ik ga definitief de 35kV greenkeeper aanschaffen. Locdepot heeft ze nu niet op voorraad maar hebben er 5 in bestelling staan en die komen eind deze week binnen dus komende week hoop ik de trotse eigenaar te zijn van een greenkeeper :-)