Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

railspiraal in 8510 rails ? (spoor Z)

Gestart door sn00zerman zaterdag 29 juli 2017, 14:13:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
railspiraal in 8510 rails ? (spoor Z)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
railspiraal in 8510 rails ? (spoor Z)
Wie o wie heeft er ervaring met spoor Z van Märklin ?
Ik ben stilaan terug op een punt gekomen dat ik wat creatiefs wil gaan doen, maar de gezondheid laat me niet toe om aan m'n H0 baan te werken.
(mijn vrouw vindt al dat zagen en boren, en onder de baan kruipen enzo, nog een stap te ver.
Daarom heb ik het idee opgevat om een Spoor Z baantje te bouwen, wat meteen dienst gaat doen als Kerst-diorama, maar ik heb hoegenaamd geen ervaring met Spoor Z.
Is het bedrijfszeker genoeg om een railspiraal te bouwen in 8510 rail (R=145mm), met eventueel nog een rechte rail tussen, of raden jullie me aan om om meteen de 8520 rails (R=195mm) te gebruiken ? (zonder rechte stukken tussen)
De bedoeling is toch om met stoomlokjes met 3 à 4 passagiersrijtuigen achter, te kunnen rondrijden (is rond de 50 cm treinlengte in deze schaal)
Qua afmetingen zal mijn baantje 1m80 à 2m lengte worden, en 50 cm breed (zodat het netjes op de kast past),
de kleinere railspiraal diameter zou ideaal zijn, geeft meer ruimte voor de rest :-)
Meteen ook even bijzeggen dat ik véél langzamer wil rijden dan de "standaard" snelheid die je op zo'n Z-baantje meestal ziet (dat zijn in mijn ogen meer race-banen)


groeten,
Kris
Re: railspiraal in 8510 rails ? (spoor Z)
 @citaat 'k Heb indertijd een spoor "Z" dioramaatje gemaakt, maar geen ervaring met gebogen rails:
"Het spoor bestaat uit Märklin Z rechte rails. Kon niet aan flexrails komen...
Zelf flexrails van gemaakt door, over en weer, telkens één verbinding tussen de dwarsliggers door te
slijpen met een diamantschijf in de dremel.
Rails met spelden op de ondergrond bevestigd. Toen ik zag dat het goed was (grinnik), de rails met
hier en daar een drupje secondelijm op de ondergrond vastgelijmd.
"
Bron ===> klik