Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic of bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  R2 bochten
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: R2 bochten  (gelezen 773 keer)

SvM

  • Gast
R2 bochten
« Gepost op: zaterdag 29 juli 2017, 09:33:52 »

Beste mensen.

Ik ben nu een tijdje leuk aan het rommelen met mijn treinbaan.
Ik vind het leuk om steeds te puzzelen met de rails op tafel en de baan steeds mooier te maken.
Echter ik gebruik alleen nog maar r1 en rechte c-rails.
Nu wil ik graag ook R2 bochten gaan gebruiken om een parallel baan te kunnen maken maar ik begrijp niet welke ik nodig heb.
Er zijn er meerdere of is de andere eigenlijk de tegenbocht voor de standaard wissel?

Mvg Sebastiaan
Gelogd

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: R2 bochten
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 29 juli 2017, 09:59:01 »

Hey Sebastiaan,

op volgende link kan je alle bochten terugvinden van de c-rails
de R2 is idd de parallel van de R1 en de R3 van de 2 enz.
ook is de R2 de tegenbocht van de standaard wissel, zelf heb ik mijn baan eigenlijk ook hoofdzakelijk met de bochten R1 en R2 gemaakt, dit door het feit dat ik in mijn beginjaren een hele partij van deze bochten had aangekocht, ( beginnersfout ) heb intussen links rechts wel wat aanpassingen gedaan van de baan met grotere bochten
maar als je een baan gaat ontwerpen, dan zou ik je toch aanraden om met grotere bochten te werken.

http://www.ab-treinen.nl/H0%20spoor/C-rail.htm

veel suc6

grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: R2 bochten
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 29 juli 2017, 10:11:25 »

Hoi Sebastiaan,

Google eens railgeometrie c-rails.
 
Je gebruikt nu hele R1 bochten (=24130)
Parallel daaraan gebruik je hele R2 bochten (=24230)

Bij een gewone wissel (is ook R2)  gebruik je 24224 als tegenboog, die is even lang als de bocht in de wissel en zo houd je de zelfde rail afstand.

Als je een startset hebt, zit er meestal ook een boekje bij, waarin dat allemaal goed te zien is.

Hopelijk ben je nu wat wijzer geworden  :P

Grtz Tony
Gelogd
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

Gerrit-1959

  • Gast
Re: R2 bochten
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 29 juli 2017, 10:15:15 »

Hallo Sebastiaan,

Je heb voor R-2 de 24230 nodig. Een volledige cirkel telt 12 stuks, dus twee doosjes. Je kunt een verbinding maken tussen de banen met een tweetal wissels 24611 of 24612, afhankelijk van hoe je wil oversteken.
Voor de wissels 24611 en 24612 is de 24224 de tegenbocht.
Zie afbeelding.
Verder kun je in de Wiki ook veel vinden over de symmetrie van de C-rail. - Wiki-

Bewerking: Typfout
« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 juli 2017, 10:23:26 door Gerrit-1959 »
Gelogd

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: R2 bochten
« Reactie #4 Gepost op: zondag 30 juli 2017, 02:21:13 »

Sebastiaan,

in principe maak je gebruik van de 24230. Dat is de standaard 30 graden R2 boog. Mocht je echter vanuit een recht wissel een boog in willen, dan kan je door middel van een 24206 alsnog aan de 30 graden komen. Een normaal wissel heeft namelijk een hoek van ongeveer 24 graden (iets meer), het railstuk 2406 is ongeveer 6 graden. Railstuk 24224 is ook R2, maar is de tegenboog voor het wissel. Ook deze is ongeveer 24 graden. Met een 24224 en een 24206 maak je een boog gelijk aan 24230. Dat is in geval van een railtekort best handig.

Voor de boogstralen R1, R2 en R3 heb je ook nog een halve standaardboog. De 15 grader. Dit is bij R2 het railstuk 24215. Bij R1 is het stuk 24115 en bij R3 is het stuk 24315. Bij R3 heeft het stuk ook nog een ander doel, het heeft namelijk afneembare bedding. Hierdoor kan het bij de slanke boogwissels gebruikt worden. Maar voor jou niet belangrijk. In R4 en R5 bestaat niet zoiets als een 15 graden boog. Twee stukken 24x15 zijn samen gelijk aan 1 stuk 24x30.

Mocht je bocht nou nog niet mooi uitkomen, dan heb je voor R1 en R2 ook nog het 7,5 graden boogje. De stukken 24107 en 24207. Twee stukken 24x07 zijn samen gelijk aan 1 stuk 24x15. Het stuk 24207 wordt vaak verward met het stuk 24206. Deze lijken heel veel op elkaar, maar in praktijk zul je door deze te verwisselen tegen problemen aan gaan lopen.

Binnen de brede geometrie zijn, als je de geometrie goed toepast, bogen R1, R2 en R3 parallel aan elkaar, deze hebben allemaal een tussenafstand van 77,5 mm. Dat is dezelfde afstand als die wordt gecreëerd door een boogwissel of een setje normale wissels, zoals getekend door Gerrit.

Groet,
Laurent
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

loc1200

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re: R2 bochten
« Reactie #5 Gepost op: zondag 30 juli 2017, 12:11:40 »

Als je een marklin catalogus aanschaft kan je daarin een duidelijke uitleg vinden en is nog leuk om door te bladeren ook.
Nadeel is weer dat je allerlei dingen ziet die je ook graag wilt hebben. ...

Mvg. Marcel
Gelogd
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2; In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU, LTD, Tams, Digitrain.
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.252 seconden met 23 queries.