Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Permanente magneet hoogvermogenmotor wordt heet??

Gestart door VincentKloeg dinsdag 11 december 2007, 09:09:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Permanente magneet hoogvermogenmotor wordt heet??
Beste forumleden,

Ik heb ontdekt dat de onderste helft van de permanente magneet van mijn 041 334 na verloop van tijd heet wordt. Bij dit verschijnsel zet ik grote vraagtekens??

Is dat 'normaal' dat de permanente magneet van de motor warm wordt tijdens het rijden, uitendelijk zelfs heet (zodat het motorhuis ook steeds warmer wordt)?? De bovenste helft van de permanente magneet blijft gewoon koud.

Wie ow wie weet hier iets van?

Ik hoor het graag!

Groetjes, Vincent
Re: Permanente magneet hoogvermogenmotor wordt heet??
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Permanente magneet hoogvermogenmotor wordt heet??
Hoe heb je dat dan ontdekt Vincent?
Die onderste helft is bijna helemaal afgedekt door het motorschild.

Kun je slijtsporen zien op het anker of de magneet?
Lijkt me sterk, want als het anker dusdanig aan zou lopen, verwacht ik dat de motor dan heel slecht of bijna niet zal draaien.
Monteer de permanent magneet eens ondersteboven en controleer dan nog eens of hij heet wordt.
Misschien heb je een lekstroom door de onderste magneet, waardoor hij opwarmt, maar dit acht ik bijna onwaarschijnlijk.
Re: Permanente magneet hoogvermogenmotor wordt heet??
Heb je wel het goede anker 7 of 8 tanden, bij een verkeerd anker ligt hij "los" in de motor en krijg je wrijving
Re: Permanente magneet hoogvermogenmotor wordt heet??
Ik heb het ontdekt toen ik de lok na onafgebroken anderhalf uur te hebben laten rijden de motor ging smeren. Ik vind al langer dat de 041 minder mooi klinkt als alle andere locomotieven die ik heb.

Uiteraard zit het juiste anker erin, anders loopt het helemaal niet mooi. Dat merk je snel genoeg.

Op het anker zijn geen slijtsporen te zien. De magneet andersom monteren kan niet  :P. Het gedoetje is niet symetrisch.
Re: Permanente magneet hoogvermogenmotor wordt heet??
zitten de blikjes van de magneet nog wel goed tegen elkaar? Als er in een weekijzeren kern (die vaak uit losse blikken delen is opgebouwd) ruimte komt tussen die delen wordt het door inductie ook erg warm op die plaats.
Om aan te duiden, inductie wordt ook gebruikt om op te koken..

Nou weet ik niet of dat bij de veldmagneet van een hoogvermogenmotor ook kan, maar aangezien je zegt dat er niks aanloopt blijft dat nog over..

Een ander iets dan dat of wrijving door aanlopende delen is bij een permanente magneet eigenlijk niet mogelijk, want er loopt geen stroom.
Iets wat warm wordt moet ergens zijn energie vandaan halen, hetzij van een bewegend deel, hetzij door (inductie)stroom.. Dus dat wordt zoeken!!
Re: Permanente magneet hoogvermogenmotor wordt heet??
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Permanente magneet hoogvermogenmotor wordt heet??
Nu is het wel zo dat een motor warm wordt tijdens gebruik, maar hoe warm?
Tijdens het draaien van het anker worden er in de magneet wervelstromen opgewekt die de magneet opwarmen.
Tis misschien ff sleutelen, maar wissel de magneet eens uit met die van een andere lok.