Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

sein schakelt alleen in het testprogramma

Gestart door toledo85 vrijdag 28 juli 2017, 17:15:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
sein schakelt alleen in het testprogramma
goedemiddag

Ik zit met mijn eerste sein op de baan te kloten maar het wil nog niet echt werken.
Heb aangegeven in welk blok hij staat en voor welk blok hij moet schakelen in koploper.
In het testprogramma van koploper kan ik hem bedienen en schakelt hij prima
Als ik ga rijden blijft hij gewoon op groen staan terwijl het blok bezet is.
dit zowel met automatisch en handmatig rijden.
ik zal vast ergens iets vergeten zijn bij de instellingen maar ik weet even niet meer waar ik het moet zoeken.
Er staan trouwens 2 seinstelsels ingesteld nl en duits..nl kan ik ook niet meer uitschakelen.
ik zal dadelijk een backup plaatsen op de andere pc bij de baan (als het deze keer wel lukt)

groet john
Re: sein schakelt alleen in het testprogramma
krijg de backup weer niet geplaats...zip map gaat niet...bcb kan ik er weer niet uithalen.
vraagt hij om het wachtwoord,dit lukte vorige keer ook al niet..
Re: sein schakelt alleen in het testprogramma
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: sein schakelt alleen in het testprogramma
Beste John,

Ken je het Koploperforum?

Groet, Anne W
Re: sein schakelt alleen in het testprogramma
Hallo,
Heb je je sein ook geplaatst in vastleggen wisselstraten in je baanontwerp ? Je moet je sein slepen naar het blauwe rechthoek zodat koploper ook weet welke wissel moet vrijgegeven worden bij een groen sein of welke wissel moet bezet gehouden worden bij een rood sein.

Mvg

755philippe
Re: sein schakelt alleen in het testprogramma
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: sein schakelt alleen in het testprogramma
Citaat van: toledo85 op vrijdag 28 juli 2017, 18:22:47
krijg de backup weer niet geplaats...zip map gaat niet...bcb kan ik er weer niet uithalen.
vraagt hij om het wachtwoord,dit lukte vorige keer ook al niet..

Voor alle duidelijkheid. De backup in de zip file zit daarin versleuteld met een wachtwoord.
Je kunt het bestand er niet uithalen zonder een password kraak programma, en dat moet ook niet.
Andere Koploper-gebruikers moeten jouw zip-file krijgen (dat is zo sinds de laatste versies, pak 'm beet sinds een jaar).

Een zip-bestand kun je niet als bijlage aan je 3rail draadje hangen.

Daarom moet je 'm
-of extern op een server onder dak brengen (zoals de vorige keer)
-of de bestandsextensie hernoemen naar een bestandstype wat je hier wel mag gebruiken, b.v. zip wordt gif
  (en dan moet je in de tekst aangeven b.v. "hernoem toledo01.gif naar toledo01.zip").

Re: sein schakelt alleen in het testprogramma
Citaat van: 755philippe op zaterdag 29 juli 2017, 00:27:17
Hallo,
Heb je je sein ook geplaatst in vastleggen wisselstraten in je baanontwerp ? Je moet je sein slepen naar het blauwe rechthoek zodat koploper ook weet welke wissel moet vrijgegeven worden bij een groen sein of welke wissel moet bezet gehouden worden bij een rood sein.

Mvg

755philippe


Phillippe,

Dat had John nog niet.
Ik heb gisterenavond de back up ontvangen.
Ik wist dat er iets die wisselstraat in moest maar zo snel niet hoe.

Maar dit is hoe het juist werkt.

Voor wie nog vraagtekens heeft :
Re: sein schakelt alleen in het testprogramma
dat had ik indd nog niet...
hier kan ik weer mee aan de slag...
bedankt
Re: sein schakelt alleen in het testprogramma
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: sein schakelt alleen in het testprogramma
Wat meestal blijkt bij dit soort vragen is dat het advies om met een ovaaltje beginnen te leren hoe het programma werkt nagenoeg niet wordt opgevolgd.

Groet, Anne W
Re: sein schakelt alleen in het testprogramma
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: sein schakelt alleen in het testprogramma
ik ben ook direkt met mijn grote baan begonnen hoor.Al doende leert men als men ook de moeite doet om handleiding te lezen en vragen te stellen.Daarvoor dienen de forums.Ook een workshopje volgen helpt dikwijls wel.
Re: sein schakelt alleen in het testprogramma
met een ovaaltje beginnen werkt niet echt als je al een baan hebt liggen die je gaat digitaliseren
en handleidingen heb ik er altijd bij en genoeg gelezen
maar soms moet je met je wel uitwijken naar vragen op het forum en zeker voor een beginner in het digitale wereldje
Re: sein schakelt alleen in het testprogramma
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: sein schakelt alleen in het testprogramma
 @citaat :thumbup:
Re: sein schakelt alleen in het testprogramma
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: sein schakelt alleen in het testprogramma
Ook in een grote baan kun je beginnen met een (grote) ovaal van 3 blokken, als je daarvan alle zaken begrijpt, dan kun je steeds meer blokken in het ovaal betrekken, daarna wissels en andere sporen.

Het is meer werk met het "invullen" van het programma, maar daardoor leer je het het beste, ook zoiets simpels als "hoe laat ik het programma seinen in de juiste stand zetten".

Maar ja, ik ben een ietewat minder jong mens, die ook zijn vak (scheepswerktuigkundige) ook op die manier heeft moeten leren, immers midden op de Grote Oceaan zit je nogal onthand als de voortstuwing of de elektrische voorziening uitvalt omdat je het niet begrijpt.

Groet, Anne W
Re: sein schakelt alleen in het testprogramma
Hallo,
Ik ben blij dat het werkt. Het is eigenlijk iets simpel dat je wat moet invullen maar je moet het weten. Heb destijds ook zitten zoeken hoe het kwam dat mijn treinen niet stopten voor een rood sein.
Met een ovaaltje werken denk ook dat de meesten dit niet doen en terecht want na de testen moet je weer alles afbreken en aan jee baan beginnen.
Verder succes met koploper.
Mvg

755philippe
Re: sein schakelt alleen in het testprogramma
goedemorgen...
gisteravond alles zo ingesteld en hij doet wat hij moet doen trein stopt ook netjes voor het rode licht...ziet erg mooi uit
alleen schakelt hij soms helaas wat moeizaam,dus goed schoongemaakt en straks weer proberen.
nu langzaam verder zoeken voor meerdere seinen.
..wordt steeds mooier allemaal
Re: sein schakelt alleen in het testprogramma
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: sein schakelt alleen in het testprogramma
Hi John(geloof ik)  (Toledo85)

Mooi dat de seinen werken en de locs stoppen op je baan.
Maar misschien is het ook leuk als je je eens voorstelt in ons voorstel hoekje.
Klik HIER

groet
Harald