Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Lux-Modellbau 9130 start stop werkt niet

Gestart door Cavia vrijdag 28 juli 2017, 12:13:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lux-Modellbau 9130 start stop werkt niet
Beste treinen vrienden,

Ik heb een Lux-modellbau van een college hier artikel nummer 9130.(zonder decoder)
Deze wil maar niet werken, heb het volgende gedaan:
1. accu opgeladen zeker 12 uur
echter als ik hem op de baan zet rolt de borstel wel even maar stop weer. (start stop systeem werkt niet)
Spanning op de accu is 8.4 Volt en er staat spanning op de print vanaf de rails.
Wie wat er aan de hand kan zijn.

Jullie alvast hartelijke dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groet.
Rob
Re: Lux-Modellbau 9130 start stop werkt niet
Hoi Rob,

Ik vermoed dat die een automatische start-stop functie heeft.
Dat betekent dat als die rolt hij werkt en bij stilstand stopt.
Zet er eens een loc voor en rij dan een rondje.
Wat doet ie dan?

Groeten,
Ton.
Re: Lux-Modellbau 9130 start stop werkt niet
Hallo Ton,

Bedankt voor jou reactie.

Echter ik heb hem met de hand heen en weer bewogen levert geen resultaat op.
Ook met een loc ervoor het zelfde resultaat, nul.

De rol beweegt in beide gevallen heel even en stopt dan weer.

Groeten
Rob
Re: Lux-Modellbau 9130 start stop werkt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Lux-Modellbau 9130 start stop werkt niet
Hallo Rob,

Zit er in één van de draaistellen een mechanisch schakelaar die als start/stop contact werkt?
Zo ja, werkt deze nog? Geen vieze, of verbogen contacten?
Re: Lux-Modellbau 9130 start stop werkt niet
Hallo Ad,

Welk draaistel die met de sleper of de andere, ben jij of iemand anders in het bezit van een tekening van dit systeem.
Dan kan ik kijken hoe het uit elkaar moet halen.


Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Lux-Modellbau 9130 start stop werkt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Lux-Modellbau 9130 start stop werkt niet
 @citaat Rob,

Dat heb ik niet.
Ik heb even op de site gelezen en er zit geen schakelaar in het draaistel, maar een bewegingsmelder (SSF-09) en het lijkt of die niet lekker werkt, of defect is.
Leg anders je probleem voor bij Lux-Modellbau.
Wellicht kunnen zij je direct helpen.
Re: Lux-Modellbau 9130 start stop werkt niet
Hallo Ad,

Bedankt voor de info, zal volgende week contact opnemen met LUX

Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Lux-Modellbau 9130 start stop werkt niet
De rol moet de railstaven maar heel licht raken. Indien de druk van de rol te hoog is gaat het slijpen te zwaar waardoor de elektronica te warm wordt en zichzelf uitschakelt. Met de lange schroef binnenin kan je de druk van de rol afstellen.
Re: Lux-Modellbau 9130 start stop werkt niet
Hallo Johan,

Bedankt voor de info, maar dit heeft ook geen resultaat opgeleverd.

Weet iemand misschien waar de start en stop schakeling zit ????
Kan ik hem ook misschien doorverbinden ???

Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Lux-Modellbau 9130 start stop werkt niet
Heb je dit probleem ook nadat je de wagon een heel tijdje zo zonder te gebruiken op het spoor hebt laten staan? Het schijnt dat ze nog wel eens moeite hebben als de accu niet vol genoeg is. Spanning van de accu zegt niet veel. Meer hoeveel stroom er in zit op het moment.

Ik heb het idee dat er van de 9130 ook verschillende uitvoeringen van de print zijn geweest. Misschien voor de zekerheid even foto's van maken.
Kan je hem op een analoge baan/transformator testen met een lage spanning. Blijft hij dan wel werken?
Hoe is de temperatuur van de spanningsregelaar (dat zwarte blokje met de omhoogstekende metalen lip waar gat in zit)? Nog aan te raken warm, of verbrand je direct je vingers.
Hoe zijn de twee elco's welke voor de spanningsregelaar staan? Elco's kunnen slecht tegen hoge temperaturen (dus warmte van de spanningsregelaar).
Ik kom afbeeldingen tegen met een relais op de print, mogelijk dat die niet goed schakelt of blijft plakken. Al weet ik zo even niet zeker of die is voor het laden van de accu's of voor de start/stop van de motor.
Kan momenteel niet bij mijn eigen exemplaar omdat die ergens opgeborgen in een doos ligt.

Maar heb het idee dat er met zoeken op het forum nog wel wat te vinden moet zijn. Kom wel eens vaker langs in de vragen die Lux.
Re: Lux-Modellbau 9130 start stop werkt niet
Hallo beste mensen,

De lux 9130 deed het enige tijd weer, echter nu stopt hij weer.
De accuspanning is 3,8 Volt ook al laad ik deze op dan draad de rol niet.
Volgens mij zit het in het start stop syteem van de wagon, weet iemand hoe je dit kan controleren.
Jullie alvast weer hartelijke dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Lux-Modellbau 9130 start stop werkt niet
Hier logeert er ook een lux met dezelfde kuren.

Dat start stop systeem? Werkt dat doordat de rol gaat draaien en dan stroom opwekt en dan de motor in laat schakelen?
Enige waar ik zo snel achter kwam is dat die spanningsstabilisator loei heet wordt.
Dit is de uitvoering nog zonder koelplaat.

Verder heb ik nog niet gekeken. Kon zo snel geen schema vinden.
Dus als iemand dat heeft,helpt hij gelijk twee mensen.

Mvg Robin
Re: Lux-Modellbau 9130 start stop werkt niet
Hallo Robin,

Ik hoop dat er iemand is die ons kan vertellen hoe het start stop syteem werkt en hoe je deze kunt testen bij de LUX 9130.

Jullie alvast hartelijke dank.
Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Lux-Modellbau 9130 start stop werkt niet
Citaat van: Hero op maandag 05 februari 2018, 10:48:15
Dat start stop systeem? Werkt dat doordat de rol gaat draaien en dan stroom opwekt en dan de motor in laat schakelen?
Nee. Dat start stop systeem werkt met een sensor op/in het draadstel en een magneetje op 1 van de assen. Mocht je assen hebben lopen wisselen kan je dus even nakijken of de magneet nog zo zit dat die langs de sensor gaat.

Citaat van: Hero op maandag 05 februari 2018, 10:48:15
Enige waar ik zo snel achter kwam is dat die spanningsstabilisator loei heet wordt.
Dan zou ik denken dat de stroomvoorziening wel goed is.
Wordt de spanningsstabilisator ook loei heet als de wagon stil staat op de rails? Dan kan er een probleem zijn met de accu dat die zoveel stroom trekt met het bijladen dat het met de motor erbij te veel wordt.
Als de spanningsstabilisator loei heet wordt tijdens het rijden dan staat de druk van de rol op de rails te hard op de rails. De rol moet de rails maar net raken om zijn werk te doen.
Re: Lux-Modellbau 9130 start stop werkt niet
Als ik die ellende allemaal lees zou ik het wel weten......slopen die zooi.
En een decoder inbouwen , en je veger dezelfde eigenschappen laten voorzien als een locomotief.
Je stelt het toerental in in je decoder , als je een programmer hebt gaat dat super , of als je iTrain hebt kan je dat handmatig instellen ( zal met Koploper denk ik ook zo werken).
Je kan dan in tractie rijden met elke gewenste loc , als je aangeeft dat ze gekoppeld zijn.
Stopt die loc , dan stopt ook je veegmachine , en die gaat pas weer aan als je loc weer gaat rijden.

Want heel vaak zijn die printen niet zomaar 1-2-3 te repareren.
Maar je moet het uiteraard wel aandurven dat geef ik zonder meer toe. 

Veel suc6 gewenst.

Mvg: Alex
Re: Lux-Modellbau 9130 start stop werkt niet
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Lux-Modellbau 9130 start stop werkt niet
Hoi Rob.
De oplossing van Alex is misschien wel de meest doeltreffende maar ook wel de meest rigoureuze! :D

Zelf heb ik enige jaren geleden ook een defecte combi gehad die het dan wel en dan weer niet deed.
Contact opgenomen met Lux en daarna tips gekregen waar dit in kon zitten.
In mijn geval was het een slecht contact van de stroomlipjes op de wielen en heb ik een compleet nieuw draaistel met nieuwe contactveertjes besteld (?29,95)
Na montage werkte deze weer als vanouds.

Succes! O:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Lux-Modellbau 9130 start stop werkt niet
Ik ben tot alles in staat.Dus daar zit t probleem niet.
Hij kan ook geschakelt worden door de stofzuiger die erachter hangt.
Dus start stop schakeling kan eruit als het moet.

Ik zal bij het begin beginnen en de accu eens opladen.
En op jacht gaan naar de magneet.

Bedankt voor alle info.

Robin
Re: Lux-Modellbau 9130 start stop werkt niet
Beste mensen,

Ik heb de LUX 9130 wagon van mijn kennis vandaag ook uit getest en de optie meegenomen die waren gegeven:
1. massa veren gecontroleerd geven goede massa
2. Sleper geeft voeding op print.
3. Borstel niet te zwaar , helemaal los van de rails
4. spanning accu los en vast geeft geen resultaat
5. Het onderdeel in de rode cirkel werd wel warm overige componenten niet (zie bijlage)
6. ook de twee magneten op de wielen waren aanwezig

Wat zou ik nog meer kunnen doen of toch ombouwen zoals Alex heeft aangegeven.
Jullie alweer hartelijke dank voor her meedenken.

Met vriendelijke groet,
Rob