Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Museum kop-stationnetje met stoomdepot

Gestart door Disaster donderdag 27 juli 2017, 10:45:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Museum kop-stationnetje met stoomdepot
De kogel is door de kerk, ik ga bouwen. Zo'n beetje 20 jaar geleden kocht ik mijn eerste Marklin startset 29175 waarmee ik rondjes reed op de grond bij mijn ouders thuis. Af en toe kwam er een stukje spoor bij, een wissel of een sein. Uiteindelijk kwam startset 29624 ook in mijn bezit. Het hele spul kwam op een een groot stuk spaanplaat terecht en middels twee blokken en de twee trafo's uit beide startsets kon ik zo rondjes rijden. Uiteindelijk kwam er een Delta control unit bij en mijn eerste digitale stapjes waren geboren.

Enkele jaren later werd alles ingepakt in verband met een verhuizing, waarna al het spul nooit meer echt tot zn recht gekomen is. Zo nu en dan kocht ik nog wel eens wat bij (voornamelijk nederlands rollend materiaal) wat ik dan op een pendelbaantje of op de grond wat rondjes liet rijden.

Toen ik een jaar of 5 geleden op mezelf ging wonen in een klein appartementje was er helaas nog steeds geen ruimte voor een (semi)vast baantje, maar kreeg ik wel de smaak te pakken met het verbouwen van h0 (vracht)auto's en dergelijk (zie: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=34350.0 foto's helaas dood, zal eens kijken of ik die nog ergens heb). Om het leven wat makkelijker te maken kocht een een ESU ECoS 2 waar ik dan ook wel weer eens een locomotiefje mee door de vensterbank liet rijden.

Ongeveer 1.5 jaar geleden kocht ik, inmiddels samen met mijn vriendin, een echt "grote mensen" huis, met ruimte voor een mancave. De afgelopen tijd is dit huis van boven tot onder verbouwd en is mijn mancave klaar om ingericht te worden. Tijd om de fantasie weer los te laten, te denken over een baanplan en de beurs maar eens open te trekken!

Enkele zaken die terug zullen komen in mijn baantje; Volledig automatisch, servo's, draaischijf, iTrain, stoomdepot.

Als eerste stap heb ik gekozen voor een ruimte van 300x80cm, in 3 modules van een meter breed, om het transportabel te houden. Zo kan ik ook nog eens aan de keukentafel zitten... Ook schakelde ik de hulp in van de fijne forumgenootjes hier en die kwamen met wat input van mij met een (voor mij) prachtig baanplan: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=67579.0

Nu de plannen min of meer klaar lagen ben ik met de basis begonnen. IKEA IVAR gekocht als stelling om de modules op te plaatsen, Berken multiplex voor de modules en heb ik een flinke bestelling geplaatst bij Lippe. In de startpost de eerste foto's van de modulebouw, meer volgt uiteraard  :D



Mooi berken multiplex, alvast voor laten zagen. Zo strak krijg ik het thuis niet.



Meten, meten, za.. nog een keer meten en dan zagen.



Eerste bakkie is gelijmd en geschroefd. Morgenavond door met nummer twee en drie.
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot

Hoi Marco,

Dat is een mooie start hier in het bouwhoekje  :thumbup:
Nog 2 dagen en je bakken zijn klaar  :P
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de ruimte die je daar hebt ( foto ?)

Veel plezier met de verdere bouw alvast en ik meld me aan als eerste volger !

Grtz Tony

( zou fijn zijn , als je met Marco ondertekent, nu moest ik je naam zoeken en iemand met ramp aanspreken is ook zo wat :D )
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Ha Marco,

Leuk dit draadje. Ik ben stikbenieuwd. Het begin is veelbelovend.
Tony heeft  je al gevonden, zie ik ;)
Je tweede volger nu dus ook!
En ook van banen en scenery bouwen hebben wij verstand... Tenminste,  vind ik van Tony en een beetje van mijzelf (ahum) al lopen de stijlen soms wat uiteen, hoor. Van piepschuim houd ik mij ver. Al die statisch geladen balletjes, huiver. Tony is er een meester in om dit verpakkingsmateriaal om te toveren tot idyllische landschappen. Ik houd mij meer bij hout, karton, plastic en gips.
We gaan je zeker ook in dit draadje lastig vallen, met goedbedoeld advies dat je vooral in de wind moet slaan als je er niks aan hebt, want je vindt je weg wel.

Succes!

Peter
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Hoi Marco,

Eindelijk is het dan zover, je eigen plekkie onder het dak  :)
Succes met de bouw van al dit moois, je eerste bak ziet er in ieder geval prima uit.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Bedankt voor jullie reacties Tony, Peter en Peter!

Afgelopen week lag er een pakketje op me te wachten, dat was de bestelde Roco draaischijf. Helaas waren er al een paar stukjes hekwerk niet helemaal recht meer en ziet het geheel er best wel plastic uit. Na een nachtje slapen heb ik besloten de Roco schijf terug te sturen naar de verkoper en voor de Henk Kooiman oplossing te gaan. Hij verwacht rond September/Oktober een nieuwe serie klaar te hebben, met vernieuwde aandrijving. Kan ik in de tussentijd mooi een ontwerp maken voor de kuil en brug  :D

Vanmorgen de andere twee bakjes afgemaakt.



Ze zijn mooi licht van gewicht door het berken maar toch sterk door alles te lijmen en schroeven. Van de week nog even de kantenfrees en een schuurpapiertje er langs en dan zijn ze echt super strak, ik ben er blij mee in ieder geval. Daarna maar beginnen aan de draagconstructie boven op IVAR, daar heb ik ook een paar krabbels voor op papier gezet.

De bestelling bij Lippe laat helaas nog op zich wachten, niet alles bleek op voorraad te zijn, in tegenstelling tot wat op de site stond. Even geduld nog dus  :)

Groetjes van ramp Marco
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Marco

Je bakken zien er mooi uit, jammer dat niet alles in voorraad is bij dus ja wachten  :)
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Hallo Marco,

Nog een volger erbij. Weet je trouwens dat uit topic:- Marco's Car System - de foto's zijn verdwenen?
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Dag Marco,

Je baanplan ziet er interessant uit. De vsm heeft inderdaad ook een dergelijk terrein met draaischijf en loodsen. Wat ik in het baanplan niet zie, is een mogelijkheid om rond te rijden, maar misschien is dat je doelstelling ook helemaal niet...ik ben benieuwd hoe het gaat worden en hoe je het aan gaat pakken.

Ik ga de verdere bouw volgen!
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Bedankt weer voor de reacties!

Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 29 juli 2017, 15:11:57
Nog een volger erbij. Weet je trouwens dat uit topic:- Marco's Car System - de foto's zijn verdwenen?

Leuk dat je de bouw gaat volgen! De foto's op de eerste pagina missen inderdaad helaas. Ik heb de foto's nog wel maar kan de berichten niet meer bewerken omdat ik een te lange tijd van inactiviteit gehad heb. De interessantste foto's op de latere pagina's doen het gelukkig nog wel!


Citaat van: Martijn op zaterdag 29 juli 2017, 22:16:10
Je baanplan ziet er interessant uit. De vsm heeft inderdaad ook een dergelijk terrein met draaischijf en loodsen. Wat ik in het baanplan niet zie, is een mogelijkheid om rond te rijden, maar misschien is dat je doelstelling ook helemaal niet...ik ben benieuwd hoe het gaat worden en hoe je het aan gaat pakken.

Ik ga de verdere bouw volgen!

Leuk dat je me gaat volgen! Betreffende het rondrijden, dat was inderdaad niet een direct doel, maar... ik heb wel een idee voor een tweede "fase". Het uitloopspoor aan de linker zijde van het ontwerp komt uit bij een muur, achter die muur (gipswandje die ik zelf geplaatst heb een poosje geleden) zit de voorzolder waar ik opzich een mooi schaduwstation + keerlus kwijt zou kunnen, maar dat is voor later  :D

Groetjes,
Marco
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Weer even een kleine update, weer wat klusjes gedaan;


Even met de kantenfrees langs de bakken, daarna even geschuurd en ik ben tevreden.


De drie bakjes even naast elkaar, mooie oppervlakte zo!


Toen de draagframes in elkaar gezet.


En met rampamoeren boven op IVAR gemaakt. Hierdoor is het stevig, doch compleet demontabel in dusdanige delen dat het in mn auto past.


Daarna even droog de bakken erop gezet om een idee te krijgen. IVAR wordt nog een stukje ingekort want nu is het geheel te hoog om lekker aan te werken (en dan ben ik toch 190cm :D).


Toen kwam er nog een doosje van Lippe binnen, alle rails en wissels die nodig zijn voor het baanplan (20x flexrail buiten de foto).


Direct de eerste zaken maar eens uitgelegd, ik word er wel vrolijk van  B)

Volgende stappen zijn het maken van een bevestigings mechanisme op het draagframe, dan de drie bakken erop en verder met het uitleggen van de rails. Ook heb ik de nodige prut besteld om mn trouwe oude Marklin 3003, die ik van mn spaarcentjes kocht op eurospoor zo rond 1999, ook mee te kunnen laten lopen op dit baantje. Hij is nog analoog maar krijgt een lekkere 5 sterrenmotor met lokpilot. Van Lokkie heb ik 4 leuke donderbusjes overgenomen die binnenkort binnenkomen, dat past mooi bijelkaar.

Dat was het weer voor even, bedankt voor het lezen!

Groet,
Marco
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Nou Marco, dat zijn stappen! Het gaat hard. Mooi om te zien.

Succes verder!

Groet,

Peter
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Zoals eerder vermeld mn trouwe oude 3003 voorzien van wat moderne snufjes onder de "motorkap". Prachtig om te zien hoe ze nu kruipt. In dezer dagen is even lekker in laten lopen. Prachtig om te zien dat zo'n machientje uit 1959 (denk ik als ik de wiki zo lees?) zo mooi kan lopen met een beetje "TLC"  B)



PS sorry voor de ruis, het begon al schemerig te worden  :-(

-- Marco

Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Hoi Marco,

Locje rijdt inderdaad mooi langzaam nu.
Ombouw is dus zeker geslaagd te noemen.

Groeten,
Ton.
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Hoi Marco

Dat heb je zeer mooi gedaan die ombouw, en je loc kruipt als het ware echt over je rails  :P  :thumbup: :thumbup:
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Daar zijn we weer, afgelopen week de houtbouw afgemaakt. De drie bakken voor het eerst gemonteerd:


Toen de sporen eens uitgelegd volgens sporenplan, wat me wel vrolijk stemt:


En toen was het tijd om alles uit elkaar te halen en het onderframe in te korten en het geheel weer op zn uiteindelijke plek te monteren. Alles past exact zoals bedoelt, nog 5mm speling aan beide zijden:


Het is nu even wachten tot de soldeerlippen binnen komen (afgekeken van Acido, top idee wmb.) Dan ga ik de eerste stukken rail zagen, bedraden en is gaan experimenteren met bezetmelders, itrain en de rest... Ik zit een beetje met de vraag zo als zo velen, hoe knip ik mn baan in blokken en waar leg ik mn bezetmelders. Iemand daar wat input voor aan de hand van het baanplan?



Als kers op de taart stoomde er nog een mooie BR50 mn testbaantje binnen. Aangezien deze lok straks van de draaischijf gebruik gaat maken, maar vast aangeschaft zodat ik er mee test kan rijden en zeker weet dat de nog te bouwen draaischijf niet te kort is, dat zou wel heel zuur zijn (rook vanaf 0:23)...



Dat was het weer voor nu.
Groet, Marco
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Ziet er uit als een leuk plan. Ik blijf dit volgen
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Hoi Marco,

Mooie vorderingen, man!  Leuk om te zien hoe dit vorm krijgt.
De blokindeling en bezetmelders zijn inderdaad wel zaken om nu aan te brengen, al is de noodzaak voor dit ontwerp niet zo groot. Om voorbereid te zijn op aansluiting op een groter geheel, is het wel verstandig.
Je kunt alle stationssporen voorzien van 3 secties. Een korte inrijsectie, dan een middensectie en een korte eindsectie. De middelste hoeft niet per se aan een melder gekoppeld.
Het simpelst is massa detectie via S88. Bij K-rail kun je een stuk spoorstaaf isoleren deze door te slijpen en eventueel kunststof raillasjes te gebruiken om ze aan elkaar te schuiven. Stroomdetectie is een alternatief waar ik alleen geen ervaring mee heb. Ook dan zijn twee of drie secties per blok wenselijk.
Check ook eens de handleidingen van i-train voor meer informatie. Ik gebruik trouwens RocRail. Niet altijd even makkelijker te doorgronden maar het werkt goed.

Succes,

Peter

Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Hoi Marco,

In je eerste post schrijf je dat je je je baantje (leuk ontwerp trouwens) opbouwt in modules om het verplaatsbaar te houden. Maar als ik zo je railplan naast je modules leg, dan lijkt het er op dat je kruisingen en wissels akelig dicht bij de naden van de modules komen. Gaat dit goed? (ik neem aan dat je niet dwars door wissels gaat zagen). Of maak je enkele stukken rails demontabel?

Veel succes met je verdere bouw. Je maakt mooi gebruik van de beperkte ruimte die je heb.
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Dank alles voor het lezen en de reacties  :thumbup:

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 13 augustus 2017, 23:41:25
Het simpelst is massa detectie via S88. Bij K-rail kun je een stuk spoorstaaf isoleren deze door te slijpen en eventueel kunststof raillasjes te gebruiken om ze aan elkaar te schuiven. Stroomdetectie is een alternatief waar ik alleen geen ervaring mee heb. Ook dan zijn twee of drie secties per blok wenselijk.

We gaan inderdaad massa detectie gebruiken middels DigiKeijs DR4088GND modules. Momenteel ben ik wat aan het testen met iTrain (middels een evaluatiekey) middels een aantal stukken rail waar ik secties in aangebracht heb. Na wat prutsen werkt het prima, een mooie feature van iTrain vind ik wel dat je met 1 melder per blok kan werken en vervolgens een aantal centimeters door kan rijden, vooral voor de kopsporen is dit handig.

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 13 augustus 2017, 23:41:25
Check ook eens de handleidingen van i-train voor meer informatie. Ik gebruik trouwens RocRail. Niet altijd even makkelijker te doorgronden maar het werkt goed.

Ik heb een aardige tijd naar RocRail zitten kijken en ook mee geexperimenteerd. Het staat zo bol van de mogelijkheden dat ik er niet erg wijs uit kon worden. Na een halve dag eraan gespendeerd te hebben heb ik het aan de kant gelegd. Jammer eigenlijk want er zitten features in die voor mij erg interessant zijn (zoals een MQTT koppeling) en het feit dat het opensource is spreekt me erg aan...

Ik zit nog in de pruts-test-evalueer-etc fase wbt software keuze, dus wie weet kom ik er nog op terug  :)

Citaat van: PaT op maandag 14 augustus 2017, 07:46:44
In je eerste post schrijf je dat je je je baantje (leuk ontwerp trouwens) opbouwt in modules om het verplaatsbaar te houden. Maar als ik zo je railplan naast je modules leg, dan lijkt het er op dat je kruisingen en wissels akelig dicht bij de naden van de modules komen. Gaat dit goed? (ik neem aan dat je niet dwars door wissels gaat zagen). Of maak je enkele stukken rails demontabel?

Hier liep ik ook tegenaan, van te voren niet genoeg over nagedacht, beginnerfoutje denk ik. Echter kom ik aardig goed uit, de scheidingen liggen nagenoeg op de module-overgangen. Hier en daar zal ik minimaal aan een wissel moeten zagen, maar gelukkig ver uit de buurt van puntstukken etc, gelukkig maar weer  :D

Op de komende Houten maar is opzoek naar wat Fleischmann isolerende raillassen (en de nodige wagons om wat leuke treintjes te kunnen vormen), en dan de dremel maar is ter hand gaan nemen. De eerste experimenten slagen tot nog toe redelijk goed, dat geeft de mens moed  :)

Groet,
Marco
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Het begint een beetje een monoloog te worden maar toch een kleine update. De bovenste helft van het sporenplan is inmiddels op maat en ligt los op de onderbouw. Al even wat rondgereden met de BR50, dat is al leuk en heeft nagenoeg geen problemen gegeven.



De vier rechts sporen zijn voorzien van bedrading (signaal, massa en bezetmelding), gesoldeerd en netjes schoongemaakt met een zachte tandenborstel met pure alcohol. Morgen bij Bentink maar wat Fleischmann isolatielassen halen, dan kan ik ze weer in de baan leggen.



Tot op heden nog niet echt onoverkomelijkheden tegengekomen, hopelijk blijft dat zo  :D

Groet,
Marco
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Dat ziet er leuk uit.
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot

Hoi Marco,

Dat ziet er goed uit  :thumbup:
De baan heeft ook een mooie plek gekregen, zo onder het raam.
Kun je optimaal genieten !
Bedenk wel, dat zonlicht ook verkleuring aan spullen kan geven.

Grtz Tony
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Daar zijn we weer, laatste tijd niet enorm veel zichtbare voorgang geboekt, echter wel veel technische dingetjes uitgezocht. Ook de meeste flexrails gezaagd, waar ik toch rustig de tijd voor wou nemen. Malletje gemaakt om het zagen zo strak mogelijk te doen en meerdere keren meten per rail, maar het resultaat is er wel naar. De baan ligt zo goed als (op de draaischijf na) en ik denk nu al, hmm hier kan een stukje aan, daar kan nog wel een modulebakje...

Afijn, foto's:


Linker deel van de baan, met een stammetje Donderbussen + BR 50 om te kijken wat er in het station past. 4 wagentjes heb ik laatst van Lokkie overgenomen, de 4316 vond mn vriendin op Houten, toch nuttig zo'n paar extra ogen mee. 8o Ook het Marklin 28451 Structon setje is te zien, ook op Houten opgepikt, ik hou wel van die kleine werktreintjes, past goed op een kleine layout.


Rechter deel van de baan..


Zaterdag bij Domburg train support wat servo houders gehaald. De eerste zit in elkaar, het bevalt me wel.


En nog 9 vriendjes bijgemaakt. Op de eerste is het steldraadje al te zien die door de wisselsteller gaat.


Daarna een aantal wisselstellers aanpassen met een klein slijpstiftje.

En dan... wil je natuurlijk beweging zien, even heel snel de uitslag ingesteld in de Digikeijs decoder, en gaan!


En aan de onderkant;


Het concept werkt prima, tijd voor lopende band werk  :D

Tot de volgende keer maar weer,
Marco
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
-Marco:
Mooie oplossing om je K-wissels met een servo te bedienen,  :thumbup:
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Dat zijn mooie vorderingen!
Ik heb dezelfde methode gevolgd voor de servo aandrijving.  Werkt heel goed. Wel heb ik wat geworsteld met de stroomvoorziening. Ik heb Digikeijs decoders en bij het opstarten van een reeks decoders vragen die tegelijk behoorlijk wat prik. De servo's neigen tot flink stuipen als ze stroom tekort komen. Een stevige geschakelde  voeding bleek noodzakelijk om dat te voorkomen.
Dat is ook de reden dat ik de aansturing van de wissels ook over een booster met eigen trafo laat lopen. Zo werken storingen door problemen op de baan (sluiting bij ontsporing of iets dergelijks) niet door in het digitale signaal voor de wissels en met name de decoders. De ontdekking dat digitaal rijden en sturen echt niet met twee draadjes naar de rails gepiept was, vergde dus wat extra planning.

Succes verder!

Peter
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Even de boel door gelezen, leuk draadje en interessant baan plan.
Ik zou je wel willen adviseren om minimaal 2 bezetmelders te gebruiken, je hebt met versie 4 de mogelijkheid om 2 of meerdere locs in 1 blok op een aantal centimeters van elkaar te parkeren. Ook straks met release 4.1 kan je volop rangeren en treinen samenstellen. Dan zijn de 2 bezetmelders wel belangrijk. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Bedankt voor de reacties heren. Wat betreft de voeding van de servo's, daar komt een mooie aparte voeding voor te hangen. Tevens ben ik van plan een "buffer" printje per servo toe te voegen, wat feitelijk niks meer is dan een dikke elco en een paar andere passiefjes. Momenteel verzorgt een labvoeding de stroom voor de accessoires, gister nog even de scoop er aan gehangen en dan ziet men duidelijk feedback van de servo's en daar wil ik zo veel mogelijk vanaf. Wordt nog eens vervolgt  :)

Wat betreft de bezetmelders, goed om te weten dat iTrain 4.1 voor de diverse nieuwe opties baat heeft bij 2 bezetmelders. Daar ga ik dan natuurlijk voor. Wat is dan wijsheid als we het over bijvoorbeeld een kopspoor van 90cm hebben;

Optie 1: IN -> |--------|--------------------------------------------|(STOOTBLOK)
Optie 2: IN -> |--------|--------------------------------|-----------|(STOOTBLOK)

Bij optie 1 hebben we een inrijmelder van 10(?)cm, en een tweede melder voor de rest.
Bij optie 2 hebben we een inrijmelder, 70cm ongedetecteerd, en een stopmelder van 10(?)cm

Ik neig naar optie 1, maar waarom, werkelijk geen idee. Gut feeling denk ik.

Bedankt voor de goede feedback, nu kan ik nog aanpassingen maken, dat gaat later natuurlijk lastiger worden...

Groet, Marco
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Bij optie 1 zou je de inrij melder minimaal op 20cm maken, zelf zou ik dan kiezen voor 30 en de rem/stopmelder is dan 60cm.
Bij optie 2 inrij 20, rem 40 en stopmelder 30cm.
Ik heb een kopspoor van 55cm, inrijmelder is dan 18cm en rem/stopmelder is 37cm werkt uitstekend als ik gebruik maak van op positie rijden.
Verder gebruik ik ook nog 2 kopspoortjes met 1 bzm omdat die maar 25cm zijn, daar ga ik ook nooit meerdere locs op parkeren.
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Dank voor de informatie Tom, daar kan ik wat mee  :thumbup:

Marco
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Het was even stil door een korte vakantie en het opknappen van de bijzolder. Het hele huis is nu ingepakt in een dik pak isolatie, de nodige klimaat folie en verse gipsplaatjes. Laat de winter maar komen  :D

Tussen de zaken door heb ik nog wat dingen gedaan rond en aan de baan;
- Marklin (eigenlijk Fleischmann) lokje Herma voorzien van een Lokpilot micro, loopt 3x mooier, zelfs met de originele rondmotor.
- Roco Hippel in Railpro kleuren + 5x fccppss aangeschaft (ja ik hou van werktreintjes...), hiervan moet ik de massa afname nog verbeteren, blijft nu soms stil staan helaas.
- Een hele lading servo's onder de wissels gemonteerd en afgesteld.
- Een hele lading bekabeling aangelegd, met name onder de rechter bak.
- De eerste meters via iTrain gereden, automatisch terugsteken via een wissel. Werkt prima, iTrain heeft een hele avond met een lok lopen steken over de kopspoortjes op de rechter bak (50cm vooruit, wissel om, 50 cm achteruit, wissel om, etc...), en niet 1 keer gemist.
- En niet het minste... Gister een pakketje ontvangen van Henk Kooiman met daarin... De vernieuwde draaischijf HK (voorzien van stappenmotor)! En wat loopt dat ding mooi en rustig, gisteravond direct kabelboompjes gemaakt en het hele zooitje getest  :thumbup:



De digitale interface heb ik er ook bij, daar gaan we vrijdagavond maar eens mee aan de slag. Kijken of ik het spul op de werkbank via iTrain kan laten draaien, zou geen probleem mogen zijn.

Adios,
Marco
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot

Flink bezig geweest, Marco  @citaat

Ben heel benieuwd naar het draaischijf-avontuur  :P
Succes daarmee !

Grtz Tony
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Hoi Marco,

Net weer  alles gelezen van de laatste tijd, man man man wat een prachtige baan wordt dit.
Je hout constructie is erg mooi geworden, daar is veel aandacht aan besteed net als de rest overigens.

De vernieuwde draaischijf draait erg mooi en remt ook af als hij bijna op de juiste plaats is.
Succes met inbouwen, ik hou je vorderingen in de gaten erg interessant.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Dit wordt een hele interessante baan en zelfs met BW (Mijn droom)

groet
Harald
Museum kop-stationnetje met stoomdepot; draaischijf onder de baan!
Draaischijf update! Let op, veel plaatjes  :)

Zaterdag ochtend eerst Aliebengalie op de koffie gehad, had van hem een stammetje Blokkendoos overgenomen en die kwam hij brengen. Helemaal vanuit Rotjeknor naar Apeldoorn. Na wat gelult te hebben over onze mooie hobby ging Alex door naar HiP en ik naar de garage  :D De taak dit weekend; de schijf draaiend onder de baanplaat krijgen, dat is gelukt!


Dit moeten we onder de bak gaan hangen, stevig geheel, maar weegt ook wat. Daarom heb ik kozen om een kuil te maken uit een aantal lagen mdf (want makkelijk te frezen) en een extra bodemplaat.


Eerste poging, 6mm vingerfrees met centreerhulp. Freest prima!


Helaas gooide de centreerhulp van mijn cheap-ass frees roet in het eten (had ik maar een cnc machine....).


Poging twee, ik had al 1 cirkel die ik als proefrondje gemaakt had, maar de kuil moest twee platen diep zijn. Daarom met de kopieerfrees een kopie ervan maken. Helaas kwam ik er halverwege achter dat de frees 11.* mm was en mijn mdf 12, ik kwam er dus niet lekker door. Inmiddels was mn hout op, eerst even flink zitten balen, daarna maar naar de bouwmarkt.


Poging 3 was perfect, van twee zijden met de vingerfrees en verbeterde centreerhulp. Met de bodemplaat eronder lijkt dat toch al aardig op een kuil :)


Toen even proefmonteren. Het is een flinke sandwich geworden, maar dat geeft niet. Komt de sterkte alleen maar ten goede.


Even de opnemer van de brug erin gezet, keurig in het midden.


Daarna de kuil onder de baan gemonteerd om vervolgens....


Met de kopieerfrees de cirkel uit de baanplaat te halen, dat was best even zweten en 3 keer meten, maar het is prima gelukt, ik ben tevreden.


Daarna de boel ingehangen, afgesteld en de twee toegangssporen gelegd en grof op maat geslepen. De aluminium basisbrug ligt nog te laag, Henk Kooiman gaat voor mij een aangepaste bus draaien zodat hij netjes op hoogte komt. De schijf heeft vanmiddag ook aan de Ecos gehangen en draait prima (ook vanuit iTrain inmiddels).

Moe maar voldaan weekend, helaas kwam ik achter roestschade aan de puko's van een aantal rails. Ik verdenk mijn rol "tin" er sterk van een of ander eng vloeimiddeltje te bevatten. Inmiddels van wat rail afval wat proefstukjes gemaakt, dit lijkt mijn vermoeden te bevestigen. 3 rollen tin, waarvan er 1 aan het RVS plakt. Dat blijkt ook meteen de roestmaker. Ik heb de, wellicht bekende, MiWuLa sonderlöt gevonden bij een ebay seller, dat gaat mijn kant op komen (wel voor de hoofdprijs, maar alles beter dat roestende rails, die krengen zijn ook niet goedkoop).

Kijken wat er nog te redden valt aan de rails, "gelukkig" heb ik toch nog wat delen nodig voor sporen aan de draaischijf, wellicht valt daarvoor nog wat te redden. Roest eraf zagen, de goede stukken hergebruiken, wat bijkopen waar ik het nodig heb. Baalde er flink van vanmiddag, kost een paar knaken, kost wat extra tijd, maar komt goed.
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Nou om dan nog maar eens op mezelf te reageren;

Niet stil gezeten de laatste tijd, vooral problemen oplossen, bezetmelders aansluiten, heel veel uurtjes aan iTrain besteden om problemen te zoeken. Problemen bespreken met dezen en genen, tussendoor nog wat ombouwwerkzaamheden (BR52 kriegslok naar 5 polige motor, permanentmagneet en lokpilot met dragerprint, Blokkendoos met zimo sounddecoder waar ik uren met cv's aan het prutsen ben geweest, wielproblemen met de BR24 verholopen, etc). Weinig leuke foto's, daarom maar twee filmpjes;

Allereerst wat gependel door het kopstation met iTrain, De BR50, BR52 en BR24 laten hun kunstjes zien;



Daarna nog even wat spelen met de draaischijf, ook middels iTrain ondertussen;



Nog niet mooi op schaalsnelheid, geen mooie brug, niet mooi in de hoogte afgesteld, geen opstelsporen, maar wel werken en betrouwbaar ook ondertussen. Letterlijk uren staan draaien en pendelen zonder problemen.

Volgende klus op de agenda; alle wissels aansluiten. Afgelopen week had Bentink de Digikeijs decoders in de aanbieding, dus daar maar een stapeltje van gehaald. Nu daar is mee aan het prutsen. Misschien ga ik binnenkort ook wel eens beginnen aan het keerlusje aan de andere kant van de muur. Dat maakt het spelen ook vast een stuk leuker  :)
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Marco, het is allemaal heel vrolijkmakend. Je maakt goede vorderingen. Natuurlijk is het leuk als alles langzaampjes optrekt en afremt en alle rails keurig op hoogte ligt. Maar het gaat niet vanzelf en met al die ombouwprojecten tussendoor, gaat het snel genoeg!
Ik pruts op dit moment uit afvalkarton en zelf ontworpen en 3d geprinte onderdeeltjes een half reliëf gebouw en dat schiet helemaal niet op. Als er wat te vertonen is, gooi ik het weer op mijn eigen bouwdraadje.
Ik blijf jouw werk volgen. Keep up the good work!

Groet,

Peter
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot

Je "schijf" loopt mooi soepel, Marco  :thumbup:

Ziet er ook zeer solide uit. Zal nog wel even duren, voordat het allemaal aangekleed is, maar het belangrijkste doet het  :P
Succes met itrain ook !

Grtz Tony
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Museum kop-stationnetje met stoomdepot
Hoi Marco,

Je draaischijf constructie mag er wezen  :thumbup: :thumbup:
Je hebt mooi gereedschap om dit uit te voeren en het ziet er dan ook zeer proffesioneel uit, leuk om al een filmpje te zien van het geheel.


Mvg,

Peter Degeluidsman