Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Rosoft s88n met of zonder ingebouwde diodes

Gestart door DB BR85 woensdag 26 juli 2017, 19:54:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rosoft s88n met of zonder ingebouwde diodes
Beste allemaal,

Welke s88n decoder heeft de voorkeur. Zonder ingebouwde diodes vraagt veel werk om diodes te plaatsen vanaf elk blok. Nu heb ik ooit eens begrepen dat de diodes zo dicht mogelijk bij het blok geplaatst dienen te worden, maar dat weet ik niet zeker.

Hopelijk kan iemand mij daar meer duidelijkheid om geven.

Gr. Dirk
Re: Rosoft s88n met of zonder ingebouwde diodes
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rosoft s88n met of zonder ingebouwde diodes
Dirk,

Ik zou ze met ingebouwde diodes kopen, het is de bedoeling dat je de S88 zo dicht mogelijk bij je rails plaatst zodat de draden die van de rails naar de S88 lopen zo kort mogelijk zijn.

Zelf gebruik ik 0,35mm2 draad hiervoor.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rosoft s88n met of zonder ingebouwde diodes
Peter,

Kijk dat kan natuurlijk ook. Ik wilde eigenlijk alle S88 modules op 1 schakelbord maken, maar dat gaat dan niet. Qua draad dacht ik aan 0,25 maar dat zal wel niet veel uitmaken. Wat zou jij aanhouden als maximale lengte van de draad naar de module.

Gr. Dirk

Re: Rosoft s88n met of zonder ingebouwde diodes
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rosoft s88n met of zonder ingebouwde diodes
Hi Dirk,

Alle bezetmelders op een locatie lijkt mij geen probleem.
Alles is uiteraard afhankelijk van de draad afstand tot de rails en dikte van deze draad.
Wel weghouden van andere bekabeling.
Hoe, zoek ff hier op het forum is al vaker over geschreven.

groet
Harald
Re: Rosoft s88n met of zonder ingebouwde diodes
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rosoft s88n met of zonder ingebouwde diodes
Het stroompje wat door het draadje loopt tussen de meldeenheid en de meldrailstaaf is iets in de orde van grootte van 0,00005 Ampère, is dus niets en zal dus ook weinig weerstand ondervinden in dat draadje.

De aanbeveling om de diode zo dicht mogelijk bij de rails te zetten is gebaseerd op het feit dat er dan wel een stroom van 1 Ampère kan lopen en het dus wel raadzaam is om het draadje wat dikker te houden.

Dus als alle meldeenheden op één plaats zitten en uitgevoerd zijn met diodes dan een wat dikkere draad gebruiken, wil je geen dikkere draad, dan de diodes bij de meldrailstaaf zetten.

Groet, Anne W


Re: Rosoft s88n met of zonder ingebouwde diodes
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rosoft s88n met of zonder ingebouwde diodes
Citaat van: Haradigi op woensdag 26 juli 2017, 21:46:51
Hi Dirk,

Alle bezetmelders op een locatie lijkt mij geen probleem.

groet
Harald

Daar ben ik het helemaal niet mee eens, het is juist de bedoeling om de draden tussen de railstaaf en de ingang van de S88 zo kort mogelijk te houden.
Deze draden zijn gevoelig voor instraling van buiten af, hoe langer de draad des te groter is de kans op instraling.

Het S88 systeem is ook op die manier ontworpen, de kabels die onderling de S88 met elkaar verbinden hebben veel minder last van instraling.

Eerst had je de 6 polige fletkabel, tegenwoordig gebruiken de meeste gewone netwerk bekabelen met RJ45 stekkers.
Die laatse heeft ten opzichte van de 6 polige fletkabel weer minder last van instraling.

Kortom, een S88 gebruik je op de een plaats zo dicht mogelijk bij de railzen.

Nu weet ik wel dat er voorbeelden zijn van borden vol met electronica, staat wel mooi maar de kans op storingen neemt hiermee alleen maar toe.

Dirk, op dit moment zijn mijn draden maximaal zo,n twee meter lang.
De meeste zijn zelf minder lang.

0,25mm2 kan je ook gebruiken, ook hiervoor geld, hoe langer de kabel des te dikker moet hij zijn.

Voor het schakelen loopt er bijna geen stroom, maar tijdens een sluiting kan het ineens hard gaan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rosoft s88n met of zonder ingebouwde diodes
Bedankt allen voor jullie reactie.

Het is duidelijk. Als ik het zo lees zijn de keuzes die gemaakt worden op basis van eigen ervaring. Mijn baan wordt 4,3x1,3x2,5 m. Ik denkt dat ik daarmee kan voldoen aan beide ideeen. Zowel een bord met alles erop als dat er een S88 dicht bij geplaatst wordt. Ik ga dit nog eens goed inzichtelijk maken.

Nogmaals bedankt en mocht er nog wat te binnen schieten schroom niet :D

Gr. Dirk
Re: Rosoft s88n met of zonder ingebouwde diodes
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rosoft s88n met of zonder ingebouwde diodes
Citaat van: degeluidsman op woensdag 26 juli 2017, 20:34:10
het is de bedoeling dat je de S88 zo dicht mogelijk bij je rails plaatst zodat de draden die van de rails naar de S88 lopen zo kort mogelijk zijn.
Dat is ook het standpunt (voor grotere banen) wat je op moba-tipps.de terug vindt. In de s88 streng zitten S88-repeaters ter ontstoring op alle 7 tot 8 meter afstand. De afstand tot de rails is dan zo kort mogelijk te houden.

Er liggen 2 verschillende vooronderstellingen ten grondslag aan de keuzen die men maakt.

De ene vooronderstelling is dat storing vooral veroorzaakt wordt door interferentie in de kabelbak.
In dat geval kiezen mensen die er last van hebben ondervonden voor S88-Repeaters in die bekabeling.

De andere vooronderstelling is dat storing vooral ontstaat direct bij de rails.
In dat geval kiezen mensen die er last van hebben ondervonden voor ontstoor-ic's geplaatst op de S88-decoder prints.

Het gaat uiteraard om dezelfde ic's.

Zentrale oder dezentrale Anordnung der Rückmelder.

En er zijn mensen die werkelijk helemaal nooit storing ondervinden.
En die doen gewoon niets met ontstoor-ic's.
Re: Rosoft s88n met of zonder ingebouwde diodes
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rosoft s88n met of zonder ingebouwde diodes
 @citaat

Hoi Jan,

Ik ben wel technisch maar niet wat de elektronica betreft, zitten die ontstoor-ic,s niet standaard op een S88 dan?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rosoft s88n met of zonder ingebouwde diodes
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rosoft s88n met of zonder ingebouwde diodes
Citaat van: degeluidsman op donderdag 27 juli 2017, 09:27:37
zitten die ontstoor-ic,s niet standaard op een S88 dan?
TS kan die vraag beter bij Rosoft leggen.  Ik maak uit de documentatie op dat de ontstoor-ic niet standaard op een willekeurige S88n zit. Bij Rosoft ook niet, maar daar is de S88n eventueel wel bestelbaar, met die ic op de print. Bij b.v. Techtrain zit die ic wel standaard op de print. En zo zal ieder merk wel iets eigens hebben.  O:-D

Die ontstoor-ic is een HEX Schmitt Trigger (bijvoorbeeld MC14584B, HEF4050, CD4050, 74HC125, 74HC4050, of 74HC244). Die ic poetst de digitale signalen op, waardoor effecten van de verstoringen teniet worden gedaan, en de signalen weer eenduidig te interpreteren zijn.
De ic is ook kant-en-klaar te koop op een printje om tussen de RJ45-kabels in te hangen, als Tams s88-Repeater Artikel-Nr. 44-09310-01.

Volgens Sprinter heb ik geen verstand van S88's, en kan ik maar beter met mijn analoge treintjes (blijven) spelen. Daarin heeft Wim natuurlijk helemaal gelijk: ik doe niet liever.  >:-D

Ik laat de tip voor wat hij is. Gebruik hem wel, of gebruik hem niet. Zelf heb ik niets aan deze kennis.
Re: Rosoft s88n met of zonder ingebouwde diodes
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rosoft s88n met of zonder ingebouwde diodes
Natuurlijk weet Sprinter er veel meer van maar:

de repeater is een IC wat de signalen weer netjes "oppoetst", pulsen worden weer netjes en zo

elke S88 module heeft standaard een aantal weerstanden en condensators die stoorinvloeden neutraliseren

daarnaast kun je de aansluiting naar de rails beschermen tegen hoge positieve spanningen met een diode

dit alles naast de diode waar dit topic over gaat, maar die heeft op zich niets met de S88 module te maken.

Groet, Anne W