Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Terugmelding met K-rail spookmelding

Gestart door Peter R. dinsdag 25 juli 2017, 10:39:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Terugmelding met K-rail spookmelding
Heren ik rij normaal met C-rails met 60 melders, geen ervaring met K-rail
Nu heb ik 4 opstelspoortjes gemaakt met k-rails
Nu zijn de railstaven van K-rail gescheiden
Voeding rood en zwart aan de railstaven verbonden
Tweede staaf door gezaagd met de dremel,
Melddraad aan de rails verbonden
3 railzen werken goed
Een rails meldt rood zonder actie
Van melder 52 en 37 gewisseld,
waar zit de lekstroom? wie weet een indicatie

Groetjes
Peter R.
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Daar waar de spoorstaaf is gezaagd even kijken of er slijpsel ligt of een braam. Doorgaans zit daar het lek.

Gr, Ben.
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Zitten de isolatiestukjes aan dezelfde kant?
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
 @citaat Maakt dat nu iets uit? Als een stukje spoorstaaf goed geïsoleerd is, en er zit een draadje aan naar de terugmelder, dan ben je er toch? Links of rechts, maakt niet uit, zou ik denken.
Ik vrees dat het hier zoeken wordt naar iets dat toch contact maakt, zoals Ben schrijft. Het is ook mijn ervaring: vrijwel elke valse melding die ik heb op mijn baan, heeft zijn oorzaak in een kleine verschuiving van de railstaaf of een beetje slijpsel dat in de opening tussen de staven is gekomen.

Groet,

Peter
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Citaat van: Peter R. op dinsdag 25 juli 2017, 10:39:45
Voeding rood en zwart aan de railstaven verbonden
Wellicht begrijp ik je verkeerd, maar misschien moet je rood aan de middenleider verbinden en alleen zwart aan de railstaaf?
Of heb je ergens een aansluitrail gebruikt? Daar zit namelijk een verbinding tussen de twee railstaven.
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
En als er stond: voeding rood, en zwart aan de railstaven verbonden...  Ach, laat het taalpurisme maar even zitten.
Ik denk niet dat één enkele melder een valse melding zou geven als de vraagsteller de rode voedingsdraad op de ene rail gezet heeft en de massa (zwart of bruin) op de andere. Rijden zou er zeker niks.
Maar, de opmerking over de aansluitrail... Ik gebruik ze niet, maak ze zelf. Maar als tante M ze maakt, dan zijn de railstaven vast met elkaar verbonden voor een zo zeker mogelijke massaverbinding.
Het is het waard te controleren of er niet zo een tussenzit in een meldsectie.


Gr.
Peter
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Beste Peter,

Neem een mulitmeter, zet die in in de weerstand stand, koppel de draad los van het verdachte meldrailstuk en meet de weerstand van het verdachte meldrailstuk.

Weerstand minder dan oneindig: er zit ergens een lek tussen het meldrailstuk en de massarails

Weerstand oneindig: de four zit in de bedrading of de meldeenheid.

Groet, Anne W
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Heren bedankt voor de tips
Mijn zaagsnede is 2 mm ,tussen de rails en de biels heb ik een plastic plaatje geschoven
Opstelspoor losgehaald, wordt nog wel gevoed
Nieuwe verbindings kabel  met nieuw nummer 64 gelegd tussen S88 en meldrails
Blijft spookmelden.

Meld kabel losgehaald
Meet met multimeter  tussen voeding en aarde 10 volt
Meet tussen voeding en meldrails 0,3 volt

Wat is hier aan de hand ?

Anne jouw tip had ik nog niet gelezen

Groetjes
Peter R.
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Anne

Ik meet tussen de 2 staven - 26 Ohm

Wat is er aan de hand

DE S88 kan het niet zijn er staan diverse melders op
en de nummers 52 .49 en 64 geven de zelfde spookmelding

Groetjes
Peter
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Peter,

Ik zou:
- de stofzuiger er overheen halen en het nog mogelijk aanwezige slijpsel weg halen.
- met een vergrootglas controleren of er een braam zit die contact maakt of dat de rails niet volledig is doorgeslepen.
  Alternatief: heb je een smartphone? maak dan foto's van de zaagsnedes, vergroot en bekijk ze.
- na deze acties de weerstand weer meten.

Succes!

Henk
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Beste Peter,

Je hebt wel de draad tussen meldrailstaaf en de terugmelddecoder los gemaakt voor je de weerstand ging meten?

Heb je de opstelsporen al vastgelijmd en beschotterd?

Groet, Anne W
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Anne

Het stuk ligt los en wordt later geschroefd

Blijft een vreemd fenomeen

groetjes
Peter R

Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Laat eens een foto zien van hoe het er nu uitziet. Wat Ben al aangaf: Je hebt ergens een verbinding. Draden los maken van de melder. Even met de multimeter door piepen of er een lek zit. Lek: Even nog een keer met de zaag of dremel door een aantal sleuven in de buurt gaan.

Succes.

Groeten Ronald.
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Citaat van: Peter R. op dinsdag 25 juli 2017, 10:39:45
Nu heb ik 4 opstelspoortjes gemaakt met k-rails
Nu zijn de railstaven van K-rail gescheiden
3 railzen werken goed
Een rails meldt rood zonder actie
Voor mij is dit cryptisch verwoord. Mijn bewoording is dat voor jou wellicht ook.

Je hebt 4 opstelsporen, zitten die met wissels vast, maar met telkens 1 geïsoleerde spoorstaaf na een wissel?
Elke geisoleerde spoorstaaf zit vast aan 1 melder?
Elke andere spoorstaaf heeft een massa aansluiting (bruin)?
Elke pukostrip heeft een prik-aansluiting (rood)?
Alle 4 opstelsporen met een (geïsoleerd) stootblok?
Er zijn geen aansluitrails, schakelrails en ontkoppelrails aanwezig op de opstelsporen?
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Jan en anderen

Het zijn 4 opstelsporen tegen de draaischijf
Ieder onafhankelijk gevoed met aan gesoldeerde draden

+ nog 3 met C-rail in een blikkenloods 7028 ,C-rail om sluiting te voorkomen

IK ga vanmiddag nieuwe rails halen bij de Tombe
en het geheel opnieuw maken
Een stalen plaatje op de onderbedding schuiven ,zodat bij het doorslijpen niets geraakt wordt

groetjes
Peter R.
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
-Peter:
Waarom slijp je de rails door en zet je er een plastiek stukje tussen.
Je kan toch bij de  K-rail het raillasje vervangen door een plastiek raillasje van Fleishmann dan heb je ook een stuk geisoleerd spoor.
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Fleischmann 6433
Peco SL-11
Piko 55291
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Allen bedankt

Van morgen was ik bij een gelijkstroom pief
Die gebruiken plastiek railverbinders
Rood en zwart aan 90 mm railgesoldeerd ,rail verbinder van de rail gehaald
Plastiek rail verbinder weer aangebracht rails op geschoven
melddraad weer aangesloten en hij meld

Groetjes
Peter R
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Wat bedoel je met "hij meld". Dus werkt het nu goed of is het nog steeds niet goed?

Citaat van: Peter R. op woensdag 26 juli 2017, 14:39:54
Van morgen was ik bij een gelijkstroom pief Die gebruiken plastiek railverbinders

Soms... Soms ook niet en zetten gewoon de zaag (dremel of roco-zaagje) in het geheel. Alleen een plastic raillasje is wel gemakkelijk plaatsen  :D  :D

Groeten Ronald.
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Heb je wellicht (metalen) stootblokken op het einde van het spoor staan. Dat zou ook een oorzaak kunnen zijn.

John
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Het blijft giswerk dit. Maar als je bij K-rail een stukje spoorstaaf isoleert van de rest, dus twee zaagsnedes maakt in dezelfde spoorstaaf of enige afstand van elkaar, in de linker of de rechter staaf, wat maakt het uit, en je doet een draadje aan dit stukje spoor,  dan heb je toch een melder? Al wat er voor of achter zit,  maakt geen fluit uit,  al is het dubbel met de massa verbonden met draad of doorverbonden met elkaar. Alleen het stuk spoorstaaf  dat je isoleert, mag geen verbinding hebben met de rest van dezelfde spoorstaaf of de overliggende. Dus.
En als dat niet goed gelukt is, dan geeft-ie altijd stroom door.
Afijn, het is opgelost met nieuw spoor en plastic isolatie en dat is mooi.


Peter
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
Heren

De rail meld goed

ik heb niet gezaagd
Van een 90 mm rail het verbings stukje weg gehaald
en vervangen door een plastiek ROCO railschuifstuk bij de volgende rail

groetjes
Peter R.
Re: Terugmelding met K-rail spookmelding
De situatie nu is helder, maar waar die eerdere storing nu door kwam? Het belangrijkst is het dat het werkt!  :thumbup: