Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

MRDirect en funktietoetsen

Gestart door dpring maandag 24 juli 2017, 20:16:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MRDirect en funktietoetsen
Hallo, ik ben nieuw hier en gebruiker van een MRDirect centrale met RocRail. Gebruikt daarvoor versie MRD80I die onder volledig DOS draait.
Ik heb het item in dit forum over de functietoetsen gelezen maar ik heb toch nog een probleem om functietoetsen F5 t/m F8 te gebruiken.
Ik heb daarvoor een extra decoder (geen stuurstand)toegekend aan een MFX decoder,zoals beschreven in de handleiding vd centrale. F5 t/m F8 zijn dan ook te selecteren,maar vervolgens gebeurt er niets in de betreffende loc.Ik heb meerdere MFX locs,bij geen resultaat
Vraag : Is het tweede adres vrij te kiezen ? Het mag natuurlijk al niet in gebruik zijn.De loc doet toch niets met de inhoud van dat adres ?Wie heeft er nog een idee wat ik fout doe ?
Re: MRDirect en funktietoetsen
Mfx decoder kun je een 2de adres benoemen via CV75 (In programmeren voor je in CV75 je gewenste 2de adres in)  resultaat F1>>>F4 van het 2de adres is F5>>F8 voor de decoder.

gr Chris
Re: MRDirect en funktietoetsen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MRDirect en funktietoetsen
Vaak staat af fabriek in de lokdecoder op decoderadres 255 de functies F5-F8, overigens gewoon onder F1-F4, als je in Register 75, het lokadres +1 zet dan zullen aan aantal centrales dit "interpreteren" als F5-F8 van het lokadres, hoe dat exact met MR Direct gaat, weet ik natuurlijk niet.

Groet, Anne W
Re: MRDirect en funktietoetsen
Hi,
Hartelijk dank voor voor de adviezen,opgevolgd, krijg nu mededeling in scherm van MRDirect dat extra decoder is aangemaakt maar met melding :niet actief.
Ik heb dus MFX loc met 16 functies waarvan 8 te gebruiken zijn met MRDirect met locadres 16 met tweede adres 17. Dus op CV 75 de waarde 17 geprogrammeerd.
F1 tm F4 functioneren gewoon maar F5 tm F8 niet.
Ik gebruik het programmeerspoor zonder ack.

Heeft er nog iemand nog een idee waar het probleem ligt ?????
Re: MRDirect en funktietoetsen
Ben den Hollander
gast

Re: MRDirect en funktietoetsen
Marco Roede (nick MRdirect) is forumgebruiker hier, misschien hem even een berichtje sturen. In het algemeen is er weinig kennis hier.

https://forum.3rail.nl/index.php?action=profile;u=15617

Gr, Ben.
Re: MRDirect en funktietoetsen
Ik denk dat ik het adres nog aktief moet maken met CV 49 ?? maar kan op het internet geen volledige CV lijst van de MFX decoder vinden.
Marklin heeft alleen de FX op hun site staan. Wie kan me helpen aan een CV lijst van de MFX decoder van Marklin ?
Re: MRDirect en funktietoetsen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MRDirect en funktietoetsen
Als het Märklin loks betreft die van de fabriek zijn gekomen met een MFX decoder, dan zit er geen DCC in en heb je niets met de een CV lijst te maken.

De decoder spreekt naast MFX dan alleen Motorola, en die taal is niet zo uitgebreid instelbaar.

Heb je al getest of je sounds uit decodernummer 255 krijgt en heb je geen andere centrale in de buurt?

Groet, Anne W
Re: MRDirect en funktietoetsen
Hallo Anne,
Dank voor je reactie,maar ook MFX en FX van Marklin kennen CV's ! Van FX heeft Marklin een complete lijst op hun site staan. Maar van MFX niet.
In de handleiding van mn MFX loc staan zegge en schrijve 4 CV. Op de site van ESU is een handleiding locksound mfx-624xx met 20 CV's .
Als ik het goed heb zijn hun wegen in 2004 gescheiden.
Wat je vraag betreft,ik heb 1 Centrale en wel die van MRDirect.
ik vraag me af of er iemand op dit forum,met deze centrale is, en een MFX loc die wel van 8 functies gebruik maakt en hoe ?????

Hartelijke groet,
DickR
Re: MRDirect en funktietoetsen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: MRDirect en funktietoetsen
Volgens mijn info heeft Robert van Ooyen MRDirect in combinatie met RocRail in gebruik.
Je zou hem kunnen benaderen.

John
Re: MRDirect en funktietoetsen
Beste John,

Dank voor de reactie, maar heb reeds eerder contact gehad met Robert en hij is overgegaan naar Intellibox.
Maar volgens de poll zijn er binnen het forum nog 23 leden die MRDirect gebruiken als centrale,dus wie weet ??
De centrale bevalt mij,op een paar zaken na, o.a. functies, goed. Grote voordeel afgezien vd prijs, een groot beeldscherm.

Hartelijke groet,
DickR
Re: MRDirect en funktietoetsen
Vakantie dus een wat late reactie.

Bij het gebruik van de extra-decoder in MRdirect worden de fysieke functies 1 t/m 4 van deze extra decoder gemapped als de logische functies 5 t/m 8 van de master decoder waar de de extra decoder aan is gekoppeld.

Dus als de "extra" decoder zelf de fysieke functies 5 t/m 8 heeft werkt het niet.
MRdirect kent voor FMX slechts de functie 1 t/m 4.

Met vriendelijke groet,
Marco
Re: MRDirect en funktietoetsen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MRDirect en funktietoetsen
Beste Marco,

Dan lijkt het mij een zinvolle bezigheid MRdirect te voorzien van F5 t/m F8 op MFX decoders (die dus Motorola 2 "luisteren") indien in register 75 het decoderadres + 1 is gezet.

Diverse centrale kennen dat truukje, dus zou MRdirect het ook moeten gaan kunnen.

Groet, Anne W

Re: MRDirect en funktietoetsen
Hallo Anne,

Deze beschrijving is "iets" te simpel om te implementeren.
Motorola 2 is (volgens mij) gelijk aan Motorola New protocol en kent (nog steeds volgens mij) naast F0 uitsluitend F1 t/m F4. Er moet dus ergens een mapping van logisch F5 t/m F8 naar fysiek F1 t/m F4 plaatsvinden. Dit is precies wat de extra decoder in MRdirect doet.
Of begrijp ik het niet?

M.vr.gr.
Marco
Re: MRDirect en funktietoetsen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MRDirect en funktietoetsen
Beste Marco,

Ik weet in ieder geval dat het bij de Raptor zo werkt, maar volgens mij kunnen meerdere centrales het.

Hoe het geprogrammeerd wordt weet ik natuurlijk niet, wat ik wel weet is dat die sounds, onder F1 t/m F4, vaak op decodernummer 255 staan.

Verder denk ik dat het iets vergelijkbaars is wat jij doet, ik zou eens het volgende testen:

neem een lok met een MFX decoder, stel met adres 20

programmeer met de 6021 methode in register 75 het adres 21

behandel de adressen 20 en 21 met "jouw" methode.

en kijk wat er gebeurt.

Anders kijken of je in je relatie kring iemand hebt die je vertelt hoe andere centrales het doen.

Overigens kunnen in Esu decoders ook het derde (voor F9 t/m 12) en het vierde adres (voor F13 t/m 16) geactiveerd worden, maar dat is een vaak zinloze bezigheid omdat die decoders ook naar DCC luisteren.

Groet, Anne W

Re: MRDirect en funktietoetsen
Hallo Anne,

Ik heb zelf geen MFX decoders en dus al helemaal niet met F5 t/m F8.

Vrijdag heb ik iets meer tijd en zal eens kijken hoe de MRdirect extra decoder zich gedraagt als beide MFX zijn. Als dat ergens op lijkt zal ik hier (en via de mail aan Dick) een voorbeeld definitie voor MRdirect.dbf laten zien.

Groet,
Marco
Re: MRDirect en funktietoetsen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MRDirect en funktietoetsen
Beste Marco,

Je zou het ook uit kunnen testen met een Lokpilot waar ook Motorola inzit.

Groet, Anne W
Re: MRDirect en funktietoetsen
Als je dit in MrDirect wil implementeren dan heb je denk ik twee opties:

  • Ergens het 2e adres opgeven. Dit kan bijvoorbeeld ook in Koploper
  • Uitgaan van loc-adres + 1 maar dan moet je CV 75 goed zetten. Dit is waarschijnlijk wel makkelijker te implementeren.

Citaat van: Anne W op dinsdag 08 augustus 2017, 20:59:48
Overigens kunnen in Esu decoders ook het derde (voor F9 t/m 12) en het vierde adres (voor F13 t/m 16) geactiveerd worden, maar dat is een vaak zinloze bezigheid omdat die decoders ook naar DCC luisteren.
Dit is wel degelijk handig zals je centrale geen DCC praat. Bijvoorbeeld een Central Station I

Koen
Re: MRDirect en funktietoetsen
Citaat van: KNed op dinsdag 08 augustus 2017, 22:58:30
Als je dit in MrDirect wil implementeren dan heb je denk ik twee opties:

  • Ergens het 2e adres opgeven. Dit kan bijvoorbeeld ook in Koploper
  • Uitgaan van loc-adres + 1 maar dan moet je CV 75 goed zetten. Dit is waarschijnlijk wel makkelijker te implementeren.

Ik denk (weet wel zeker) dat je beide moet doen.

1: Je centrale weet (in princiepe) niets van de instellingen van je decoder. Dus weet ook niets van de inhoud van CV75. Het 2e adres / loc-adres+1 moet je dus met het juiste protocol (MFX of MOTnew) in je centrale definiëren. In  MRdirect kan je loc-adres+1 instellen als adres bij de extra-decoder.

2: De decoder zal de extra functies F5 t/m F8 alleen kunnen "zien" als in CV75 loc-adres+1 staat. Het is wellicht wat verwarrend maar de centrale stuurt de extra functies op loc-adres+1 aan als fysieke functies F1 t/m F4. De decoder mapped deze naar F5 t/m F8.

Het Motorola New / MFX protocol kent maar 4 functies (F1t/mF4). Maar met een trucje (gebruik makend van CV75) kunnen dus meer dan vier functies gebruik maken.
Behoorlijk ingewikkeld en als je het niet goed door hebt ook nog verwarrend.
Jammer dat Marklin vasthoudt aan z'n eigen protocollen. Voor DCC rijders is dit eigenlijk onbegrijpelijk omdat het zoveel makkelijker kan.
Ik heb daarom al mijn Marklin locs voorzien van LocPilot4 DCC decoders, kost alleen een permanente magneet. Perfect rijgedrag met 28 rijstappen (ook met de oude drie polige ankers kruipt de loc op snelheid 1) en eenvoudig dmv CV instellingen aan je wensen in te stellen. Proberen maar eens een Kroiskoppeling mbv MFX zo in te stellen dat deze niet doorbrand als de functie aan blijft staan. Dat lukt je volgens mij nooit!

Vrijdag zal ik zoals toegezegd de instelling voor MRdirect geven (vanaf de camping lukt me dat niet, ik moet MRdirect op kunnen starten om eea goed weer te geven).

M.vr.gr.
Marco
Re: MRDirect en funktietoetsen
Marco,

Het tweede adres is altijd Motorola New, het is nooit MFX, MFX werkt namelijk niet met adressen maar met een ID.
Deze ID meld de decoder aan de centrale, de centrale weet dan het ID en kan daarna alle beschikbare functies aansturen.

Ik denk dat jij in MRDirect helemaal niets hoeft aan te passen, de gebruiker hoeft alleen maar het tweede adres aan te maken, en het besturingsprogramma b.v. koploper daarin geef je op wat het tweede adres is bij die loc voor de functies F5..F8 En dat is altijd Motorola New format.

Groetjes

Re: MRDirect en funktietoetsen
Bedankt!
Dus (omdat MRdirect het MFX ID niet kan uitlezen) gebruikt MRdirect altijd Motorola New protocol naar MFX decoders.
W** je hebt gelijk in MRdirect hoef ik niets aan te passen. Het is lang geleden dat ik met protocollen bezig was, dus eea moet weer even "landen".

Groet,
Marco

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Re: MRDirect en funktietoetsen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MRDirect en funktietoetsen
Beste Marco,

Heel mooi, dan is Dick ook weer geholpen, overigens zou jij je, als digitale "fabrikant", wat in MFX moeten verdiepen, zodat je de opbouw van Märklin MFX decoders begrijpt.

Groet, Anne W
Re: MRDirect en funktietoetsen
Een MFX decoder wordt uitsluitend onder MFX protocol aangestuurd als deze middels een ID is aangemeld aan de centrale. Dat mechanisme zal ik in MRdirect beslist niet implementeren. Dit omdat deze decoders ook onder Motorola New protocol werken. Dus is het implementeren van het eigen Marklin ID mechanisme niet wenselijk. Motorola New werkt perfect dus waarom zou ik!

M.vr.gr.
Marco

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Re: MRDirect en funktietoetsen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MRDirect en funktietoetsen
Beste Marco,

Inderdaad, en de huidige Märklin decoders in loks af fabriek en de ombouwdecoders luisteren, naast Motorola, ook naar DCC, ik bedoelde te zeggen dat het handig is als je de huidige Märklin decoders "begrijpt" en dat je de voor MRdirect belangrijke zaken eruit kunt halen, dat "begrip" haalde ik niet uit je antwoorden.

Succes verder, groet, Anne W

Re: MRDirect en funktietoetsen
Citaat van: MRdirect op woensdag 09 augustus 2017, 11:40:03
Vrijdag zal ik zoals toegezegd de instelling voor MRdirect geven (vanaf de camping lukt me dat niet, ik moet MRdirect op kunnen starten om eea goed weer te geven).

Dick heeft inmiddels onderstaande bericht ontvangen en aan mij gemeld dat het werkt.
Opm. Het is natuurlijk wel een MRdirect specifieke oplossing.
Met vriendelijke groet,
Marco

Ps:
In CV75 staat het adres tbv F5 t/m F8
In welke CVs staan de adressen tbv respectievelijk F9 t/m F12 en F13 t/m F17 ?

Citeer
Ik ga er vanuit dat je met een editor MRdirect.dbf kan veranderen.
Ga naar de regel met de bewuste decoder. Je zal zien dat (na de "naam" en het loc-adres) er een 0 staat, hetgeen betekend geen extra decoder.
//type "naam"                              adr  slv         R  enz
MX      "MFX sounddecoder   "        20   0           1   enz

Verander die 0 met de waarde loc-adres+1 (in het voorbeeld 21) met als toevoeging MN.
//type "naam"                              adr  slv         R  enz
MX      "MFX sounddecoder   "         20  21  MN  1   enz

Je mag de extra decoder dus niet zelf in het bestand invoeren.
MRdirect zal dan bij opstarten de extra decoder aanmaken en activeren, je ziet deze niet in het beeldscherm.

Het maakt niets uit of je als type MX of MN opgeeft. MRdirect stuurt de MFX decoder immers aan als MN met 14 rijstappen.
Re: MRDirect en funktietoetsen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MRDirect en funktietoetsen
Beste Marco,

Bij Märklin weet ik dat niet, een antwoord zou kunnen komen van Peter/Freak, bij Esu staat het in de handleiding.

Groet, Anne W
Re: MRDirect en funktietoetsen
Ik weet niet of je met MFX een derde en zelfs vierde adres hebt.

Ik vond nog wel dit document:
http://mediencms.maerklin.de/media.php/de/produkte/downloads/Umruestdecoder_mLD-mSD_CV-Liste_FX%20%28MM%29.pdf

Daar staan CV 17 en 18 voor het derde en vierde adres maar dat document niet voor Mfx volgens mij.
Ook CV 49 speelt een rol.

Dit vond ik ook:
https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=89940
Daar staat dat bij nieuwere MFX decoders bovenstaande wel werkt, bij oudere niet.

Interessant dit!

Koen
Re: MRDirect en funktietoetsen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MRDirect en funktietoetsen
Een Märklin mLD - mSD is ook een MFX decoder, als je daar in DCC het derde en vierde adres in programmeert, verwacht ik dat je op Motorola F9 t/m F12 en F13 t/m F16 te horen/zien krijgt voor zover er dingen op die functies staan.

Ik heb dat laten doen met de Esu V4.0/M4 Loksound en dat werkt rijdend op Motorola (getest voor de Raptor, nu rijdt de lok op DCC).

Groet, Anne W
Re: MRDirect en funktietoetsen
Allemaal hartelijk dank voor de adviezen en de hulp van Marco !!! Ik heb nu voor mijn 3 MFX locs met geluid nu in ieder geval 8 functies ipv 4 !
Ik heb intussen ook het document gevonden van Marklin waarin het 3 en 4de volgadres CV17 en 18 gespecificeerd worden met de configuratie op CV49.
Maar die kan ik nog even niet kwijt in mn MRDirect centrale,maar begrijp van Marco dat hij daar ook nog naar wil kijken op wat langere termijn !
Nogmaals dank en hartelijk groet,
DickR
Re: MRDirect en funktietoetsen
Als je jouw decoder met CV 49 en 17 en 18 goed weet te programmeren kan je eventuee een tweede decoder in MrDirect instellen met het derde en vierde adres. Dan kan je via die "loc"  de overige functies benaderen.

Koen
Re: MRDirect en funktietoetsen
Citaat van: KNed op maandag 14 augustus 2017, 22:53:00
Als je jouw decoder met CV 49 en 17 en 18 goed weet te programmeren kan je eventuee een tweede decoder in MRdirect instellen met het derde en vierde adres. Dan kan je via die "loc"  de overige functies benaderen.

Dus als volgt:

//type "naam"                              adr  slv         R  enz
MX      "MFX sounddecoder    "   20  21  MN  1   enz
MN      "F9 t/m F12               "   22      0       1
MN      "F13 t/m F16             "   23      0       1

Je moet dan wel in de decoder adres 22 in CV17 en 23 in CV18 opslaan en CV49 op automatisch instellen.
Mbv F1 kan je dan op adres 22 F9 van de decoder activeren, zelfde voor overige functies.

Vanuit RocRail zal er best een methode zijn om het ook vandaar te kunnen gebruiken.

Ipv die twee regels kan dat ook mbv 1 regel doen:
MN      "F9 t/m F16.               "   22      23 MN     1

Dus met 23 als extra decoder, wellicht is deze functietoets mapping vanuit RocRail moeilijker te realiseren.

M.vr.gr.
Marco
Re: MRDirect en funktietoetsen
Halo Marco en alle andere deelgenoten,

Alweer dank voor alle hulp !!
Ik heb het uitgeprobeerd,maar helaas tot nu toe nog  geen resultaat.

Ik gebruik nu adres 10,11,12 en 13 ( omdat vorige adressen al bezet waren )

Dus de loc op CV 1 : 10, CV 75 : 11, CV 17: 12 en CV 18 :13

Configuratie CV49 op zowel auto als manual dus 3 ,5 en 7 geprobeerd.

Eerste 8 functies, geen probleem

Beide configuraties,voor functies F9 t/m F16 in 1 en in 2 regels geprobeerd in de MRDirect database zoals voorgesteld.

Als ik het testprogramma voor decoders gebruik zie ik wel dat voor beide extra decoders de eerste 4 functies aktief worden in het onderste bericht vd testpagina.

Met vr. groet,
DickR                     
Re: MRDirect en funktietoetsen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MRDirect en funktietoetsen
Beste Dick,

Wellicht overbodige opmerking: er moeten wel sounds/functies op F9 t/m F16 staan, is te controleren in de handleiding van de lok.

Groet, Anne W
Re: MRDirect en funktietoetsen
Beste Anne,

Dat is helemaal duidelijk,de loc kent 16 geluidsfuncties. Alleen vraag ik me nu af of de decoder M4v4 met sound die in deze MFX loc (Marklin 37166 ) zou moeten zitten wel 4 adressen ter beschikking heeft voor Motorola gebruik.
De Loksound V4.0 M4 van ESU heeft ze niet.
In de m LD, m SD - CV-Liste - fx (Motorola) bij de Marklin documentatie staan ze wel,maar of die bij mijn loc hoort ??
Ik heb wel een partnr van mijn decoder 235374 maar daar zijn alleen bestelgegevens van te vinden op internet.
Zal vanmiddag nog een keer bellen met Keuterman

Met vr. groet,
DickR
Re: MRDirect en funktietoetsen
Aanvulling :
Ik heb net gebeld met Keuterman,zij hebben ook geen informatie van de decoder !!??
Re: MRDirect en funktietoetsen
Ben den Hollander
gast

Re: MRDirect en funktietoetsen
Citaat van: dpring op woensdag 16 augustus 2017, 11:25:41

Dat is helemaal duidelijk,de loc kent 16 geluidsfuncties. Alleen vraag ik me nu af of de decoder M4v4 met sound die in deze MFX loc (Marklin 37166 ) zou moeten zitten wel 4 adressen ter beschikking heeft voor Motorola gebruik.
De Loksound V4.0 M4 van ESU heeft ze niet.


Dat is niet correct, zie de spec's. De ESU LokSound V4 M4 heeft in MM 4 adressen voor 16 functies:

Owners of the ?older? Märklin® 6021 will be not excluded for sure. 4 addresses per decoder enable to switch up to 16 functions. A built-in programming mode makes reprogramming ,even with this dignified command station, possible.

Gr, Ben.
Re: MRDirect en funktietoetsen
Hallo Ben,

Ja,je hebt helemaal gelijk ! ik heb alleen in de CV list gekeken naar adressen 17 en 18 voor het 3de en 4de adres. Maar dat is kennelijk bij deze decoder niet nodig.Je geeft alleen aan dat je 4 adressen nodig hebt en de decoder doet de rest !
mvg
DickR