Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain  (gelezen 3165 keer)

banne

  • Gast
Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
« Gepost op: zondag 02 juli 2017, 23:41:20 »

Na lange tijd de hobby weer eens opgepakt, direct serieus aan de slag gegaan in een ruimte van 5,5x6 meter. De baan loopt met minimaal 4 sporen volledig rond over 2 niveau's met 3 schaduwstations.

Samenvatting:
Ruimte 5,5 x 6 meter
160 meter rails
68x wissels
8x driewegwissels
45x trekkende eenheden
194x wagons
1x poetsstraat
3x poetswagons (3e rail, borstel, stofzuig)
5x stations (incl dijkstation)
3x schaduwstations
1x Central Station 3 plus
1x Central Station 2
2x Mobile Station 3
2x 100VA voeding
10x S88
125x terugmelder
1x iTrain Pro 4

De rails ligt volledig op zn plek, 160 meter in totaal. Nog niet vast maar wel waar het uiteindelijk komt te liggen. De baan is in 2 niveau's verdeeld met elk 2 richtingen waarbij op het plateau boven de trap de niveau's samenkomen en alwaar gewisseld kan worden. Kortgezegd gaat het met 4 sporen volledig in de rondte. Ook is er een pendelspoor welke van West naar Noord loopt.

Ter informatie, de ruimte is 5,5 x 6 meter. Onder de verhoging ligt over vrijwel de volledige lengte (3 muren) een groot schaduwstation met 1x3 doorloopsporen en 1x3+1x4 opstelsporen. In totaal hebben we 31 trekkende eenheden waarvan 25 locomotieven. Er zijn 165 wagons (reizigers en goederen) en er liggen in totaal 68 gewone wissels en 8 driewegwissels welke allemaal digitaal aangestuurd worden.

Voor de aansturing gebruiken we een CS2 (als slave), een CS3 Plus, 2x een MS3, iTrain Pro 4 en een Marklin app op een oude iPhone 5s. De Central Stations hebben elk een 100va voeding.

Er zijn 4 reizigersstations, die we Noord, Oost, Zuid en West (origineel) genoemd hebben. Noord is het grootste station en heeft toegang tot de 3 schaduwstations. Bij Station Zuid komt het schaduwstation er ook weer bij. Op station Oost (= boven het trapgat) is een spoor ingericht met een poetsstraat van Lux waar de wielen van de locomotieven en wagons automatisch gepoetst worden. Deze is digitaal aanstuurbaar als een locomotief door een ESU decoder welke erin zit. Naast deze poetsstraat is er een poetstrein aanwezig welke een ronddraaiende borstel wagon heeft, een derde rail poetser (trilt heel hard met een fijn schuurpapiertje over de 3e rail) en een stofzuigwagon. De resultaten hiervan vind ik verbluffend! Als ik zie wat de stofzuigwagon na 1 rondje allemaal opgezogen heeft is het zijn geld meer dan waard.

Er ligt een ringleiding van 2 x 2,5mm2 met om de elke 1,5 meter een aansluiting naar alle 4 de sporen. In de stations en schaduwstation iets meer uiteraard.

De schaduwstations hebben dusdanig veel plek dat we van de 31 trekkende eenheden met wagons er 26 van de hoofdbaan kunnen halen en dus meer dan voldoende ruimte hebben. De gemiddelde trein is ca 1,20 lang. De langste is 2,5 meter en heeft een eigen opstelspoor.

De volgende stap is alles verdelen in blokken, de contactrails is al aanwezig, en aan te sluiten op de bezetmelders. De stap daarna is proberen het eea te automatiseren middels iTrain. Dit is geen sinecure heb ik reeds ontdekt  :o

Wat foto's ter illustratie:

Poetstrein



Poetsstraat


De gebroeders CS


Banenplan


Station Noord


Gedeelte schaduwstation en inrijsporen Station Noord


Station Oost (emplacement boven de trap waarbij alle sporen samenkomen)


Zicht vanaf de andere kant op Oost


Opstelsporen tussen West en Zuid alsook het pendelstation


Schaduwstation 2


Schaduwstation 1


Schaduwstation 1


Schaduwstation 3


Schaduwstation 3


Station West+zuid


Station Zuid


Bochten vanaf Oost naar Noord
« Laatst bewerkt op: maandag 03 juli 2017, 11:51:24 door banne »
Gelogd

banne

  • Gast
Re: Nieuwe grote baan
« Reactie #1 Gepost op: zondag 02 juli 2017, 23:42:24 »

Film update...

De volledige baan rijdt automatisch middels iTrain. Het finetunen van het automatisch rijden ben ik begonnen op het pendelspoor. Hier rijden totaal 7 trekkende eenheden over grotendeels enkelspoor.

Er zijn totaal 5 stations die aangedaan kunnen worden (waarvan 2 willekeurig wel of niet, wat meer speelsheid geeft) waarvan er 2 enkelsporig/doodlopend zijn. De rest heeft gedeeltelijk kopsporen en/of passeersporen. Het finetunen blijkt geen sinecure te zijn. Stoppen op 3cm van het stootblok met een 63cm treinstel op een 85 cm kopspoor met gebruik van posities blijkt bijvoorbeeld best een uitdaging te zijn 😁



« Laatst bewerkt op: zondag 02 juli 2017, 23:49:31 door banne »
Gelogd

banne

  • Gast
Re: Nieuwe grote baan
« Reactie #2 Gepost op: zondag 02 juli 2017, 23:44:42 »

Meest recente baanlayout vanuit iTrain:

Gelogd

banne

  • Gast
Re: Nieuwe grote baan
« Reactie #3 Gepost op: zondag 02 juli 2017, 23:47:57 »

Om een beter overzicht te krijgen van het volledige emplacement heb ik een iTrain slave laptop aangesloten op een 32 inch Philips TV en deze TV aan de schuine wand gehangen boven Station Noord alwaar ook de bediening zit.

« Laatst bewerkt op: zondag 02 juli 2017, 23:50:05 door banne »
Gelogd

ceess

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Railbusfan
Re: Nieuwe grote baan
« Reactie #4 Gepost op: maandag 03 juli 2017, 11:18:00 »

Hallo Banne?
Indrukwekkend baanplan zo op het eerste gezicht en ook een leuk filmpje.
Toch ff een vraagje
Als ik zo naar station Noord en de sporen boven het trapgat kijk (mogelijk geeft het een vertekend beeld op de foto) vraag ik me af of de (met name achterste sporen) goed bereikbaar zijn, in het geval dat "Murphy" langs komt.
Ik blijf dit volgen, ben benieuwd hoe het verder gaat.
Sucsez. :arrow: :thumbup:

Ps Mogen we je naam weten, niet verplicht maar wel zo aangenaam ;)
Gelogd
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

Jørg

  • Gast
Re: Nieuwe grote baan
« Reactie #5 Gepost op: maandag 03 juli 2017, 11:23:19 »

Mooie grote baan,  :thumbup:
Hoe geraak je aan de binnenzijde van je rondombaan?
Gelogd

banne

  • Gast
Re: Nieuwe grote baan
« Reactie #6 Gepost op: maandag 03 juli 2017, 11:48:31 »

Ps Mogen we je naam weten, niet verplicht maar wel zo aangenaam ;)
Call me "X"  :D Heb m'n handtekening even toegevoegd, was ik vergeten.
Gelogd

banne

  • Gast
Re: Nieuwe grote baan
« Reactie #7 Gepost op: maandag 03 juli 2017, 11:50:50 »

Als ik zo naar station Noord en de sporen boven het trapgat kijk (mogelijk geeft het een vertekend beeld op de foto) vraag ik me af of de (met name achterste sporen) goed bereikbaar zijn, in het geval dat "Murphy" langs komt.
Murphy komt helaas wel eens spoken ja, echter geeft de foto inderdaad een vertekend beeld. Het enige stukje wat slecht (maar niet onmogelijk) bereikbaar is, is het laatste deel van het pendelspoor aan de Noordzijde, rechtsbovenin. De rest is prima bereikbaar vanaf zonder allerlei halsbrekende toeren uit te hoeven halen.
« Laatst bewerkt op: maandag 03 juli 2017, 11:57:20 door banne »
Gelogd

banne

  • Gast
Re: Nieuwe grote baan
« Reactie #8 Gepost op: maandag 03 juli 2017, 11:53:02 »

Mooie grote baan,  :thumbup:
Hoe geraak je aan de binnenzijde van je rondombaan?
Nou, relatief eenvoudig eigenlijk :D Als ik vanaf de 1e verdieping de trap naar de 2e verdieping neem sta ik middenin de ruimte en dus ook middenin de baan  ;)
Gelogd

Jørg

  • Gast
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
« Reactie #9 Gepost op: maandag 03 juli 2017, 12:01:01 »

-Bart:
Dank voor de toelichting,  :thumbup:
Gelogd

Catje

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik leef als ik lach. en lach als ik leef
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
« Reactie #10 Gepost op: maandag 03 juli 2017, 13:11:45 »

Bart,
 8o Dat is een mooi mega project, wat jij daar aan het bouwen bent.
Ga dit draadje volgen.
Veel succes.

Groeten, Willy
Gelogd


Digitale besturing met CS3, ÖBB materieel van Märklin, Jägerndorfer, Roco, Railad, Stängl HOe.

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
« Reactie #11 Gepost op: maandag 03 juli 2017, 17:26:15 »

Hoi Bart
Altijd leuk om mee te lezen prachtige baan lekker veel rails en zeer mooi rollend materiaal.

Ik zag dat je grote schroeven gebruikt in je rails Marklin heeft hier zeer nette schroeven voor die je bijna niet ziet zitten.


Mvg,

Peter Degeluidsman

banne

  • Gast
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
« Reactie #12 Gepost op: maandag 03 juli 2017, 20:40:37 »

Ik zag dat je grote schroeven gebruikt in je rails Marklin heeft hier zeer nette schroeven voor die je bijna niet ziet zitten.

Dat ging alleen om de poetsstraat, de rest ligt nog los maar gaat met normale kleine schroefjes vastgezet worden  ;)
Gelogd

peterke33

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Non mi importa di me
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
« Reactie #13 Gepost op: maandag 03 juli 2017, 21:02:26 »

Hallo Bart

Man wat een baan en ook een ruimte die je hebt, prachtig hoe je alles hebt gebouwd gelegd.  :thumbup: :thumbup:

Daar gaan wat treinen op kunnen rijden, en vervelen zal dat nooit doen denk ik dan.  :)
Gelogd

Fredje

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
« Reactie #14 Gepost op: maandag 03 juli 2017, 22:49:31 »

 :) Hallo Bart ,

Ineens goed ingevlogen met deftig materiaal . Ziet er allemaal netjes uit .

 :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groeten Freddy
Gelogd
Systeem CS 2 + iTrain + HSI 88

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44012.0

KahnofDoen

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 04 juli 2017, 09:00:31 »

Hoi Bart,

Wat een geweldig rollend materiaal! Persoonlijk zou ik iets minder spoor op de plaat leggen, maar dat is maar een voorkeur. Wel heel gaaf om te zien dat alles geautomatiseerd rijdt.

Succes met bouwen!


Duncan
Gelogd
Nog baanloos - wel verzamelen en digitaliseren - Nederlands thema

flevoland2012

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 04 juli 2017, 11:40:25 »

Super mooie grote baan. Ik heb een zolder van kant A 4,30x7 en kant b 5,75x7 , dus kan officieel 4x7 , maar de bouwers van het huis hebben bedacht om in de buurt van de trap een CV ketel te plaatsen, dus daar gaat mijn super grote baan, ik praktiseer al jaren hoe ik dit moet oplossen. Maar u heeft een geweldige baan met zeer lange rij wegen. Succes met bouwen.
Gelogd
Start tekenen en bouw project Groningen. Groet Marco en Marieke

banne

  • Gast
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 06 juli 2017, 19:05:09 »

Vandaag even zitten rommelen met decoder programmeren. Resultaat mag er zijn! Diverse treinen met een verlichting die langzaam op komt en langzaam uit gaat.



Gelogd

banne

  • Gast
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 06 juli 2017, 19:12:57 »

Heb van meerdere mensen de vraag gekregen hoe mijn poetsstraat eigenlijk werkt. Ook dit even gefilmd vanmiddag, het activeren en het daadwerkelijke poetsen van een DDAR.

Activeren:


Poetsen:
Gelogd

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 06 juli 2017, 19:47:39 »

Op het forum staan meerdere bijdragen en filmpjes van de wielenreiniger, direct na aanschaf. Elke keer is de vraag: hoe zit het met de antislip bandjes? Daar komt nooit een antwoord op.  :D

Gr, Ben.
Gelogd

banne

  • Gast
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 06 juli 2017, 20:18:03 »

Wat is de exacte vraag?  :D
Gelogd

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 06 juli 2017, 20:20:26 »

Ik stel 'm niet meer...... :mrgreen:
Gelogd

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 07 juli 2017, 18:45:15 »


Vandaag even zitten rommelen met decoder programmeren.


Je was op zoek naar een decoder programmeer tooltje Banne. Heb je dat inmiddels toegepast of heb je dit gedaan met het CS2/3?

Gr, Ben.
Gelogd

banne

  • Gast
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 07 juli 2017, 20:37:17 »

Dit zijn ESU decoders en dit lukte met de ESU programmer.

Edit Looney Tunes: citaat van volledig voorgaande bericht verwijderd, zie hier voor de reden
« Laatst bewerkt op: vrijdag 07 juli 2017, 20:55:25 door Looney Tunes »
Gelogd

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 08 juli 2017, 19:00:31 »

 :)
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 08 juli 2017, 23:54:35 »

Elke keer is de vraag: hoe zit het met de antislip bandjes? Daar komt nooit een antwoord op.  :D
Dat merk je toch helemaal niet met 45 trekkende eenheden?  8o
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Wheels

  • Vaste Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2009
  • Uitgerangeerd ;)
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
« Reactie #26 Gepost op: zondag 09 juli 2017, 21:04:39 »

Hoi Ben,

Antwoord op je vraag over de antislipbandjes op de wielenreiniger van LUX.

Mij ervaring is door gebruik van de LUX wielenreiniger is dat het vilt op de wielenreiniger door antislipbandjes gaat vervilten / pluizen. De antislipbandjes zijn ruwer dan het vilt en slijten volgens mij niet meer ten opzichte van rijden over rail. Ik denk dat de antislipbandjes zelfs meer slijten op rail meer weerstand dan op de wielenreiniger minder weerstand.

Het vilt van de wielenreiniger is makkelijk vervangbaar, na veelvuldig gebruik worden ze zwart en pluizig.

Gr Matje
Gelogd
Gepensioneerd: C-rail Marklin, ECoS 50200, NL materiaal, HSI-S88 serieel, Prolific USB-to-Serial, iTrain prof 4.0

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
« Reactie #27 Gepost op: maandag 10 juli 2017, 07:14:27 »

Bedankt Matje.  :)
Gelogd

banne

  • Gast
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
« Reactie #28 Gepost op: zondag 16 juli 2017, 15:19:40 »

Hier nog even een voorbeeld van automatisch rijden, rangeren van Station Noord naar Schaduwstation 1 spoor 1. Alle bewegingen in dit filmpje wordt aangestuurd door iTrain.

Gelogd

banne

  • Gast
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
« Reactie #29 Gepost op: zondag 16 juli 2017, 15:20:53 »

En de nieuwst aanwinst, een Benelux stuurstandrijtuig van LS models.

Gelogd

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
« Reactie #30 Gepost op: maandag 17 juli 2017, 18:39:34 »

Mooie baan. Interessante collectie heb je.

Ben benieuwd naar het vervolg.

Gr. Dirk
Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.052 seconden met 23 queries.