Collega's op dit Forum,
Mag ik jullie mening over mijn mislukte inbouw van een MFX decoder, hieronder beschreven in een brief aan Märklin:
Märklin bv
t.a.v. de afdeling Verkoop
Meerpaal 6
4904 SK Oosterhout Heusden, 9 juli 2007
Betreft: MFX decoder 60922
Geachte Dames en Heren,
In 1997 heb ik lok 3722 aangeschaft in de veronderstelling dat dat een lok was met een 5 polige motor en een hoogvermogen decoder 6090X
Bij de eerste smeerbeurt bleek de motor een oud “schijfcollector“ type motor te zijn, omdat ik de langzaam rijd eigenschappen van de lok niet goed vond heb ik de motor recent laten ombouwen naar een 5 polige uitvoering, maar dat had geen resultaat.
Inmiddels heb ik een ”MFX lok” en omdat deze lok bijna te goede langzaam rijeigenschappen heeft, heb ik besloten voor de lok 3722 een MFX decoder 60922 aan te schaffen.
Bij Trein 2000 te Den Bosch heb ik deze decoder aangeschaft en omdat ik een redelijke soldeerervaring heb, ik heb een jaar of 10-15 geleden de EDITS hoofdprint, 10 terugmeld units en 10 magneet artikel decoders gebouwd, wilde ik deze klus zelf uitvoeren.
Bij het lezen van de handleiding van de decoder 60922 viel me gelijk één ding op: de tekst spreekt over het verwijderen van alle condensatoren, het tekeningetje laat de condensator over de borstels zitten, ik heb de MFX lok opengemaakt en daar zat die condensator nog, dus heb ik hem ook laten zitten.
Het lijkt me verstandig om deze onduidelijkheid in de handleiding te verbeteren.
Een tweede punt was de paarse draad, in de handleiding aangegeven als “elektronica massa”, echter nog in de tekst nog in de voorbeeld aansluittekeningetjes komt deze draad voor, maar iedereen die ook maar wat met elektriciteit te maken heeft weet dat massa maar één ding betekent, alle aansluitingen waar massa bij staat aan massa leggen.
Omdat bij de bruine draad ook massa vermeld staat heb ik deze twee draden gecombineerd en aan massa, is het lok chassis, gesoldeerd.
Ik heb inmiddels een Mobile Station, daar heb ik de lok opgezet, stroom er op gezet en afgewacht tot de lok zich zou melden, dat gebeurde niet, daarop heb ik de lok op de baan gezet, waarna mijn systeem gelijk protesteerde met “kortsluiting”.
Mijn systeem heeft een bepaalde kortsluit tijd om kleine kortsluitinkjes te vermijden, de booster is 10A, dus voordat ik het doorhad zag ik dat twee eindtrappen te warm waren geworden, dit in de vorm van rook.
Gisteravond heb ik uw service centrum, Keuterman, per E-mail beide zaken voorgelegd (de condensatoren en deze paarse aansluiting), echter zonder te vertellen dat de decoder al ingebouwd en getest was, waarvoor mijn excuses aan de heer Keuterman, maar het geeft wel het eerlijkste antwoord, hedenavond vond ik zijn antwoorden:
De condensator tussen de borstels moet inderdaad blijven zitten, dus nog een aansporing de handleiding aan te laten passen.
De paarse draad is een voeding voor sommige extra elektronica en dat is voor 100% tegengesteld aan wat er in de handleiding staat, massa, geen wonder dat de decoder nogal wat te warm is geworden.
Nadat deze decoder had aangegeven dat hij niet meer zou gaan werken heb ik hem weer gedemonteerd en de bestaande 6090X weer gemonteerd, waarmee de lok nu weer vrolijk rond rijdt.
Ik weet het: uw handleiding spreekt over inbouwen door bijv. de Märklin Digital Winkelier, ik heb ook bewust het risico genomen dat ik wat fout zou kunnen doen.
Echter een duidelijke fout in de handleiding, een voedingsdraad die “massa” genoemd wordt, betekent voor mij dat het sneuvelen niet aan mij te wijten is, maar aan duidelijk foutieve informatie van de fabrikant.
Gebaseerd op dit feit, meen ik dan ook dat ik aanspraak kan maken op de levering door u, onder garantie, van een nieuwe decoder 60922.
Tevens lijkt me het zeer aanbevelingswaardig deze fout in de handleiding te corrigeren, of beter nog, de paarse draad niet aan de decoder te solderen, maar los mee te leveren onder verwijzing naar een artikeltje in de handleiding voor diegenen die een voeding voor extra elektronica nodig hebben.
Uw gewaardeerde berichten tegemoet ziende, verblijf ik,
hoogachtend,
Tot op heden heb ik nog geen positief resultaat, Märklin Nederland blijft bij haar standpunt "inbouw bij de erkende vakhandel".
Ik hoor graag van jullie.
Groet, Anne W