Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ontsporen op m rail wissels

Gestart door toledo85 zondag 23 juli 2017, 13:07:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ontsporen op m rail wissels
Goedemiddag

Ik zit al een tijdje met het probleem dat bepaalde locs ontsporen op bepaalde wissels.
En als ik de loc andersom op de baan zet heb ik er geen last van.
Dus dan maar andersom rijden dacht ik..
Maar nu met koploper erbij werkt dat niet meer omdat juist de locs die verkeerd om staan (sleper achter) te ver door rijden op de stopplaatsen.
Bij 1 wissel heb ik de afslaande geleider vastgesoldeerd maar daar zie ik nu dat hij net op het kruisstukje omhoogkomt en dus ontspoort.
Iemand hier toevallig ervaring mee???
Enige wat ik op het net kan vinden is het solderen van de geleider....


Re: ontsporen op m rail wissels
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: ontsporen op m rail wissels
Hallo ... (wat je is voornaam?),

Wat is de maat tussen de flensen van de wielen? Als die te groot is kan dat inderdaad ontsporingen geven op het puntstuk.
Re: ontsporen op m rail wissels
 @citaat In aanvulling: Wat is de dikte van de flens en wat is de breedte van het loopvlak?
Ik neem aan dat je met "geleider", de strijkregel bedoelt?
Re: ontsporen op m rail wissels
De afstand zou ik even moeten meten dadelijk wat zou die moeten zijn?
En met de geleider bedoel ik het stukje metaal vlank langs de spoorstaaf wat rechtop staat zeg maar.

mvg john
Re: ontsporen op m rail wissels
 @citaat
Bron afbeelding (PDF) ===> klik     
Re: ontsporen op m rail wissels
kan mijn schuifmaat zo snel even niet vinden
dus maar een normale meter erlangs gehouden en lijkt net boven de 14 mm te zitten
14,1 a 14,2 mm
dus ik denk dat net iets te veel is
Re: ontsporen op m rail wissels
Misschien ook een wat praktische vraag. Op welke wissels  vinden de ontsporingen plaats? Gebogen wissels (5140) ? Of gewone wissels (5137, 5202 met kleine lantaarn)? Of met grote lantaarn? Of op Engelse wissels (5128, 5207)?

En wat voor locomotieven? Stoomlocomotieven met loopassen? In een draaistel?

Gebeurt het steeds bij dezelfde locomotieven? En bij dezelfde wissels?

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad waarbij een loopas wat moeizaam draaide (oplossing: schroefje iets losser gemaakt) en op een ouder wissel (oplossing: strijkregel iets bijgebogen). Ook heb ik bij een loc gehad dat de stroomafnemer ietsje gedraaid was. Je moest goed kijken, maar met iets verdraaien en opnieuw vastzetten was het probleem ook verholpen.

succes!
Roel
Re: ontsporen op m rail wissels
het gebeurd meestal op dezelfde wissels 5118 en 5119 dacht ik met de grote lantaarns.
met 2 locs heb ik dat probleem beide hetzelfde type.
gewoon de e locs met 2 draaistellen lengte 22 cm gemiddeld (cargo railpool enz model)
Re: ontsporen op m rail wissels
hoe kan ik de wielen nu het beste op de juiste afstelling zetten?
zullen er denk ik eerst uit moeten?
Re: ontsporen op m rail wissels
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ontsporen op m rail wissels
Hi John (Toledo85),

Misschien is het leuk als je je even voorstelt

Hier

groet
Harald
Re: ontsporen op m rail wissels
dit heb ik al eens gedaan hoor... B)
Re: ontsporen op m rail wissels
Hallo John,

Citaat van: toledo85 op zondag 23 juli 2017, 14:19:49
het gebeurd meestal op dezelfde wissels 5118 en 5119 dacht ik met de grote lantaarns.

Dit zijn de oudere type wissels. Vindt de ontsporing plaats als de loc van de voorkant van het wissel komt? En in welke richting? Rechtdoor rijdend of afbuigend? En als je heel langzaam rijdt, kun je dan zien waar de wielen ontsporen? Het zou kunnen zijn dat de strijkregels ietsje uitgebogen moeten worden. Dat zijn die korte zwarte stripjes, zie zie deze foto (klik)

succes.
Roel
Re: ontsporen op m rail wissels
alleen bij afbuigend en dan lijkt het dat hij op dat kruisje in het midden omhoog loopt
dus bij de scheiding van de 2 banen zeg maar
met die strijkregel bedoel je die 2 stripjes links en rechts van het kruisje?
hoe zou ik die precies moeten buigen dan.

john
Re: ontsporen op m rail wissels
en indd als hij met de voorkant erover gaat...
zet ik hem andersom op de baan rijd hij prima door
Re: ontsporen op m rail wissels
Als hij afbuigend ontspoort op het kruisje (dat heet het puntstuk) moet je de strijkregel (zie gele cirkel) ietsje buigen naar de dichtsbijzijnde rails. Je doet dat het best met een klein tangetje. Even uitproberen of het zo werkt. Meestal is het dan opgelost. De  strijkregel blijft ook wel staan in de bijgebogen stand.

groeten,
Roel
Re: ontsporen op m rail wissels
dan buig ik die wat naar de rails toe en soldeer ik hem vast...
zit nu een beetje los namelijk en ik zie duidelijk dat hij halverwege de strijkregel 2 mm gelift word en dan gaat hij eruit
maar het gekke is dat het met de sleper achter wel goed gaat
Re: ontsporen op m rail wissels
Dat losse deel zou inderdaad wel eens de oorzaak kunnen zijn!

Het verschil tussen sleper voor en sleper achter kan een verschil zijn van 0,1 mm. Ook de druk van het ene draaistel ten opzichte van het andere kan net het verschil maken.

succes!
Roel
Re: ontsporen op m rail wissels
dat gaat wel goedkomen en anders vervang ik die wissel
dan nog even bedenken hoe ik afstand tussen de wielen kleiner krijg die zit nu net boven de 14 mm
een wielenpersje heb ik niet (zijn er volgens mij wel)
enige wat ik me nog kan bedenken is voorzichtig met de waterpomptang spelen

mvg john
Re: ontsporen op m rail wissels
Ik zou eerst proberen het wissel aan te passen. Waarschijnlijk is het probleem dan al opgelost. Dan hoef je niet zo moeilijk te doen met de wielen en assen  :D

groeten,
Roel
Re: ontsporen op m rail wissels
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: ontsporen op m rail wissels
Citaat van: toledo85 op zondag 23 juli 2017, 15:11:33
een wielenpersje heb ik niet (zijn er volgens mij wel)

Da's een super handig tooltje. Ooit geproduceerd door ons mede forumlid Roy. Ik heb er heel veel nut van gehad. Misschien heeft hij nog exemplaren in voorraad.
Re: ontsporen op m rail wissels
miss eens voor kijken
maar zullen vast meerdere manieren voor zijn
Re: ontsporen op m rail wissels
lijkt voor nu goed te gaan nu hij vastgesoldeerd zit.
nu weer verder met het sein wat in koploper nog niet mee wil schakelen
zit gewoon op een k83 tussen de wissels
rood licht brand wel maar doet verder niks
Re: ontsporen op m rail wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ontsporen op m rail wissels
Sein in Koploper lijkt me een nieuw topic gaan worden in een andere rubriek.
Koploper zet de seinen afhankelijk van de blokken. M.a.w. seinen zijn volgzaam.
Een sein kan pas op groen als het blok (de blokken) in de rijrichting erna vrij is (zijn).
Of eventueel als de wissel rechtuit staat (als je dat ergens hebt geconfigureerd).
Dus als je sein op rood staat, maar nooit groen wordt, dan moet je ergens anders nog iets invullen.
Re: ontsporen op m rail wissels
klopt jan,daar zat ik ook al aan te denken
maar zou dan weer een topic worden voor een waarschijnlijk simpel antwoord wat op het forum al vaak besproken is.
maar het sein blijft nu indd op rood staan terwijl het blok erna gewoon vrij is.
dus nog ff verder puzzelen

mvg john