Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ontwikkelingen Spoor Z

Gestart door Baanloos donderdag 20 februari 2020, 07:59:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontwikkelingen Spoor Z
Lid sinds: 2006

offline
Ontwikkelingen Spoor Z
Had ik wel eens het idee dat Märklin alles bij het zelfde liet, het is immers al jaren op de markt, laatste jaren zijn er toch wat ontwikkelingen op het gebied van motoren, materialen en koppelingen.

Motoren:
Als ik het goed begrijp heb je een oud type motor (3polig?)
Zon ca. 10 jaar geleden werden het 5 polige motors
Nu worden in bijna alle nieuwe modellen klokankermotoren gemonteerd.
Wat zijn de verschillen?  En bieden de klokankermotoren echt een voordeel bij het rijden met Z?

Detaillering:
Vooral de stoomlocs gaan er steeds beter uit zien.
Waar vroeger het drijfwerk en de stangen zwaar vereenvoudigd waren,  wordt de uitvoering en detaillering hier van steeds mooier.
Trend is zo'n 2-3 jaar geleden ingezet en Märklin zet het door met bv. de nieuwe BR41.
Natuurlijk niet zoals in H0 maar het ziet er stukken beter uit. 

Uitvoering van de modellen:
Kappen van locs worden verzwaard en verstevigd met een metalen coating. Maakt dit de locjes daadwerkelijk zwaarder en levert dit betere rij-eigenschappen op?
Lange reizigersrijtuigen komen meer en meer met interieur en kortkoppeling.
Die originele koppeling vind ik nog wel een "lelijk ondingetje".

Ben ik er intussen voor me zelf nog steeds niet uit of ik nu voor Z of N ga, want al eerder genoemd, in de winkel vond ik spoor Z wel heeeeel klein. Tevens had een kennis van mij zo'n 35-40 jaar geleden spoor Z maar rij-eigenschappen toen niet super.
Maar zoals boven genoemd, laatste jaren heeft Märklin dan toch (eindelijk) wat verbeteringen aangebracht.
Bewonder wel wat er mogelijk is in die schaal, vooral topic plankje Z vind ik leuk om te volgen.
Re: Ontwikkelingen Spoor Z
 @citaat De rijeigenschappen van m'n "Z" railbus, met vijfpolige motor, waren niet om over naar huis te schrijven.
Daarom de stroomafname verbeterd door de assen van de bij wagen door te lussen naar de motorwagen.
De draden tevens gebruikt als koppeling, nadat ik de originele lompe koppelingen had verwijderd.
De bus pendelt op m'n dioramaatje. Zie ===> klik
Videootje ===> klik
Re: Ontwikkelingen Spoor Z
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Ontwikkelingen Spoor Z
Beste Leon,

Natuurlijk is Spoor Z een veel kleinere markt dan h0 en Spoor N, waardoor de ontwikkelingen langzamer gaan.

Over de motoren kan ik geen zinnig woord zeggen wat beter is. De z-spoor-lokjes die ik heb doen het bijna allemaal even goed. Buiten dat sommige ,de oudere, 2ehands-modellen wel eens warm worden.

Meer details betekend ook dat ze teerder worden en gezien de grootte van de lokjes vind ik oude modellen toch redelijk veel details vertonen.
Zwaarder wil niet zeggen betere rij-eigenschappen, maar waarschijnlijk wel een betere trekkracht.

Ik ben het wel met je eens dat de koppeling van de locomotieven en wagons 'onnatuurlijk' groot zijn, maar dat zal als reden hebben dat je anders "arendsogen" moet hebben om de zaak te (ont-)koppelen. Ik ben ook benieuwd naar de zogenoemde kortkoppelingen in Z. Die zie ik dit jaar voor het eerst bij de nieuwigheden.
Re: Ontwikkelingen Spoor Z
Citaat van: Baanloos op donderdag 20 februari 2020, 07:59:40

Ben ik er intussen voor me zelf nog steeds niet uit of ik nu voor Z of N ga, want al eerder genoemd, in de winkel vond ik spoor Z wel heeeeel klein.
Bewonder wel wat er mogelijk is in die schaal, vooral topic plankje Z vind ik leuk om te volgen.

Hoi Leon,

Ik heb schaal Z in een ver verleden gekocht, in verband met de beschikbare ruimte toen en schaal N was toen ook beperkt verkrijgbaar.
Als ik nu weer voor de keuze zou staan zou ik zeker voor N gaan, er zijn veel meer modellen (ook NS) verkrijgbaar, er zijn meer verkooppunten (beurzen), de modellen zijn groter dus bijvoorbeeld beter te onderhouden (probeer maar eens een koolborstel te vervangen bij een Z lok), te digitaliseren, zelfs met geluid. Ook scenery is veel meer verkrijgbaar en op schaal N kan je nog zelf eea bouwen.
Vriendelijke groet,
Frank
Re: Ontwikkelingen Spoor Z
Citaat van: frank-103 op vrijdag 21 februari 2020, 17:30:57
en op schaal N kan je nog zelf eea bouwen.
Zelf bouwen kan in schaal Z óók.
Re: Ontwikkelingen Spoor Z
mdvholland
gast

Re: Ontwikkelingen Spoor Z
Frank en Wim hebben wmb allebei gelijk. Z-spoor vraagt meer van de ogen en de fijne motoriek. Je kiest er denk ik voor omdat het kleine je aanspreekt. Bijv omdat je een echt mini-baantje wilt maken. Of juist een baan met veel meters en lange treinen. Wil je veel zelf bouwen en/of rangeren, voor een baan naar NL voorbeeld of veel keuze aan treinen en scenery, kies dan N.

Wil je iets anders dan anders, wil je lekker prutsen, houd je van een uitdaging, vind je Duits /Zwitsers/ Amerikaans een mooi thema, heb je een dikke huid waar het gaat om commentaar van grofspoorders (sorry half-nullers..  ;)); dan is Z een prima keus.

mijn 5 cents...
Matthijs
(al z-spoorder sinds 1980..)
Re: Ontwikkelingen Spoor Z
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ontwikkelingen Spoor Z
Ik kwam ook een sikje tegen op het online Z-tijdschrift Trainini (duitstalig)

Gewoon Trainini op de zoekmachine en je bent op hun site.
Trainini is gestart in 2005 met enkele pagina's, nu een volwaardig gratis online maandblad met modelbesprekingen, techniek en veel foto's van banen.
Bij modelbesprekingen is men bij Trainini behoorlijk kritisch op verlichting, onvolkomenheden aan een model, of een verkeerde interpretatie van een model (beetje een Märklinkwaaltje, ook in andere schalen dan Z!)  enz.
Ik houd hier wel van, dat mis ik op dit forum wel eens een beetje. Wij zijn immers de klanten (consumenten) die het kopen dus dan mogen we best de kwaliteit ter sprake brengen maar dit even terzijde. :D
Sporenplannen zie je wat minder op Trainini maar voor de rest is het behoorlijk informatief en zeker een aanvulling op het beperkte aanbod Z-onderwerpen in Märklinmagazin. 

Als iemand nog leuke Z-sites weet.. wellicht leuk om hier te plaatsen!
Re: Ontwikkelingen Spoor Z
mdvholland
gast

Re: Ontwikkelingen Spoor Z
Hier vind je een hele zwik Z-sites:
http://zettzeit.ch/2015-10-17-16-01-27

Verder zijn fora rond Z:
https://www.trainboard.com/highball/index.php?forums/z-scale.113/
https://f.z-freunde-international.de/

Subforum bij onze zuiderburen is wel aardig maar niet zo actief - maar volg vooral de baan de Belgische baan van Pieter cs:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/board,117.0.html?PHPSESSID=aef428d3c829fd8b01002d2ffe8b209f

groetZ
Matthijs
Re: Ontwikkelingen Spoor Z
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ontwikkelingen Spoor Z
Dit topic  maar weer eens opschudden :D
Ontwikkelingen welke gaande zijn:
Bijna alle M-locjes hebben nu klokankermotoren op een paar "oudjes" na in het huidige programma.
Steeds meer getrokken materieel met kortkoppelingen.
Aandrijfwerk stoomlocs ziet er beter uit dan pakweg 10 jaar geleden. (nee nog niet zoals in H0 natuurlijk!)