Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Extra netwerkkaart voor Koploper

Gestart door DB BR85 zaterdag 22 juli 2017, 10:15:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Extra netwerkkaart voor Koploper
Goede morgen,

Ik ben bezig met de voorbereiding om Koploper te gaan gebruiken. Nu heb ik een goede pc die ik voor meerdere doeleinden wil gebruiken. Helaas heb ik (door m'n eigen gierige fout) een moederbord zonder WiFi, dus internet via UTP kabel. Nu Koploper ook via UTP crossover kabel gaat wil ik een 2e netwerk kaart op m'n moederbord plaatsen.

https://www.conrad.nl/nl/tp-link-tg-3269-netwerkkaart-pci-lan-101001000-mbits-1-gbits-994508.html?WT.mc_id=gshop&insert=8J&gclid=Cj0KCQjw78vLBRCZARIsACr4cxwVS-2wDVsAi6BAFkis_1ANHKnc0Le3DYkWctMShtuYyFPDU4v9GZIaAqnFEALw_wcB&tid=769788370_40861901403_pla-294780673615_pla-994508&WT.srch=1

Deze bijv.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en of kan zeggen of je dit moet willen (geen idee waarom niet, maar er zal altijd wel een goede reden zijn).

Alvast bedankt.

Gr. Dirk
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Dag Dirk,

Heb geen ervaring met Koploper.

Maar waarom moet dat een CrossLink kabel zijn?
Kan toch gewoon in je netwerk worden opgenomen?

Mocht je toch een extra netwerk kaart willen gaan gebruiken, wordt het dus zijn eigen netwerk (andere IP-reeks dus gebruiken), waarbij je niet je Default GateWay moet instellen.

Groeten,

Jan
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Hoi Jan,

Die cross kabel heb je nodig, omdat ander Koploper niet communiceert met mijn Marklin CS1.

Nu moet ik een keuze maken of internet of koploper. Met die extra netwerkkaart wil ik beide tegelijk gebruiken. Desnoods een soort thuisnetwerk maken. En nee geen default gateway invullen alleen het ip-adres en subnetmask.

Gr. Dirk
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Gewoon een kleine switch plaatsen, kost nagenoeg niets.
Dan heb je ook geen cross kabel nodig, maar kun je een gewone netwerkkabel gebruiken

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Peter,

Hoe ziet zo'n switch eruit?
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Hoi Dirk,

Er zijn vele soorten maar je kunt met een simpele al uit de voeten zoals Bellejt bv voorstelt.

Het is eigenlijk een verdeeldoos maar dan voor netwerk kabels.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Oke, maar dan is het een beetje zonde als ik al een crossover kabel heb :) 8).

Ik was in de veronderstelling dat het een soort verloop was. (dan kon ik die er wel tussen zetten)

Maar ik zou in principe met die extra netwerkkaart uit de voeten moeten kunnen om zowel koploper als het gewone internet te gebruiken. Of zeg je haal die switch en dan kan je 2 kabels via de switch op het moederbord ingang zetten. (hierbij denk ik dan dat dat mekaar gaat interfereren)

Gr. Dirk.
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
gewoon switch ingang aan kabel die nu in je PC gaat.Dan een kabel van uitgang switch naar PC en eentje van uitgang switch naar CS.Geen geklooi met extra instellingen en conflicten.Een ethernetkabel kost amper 75 cent.
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Dirk,

Ik heb mijn CS ook op mijn PC aangesloten via een tweede netwerk kaart.
Het werkt heel eenvoudig en afhankelijk van de netwerk kaart moet je een cross kabel gebruiken, want veel kaarten hebben een automatische herkenning.

Je moet dan alleen de IP adressen handmatig instellen.
Voorbeeld:
PC: 192.168.0.10; netmask:255.255.255.0
CS: 192.168.0.11; netmask:255.255.255.0

Gateway is niet nodig.
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Ben den Hollander
gast

Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Psies. Gewoon een 2e netwerkaartje monteren. Een switch is een overbodig kastje.
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Top dan ga ik dat doen.

@Kappa: zoals je die ip adressen en netmasks aangeeft is mij compleet duidelijk. Alleen voor mijn internet heb ik standaard staan "status van Ethernet" automatisch toewijzen. ik kan niet zien welk ip adres er nu gebruikt wordt. waar kan ik dat vinden, want dan kan ik die als standaard ingeven.



Voor koploper heb ik nu standaard 192.168.1.1 alleen de ene keer doet ie het wel en de andere keer niet. beetje vreemd. Ik heb zowel op m'n CS als in koploper als in mijn configuratie van m'n netwerk 192.168.1.1 met netmask 255.255.255.0. maar hij maakt geen verbinding. IP adres kan ik ook niet opnemen in m'n webbrowser, dus daar moet ik nog even achteraan. Misschien ligt het aan het feit dat ik nu steeds wissel van ethernet stekker om, om en om internet of koploper te gebruiken.

Zal straks eens kijken of ik een netwerkkaart kan halen. kan ik het van het weekend ff testen.

Gr. Dirk
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
 @citaat
Een switch is toch wel handig als je (later) meer wilt aansluiten.

groet
Harald
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Ik heb een bedrade netwerkverbinding naar zolder en heb daar op de zolder een tweede router achtergezet. Op die router heb ik de ecos en de pc aangesloten en zodoende kunnen die twee met elkaar communiceren en heb ik tegelijk ook gewoon internet op de PC. Maar eerst had ik het anders, toen had ik een draadloze netwerkkaart die verbinding had met de router in de meterkast en had een extra netwerkkaart in de PC gezet waarop de Ecos was aangesloten en ook dat werkte perfect. Maar omdat ik ook via de telefoon en wifi met de ecos wou kunnen kletsen was het nodig om het nu via een extra router te doen, enige nadeel is dat ik daardoor geen netwerk kan opzetten tussen de pc op zolder en de rest van het huis. Maar met google drive (of andere cloud middelen) is dat geen probleem meer.
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Citaat van: DB BR85 op zaterdag 22 juli 2017, 12:42:50
Misschien ligt het aan het feit dat ik nu steeds wissel van ethernet stekker om, om en om internet of koploper te gebruiken.
Dirk,

Dat werkt niet, omdat de netwerkkaart die je voor internet gebruikt als DHCP staat geconfigureerd en dan van je router een IP adres krijgt toegewezen uit de IP adres pool.
Sluit je dan de CS op dezelfde poort aan dan krijgt de PC geen IP adres toegewezen en werkt de communicatie naar de CS niet.
Je moet ze echt gescheiden houden, dus de bestaande kaart met DHCP voor Internet en een tweede kaart voor je CS, waar je de IP adressen handmatig toekent.
Je kunt de CS ook via de router aansluiten, maar dan heb je, zoals hier eerder geopperd, een tweede netwerk aansluiting nodig, of een switch tussen router en PC.
Je CS moet in dit geval dan ook op DHCP worden ingesteld.

Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Net even een netwerkkaart gehaald kon het niet laten  :D :D :D :D. TP-link TG-3468. Drivers geïnstalleerd. Hij wordt herkent door het systeem. Als ik nu handmatig het ip-adres en netmask invoer en verbinding wil maken lukt dat niet. Dus de pc even laten kijken naar het probleem en er wordt nu gezegd dat er geen geldige ip-configuratie is. Ik heb alles gecontroleerd en ik heb in zowel m'n CS als Koploper als m'n PC IP-adres 192.168.1.1 met netmask 255.255.255.0

Wanneer ik het ip adres in de computer heb in gevoerd in "eigenschappen van internet protocol versie 4 (TCP IPv4)" en ik dat bevestig met OK en ik opnieuw "eigenschappen van internet protocol versie 4 (TCP IPv4)" open dan is het door mij ingevoerd ip-adres weg.

Wie weet wat ik hier mee kan.

Gr. Dirk

Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Dirk,

Ik zou voor koploper 192.168.1.200 gebruiken, nummer 1 wordt als eerste uitgedeeld en er kan maar een apparaat op nummer 1 wonen.

Waarschijnlijk eist je pc adres 192.168.1.1 op voor zichzelf of bv de printer.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
waarom zet je gewoon de netwerkkaart en de CS niet in  10.0.0.x vaste IP reeks  ? Zet dan de PC kaart op 10.0.0.1 met als GW 10.0.0.2 en op de CS 10.0.0.2 en GW 10.0.0.1 .Dan heb je gewoon een gescheiden netwerkje tussen internet en je treinbesturing.
PS : het netwerkmask gewoon bij beiden op hetzelfde zetten.
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
bellejt,

Je bent een held. Waarom doet ie het nu wel en met die andere adressen niet. Ik heb alleen een draadloze printer......

bedankt voor je hulp.

P.S. Jullie allemaal hoor :) :) :) :) :)
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
gewoon omdat je in hetzelfde ip gebied opereerde wil dat nogal eens problemen geven omdat applicaties niet weten welk adres te nemen.Door een verschillende range te nemen en de GW's in te stellen verplicht je ze naar dat adres te kijken.
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
aaahhh duidelijk

tnx
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
@belletj
Een default gateway instellen doet niks als beide apparaten in het zelfde subnet (IP reeks) zitten. De default gateway wordt gebruikt om een router te benaderen die andere IP reeksen dan de reeks ingesteld op het apparaat kent. In principe mag op één van de netwerk verbindingen maar een gateway worden ingesteld omdat anders kan gebeuren dat er gewisseld wordt tussen gateway a en gateway b waarbij soms de verbinding niet werkt. Dus als de bedoeling is dat twee apparaten alleen elkaar kunnen zien, dan een uniek IP in de zelfde reeks geven en geen gateway instellen. Alleen op de verbinding die naar Internet gaat een gateway instellen (anders werkt het ook niet).

@DB BR85
IP adressen moeten altijd uniek zijn. De zelfde gebruiken op twee plaatsen zou net zo iets zijn als twee huizen in een rijtje met het zelfde huisnummer. Dan weet de postbode ook niet waar de brief heen moet. :)
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Hoi Alex,

Ik snap het principe van een IP adres. het vreemde was alleen dat ik gezocht heb naar welke IP adressen er in gebruik waren en dat het adres wat ik gekozen had niet in gebruik was, dus daar begreep ik niks van.

Maar hij doet het nu dus lekker houden zo  :P :P :P :P :P.

Bedankt voor je mee denken.

Gr. Dirk
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
als netwerk expert geef ik verder geen uitleg om geen nodeloze eindeloze discussie te starten.Onthou dat een ingetselde gateway (naar het Web) in hetzelfde IP range steeds wordt genomen door alle netwerkkaarten en het systeem.Ook als hij niet is ingesteld op andere kaarten.Maak je 2 verschillende netwerkranges dan wordt er wel degelijk rekening mee gehouden.Vermits de CS nu een eigen iprange adres heeft en de PC ook in hetzelfde subnet, verplicht je beiden naar elkaar te kijken zonder naar iets anders te gaan zien.
Is de enige goede oplossing in deze situatie.Daarom werkt het zo wel en anders niet.Zonder gateway weet het systeem immers niet waar zijn partner te zoeken.
Verder gaan is hier niet van toepassing maar netwerk theorie.
Re: Extra netwerkkaart voor Koploper
 :thumbup: :thumbup: