Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?

Gestart door AnalogDriver maandag 10 december 2007, 21:34:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?

Ik heb zicht op een mogelijk leuk ombouwprojectje: ik kan van iemand een Mehano Thalys gelijkstroom ovenemen (Ja, weet dat hier ook Marklin uitvoeringen van zijn, maar deze kan ik nu eenmaal overnemen).

Heb ook nog een Marklin 6081 decoder ongebruikt liggen. Komt uit gelijkstroomlok die voor Marklin baan was omgebouwd.

Dus: zou ik hiermee de Thalys naar analoog Marklin kunnen ombouwen??

Wat ik over de 6081 kan vinden is dat ie voor DC en analoog is: DC, max. 0.8A

Ik heb geen ervaring met ombouwen, intussen wel met motortjes uit elkaar halen (schoonmaak) en gerelateerde draadjes los en vast solderen met kleine soldeerboud; en ben niet bang om iets aan te passen. Maar aanvullende electronica kopen / plaatsen / begrijpen, dat vind ik nu weer wat minder.

Doen of niet aan beginnen?
Gaat werken met deze decoder of niet?

Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Ola

Ik heb een AC Thalys met een 60902 decoder. Loopt erg goed. Probleem is echter het krijgen van de juiste onderdelen voor een Mehano. Een slepertje, gewoon bijna niet te krijgen. Ernst Huider heeft erg zijn best voor me gedaan en kon er twee bemachtigen.
Als je die hebt klik je 'm er zo onder en is de verdere ombouw een eitje.

mZZL Jeroen.
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Oh, heeft iemand de kleurcodering van deze decoder? Kon ik niet vinden op internet.
En bedrading heeft andere kleuren dan ik op http://www.digital-bahn.de/info_lokd/maerklin.htm (zie ondeaan)

Er komen bij deze 6081 decoder
2 gele draden uit
2 blauwe
1 rode
1 bruine

bruin = massa ?
geel = licht?
blauw is motor aansluiting?
rood =??

En het is een 'salvaged part' deze decoder; aan een van de blauw draden is een plat rond blauw schijfje gesoldeerd met opdruk 'PTC  C965'.  Tja, dat gaat mijn electronica kennis te boven.
Iemand enig idee wat dit is en waarvoor het is??
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Zo'n PTC is een THERMISTOR (een temperatuurgevoelige weerstand) vaak gebruikt als beveiliging tegen kortsluiten / overbelasten.

Helaas heb ik verder geen kennis van de decoder zelf..

Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Dank!
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Beste Analog rijder,

Vergeet niet de wielen op de juiste (smallere ) breedte te zetten of de kans is groot dat je
Thallys geen engelse wissels kan nemen zonder te onstporen.
Er zijn wisselstroomwielen te krijgen bij de invoerder maar die moeten ook op de juiste breedte
gezet worden (raad eens hoe ik dat weet)

Mvg

Olivier
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Citaat van: Olivier77 op vrijdag 14 december 2007, 17:50:17
Beste Analog rijder,

Vergeet niet de wielen op de juiste (smallere ) breedte te zetten of de kans is groot dat je
Thallys geen engelse wissels kan nemen zonder te onstporen.
Er zijn wisselstroomwielen te krijgen bij de invoerder maar die moeten ook op de juiste breedte
gezet worden (raad eens hoe ik dat weet)

Mvg

Olivier

Uit ervaring?  :lol:

Dus voor de Marklin (M-rails in mijn geval) staan de wielen eerg breed? Even samenpersen klein stukje?

Groet, Hajo
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Inderdaad

Maar meten is weten, in de roco cataloog staat van achter altijd een schema van de wielen met
de juiste maten.
Ikzelf gebruik voor het op maat zetten van de wielen een klein stuk gereedschap (ik denk uit de USA)
welke ik op een beurs gevonden heb.
Uit ervaring kan ik U zeggen dat de ROCO wisselstroomwielen altijd vrij juist staan, dus hiermee vergelijken
in plaats van te meten kan ook.

Mvg

Olivier
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
precies 34,0 mm voor M*

Herman
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Citaat van: Herminator op zaterdag 15 december 2007, 21:17:05
precies 34,0 mm voor M*

Herman

3,4 cm?  :o
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
nee, 14,0 mm

die 3 zit ook zo dicht naast de 1


Herman
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Vandaag zag ik bij een Kwantum nog enkele dozen liggen met de Mehano Thalys: 69 euries...
Zagen er op zich niet slecht uit.
Is de ombouw naar Márklin-systeem wel haalbaar...? :?

mvg.
Willem
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Citaat van: Willem E op donderdag 27 december 2007, 22:51:52
Vandaag zag ik bij een Kwantum nog enkele dozen liggen met de Mehano Thalys: 69 euries...
Zagen er op zich niet slecht uit.
Is de ombouw naar Márklin-systeem wel haalbaar...? :?

mvg.
Willem

Waren dat gelijkstroom versies? Er schijnen ook 3-rail wisselstroom versies van te bestaan.
Indien wisselstroom: welke Kwantum hallen, waar gezien?

Ombouw is te doen lijkt het, mits je een 6081 decoder of vergelijkbaar hebt (had ik nog liggen) en iets creatiefs kunt doen voor de sleper. Tips hiervoor genoeg; uitvoering nu zeer binnenkort hier, dan weet ik meer.

Hajo



Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Gelijkstroom...

En waar? jaja..... :wink:

Zijn er ook andere decoders mogelijk, zoals LokPilot of Tams  e.d.?
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?

Zo, project Thalys ombouw gestart  :D

Resultaat: hij rijdt! In 1 keer.

Sleper: de 'insmelt' truuk met standaard Märklin sleper en soldeerboud. Moet nog wel testen of sleper nu hoog genoeg kan komen om wissel over te gaan.

Foto's gemaakt, dus binnenkort wel even een fotoverslagje.


Echter eerst het (onverwachte) probleem: het licht

Het gelijkstroom licht setje bestaat uit 2x 2 leds op printje met 1 weerstand en led voor topllicht met weerstand.
Als ik hier rechtstreeks de Märklin rijspanning op zet, branden de lichtjes, afhankelijk van welke draad ik aan massa leg, rood of geel. Dus ze werken.

Maar via decoder gaat wat minder goed:
2 opties: ene lichtdraad aan massa en één gele draad van decoder op andere lichtdraad. Of beide gele draden van decoder op beide lichtdraden aansluiten.
Nou, geen van deze opties geeft licht.

Meting:
gele draden decoder onderling: 0V Dus blijkbaar moet de aansluiting massa+1 van de gele draden v/d decoder zijn.
gele draad decoder en massa: gelijkstroom 0.25 V!  Ja, 250 mV.
Da's wel een beetje weinig.

Hoe moet je lampjes op decoder aansluiten?  :)

Of gaan die decoders uit van ledjes?  :?: :twisted:  In dat geval moet ik de stroom van decoder 'om de weerstanden heen' aansluiten op de leds? Of gewoon de rijspanning er op zetten, maar dan heb ik zeker geen rijrichtingsafhankelijke omschakeling van licht.


En nog een vraag over deze 6081 decoder: het viel mij ook op dat de gele draden uit de decoder niet van polariteit wisselen bij omschakelen rijrichting. Ook zijn ze beide onder spanning (t.o.v. massa) bij elke rijrichting.

Is rijrichtingsafhankelijk omschakeling lichten een functie die ze niet hebben? Of maak ik een denkfout en is het wel mogelijk om afhankelijk van rijrichting de rode of gele leds te laten branden?


Groet, Hajo
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Citaat van: Herminator op zondag 16 december 2007, 20:25:40
nee, 14,0 mm

Herman

Deze wielen staan al op 14.3 mm, gemeten tussen de wielflensen

Maar als ik ze op een stuk M-rail zet, durf ik ze nauwelijks verder naar binnen te persen, bang dat ze er dan tussen gaan lopen:



(wiel aan ene kant tegen rails aangedrukt)





Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
UPDATE:

foto's geplaatst op mijn webalbum:
http://analogdriver.myphotoalbum.com/view_album.php?set_albumName=album01

testresultaat wissel (M-rails) bereiden: faalt:(

Hier de foto's van de vrijheid die de sleper heeft bij maximaal indrukken:



Je zie dat de uiteinden van de sleper op het draaistel stuiten.
En daar kan ik geen matriaal wegvijlen, want dat is de bevestiging van de plaat waar sleper op zit en die assen afdekt. Niet iets dat je wilt verlijmen...



Dat blijkt dus niet genoeg. Over de wissel wordt de loc door de middenrail (M-rails) omhoog geduwd.


Heeft iemand een wisselstroom uitvoering van de Mehano Thalys? Foto van de sleper voor mij?

Licht

Ook hier een failure. Iemand suggereerde dat de LEDs in de standaard print gewoon omgedraaid moeten worden. Draaden omwisselen heeft geen zin. Vreemd, zeker als ik naar het simpele printje kijk waar de leds met een weerstand in zitten, begrijp ik het niet.
Maar toch maar eens proberen.
Helaas zijn alle 3 LEDS (2 rood 1 geel) van de voorzijde bij het lossolderen gesneuveld. 1 pin er uit (15w soldeerboudje).


Dus projectje zit weer in elkaar geschoeft en opgeruimd tot ik nieuwe leds heb en meer duidelijkheid over of ideën voor de sleper.
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Hallo Hajo,

Ziet er interessant uit...
Vraag: kan de sleper niet op een niet-aangedreven wielstel ?
Of zijn beide aangedreven? wat mijn indruk is a.d.h.v. jouw foto's...
Wellicht op 1 der wagonstellen. Het geheel rijdt toch altijd als 1 samenstel in dezelfde volgorde.
En dan: is de door jou gebruikte decoder nog ergens verkrijgbaar? Of een soortgelijke ?

Tenslotte: rijdt deze trein ook goed op de standaardbocht van de c-rails (24130) ?

Al past-ie geheel niet in/op mijn minibaantje begin het toch wel te jeuken.... :roll:

mvg.
Willem

PS.  Ook anderen mogen reageren!
:wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Pasmaken van een Märklin sleper zal niet meevallen. Dat blijft ratelen en haken tijdens het rijden. De originele Thalys slepers liggen wat dieper tussen de wielen.
De slepers heb ik toen besteld bij Huider, er is bijna niet aan te komen.





Jeroen
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Citaat van: Willem E op zondag 30 december 2007, 02:21:57
Vraag: kan de sleper niet op een niet-aangedreven wielstel ?
Of zijn beide aangedreven? wat mijn indruk is a.d.h.v. jouw foto's...
Wellicht op 1 der wagonstellen. Het geheel rijdt toch altijd als 1 samenstel in dezelfde volgorde.

Beide draaistellen zijn inderdaad aangedreven, en alle draaistellen van het hele stel (4 totaal) hebben dezelfde opbouw. Dus overal zelfde ruimte  :?


Waar ik nog aan zit te denken zijn grotere wielen. Maar dan heb ik dus 4x 4 assen nodig. Gelukkig is ophanging aan de binnenkant van de draaistellen, en niet aan de uiteinden van de assen en zit er veel ruimte, dus dat zou zoeken iets makkelijker maken.

Hebben de Thalys in het echt ook van die relatief kleine wielen?


Citaat van: Willem E op zondag 30 december 2007, 02:21:57
En dan: is de door jou gebruikte decoder nog ergens verkrijgbaar? Of een soortgelijke ?
Keek er toevallig naar op Marktplaats of ebay, weet niet meer. Zag er 1 staan, 25 euro  :shock:  Zoek op 'Märklin 6081'


Citaat van: Willem E op zondag 30 december 2007, 02:21:57
Tenslotte: rijdt deze trein ook goed op de standaardbocht van de c-rails (24130) ?
Al past-ie geheel niet in/op mijn minibaantje begin het toch wel te jeuken.... :roll:

Ik ben nog van de M-rails, maar draaisstellen hebben heeel veel draairuimte, denk het wel dus.
Wellicht dat C-rails beter geschikt is voor deze Mehano Thalys: hoe zit het daar met de middenrail bij wissels: loopt die ook omhoog zoals bij M-rails?

Lengte: Het zijn maar 4 bakken totaal, iets van 60cm?
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Citaat van: pepdeze op zondag 30 december 2007, 09:57:37
Pasmaken van een Märklin sleper zal niet meevallen. Dat blijft ratelen en haken tijdens het rijden. De originele Thalys slepers liggen wat dieper tussen de wielen.
De slepers heb ik toen besteld bij Huider, er is bijna niet aan te komen.





Jeroen

Dit verklaard een hoop. Kwamen die slepers met een grijze behuizing? Dus met deel aan de zijkant dat de assen afklemt?
Bevestiging moet hier heel anders zijn, want inderdaad zie ik aan de uiteinden van de slepers veel meer ruimte, waar het inhaak lipje zit van de GS draaistellen. Die klem zal dus iets anders geconstrueerd zijn voor de WS uitvoering.

Dank voor plaatsen foto's!
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Graag gedaan.
De slepers worden inderdaad als één met de grijze behuizing geleverd.
Het is een sort klik systeem. De slepers kun je gewoon in de DC draaistellen klikken.
MAW als je Mehano slepers kunt bemachtigen is de rest van de ombouw een eitje.
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
hoi AnalogDriver ik denk dat je de verkeerde sleeper er onder hebt gezet,,,als je een iets langere sleeper er onder zet komen de uit einde's van de krul waar de veer aan zit wat verder onder de assen vandaan en kun je de sleeper verder indrukken..het nummer van de sleeper  die je eens moest proberen is 7185 van marklin..mvg Thomas............
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Daar heb ik nog niet aan gedacht, dank.

Heb hier nog een 7185 liggen ongebruikt. Past nét tussen draaistel en wagonbak (anders zit ie daar weer tegenaan), steekt echter aan andere kant van draaistel (voorkant) wel een flink stuk uit.
Of dat goed gaat in bochten en opwissels is alleen achter te komen door hem er op te zetten en op een testbaan te zetten. Weer een leuk klusje  :D

Groet, Hajo
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
je moet de sleeper aan het gedeelte zetten waar je de  wielen zitten die de moter de aandrijving doet (aan de neus van de lok) dan loopt hij redelijk de beste optie is echter een orgineel setje (kuntsof kapje met de sleeper er in gegoten),maar die hebben ze niet over al..schijnt dat je daar  moeilijk aan kan komen..maar ik heb een tip gehad van Jeroen,maandag ff kijken en dan hoor je het hier wel weer..gr thomas.......
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Citaat van: thomas op zaterdag 26 januari 2008, 21:12:07
de beste optie is echter een orgineel setje (kuntsof kapje met de sleeper er in gegoten),maar die hebben ze niet over al..schijnt dat je daar  moeilijk aan kan komen..maar ik heb een tip gehad van Jeroen,maandag ff kijken en dan hoor je het hier wel weer..gr thomas.......

Nou graag! Want mijn winkelier keek ook al heel moeilijk.

Hajo
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Ik heb rocky rail al een aantal mails gestuurd echter zonder resultaat.
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Wacht even, hoeveel mensen hier zijn nu op zoek naar Mehano Thalys sleper-setjes?

AnalogDriver, 2 stuks
Pepdeze (?)
Thomas (is ze mogelijk op het spoor)


Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Stuk of 4.
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Citaat van: AnalogDriver op zondag 27 januari 2008, 09:12:38
Wacht even, hoeveel mensen hier zijn nu op zoek naar Mehano Thalys sleper-setjes?

AnalogDriver, 2 stuks
Pepdeze 4 stuks
Thomas (is ze mogelijk op het spoor)


Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
als ik ze kan aan komen bestel ik er een stuk of tien...ik denk in het midden van de volgende week dat iets meer weet en zet ik het hier op het Forum...dan hoor of zie ik het wel wie ze zo al nodig heeft en kunnen we wal wat regelen....gr thomas...........
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Hoi Allemaal,

Ik wil de mijne (ooit gekocht voor ?25 bij Dirk v/d Broek ofzo) ook nog eens ombouwen, dus een kant en klaar slepertje is helemaal geweldig! 

Bij deze wil ik er dus ook nog eentje reserveren als het kan ?

Ik hoor het wel als het lukt en hoe verder ...

Groetjes,
Tim
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
valt niet mee om zo'n sleepertje aan te komen :( maar geen paniek ik heb nog een paar adresse..de meeste zeggen dat Mehano maanden levertijdt heeft dus maar ff af wachten..maar als ze ze mij kunnen leveren krijg ik er 20 stuks..meer kan ik op dit moment nog niet zeggen...gr thomas.....
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Lastig zeg. k zag wel dat Conrad de Mehano treinen en ook de Thalys tussenwagens verkoopt! Maar niet geen onderdelen. Had ik wel verwacht van een Conrad.

Ik heb net een email gestuurd aan Mehano zelf met de vraag waar wij deze onderdelen kunnen krijgen en wat de levertijd is. Eens kijken wat daar uitkomt.

Groet, Hajo
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
goed nieuws voor de ombouw van de Thalys,vandaag dinsdag 5 feb mailtje gehad over de sleepers.bestelling is bevestigt,20 sleepers voor de Thalys van Mehano,nu nog ff afwachten hoe lang het duurt tot ze er zijn..als ik ze heb laat ik het hier meteen horen...gr thomas.......
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Goed nieuws. Ik heb van Mehano nog geen reaktie gehad  :x
Ik kan dus mijn winkelier zeggen dat hij niet meer hoeft te proberen?
(als hij ze al besteld heeft en niet kan afbestellen, dan neem ik ze daar ook wel af)

Weet je ook hoeveel ze gaan kosten??

En waar heb je ze nu kunnen krijgen?

Groet, Hajo
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
ik heb geen idee wat ze gaan kosten..maar dat zal wel mee vallen,een heel treinset van mehano kost nog maar rond de 40 euro..dus ik denk niet dat de prijs van een sleepertje geen kapitaal kost...wist je trouwens ook dat die thalys er in verschillende versies zijn in kleur (donker rood en rood metalic) en ook in uitvoering (met front en sluitlichten en zonder) gr thomas....
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
en zonder en met interieur... Om over de prijskaartjes nog maar te zwijgen :wink:
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Citaat van: Artologic op woensdag 06 februari 2008, 18:27:17
en zonder en met interieur... Om over de prijskaartjes nog maar te zwijgen :wink:

Maar ook Mehano uitvoeringen mét intrieur???

Weet iemand trouwens nog een plek waar je de Mehano thalys tussenbakken voor minder kunt krijgen dan ze bij Conrad kosten?

Hajo
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Aha, reaktie naar ik vermoed op mijn email aan Mehano van Belgische winkelier:

--------------------------------------------------------------------------------
Van: info Rocky-Rail [mailto:info@rocky-rail.com]
Verzonden: woensdag 6 februari 2008 14:15
Onderwerp: 3 rail AC onderdelen voor Thalys.


        Beste

Wij kunnen u deze onderdelen leveren.
We zijn echter afwezig tot woensdag 13 februari, wegens beurs te Nürnberg.

U kunt ons reeds een e-mail sturen met de onderdelen die u nodig heeft.
Bij onze terugkeer zulle we dit da nazien.

                beste groeten,

                    Paul Vandersteen.

Rocky-Rail B.V.B.A.
Gasthuisbosdreef, 33
B3700 Tongeren
Tel  :  (++32)(0)12/ 39.21.99
Fax :  (++32)(0)12/ 39.21.96
info@rocky-rail.com
www.rocky-rail.com
----------------------------------------------------

Ik zie alleen dat mijn winkelier ook al bij zijn wederverkooppunten staat, dus mijn vraag om Thalys slepers zal waarschijnlijk al bij hun liggen.

En bij deze winkelier zag ik ook de Mehano Thalys met intrieur in de PDF prijslijst staan, maar verder niet meer op de website.
Hmmm, wellicht toch kant en klare 3rail set met intrieur  kopen??

In elk geval mijn ombouw projectje afmaken nu de decoder er al met succes in zit.
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Ola,

Ik ben een tijdje afwezig geweest, maar hoe staat het met de slepertjes??

mzzl, Jeroen
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Citaat van: thomas op dinsdag 05 februari 2008, 17:13:19
goed nieuws voor de ombouw van de Thalys,vandaag dinsdag 5 feb mailtje gehad over de sleepers.bestelling is bevestigt,20 sleepers voor de Thalys van Mehano,nu nog ff afwachten hoe lang het duurt tot ze er zijn..als ik ze heb laat ik het hier meteen horen...gr thomas.......

Thomas, kun je bij gelegeheid navraag doen?  :)
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
is het nog mogenlijk om voor een sleper in aanmerking te komen?

Groet,

Arkadas
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
en, al iets gehoord van de slepers?? Mijn winkelier namenlijk nog niet.
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Citaat van: thomas op dinsdag 05 februari 2008, 17:13:19
goed nieuws voor de ombouw van de Thalys,vandaag dinsdag 5 feb mailtje gehad over de sleepers.bestelling is bevestigt,20 sleepers voor de Thalys van Mehano,nu nog ff afwachten hoe lang het duurt tot ze er zijn..als ik ze heb laat ik het hier meteen horen...gr thomas.......

Thomas, al iets gehoord?? Dit sleept zich maar voort...
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Heb gisteren een Mehano TGV Atlantique gekocht en nu vind ik dit verhaal over onderdelen en hoe moeilijk het is om er aan te komen.
Misschien dat deze winkel wel aan onderdelen kan komen ?

Hier is het:
http://www.modellbahn-kramm.com/index.cfm

Trouwens de TGV is wel voor AC, dus goede wielen en slepers er op maar nu blijkt dat ie er als een speer vandoor gaat als je de MS op AAN zet....
geen decoder maar wel een NEM652 aansluiting, dus volgende weekend maar in Houten opzoek naar een Lokpilot.

Er zit wel een handleiding bij, ook voor de Thalys, als je die niet hebt en wel wil hoor ik het wel, zal ik die wel inscannen en mailen.
Het extra vel gaat alleen over de TGV maar er staan wel onderdelen met bestelnummers op.

grv Huub
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Citaat van: AnalogDriver op zaterdag 29 december 2007, 12:11:43
Sleper: de 'insmelt' truuk met standaard Märklin sleper en soldeerboud. Moet nog wel testen of sleper nu hoog genoeg kan komen om wissel over te gaan

hoe werkt die insmelt truuk precies?
Re:Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Je smelt de sleper in een kunstof wielstel basis.

Kort gezegd:

kunstof plaatje van sleper afhalen
de 'flapjes' rechtop laten staan
lok of wielstelbasis op zijn kop
sleper op zijn pootjes/flapjes op zijn plek zetten
soldeerboud er tegenaan op hoogste stand
wachten tot sleper heet genoeg wordt en door het kunstof begint te zakken.
Aandrukken en laten afkoelen,
Flapjes aan de andere kant eventueel ombuigen.

Je krijgt dan dit resultaat:




Hajo

PS Bij de mehano was er te weinig ruimte, ik heb alsnog AC onderdelen besteld en na veel aandringen eindelijk gekregen (oude importeur)
Re:Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
bedankt
Re: Ombouwprojectje: Mehano Thalys gelijkstroom naar Marklin met 6081 decoder?
Ik neem aan dat het nu waarschijnlijk niet meer lukt om aan de sleper van mehano te komen of heeft iemand deze nog? Gezien sommige er 20 besteld hebben.
Daarnaast, welke decoder is verstandig om erin te zetten. Ik wil er eigenlijk wel één met 28 stappen ipv. 14.