Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

koppelen van 2 Piko hondekoppen met kleine magneetjes

Gestart door diederickvz vrijdag 10 mei 2013, 13:46:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
koppelen van 2 Piko hondekoppen met kleine magneetjes
Ondanks dat ik de Philotrain koppelingen voor treinstellen erg mooi en klein vind, zijn ze (bij mij) niet echt betrouwbaar. Regelmatig laat de koppeling los en zitten er ineens twee losse Piko hondekoppen achter elkaar aan.
Ik heb de volgende oplossing bedacht. Bij dealextreme heb ik een set heel kleine magneetjes besteld die super sterk zijn. Op de rode Scharfenberg-koppeling die standaard gemonteerd zitten heb ik deze magneetjes gelijmd. Voorkant vlak schuren, de twee palletjes bovenop wegschuren (koppeling moet kunnen draaien) en met secondenlijm de magneetjes vastlijmen. Zie resultaat op de foto's. Eventueel een likje rode verf eroverheen, klaar!
Re: koppelen van 2 Piko hondekoppen met kleine magneetjes
dat is een nette oplossing.
idd een beetje rode verf eroverheen, en het ziet er prima uit.
blijft het wel goed zitten in de bochten?

groet Winno
Re: koppelen van 2 Piko hondekoppen met kleine magneetjes
Ze scheuren met volle vaart over 130 bochten, mooi strak tegen elkaar. Alleen heb ik nog een drupje secondenlijm in het schroefgaatje gedaan, zodat het schroefje zich niet loswerkt...
Zie http://youtu.be/QtQT_MYCypM
Re: koppelen van 2 Piko hondekoppen met kleine magneetjes
Knap idee!

Willy
Re: koppelen van 2 Piko hondekoppen met kleine magneetjes
Hallo,

Ik zat dit draadje eens  te bekijken en las toen van de koppeling d.m.v. magneetjes. Ik herinner me dat de treinen op de voor velen welbekende H0 "Gotthard"-baan in het Zwitsere Spoorwegmuseum in Luzern ook op die manier met magneetjes aan elkaar waren gekoppeld. Althans was dat jaren geleden zo, of het nu anders gaat weet ik niet. En waarom ook niet? Zeker de huidige kleine ronde magneetjes zijn héél sterk, ik ga ervan uit dat je daarmee zondermeer 7 à 8 rijtuigen op de 30? hellingen van mijn baan kunt voortzeulen. Het is uiteraard een kwestie van uitproberen. Een nadeel is dat je één rijtuig in een treinstam natuurlijk niet kunt omdraaien omdat  de magneetjes elkaar dan juist afstoten!

Ik ben benieuwd of er meer forum-leden zijn die op die manier hun rijtuigen koppelen. In ieder geval ben ik "ineens" op een idee gekomen om een lange (8 rijtuigen) trek/duwtrein op die manier van een doorgaande (éénaderige!) elektrische leiding te voorzien aangezien het stuurstandrijtuig (vanwege het bloksysteem op mijn analoge baan) niet van een sleper kan worden voorzien maar de stroom uit de sleper van de lok moet betrekken. Uiteraard had ik dan een achttal stroomgeleidende (kort) koppelingen kunnen kopen, maar ik ben niet erg gecharmeerd van dat soort koppelingen, ik heb er althans geen al te goede ervaringen mee.

Hoe ik de magneetjes dan "aansluit" op de voedingskabels die de rijstroom door de rijtuigen aanvoert is nog wel een vraag. Ik vermoed dat je die magneetjes niet zondermeer aan de stroomkabel kunt vastsolderen, maar ik zou me kunnen voorstellen dat de magneetjes vastplakken op een dun metalen plaatje op de kop van de rijtuigkoppelingen. Dat metalen plaatje is dan wél aan de voedingskabel vastgesoldeerd. Wel blijft ook nog de vraag of het spanningsverlies niet te groot is na het passeren van een achttal van dergelijke  "magneetkoppelingen".

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en eventuele ervaringen!

Gegroet,

Rob
Re: koppelen van 2 Piko hondekoppen met kleine magneetjes
Hallo Rob,
Dank voor je reactie. Het is inderdaad een heel sterke verbinding met de kleine magneetjes. Ik ben van plan om ook iets dergelijks als wat jij beschrijft te gaan proberen, maar dan om de wagons van stroom te voorzien voor ledverlichting. Ik lijm met secondenlijm een klein dun koperen ringetje op de magneet, daaraan een draadje gesoldeerd. Als dit ringetje op de buitenkant zit, maakt dat goed contact tussen de twee magneetjes. Wanneer je probeert iets aan de magneet te solderen, verliest hij zijn magneetkracht. Ik wilde een magneetje onder een rijtuig lijmen en tussen twee rijtuigen een kort kabeltje met aan weerzijden een magneetje. Dit draadje klikt vast op het magneetje onder de wagon. Je hebt op deze manier een flexibele verbinding, die er ook "echt" uitziet en makkelijk weer los te maken is.
Ik hoor graag van jou of het is gelukt en ik zal mijn experimenten ook nog voorzien van foto's en commentaar indien het voldoet...
Groet..
Re: koppelen van 2 Piko hondekoppen met kleine magneetjes
Dag Diederick,

Goede ideeën van jou. We gaan het proberen. Zeker ook de gedachte de elektrische verbinding tussen de rijtuigen onafhankelijk te maken van de kortkoppeling is interessant. Wel moet ik erachter zien te komen  wáár ik die verbindingsdraadjes met hun magneetjes dan aanbreng. Naast de rails liggen namelijk evenwijdig daaraan op de "Paradestrecke"een groot aantal "reed-schakelaars" die het zeer gecompliceerde (twee-richting) bloksysteem op mijn analoge baan besturen. Op die tweesporige baan (in feite is sprake van "dubbel"enkel spoor) rijden namelijk ook vele trek/duwtreinen waarbij genoemde reed-schakelaars beïnvloed worden door een magneet die daarvoor speciaal aan de zijkant van een trek/duwtrein is aangebracht om die trein noodzakelijkerwijs als zodanig door het bloksysteem te laten "herkennen". De magneetjes die als "koppeling" functioneren mogen die "reed"schakelaars langs de baan uiteraard niet beïnvloeden. Een ding is wel duidelijk: de magneetjes van die verbindingsdraadjes kunnen in principe juist héél zwak zijn omdat er nauwelijks krachten op worden uitgeoefend (de trekkrachten van de trein worden uitgeoefend op de daarvan onafhankelijke kortkoppelingen).

Enfin, zoals al geschreven ga ik het eens proberen en "rapporteer" later op dit forum.

Gegroet,

Rob