Het wordt tijd om wat "achterstand" weg te werken. Ik heb een flinke voorraad foto's gemaakt en kan nog wel even vooruit om jullie op de hoogte te houden van het spoortraject in Drenthe. Eerst twee overwegen, die ten zuiden van het station Assen te vinden zijn en wel op de locaties 41 en 42 in het kaartje.
Eerst de overweg op de locatie 41, dat is die waar de Pelikaanstraat het spoor oversteekt. Tegelijk met de vernieuwing van het gehele station wordt ook een deel van omliggende infrastructuur aangepakt, zowel op het spoor als op de weg. Men was die dag althans heel druk met het asfalteren van fietspaden en zo. En dan heel bijzonder te zien hoe fietsers, brommers (vooral die!) en zelfs automobilisten niet de instructies van de verkeersregelaars opvolgen. Echt gewoon bizar.....
1. De overweg van de Pelikaanstraat van de oostkant gezien. Zoals je ziet staan er de nodige gele borden om werkzaamheden aan te geven.
2. Grappig daarbij is, dat dit oude bord aan de oostkant van de overweg gewoon nog is blijven staan.
3. De onmisbare regelkasten. De meeste nieuw, eentje niet zo nieuw.....
4. Een intercity richting het zuiden. Zichtbaar is hier ook hectometer 48,7, al is dat wat lastig(er) leesbaar.
5. Nadat de intercity de overweg weer vrij gegeven heeft, een blik richting het zuiden. Hier zijn de nodige anti-loopmatten neergelegd.
6. En ingezoomd is de Intercity nog te zien.
7. Kijkend de andere kant op, richting station Assen dus, liggen er dezelfde anti-loopmatten. Men heeft blijkbaar slechte ervaringen hier met spoorlopers.
8. Ingezoomd is het station al goed te zien, evenals de overweg, die hieronder aan de beurt is.
9. De anti-loopmatten in wat meer detail. De punten zijn best venijnig en daar kom je niet echt gemakkelijk langs.
10. Nog een keertje ingezoomd richting Assen.
11. De overweg van de andere kant.
12. En er komt weer een trein aan.
13. Nadat de Koploper richting Beilen en Hoogeveen gepasseerd was, vanaf de overweg ingezoomd en daar bleek dat van de andere kant er inmiddels ook een Koploper naderde.
14. Staand op de overweg kon ik deze foto maken. Aangezien er nog een trein in het station stond, stond deze te wachten voor het rode sein, dus het was alleszins veilig om deze foto zo te kunnen maken.
15. Dat wordt uiteraard anders als er gereden gaat worden.
16. Ruim 300 meter naar het noorden is de overweg in de Spoorstraat, nr. 42 op de kaart. Van de oostkant genomen. Inmiddels was het licht gaan miezeren en ik had niet in de gaten dat er een flinke druppel op het glas van de camera zat.....
17. De overweg van wat dichterbij. De sporen gaan hier iets uit elkaar en voor het wegverkeer is er één overweg, maar voor voetgangers zijn er twee vlak achter elkaar.
18. Vlak naast de overweg staat hectometer 49. Deze is wel goed leesbaar denk ik.
19. Ook hier liggen van die anti-loopmatten. Wat mij betreft logisch als je ziet hoe dicht deze overweg bij het perron ligt. Een korte sprint en je bent er. Met alle mogelijke gevolgen van dien, natuurlijk.....
20. Staand tussen de beide sporen, de blik gericht naar het zuiden.
21. En dat weer ingezoomd, zodat je ook de overweg van hierboven kunt zien liggen.
22. Omdat er twee aparte AHOB installaties voor voetgangers zijn, staan er natuurlijk ook twee "Wacht tot het rode licht..." borden in deze toch wel aparte opstelling.
23. Staand op de overweg kijkend richting spoor 3 van station Assen.
24. En hetzelfde truukje, maar dan richting spoor 1. Rechts het stootjuk van spoor 2.
25. Ingezoomd om de perrons beter te kunnen laten zien. Spoor 2 (het doodlopende spoor) wordt gebruikt voor pendeltreinen naar Groningen, die echter alleen in de spits rijden.
26. Ingezoomd op het stootjuk.