Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)

Gestart door frenkievee vrijdag 21 juli 2017, 22:18:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Drenthe - Assen en omgeving (14 juni 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - Assen en omgeving (14 juni 2018)
Bij het bereiken van het viaduct van de N33 was de kaart op. Dus maar een nieuw kaartje gemaakt en deze als klikbare link beschikbaar gesteld (je komt dan bij Google maps uit, die opent in een nieuw tabblad of venster):


De nummering is doorlopend ten opzichte van hieronder, dus we gaan verder met nummer 39 op de kaart.

1. Na een flinke zoektocht in een nieuwe wijk, die nog niet goed op de Truus (navigatie) van mijn auto staat, heb ik de door mij gewenste locatie gevonden. Het gaat om het bruggetje waar het spoor het Anreeperdiep kruist. Ik sta hier aan de oostkant, dus links is zuid (richting Beilen) en rechts is noord (richting station Assen).


2. Op het bruggetje staan wat aanduidingen, zoals het kilometernummer waar deze te vinden is. Informatie over (blijkbaar) de laatste schilderbeurt, gezien de kwast.


3. Ik ben door het struikgewas naar het (inmiddels genoegzaam bekende) ProRail hek geploegd en kijkend langs het hek zie je dus dit.


4. Even wachten op een trein en al snel diende zich een Koploper aan in de richting van het station.


5. Een paar honderd meter verder is de plek waar nummer 40 is. Ik was nog aan het rijden toen er een railonderhoudsvoertuig voorbij reed.... mopperdemopper, want die had ik dus nu niet vastgelegd. Ook hier is een bruggetje over water heen, alleen heeft dat geen naam.


6. Bebording langs het spoor wat aangeeft dat men binnenkort 80 km/h moet gaan rijden.


7. Een ander bord geeft aan dat er binnen remsafstand een station te vinden is. Logisch: station Assen.


8. Het bruggetje, wat afgeschermd is door de nodige hekken en bossages.


9. Een bovenleidingsportaal met afspanning. Let op de twee verschillende gewichten.


10. En een intercity richting Assen.


11. Zomaar even een beeld van het spoor door Assen-Zuid.

Re: Drenthe - Assen en omgeving (14 juni 2018)
 @citaat @citaat: Hoogeveen had graag gewild een IC-station te blijven. Op hoog niveau is hier overleg over geweest, maar helaas voor Hoogeveen zonder succes. Als goedmakertje hebben ze straks drie stoptreinen, voor zover ik weet.
Re: Drenthe - Assen en omgeving (14 juni 2018)
 @citaat @citaat: Het onbekende waterloopje komt vanaf het Mandemaat, een kantorencomplex van het rijk. Ik ben wel heel benieuwd wat er gaat gebeuren met dit waterloopje. Zoals je ongetwijfeld hebt gezien, zijn er werkzaamheden. Hier komt namelijk een tunnel onder het spoor door om een ontsluiting te vormen voor de wijk Assen-Oost. De weg gaat aansluiten op de Dennenweg, welke parallel loopt aan het spoor. Men hoopt hiermee het kruispunt ter hoogte van de Pelikaanstraat/Overcingellaan en de overweg van deze straat te ontlasten.
Vlak voor de overweg heeft men een duiker onder het spoor gemaakt. Deze duiker moet de Bosbeek vanuit het Asserbos gaan verbinden met het Nijlandsloopje, welke langs de Adventskerk loopt.
Re: Drenthe - Assen en omgeving (14 juni 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - Assen en omgeving (14 juni 2018)
Dank voor je aanvullingen Gerrit.
Dat Hoogeveen niet blij is geweest dan met het verlies van de IC status kan ik me wel voorstellen. Je gaat er als dorp/stad natuurlijk altijd op achteruit.

Wat Assen betreft: ik heb inderdaad gezien (en ondervonden, want een wegomlegging in de Lindenstraat waardoor ik over metalen platen moest rijden) dat daar de nodige werkzaamheden zijn. Er is naast het spoor een duiker gelegd, of die ook onder het spoor doorging heb ik niet gezien. Wel heb ik wat websites inmiddels gevonden waar een en ander op beschreven staat:
site van Assen waar de tunnel ingetekend staat (hier alleen even de betreffende tekening).
Website van een stagiair die zich met het Nijlandsloopje mocht bemoeien.

Gezien de huidige stand van zaken ben ik ook heel benieuwd hoe zich dat allemaal gaat ontwikkelen. Zal nog wel een poosje duren voordat het allemaal klaar is.
Je zegt trouwens zo gemakkelijk 'Dennenweg', maar er is daar heel veel wat daar Dennenweg heet.... :D
Re: Drenthe - Ten zuiden van station Assen (27 juni 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - Ten zuiden van station Assen (27 juni 2018)
Het wordt tijd om wat "achterstand" weg te werken. Ik heb een flinke voorraad foto's gemaakt en kan nog wel even vooruit om jullie op de hoogte te houden van het spoortraject in Drenthe. Eerst twee overwegen, die ten zuiden van het station Assen te vinden zijn en wel op de locaties 41 en 42 in het kaartje.
Eerst de overweg op de locatie 41, dat is die waar de Pelikaanstraat het spoor oversteekt. Tegelijk met de vernieuwing van het gehele station wordt ook een deel van omliggende infrastructuur aangepakt, zowel op het spoor als op de weg. Men was die dag althans heel druk met het asfalteren van fietspaden en zo. En dan heel bijzonder te zien hoe fietsers, brommers (vooral die!) en zelfs automobilisten niet de instructies van de verkeersregelaars opvolgen. Echt gewoon bizar.....

1. De overweg van de Pelikaanstraat van de oostkant gezien. Zoals je ziet staan er de nodige gele borden om werkzaamheden aan te geven.


2. Grappig daarbij is, dat dit oude bord aan de oostkant van de overweg gewoon nog is blijven staan.


3. De onmisbare regelkasten. De meeste nieuw, eentje niet zo nieuw.....


4. Een intercity richting het zuiden. Zichtbaar is hier ook hectometer 48,7, al is dat wat lastig(er) leesbaar.


5. Nadat de intercity de overweg weer vrij gegeven heeft, een blik richting het zuiden. Hier zijn de nodige anti-loopmatten neergelegd.


6. En ingezoomd is de Intercity nog te zien.


7. Kijkend de andere kant op, richting station Assen dus, liggen er dezelfde anti-loopmatten. Men heeft blijkbaar slechte ervaringen hier met spoorlopers.


8. Ingezoomd is het station al goed te zien, evenals de overweg, die hieronder aan de beurt is.


9. De anti-loopmatten in wat meer detail. De punten zijn best venijnig en daar kom je niet echt gemakkelijk langs.


10. Nog een keertje ingezoomd richting Assen.


11. De overweg van de andere kant.


12. En er komt weer een trein aan.


13. Nadat de Koploper richting Beilen en Hoogeveen gepasseerd was, vanaf de overweg ingezoomd en daar bleek dat van de andere kant er inmiddels ook een Koploper naderde.


14. Staand op de overweg kon ik deze foto maken. Aangezien er nog een trein in het station stond, stond deze te wachten voor het rode sein, dus het was alleszins veilig om deze foto zo te kunnen maken.


15. Dat wordt uiteraard anders als er gereden gaat worden.


16. Ruim 300 meter naar het noorden is de overweg in de Spoorstraat, nr. 42 op de kaart. Van de oostkant genomen. Inmiddels was het licht gaan miezeren en ik had niet in de gaten dat er een flinke druppel op het glas van de camera zat.....


17. De overweg van wat dichterbij. De sporen gaan hier iets uit elkaar en voor het wegverkeer is er één overweg, maar voor voetgangers zijn er twee vlak achter elkaar.


18. Vlak naast de overweg staat hectometer 49. Deze is wel goed leesbaar denk ik. :D


19. Ook hier liggen van die anti-loopmatten. Wat mij betreft logisch als je ziet hoe dicht deze overweg bij het perron ligt. Een korte sprint en je bent er. Met alle mogelijke gevolgen van dien, natuurlijk.....


20. Staand tussen de beide sporen, de blik gericht naar het zuiden.


21. En dat weer ingezoomd, zodat je ook de overweg van hierboven kunt zien liggen.


22. Omdat er twee aparte AHOB installaties voor voetgangers zijn, staan er natuurlijk ook twee "Wacht tot het rode licht..." borden in deze toch wel aparte opstelling.


23. Staand op de overweg kijkend richting spoor 3 van station Assen.


24. En hetzelfde truukje, maar dan richting spoor 1. Rechts het stootjuk van spoor 2.


25. Ingezoomd om de perrons beter te kunnen laten zien. Spoor 2 (het doodlopende spoor) wordt gebruikt voor pendeltreinen naar Groningen, die echter alleen in de spits rijden.


26. Ingezoomd op het stootjuk.

Re: Drenthe - Ten zuiden van station Assen (27 juni 2018)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Drenthe - Ten zuiden van station Assen (27 juni 2018)
Leuke update weer  :thumbup:

Van foto 22 vraag ik me af of dat wel zo is. De AHOB bewaakt maar 1 spoor dus dat er nog een trein kan komen lijkt me erg klein. Ook het dubbel andreaskruis lijkt niet te kunnen kloppen.
Re: Drenthe - Ten zuiden van station Assen (27 juni 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - Ten zuiden van station Assen (27 juni 2018)
Dankjewel Henk. Het klopt wel: kijk maar op foto 17, waar je tussen de twee sporen een extra setje overwegbomen ziet staan.
Re: Drenthe - Station Assen (13 juli 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - Station Assen (13 juli 2018)
Een poos terug had ik al foto's gemaakt in en van station Assen (locatie 43 op het kaartje). In de week erna nog een keer terug geweest en deze beide series heb ik nu samengevoegd tot dit verslag.
Station Assen is en wordt flink verbouwd en is dan ook nog lang niet klaar. Het sporenplan is wat er ervan zie flink vereenvoudigd (in vergelijking met wat ik op Google Maps gevonden had). Ook zijn het busstation en diverse gebouwen nog niet af, maar dat zie je vanzelf.

1. Als je van de overweg in het vorige verslag over de parkeerplaats naar het station loopt, dan kom je als eerste dit tegen. Het zal ooit een hellingbaan moeten worden, maar zo ziet het er nog niet echt uit.


2. De bussen staan nog op een tijdelijk busstation gezellig bij elkaar, want op de nieuwe locatie wordt nog hard gewerkt. Er werd volop beton gestort.


3. Een stukje verderop moest ik via het perron lopen, omdat je als voetganger niet over het werkterrein mag lopen. De alternatieve route is dan via het perron. Als je dan naar het zuiden kijkt (richting Beilen en Hoogeveen dus) zie je dit. Ziet er allemaal nog wel heel nieuw uit.


4. Het tijdelijke stationsgebouw stond er ook nog. Met luid en duidelijk erop geschreven waar je je bevindt.


5. De nodige regelapparatuur tussen de sporen voor de wissels.


6. Als je omhoog kijkt, zie je een nieuw sein met lichtbak. De lampen zijn tegenwoordig ook uitgevoerd in leds, zoals goed is te zien.


7. De blik richting het noorden, met links achter de hekken de hellingbaan van foto 1.


8. Iets ingezoomd op het perron van de sporen 2 en 3. Spoor 2 is tegenwoordig in gebruik in de spits voor een pendeltrein die rijdt tussen Groningen en Assen.


9. Inmiddels kwam ook de bus naar het TT-Circuit voorbij om zijn plekje op het busstation in te nemen.


10. De werkzaamheden aan het nieuwe busstation.


11. En van een iets andere kant.


12. En over het het hek richting het nieuwe stationsgebouw. Let op de overkapping (al komt die later nog wel terug).
En toen werd er heel hard van het andere perron naar me geroepen: "Waarom maakt u foto's van het werk?!?". 'nou gewoon, voor de hobby'. Omdat er net een Koploper tussen ons in schoof even naar de andere kant gelopen en een gezellig gesprek aangegaan met de betreffende man. Het bleek een voorman te zijn, die bezorgd was of ik niet van een of ander controlerend bedrijf of instantie was, die op zoek was naar onregelmatigheden. Maar toen ik uitgelegd had dat ik voor de hobby (en het 3railforum, wat hij zeker bleek te kennen!) foto's maak, was het helemaal goed.


13. Aangezien ik toch aan de overkant was beland en de Koploper er nog bleek te staan, ook dat maar even vastgelegd.


14. Ingezoomd op het uitrijsein, wat uiteraard groen beeld gaf.


15. Boven mijn hoofd hangt boven spoor 2 het sein met het nummer 404. Welbekend denk ik voor hen die iets met websites doen :D (en deze kan en ga dan ook daarvoor gebruiken ;) ).


16. Spoor 3 richting het noorden. Hierlangs staan de treinen die richting Groningen rijden.


17. Stukje ingezoomd.

Re: Drenthe - Station Assen (13 juli 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - Station Assen (13 juli 2018)
18. Uiteraard hangen er de nodige klokken, zoals deze ....


19. .... en deze ....


20. .... of deze.  :? Maar welke tijd nu de juiste is, dat wekt dan waarschijnlijk wel enige verwarring. :D


21. Een blik omhoog naar de fraaie houten overkapping, die over de sporen gebouwd is. Links, waar het afzetlint te zien is, is de tunnel onder sporen door.


22. Een stukje verder doorgelopen en ook vanuit deze positie de kap vastgelegd, met de indrukwekkende constructie om die omhoog te houden.


23. Ondertussen was er achter me een trein binnen komen rollen (al had ik dat uiteraard wel gehoord). In dit geval stel 7631 met als eindbestemming Groningen HS.


24. Sein 414 staat op groen, dus de rijweg is vrij.


25. Vanaf het einde van het perron zie je dit. Zoals je ziet is het sporenplan hier heel eenvoudig gehouden.


26. Ondertussen was ook het vertreklampje gaan branden en was de conducteur al door een deel van de vertrekprocedure heen: fluiten, deuren dicht en gaan!


27. En op pad richting Groningen.


28. De bocht naar rechts in.


29. Het station heeft twee in-/uitgangen. De hoofdingang ligt aan de westzijde van het spoor, of aan de centrumkant van Assen zelf. Aan de andere kant (de achterkant, zoals je dat zou kunnen noemen) staat onder de punt van de overkapping de uitgang waarin een trap en een lift verwerkt zijn.


30. Nu nog gele borden, maar die zullen best een keer veranderen in de gangbare exemplaren.


31. Uiteraard ook hier de nodige schermen om de aankomende treinen aan te kondigen.


32. En netjes op tijd kwam dan ook de trein naar Rotterdam op spoor 1 aanschuiven om de nodige mensen uit- en in te laten stappen.


33. De (voor velen) bekende route via de Veluwe richting Rotterdam.


34. Nog een blik naar de oude overkapping, die er gewoon nog staat en netjes hersteld is.


35. Het vertrek van de trein.

Re: Drenthe - Station Assen (13 juli 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - Station Assen (13 juli 2018)
36. Een paar dagen na de bovenstaande foto's heb ik deze gemaakt. Nu begonnen bij de oostelijke kant van het station. Eerst een sfeerbeeldje om te laten zien wat de mensen die hier wonen elke dag kunnen zien.


37. De oostelijke ingang van het station onder de punt van de overkapping. Zoals te zien is, is het allemaal nog lang niet klaar en werd er dan ook nog druk gewerkt.


38. De entree zelf. Rechtdoor is de trap naar beneden, als je binnen bent en naar links gaat, kun je ook met de lift.


39. Nog een keer de imposante kap van onderen gezien.


40. De kap van de andere kant, de centrum kant dus. Ook hier is nog duidelijk te zien dat het allemaal nog lang niet klaar is.


41. De blik naar links.


42. Aan de rechterkant van het station komt het nieuwe busstation.


43. De overkapping heeft een welving, die je goed ziet als je op het einde van het perron gaat staan.


44. Het treinverkeer gaat ook gewoon door en ook dat is leuk om vast te leggen. Koploper 4060 kwam langs.


45. En bij het wegrijden van dat stel, liep de tegenligger in de vorm van stel 4045 het station binnen.


46. En die in wat meer detail nog gefotografeerd.

Re: Drenthe - Ten noorden van Assen (1 augustus 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - Ten noorden van Assen (1 augustus 2018)
Verder met foto's, die al geruime tijd geleden gemaakt zijn. Ten noorden van station Assen is het hier en daar wat lastig om foto's te maken, maar toch nog voldoende leuke dingen kunnen vinden om de camera te kunnen gebruiken.

Net na het station maakt het spoor een bocht naar rechts en verdwijnt (vanaf het station gezien) buiten beeld. Dit gaat over een viaduct, wat de Rolderstraat/Rolderhoofdstraat passeert. Daarna aan één kant langs een industrieterrein, aan de overkant liggen wat bos en weilanden. Dan wordt een flauwe bocht naar links ingezet en in deze bocht ligt een brug, die in de kaart als nummer 44 vermeld is.

1. Het vergt enige creativiteit om er te komen, want de Kanaaldijk is niet echt een dijk, maar een smal doodlopend weggetje waar een paar huizen en de Asser Roeiclub staan. Aan het einde van de Kanaaldijk kom je bij dit punt. Zo te zien meer door vissers bezocht dan door treinspotters ;)


2. Uiteraard kan je er niet komen, want de bekende hekken met de inmiddels nog bekendere verbodsbordjes staan er


3. Ook aan de overkant is de boel afgesloten, zodat je niet bij het spoor kan komen.


4. Het bekende verkeer komt nog langs. In dit geval een dubbele set Koplopers richting Assen.


5. De Kanaaldijk weer teruggereden(of beter: gehobbeld) richting de Marsdijk en locatie 45 opgezocht. Het spoor gaat hier met een bruggetje over de weg heen.


6. Het is allemaal niet groot. De breedte is zodanig dat het verkeer van de andere kant voorrang moet verlenen aan het verkeer van deze kant en je mag ook niet te hoog zijn. Toch nog een paar figuren gezien, die het presteerden om hier met hoge snelheid doorheen te rijden.


7. De relatief open constructie van de onderkant.


8. Informatie over de laatste schilderbeurt en de kilometerbepaling waar het bruggetje geplaatst is.


9. Is het aan de ene kant nog Marsdijk, aan de andere kant heet de straat opeens: Peeloërweg.


10. Het jaar van de bouw.


11. Eén van de gewichten voor het afspannen van de bovenleiding. Het mag wat verf gebruiken zo te zien.


12. Naast de weg en het spoor staat dit huis. Met het nummer 41 erop, wat aanduidt dat dit vroeger waarschijnlijk een baanwachterswoning geweest zal zijn.


13. Een stukje verderop in de Vrieserweg, bij nummer 46 is een soortgelijk bruggetje te vinden. Ongeveer net zo breed, alleen 20 cm hoger, want je voertuig mag hier maximaal 3 meter hoog zijn.


14. Ook hier onderop de nodige informatie over laatste verfbeurt en kilometeraanduiding.


15. Hier zijn wel de nodige "schilderingen" aangebracht.


16. Het viaductje van de andere kant (de oostkant in dit geval).

Re: Drenthe - Ten noorden van Assen (1 augustus 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Drenthe - Ten noorden van Assen (1 augustus 2018)
Leuke foto's weer Frank, ben lang niet in Assen geweest, oude station is niks meer van over.
Re: Drenthe - Ten noorden van Assen (15 augustus 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - Ten noorden van Assen (15 augustus 2018)
 @citaat
Daar is niet veel meer van over, Fred. Het nieuwe station ziet er wel heel mooi uit.

Verder met waar we gebleven waren. Verder richting het noorden.

1. Op locatie 47 op de kaart ligt een overweg, die als soort van omrij-route fungeert voor het hogere verkeer wat niet door het tunneltje in de Vrieserweg past. Dit omdat hier nogal wat landbouwgebied ligt en er dus ook het nodige aan landbouwverkeer langs zal komen. Het meeste daarvan zal hoger zijn, dan de aangegeven 3,1 meter.
Hier de blik vanuit het westen richting de overweg. De weg is voornamelijk zandweg, al valt er met een gewone auto prima op te rijden. Let op de achtergrond ook even op de sirene-mast voor het luchtalarm.


2. Staand op de overweg richting het zuiden kijkend, richting Assen dus.


3. En dat vanaf dat standpunt flink ingezoomd.


4. En kijkend richting het noorden.


5. En ook dat flink ingezoomd. Zo te zien heeft de eerstvolgende trein een volledig vrije rijweg.


6. De overweg van de andere kant bezien: de oostelijke kant dus


7. Naast de overweg stond dit apparaat, met de mogelijkheid om over het spoor te kunnen rijden.


8. En dat even in close-up.


9. De schuin-liggende overweg zelf wat van dichtbij.


10. Een Koploper richting Groningen diende zich aan.


11. Op naar de volgende positie naast het spoor, nummer 48 op de kaart. Hier kruist de Jagerstraat in Taarlo het spoor. De overweg vanuit het oosten ....


12. .... en vanuit het westen.


13. Staand op de overweg, het bekende kijkje richting het zuiden.


14. En ook dat ingezoomd. Rechts in beeld hm. borden 55 en verderop overweg voorwaarschuwing 53,5. Dat is dus de overweg van hierboven.

Re: Drenthe - Ten noorden van Assen (15 augustus 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - Ten noorden van Assen (15 augustus 2018)
15. Omgedraaid om deze blik naar het noorden vast te kunnen leggen.


16. En ook dat ingezoomd. Ook hier staat een overweg-bord (het ronde) met daarom 56,6. Die komt hieronder zo aan de beurt.


17. Deze overweg heeft uit twee verschillende soorten wegdek: de ene kant is voorzien van het rubberen wegdek van Strail ....


18. .... terwijl de andere kant voorzien is van betonnen stelconplaten.


19. En ook bij deze overweg weer wat geel/blauw verkeer.


20. Door naar de overweg op hm 56,6, oftewel nummer 49 op de kaart. Hier gaat de Linthorst Homanweg het spoor over.


21. De overweg zelf van de oostkant.


22. De Linthorst Homanweg zelf gezien vanaf de overweg. Heerlijke wegen om te sturen of te fietsen.


23. De overweg van de westkant.


24. Blik richting het noorden gericht.


25. En weer ingezoomd, waar in de verte nog een Koploper te zien.


26. De blik richting het zuiden gericht.


27. En ook vanuit deze positie weer een flinke zoom gebruikt.


28. En als laatste van deze serie de onvermijdelijke verzameling kasten, die bij een overweg als deze horen.

Re: Drenthe - Ten noorden van Assen (15 augustus 2018)
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Drenthe - Ten noorden van Assen (15 augustus 2018)
Weer mooie platen Frank, nog even en je wilt niet meer terug !! zo mooi is het in het noorden :thumbup: ;)   
Re: Drenthe - Ten noorden van Assen (15 augustus 2018)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Drenthe - Ten noorden van Assen (15 augustus 2018)
Frank,

Wederom weer genoten van je fotoreportages uit het noorden. :) :thumbup:
Mijn dank hiervoor.

Groet Michel
Re: Drenthe - Ten noorden van Assen (15 augustus 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Drenthe - Ten noorden van Assen (15 augustus 2018)
Ziet er weer leuk uit Frank!
Re: Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)
@Robert, maar dat weten we hier wel hoor! Mijn vrouw is een noorderling, dus we komen er nog wel vaker dan een keertje ;)

@Michel, dat is mooi! En uiteraard graag gedaan.

@Fred, dankjewel!
Re: Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)
En dan komt het einde van deze serie van dit jaar alweer in beeld....  :(
Maar hopelijk is het toch weer genieten van wat Tynaarlo te bieden heeft!

1. Eerst een stukje cultuur. Vlakbij de overweg op positie 50 op de kaart staat hunebed D6, aan de (je raadt het nooit :D) de Hunebedstraat.


2. Het hunebed zelf. Als het goed is, heb je op school geleerd dat dit graven waren van het Trechterbekervolk.


3.


4. Het informatiebord van het hunebed.


5. En het middendeel van datzelfde bord.


6. Een stukje verderop, waar de Hunebedstraat in een bocht overgaat in de Stationsstraat, kun je ook linksaf het spoor over. Deze straat heet de Zeegserweg.


7. En ook hier doet de AHOB zijn werk als er een trein in aankomst is.


8. Actieshot van de voorbijrazende Koploper.


9. Staand op de overweg met de lens richting het zuiden.


10. Dat sterk ingezoomd, waarbij het sporenverloop mooi zichtbaar is.


11. Mezelf omgedraaid en kijkend naar het noorden, daar waar ooit het station Vries-Zuidlaren gelegen heeft.


12. En ook dat een ietsje ingezoomd. Aan het sporenverloop is te zien, dat hier wel een station gelegen heeft. Links is nog een stukje van een onderstation te zien.


13. En heel sterk ingezoomd. De volgende overweg is al duidelijk zichtbaar. Die komt zo dadelijk aan de beurt.


14. Ook hier staat de nodige regelapparatuur naast de overweg.


15. De overweg van de andere kant, kijkend richting het kruispunt Stationsstraat en Hunebedstraat.


16. En dit alles naast hectometer 59,8. Al is dit wel een vrij creatief bordje....

Re: Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)
17. Een stukje opgeschoven langs de Stationsstraat richting de volgende overweg. Bijna op de hoek met de Zuidlaarderweg staat het restaurant Perron 3, waar deze mooie sik voor de deur staat. Dat is op positie 51 op het kaartje. Van de Sik heb ik een paar foto's, die laat ik zien zonder tekst.


18.


19.


20.


21.


22. En door naar de overweg in de Zuidlaarderweg, nummer 52 op het kaartje. Hier met ongeveer het restaurant (of het stootjuk van het stukje spoor van de Sik, hoe je het wilt zien :D) in de rug.


23. En ook hier weer de nodige lampen en bellen voor het aankomende verkeer.


24. Dit keer een IC richting Groningen.


25. Nadat alles weer vrijgegeven was, de overweg opgewandeld. Hier kijkend naar het zuiden, met rechts het onderstation.


26. En dat sterk ingezoomd. Je ziet hier de overweg in de Zeegserweg (zie hierboven).


27. Mezelf omgedraaid en kijkend naar het noorden, waarbij rechts het waarschuwingsbord voor de volgende overweg staat vermeld. Die zit op hm 61,4.


28. In de verte is de InterCity nog te zien. Ook is goed te zien, dat na het "emplacement" van Tynaarlo de sporen weer op normale afstand van elkaar liggen.


29. Staand op het linkerspoor, nog steeds kijkend naar het noorden, zie je een slinger in het spoor. Vooraan een aanduiding van het baanvak: hier PF en dat bordje ligt op hm 60.3.


30. De overweg van de westelijke kant. Het restaurant Perron 3 zie je net nog rechts in beeld staan.


31. De zoomlens nog even gericht op het onderstation ....


32. .... en van een iets andere hoek.


33. En als (voorlopig) laatste van deze serie een stel Koplopers in de richting van Assen, Hoogeveen en Zwolle en misschien nog wel verder.


Ik hoop dat jullie weer hebben genoten van deze bijdragen. Misschien volgend jaar verder.
Re: Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)
Weer leuke platen Frank!
Re: Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)
Frank,

Het blijven schitterende foto's wat je laat zien. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)
Prachtige reportage heb je hier gemaakt zeg. Leuk om zo op het forum plots foto's te zien uit je directe woonomgeving.
Ik heb nog niet alles gelezen maar daar ga ik zeker nog eens voor zitten. En mocht je nog eens de Prilleweg op rijden bij Hoogeveen , ga dan gerust de brug over, loop het erf op en ga nét voor het hek een klein tegelpad op. Dit wandelpad leid langs het erf naar de onbewaakte overweg. En mocht je de boer zien lopen, moet je even zwaaien, dan zwaai ik terug ;)
Groet Arend
Re: Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)
Dankjewel Arend!

Uitnodiging geaccepteerd voor een volgend bezoekje aan Drenthe!  :thumbup:
Re: Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)
Mooie reportage over station Assen Frank.
Mijn grootvader van moeders kant was daar in de 2e helft oorlogsjaren Stationschef. Moest onderduiken.
De foto hieronder is van het station zoals het er toen uitzag.


mvg
Jurrien
Re: Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)
Dat lijkt heel erg op het oude station van hoogeveen.
Vond het vroeger een pracht gebouw en vind het nog steeds jammer dat het vervangen is...
Re: Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)
Dat klopt wel, ze zijn van hetzelfde type, zie stationsweb.nl.
Re: Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)
 @citaat @citaat @citaat
Dankjewel Jurrien. Van dat oude station is dus echt helemaal niks meer terug te vinden.....
Als ik het huidige zo zie, dan is alleen de overkapping op het perron van de sporen 2 en 3 nog bewaard gebleven.

Arend, dat is jammer genoeg met veel meer stationsgebouwen gebeurd.
Re: Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)
Mooie update!