@Jørg, dat ben ik met je eens, maar het kan niet altijd mooi weer zijn. En ik vind dat met wat minder mooi weer je ook best mooie resultaten kunt krijgen.
@Peter, dankjewel!!
Verder met de overweg die als nummer 34 op de kaart staat. Op het kaartje staat 34/35 bij elkaar, omdat deze twee niet zo heel ver van elkaar liggen en ik anders in de knoei kwam met de naam Hooghalen
De overweg, die ik hieronder laat zien is die ligt naast de rotonde in de Oude Provinciale weg bij Hooghalen. Vanaf de rotonde gaat een weg omhoog richting de overweg en wordt hier 'Oosthalen' genoemd. Dit is de weg naar het voormalige kamp Westerbork en het dorpje Amen.
1. Vanaf het zuiden hoef je niet per se over de rotonde, want ruim voor de overweg kun je al rechtsafslaan om deze te bereiken. Ergens wel logisch, want het scheelt een flinke scherpe bocht op de rotonde zelf. Dus dat gedaan en de overweg overgestoken en de auto neergezet op de Heuvingerweg, die evenwijdig richting het zuiden aan het spoor loopt. Daarvanaf het sein wat daar staat gekiekt....
2. .... en dat ingezoomd.
3. Het fietspad wat aan de zuidkant van de Oosthalen ligt.
4. De overweg vanaf de westkant gezien. Op de voorgrond de oprit, die komt van de Oude Provinciale Weg, links de weg die vanaf de rotonde komt.
5. De weg richting de rotonde. Omdat hier een aantal wegen samen komen, lijkt het alsof de waarschuwingslichten en borden voor de overweg een beetje lukraak zijn neergezet, maar niet is uiteraard minder waar.
6. Staand op de overweg, kijkend richting het zuiden (Beilen dus). Rechts zie je op de weg nog de uitvoegstrook richting de overweg.
7. Als dat ingezoomd wordt, zie je hier ook weer die slinger in het spoor die ook vanaf de overweg op locatie 33 te zien was, maar dan uiteraard de andere kant op. Rechts is nog net het onderstation voor de bovenleiding te zien. Op dat punt heeft ook station Hooghalen gestaan. Een goed beschouwer zal zien, dat er ook een aantal wat bredere portalen op dat punt tussen staan, waar ook de schakelaars voor de spanning aan gemonteerd zitten.
8. Als je je omdraait en dus naar het noorden kijkt, zie je dit:
9. Wat bij inzoomen dit wordt. Duidelijk is te zien dat het allemaal niet helemaal vlak is. Op dit stukje heeft ook 'ergens' de aftakking van het spoor naar het voormalig kamp Westerbork gelegen. Hier kom ik in de volgende bijdrage graag uitgebreid op terug. Hier is ook al de overweg bij punt 35 te zien. Dit is een paar 100 meter verderop.
10. Weer vanaf de westkant van de overweg, schuin kijkend naar de bosrand, waar het spoor van de aftakking naar het kamp Westerbork heeft gelegen.
11. En dat ietsjes ingezoomd.
12. Een aparte opstelling van twee borden "Wacht tot het rode licht...", maar dat komt uiteraard omdat er vanaf links en rechts autoverkeer de overweg kan naderen.
13. Het overweggetje wat bij punt 35 ligt, een paar honderd meter ten noorden van de overweg hiervoor.
14. Met uiteraard de nodige regelkasten.
15. Hé! Een trein in aantocht!!
16. En jawel, in de verte een Koploper richting Groningen ....
17. .... die natuurlijk al gauw dichterbij is. Ik las ergens dat het soms maar 21 seconden kan duren totdat de trein bij de overweg is, vanaf het rinkelen van de bellen.... Da's niet veel....
18. .... en uiteraard ook net zo snel weer voorbij is.
19. Een ingezoomd kijkje terug naar het zuiden: de overweg in de Oosthalen is goed te zien, evenals de slinger naar links die net ervoor wordt ingezet.
20. Een VIRM met helaas witte uitslag op zijn voorhoofd.... richting in ieder geval Zwolle.
21. En die uit de originele foto wat dichterbij gehaald.