Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)

Gestart door frenkievee vrijdag 21 juli 2017, 22:18:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
En wat betekent DOMO??

Voor mij was dit basisschool kost: Drentsche Ondermelk Organisatie.

Leuk verslag Frank!


Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
Frank,

Ik heb weer met veel plezier de laatste foto's reportages bekeken. :)
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
-Frank:
Weer genoten van je schitterende plaatjes,  :thumbup:
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
Zo leer ik het noorden van ons landje ook kennen. Bedankt voor reportages.
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
@Harald, dankjewel!!

@Herman, is al heel lang. Maar in Drenthe had ieder zichzelf respecterend dorp wel een melkfabriek. Ik heb zelf als kind drie jaar in Westerbork gewoond en ook daar stond een melkfabriek. Uiteraard heeft schaalvergroting flink geholpen om al die kleine melkfabrieken te laten sluiten en de grotere over te laten blijven.

@Gerrit, dank voor de aanvullende informatie.

@dp, dankjewel! Noorderling?

@Fred, Dan weet je meer dan ik :D  Dankjewel.

@Michel, Jorg, Kees, dankjullie wel.


Voorlopig zit het alweer een poosje op, dus misschien later weer eens verder hiermee.
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
Geen Noorderling (meer), maar voor m'n werk vaak in Hoogeveen.
Vandaag ook weer :)
Re: Drenthe - traject Beilen Assen (29 april 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - traject Beilen Assen (29 april 2018)
O jee.... al meer dan 120 dagen geen nieuw bericht in dit draadje.....  :O
Maar dat is voor mij geen beletsel om verder te gaan waar ik gebleven was.  :D (tenminste: als jullie daar ook zin in hebben  ;) ).

Eerst maar eens een kaartje om te laten zien, waar wat gefotografeerd is. Nummer 26 is station Beilen en de overweg vlakbij, die hiervoor al ruim aan bod is geweest.


Dus nu verder met plek nummer 27 en verder. Het kaartje zal (wat nummers betreft) in de loop van de komende weken nog wel aangevuld gaan worden.

1. De overweg waar de Molenstraat het spoor oversteekt. Ik sta op het punt waar de Molenstraat overgaat in de Alting. Ik sta aan de oostzijde, dus naar rechts is richting Assen, naar links derhalve richting Beilen en Hoogeveen.


2. Kijkend naar het zuiden, waar duidelijk de (over-)bekende ProRail hekken te zien zijn....


3. .... die aan de noordzijde geheel ontbreken.


4. Staand op de overweg en kijkend naar het zuiden.


5. En dat sterk ingezoomd op station Beilen, waar een Koploper langs het perron staat. Het is wat heiïg, maar dat komt uiteraard door het niet zulk beste weer op zondag 29 april.


6. Naast het spoor de onvermijdelijke verzameling kasten, die de zorg voor de aansturing van de overweg onder de hoede hebben.


7. Naast het spoor nog een oud exemplaar, zowel qua tekening als qua leeftijd, het bord 'voetpad' met een onderbord, die de tekst "NA 540 m" zou moeten bevatten (wat mij na enige ontcijfering op locatie natuurlijk wat gemakkelijker afging dan jullie hier (klik hier voor een detailfoto).


8. Inmiddels was de Koploper van zijn plek gekomen om de rit naar Groningen te vervolgen. In de verte de overweg, die hieronder onder nummer 28 voorbij zal komen en het viaduct van de N381 (de weg Drachten naar Emmen).


9. Langs het spoor over een zandweggetje gehobbeld om naar de volgende locatie te rijden. Dit is in het kaartje nummer 28 en in het echt de overweg in de Klatering en het eerste wat mij opviel hier is dat één van de kasten niet groen geschilderd is, of juist metaalkleurig is gelaten, maar helemaal wit (nou ja... wit) is gekwast.


10. En van de andere kant, inclusief een ladder.


11. De overweg zelf, ook weer van de oostelijke kant.


12. Deze staat bij km. 35.3.


13. Het bekende bord van ProRail, met een extra opdracht: "Poort sluiten".


14. Het bord wat een overweg aangeeft op kilometer 33,9 (dus richting Beilen) en de nodige kasten naast het spoor voor de detectie van een trein.


15. De overweg nog een keertje, maar dan van de westelijke kant.


16. En ook nu kwam er nog wat verkeer langs. In tegenstelling tot vorig jaar, toen ik alleen Koplopers en VIRM's tegen kwam, was nu ook een DDZ in actie.


17.


18. En nog een afsluitend sfeerbeeldje.


Re: Drenthe - traject Beilen Assen (29 april 2018)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Drenthe - traject Beilen Assen (29 april 2018)
Frank,

Deze prachtige foto reportage was het wachten (120 dagen) waard hoor. ;)

Bedankt weer voor het kijkplezier. :)

Groet Michel
Re: Drenthe - traject Beilen Assen (29 april 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Drenthe - traject Beilen Assen (29 april 2018)
Leuke foto's weer Frank, ik rijd vanuit het noorden nog wel eens de A28 af, af en toe zie je dan spoor liggen.

Gr. Fred.
Re: Drenthe - traject Beilen Assen (29 april 2018)
Citaat van: frenkievee op maandag 30 april 2018, 16:19:5916. En ook nu kwam er nog wat verkeer langs. In tegenstelling tot vorig jaar, toen ik alleen Koplopers en VIRM's tegen kwam, was nu ook een DDZ in actie.

Hoi Frank,

DDZ is al een tijdje prominent aanwezig in de Intercity series Den Haag - Leeuwarden / Groningen v.v. via Almere en daardoor ook regelmatig (lang leve de variatie in materieelsoorten  :) ) op de Flevolijn te zien. Zodoende kon jij haar in het prachtige Drente ook ontmoeten.  ;)

Mooie platen weer en bedankt voor het plaatsen!
Re: Drenthe - traject Beilen Assen (29 april 2018)
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Drenthe - traject Beilen Assen (29 april 2018)
En ook richting Rotjeknorr, word de DDZ veelvuldig ingezet. Mooie foto's btw, je hebt nog een aantal te gaan  :thumbup:
Re: Drenthe - traject Beilen Assen (29 april 2018)
Het hekje van prorail waarschijnlijk bedoeld om mensen van de psychiatrische kliniek te weren. Heel effectief om het een meter hoog te maken.
Re: Drenthe - traject Beilen Assen (29 april 2018)
Leuk om te zien.
Heel veel langs gekomen in het verleden :)
Re: Drenthe - traject Beilen Assen (29 april 2018)
Hallo Frank en andere bekenden,

Weer terug op het forum na een half jaar afwezigheid wegens onze verhuizing naar Mijnsheerenland.
Toevallig zitten we op dit moment in Hoogeveen (vlak bij overweg 10 en ietsje verder ligt 11) en daar komen we al wat jaren.
Bijna alle overwegen ben ik inmiddels weleens over gegaan in deze jaren, dus voor mij allemaal heel herkenbaar.

Weer zitten te genieten van deze reportage, ga zo door met de rest van Nederland.  :D
Bedankt voor de mooie foto's. Vooral de ingezoomde foto's geven altijd weer een bijzonder resultaat. :thumbup:


Wil Tweeendrie


:offtopic: ik had beloofd om bij een forumlid op bezoek te gaan hier in de buurt.
Geen idee meer wie dat was. De aantekening is zoekgeraakt tijdens de verhuizing.
Re: Drenthe - traject Beilen Assen (29 april 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - traject Beilen Assen (29 april 2018)
Dankjulliewel voor de leuke reacties! Geeft de burger gewoon weer moed om lekker verder te gaan!

Citaat van: h0_miessie op maandag 30 april 2018, 16:54:40
Deze prachtige foto reportage was het wachten (120 dagen) waard hoor. ;)
Bedankt weer voor het kijkplezier. :)
Dankjewel Michel! (en het was eerder het dubbele aantal dagen....  :D >:-D, maar blij dat je dat overleefd hebt ;) )

Citaat van: Marklindak op maandag 30 april 2018, 17:04:25
Leuke foto's weer Frank, ik rijd vanuit het noorden nog wel eens de A28 af, af en toe zie je dan spoor liggen.
Dankjewel Fred, andersom werkt het ook zo: ik zie de snelweg liggen als ik foto's maak :D

Hans, Robert: ik had het niet allemaal zo bijgehouden wat betreft DDZ. Ik ben dan per slot ook niet dagelijks in Drenthe en ook niet op Rotterdam CS, waar ze dus blijkbaar vandaan vertrekken.

Citaat van: Gerrit-1959 op maandag 30 april 2018, 18:25:00
Het hekje van prorail waarschijnlijk bedoeld om mensen van de psychiatrische kliniek te weren. Heel effectief om het een meter hoog te maken.
Zou zomaar kunnen. En anders is er altijd wel een weg natuurlijk....  :?

Mooi dat de verhuizing goed achter de rug is, Wil. Treinbaan alweer operationeel? Of stel ik nu een rare vraag?  O:-D

Citaat van: Wil Tweeendrie op dinsdag 01 mei 2018, 18:52:19
Weer zitten te genieten van deze reportage, ga zo door met de rest van Nederland.  :D
Makkelijk gezegd...... ;)
Re: Drenthe - traject Beilen Assen (29 april 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - traject Beilen Assen (29 april 2018)
De serie van 29 april was nog niet compleet, want de foto's waren nog niet op. Dus maar gauw verder met locaties 29 en 30.

1. Locatie 29 is plek waar de Eursing in de Klatering overgaat (of andersom natuurlijk) en waar toevallig dan ook nog een overweg ligt. De overweg heeft voor diepladers het nummer 1470, zodat de chauffeurs ervan kunnen opzoeken of zij deze veilig kunnen oversteken of niet. Informatie hierover staat in het zogenaamde "diepladerboekje" waarin die betreffende overwegen vermeld staan. Zie ook hier wat informatie.


2. Auto neergezet en gelijk alweer het bekende gerinkel van de bellen om een trein aan te kondigen. Ik sta hier aan de westkant van de overweg.


3. En al snel vertoonde die zich in de vorm van een DDZ richting Groningen.


4. En zoals dat veelal gaat met treinen: zo snel als ze er zijn, zo snel zijn ze ook weer voorbij.  :P


5. Wat mij dan weer de gelegenheid gaf om op de overweg de bekende blik naar het zuiden te richten ....


6. .... en dat ook weer ingezoomd te laten zien.


7. Evenals de ingezoomde blik naar het noorden, waar in de verte alweer een Koploper zijn opwachting maakt.


8. Dus maar ruim voordat de bomen sloten, de overweg verlaten en de trein opgewacht.


9. Wat mij opviel bij deze overweg was, dat het oppervlak ervan relatief zacht aanvoelde, wat bij nadere beschouwing kwam doordat de bovenlaag van een rubber-achtig materiaal is gemaakt. Ook vielen mij deze spanners (of wat het ook mogen zijn) op, die aan de spoorstaven zijn vastgemaakt. Misschien iemand die weet wat dit is en waarvoor het dient?


10. Eentje ervan in wat meer detail (inclusief de neuzen van mijn schoenen  8o :D, maar ja, wat wil je met maat 46 B))


11. Ook vanaf de westkant een foto om te laten zien, hoe het wegverloop is nadat deze de overweg heeft gekruist.


12. Doorgereden naar de volgende halte: locatie 30 op de kaart. En dat is bij het Oranjekanaal. Oke, kanaal, maar wat heeft dat met treinen te maken? Nou ....


13. .... het spoor kruist het kanaal middels een brug.


14. Waar je, gezien het gele bordje links, uiteraard niet mag komen.


15. De overweg, welke net ten noorden van de brug ligt. De weg heet heel toepasselijk Kanaal Noordzijde.


16. De brug van de westelijke kant. Aan de zuidkant staat een bovenleidingsportaal met behoorlijke stevige poten (om het zo maar te zeggen).


17. En die wat dichterbij gehaald.


18. Aan de overkant van de weg staan uiteraard ook hier weer de bekende kasten naast het spoor.


19. Nog een keertje de brug richting het zuiden.


20. Het bijzondere portaal nog een keertje, maar dan van de andere kant, het oosten dus.


21. Evenals de overweg.


23. En als laatste een (helaas bewogen) Koploper over de brug. Deze gaat richting Assen en Groningen.

Re: Drenthe - traject Beilen Assen (29 april 2018)
Zo te zien ligt er een stalen constructie op de betonnen bielzen en worden ze met spanners met expansieveer (vermoed ik) op deze manier op hun plek gehouden.
Re: Drenthe - traject Beilen Assen (29 april 2018)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Drenthe - traject Beilen Assen (29 april 2018)
Frank,

Wederom bedankt voor het kijkplezier van deze mooie fotosessie. :)

Groet Michel
Re: Drenthe - traject Beilen Assen (29 april 2018)
De overweg is van het type STRAIL. Zijn rubberen delen die met ijzeren stangen aan elkaar verbonden worden.
http://www.nedstrail.nl/brochure_strail.php

Die dingen in het spoor zorgen ervoor dat alles op de goede plek blijft liggen.

Groeten Sander
Re: Drenthe - traject Beilen Assen (29 april 2018)
 @citaat: Top Sander. Ik dacht mij ook te herinneren, dat deze overweg recentelijk is aangepakt door Prorail.
@ Frank: Weer toffe reportage. Allemaal zo herkenbaar. Op naar de overweg van Zwiggelte. Tussen het Oranjekanaal en deze overweg heb je nog twee onbeveiligde overwegen zitten. Eén ligt wat verborgen. Na de overweg naar Zwiggelte moet ook de aftakking naar kamp Westerbork hebben gezeten. Men was voornemens dit aan te geven.
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen (5 mei 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen (5 mei 2018)
Dank voor jullie reacties en aanvullingen!

@Sander: interessant spul, dat STRAIL.

@Gerrit: alles wat je noemt, is gisteren gefotografeerd :D en daarvan dus nu het eerste deel, met een flink stuk mooier weer dan de serie hiervoor. Maar alles heeft zijn charme, zal ik maar zeggen.

Wat huiswerk gedaan en alvast het kaartje voorzien van wat extra nummers. De eerste drie staan hieronder vermeld:

1. Op nummer 31 is een onbewaakte overweg, die door Gerrit al genoemd is als zijnde wat verborgen. Dat klopt dus ook, want in een bosje achter een bushalte is deze te vinden. Net voor de overweg staat een bordje "Eigen Weg", dus niet toegankelijk voor als je niet de eigenaar bent. Eveneens staan er een paar hekken van ProRail, al stonden die open ....


2. .... maar een blik aan de andere kant ervan gaf toch het bekende gele bordje prijs. Dus voor de veiligheid niet verder richting het spoor gelopen. Het is niet dat je een trein niet aan hoort komen, maar veiligheid voor alles.


3. Een behoorlijk ingezoomde blik richting het sein, wat vanaf de overweg zichtbaar is. Toevallig ook nog een Koploper vastgelegd :) Soms zit het mee!


4. En de betreffende Koploper in vol ornaat.


5. Een klein stukje verder is op punt 32 het tweede onbewaakte overweggetje te vinden. Ook hier een bord "Eigen weg" en de bekende ProRail hekwerken.


6. Het hectometerbordje waar deze overweg te vinden is.


7. En de tegenliggende Koploper, die ik met de camera heb gevolgd, waardoor de trein scherp(er) is en de omgeving wat minder.


8. Door naar punt 33, de overweg in de Zwiggelterweg. Deze weg leidt via het dorpje Zwiggelte naar Westerbork (het dorp, niet het voormalige kamp)....


9. .... en die wat dichterbij gehaald.


10. En de fietsovergang, waarbij het fietspad m.i. toch wel een wat aparte constructie heeft.


11. Aan de ene kant een donkerblauwe uitvoering van de bekende borden ....


12. .... en aan de overkant een lichtblauwe versie.


13. Beetje tegen de zon in: de Zwiggelterweg eindigt bij de Oude Provincialeweg, die tussen Beilen en Assen zo ongeveer evenwijdig aan het spoor loopt.


14. Staand op de overweg kijkend naar het zuiden, dus richting Beilen.


15. En dat weer straf ingezoomd. Tikje scheef.... met de twee onbewaakte overweggetjes, die wel te herkennen moeten zijn.


16. En uiteraard ook de blik richting het noorden, richting Assen.


17. Waarbij duidelijk zichtbaar is, dat het spoor niet helemaal 100% recht is, maar er een beste 'slinger' in zit. Van wat ik heb weten te vinden is, dit ter hoogte van het voormalig station Hooghalen.


18. Ondertussen lieten de bellen ook weer van zich horen en kwam de IC naar Groningen in de vorm van een DDZ eraan....


19. .... en voorbij.


20. Ergens is er iets uit het verband gedrukt....


21. Bij het terugwandelen naar de auto gingen alweer de bellen af ....


22. .... wat voor deze Koploper bleek te zijn.

Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen (5 mei 2018)
-Frank:
Fraaie platen weer,  :thumbup:
Met het mooie zonnige weer komen de kleuren toch wel veel beter uit.
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen (5 mei 2018)
Mooie foto's.
Het spoor geeft zo'n fraai perspectief!
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - bij Hooghalen (5 mei 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - bij Hooghalen (5 mei 2018)
@Jørg, dat ben ik met je eens, maar het kan niet altijd mooi weer zijn. En ik vind dat met wat minder mooi weer je ook best mooie resultaten kunt krijgen.

@Peter, dankjewel!!

Verder met de overweg die als nummer 34 op de kaart staat. Op het kaartje staat 34/35 bij elkaar, omdat deze twee niet zo heel ver van elkaar liggen en ik anders in de knoei kwam met de naam Hooghalen  :P
De overweg, die ik hieronder laat zien is die ligt naast de rotonde in de Oude Provinciale weg bij Hooghalen. Vanaf de rotonde gaat een weg omhoog richting de overweg en wordt hier 'Oosthalen' genoemd. Dit is de weg naar het voormalige kamp Westerbork en het dorpje Amen.

1. Vanaf het zuiden hoef je niet per se over de rotonde, want ruim voor de overweg kun je al rechtsafslaan om deze te bereiken. Ergens wel logisch, want het scheelt een flinke scherpe bocht op de rotonde zelf. Dus dat gedaan en de overweg overgestoken en de auto neergezet op de Heuvingerweg, die evenwijdig richting het zuiden aan het spoor loopt. Daarvanaf het sein wat daar staat gekiekt....


2. .... en dat ingezoomd.


3. Het fietspad wat aan de zuidkant van de Oosthalen ligt.


4. De overweg vanaf de westkant gezien. Op de voorgrond de oprit, die komt van de Oude Provinciale Weg, links de weg die vanaf de rotonde komt.


5. De weg richting de rotonde. Omdat hier een aantal wegen samen komen, lijkt het alsof de waarschuwingslichten en borden voor de overweg een beetje lukraak zijn neergezet, maar niet is uiteraard minder waar.


6. Staand op de overweg, kijkend richting het zuiden (Beilen dus). Rechts zie je op de weg nog de uitvoegstrook richting de overweg.


7. Als dat ingezoomd wordt, zie je hier ook weer die slinger in het spoor die ook vanaf de overweg op locatie 33 te zien was, maar dan uiteraard de andere kant op. Rechts is nog net het onderstation voor de bovenleiding te zien. Op dat punt heeft ook station Hooghalen gestaan. Een goed beschouwer zal zien, dat er ook een aantal wat bredere portalen op dat punt tussen staan, waar ook de schakelaars voor de spanning aan gemonteerd zitten.


8. Als je je omdraait en dus naar het noorden kijkt, zie je dit:


9. Wat bij inzoomen dit wordt. Duidelijk is te zien dat het allemaal niet helemaal vlak is. Op dit stukje heeft ook 'ergens' de aftakking van het spoor naar het voormalig kamp Westerbork gelegen. Hier kom ik in de volgende bijdrage graag uitgebreid op terug. Hier is ook al de overweg bij punt 35 te zien. Dit is een paar 100 meter verderop.


10. Weer vanaf de westkant van de overweg, schuin kijkend naar de bosrand, waar het spoor van de aftakking naar het kamp Westerbork heeft gelegen.


11. En dat ietsjes ingezoomd.


12. Een aparte opstelling van twee borden "Wacht tot het rode licht...", maar dat komt uiteraard omdat er vanaf links en rechts autoverkeer de overweg kan naderen.


13. Het overweggetje wat bij punt 35 ligt, een paar honderd meter ten noorden van de overweg hiervoor.


14. Met uiteraard de nodige regelkasten.


15. Hé! Een trein in aantocht!!


16. En jawel, in de verte een Koploper richting Groningen ....


17. .... die natuurlijk al gauw dichterbij is. Ik las ergens dat het soms maar 21 seconden kan duren totdat de trein bij de overweg is, vanaf het rinkelen van de bellen.... Da's niet veel....


18. .... en uiteraard ook net zo snel weer voorbij is.


19. Een ingezoomd kijkje terug naar het zuiden: de overweg in de Oosthalen is goed te zien, evenals de slinger naar links die net ervoor wordt ingezet.


20. Een VIRM met helaas witte uitslag op zijn voorhoofd.... richting in ieder geval Zwolle.


21. En die uit de originele foto wat dichterbij gehaald.

Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - bij Hooghalen (5 mei 2018)
-Frank:
Het beste licht om foto's te nemen is tijdens de voormiddag en de namiddag, niet als de zon loodrecht boven staat.
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - bij Hooghalen (5 mei 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - bij Hooghalen (5 mei 2018)
 @citaat
Ik dacht meer aan: als er tijd en gelegenheid is. Helaas is het niet altijd zo om dit zo precies uit te kienen Jørg...
Maar ik zal het in gedachten houden.
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - bij Hooghalen (5 mei 2018)
-Frank:
Ja idd, toch zijn steeds al je plaatjes mooi,  :thumbup:
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - Aftakking kamp Westerbork (6 mei 2018)
Een beetje te laat om deze bijdrage nog rondom bevrijdingsdag te plaatsen, maar ik wilde dit goed voorbereiden. Zoals bij velen wel bekend heeft in de Tweede Wereldoorlog in de gemeente Westerbork (ca. 7,5 ten noorden van Westerbork zelf) het doorgangskamp Westerbork gelegen. Voor de Duitsers was het treinvervoer hiervoor hard nodig omdat er 93 treinen met gevangenen naar de diverse concentratie- en vernietigingskampen vertrokken.
Hiervoor was bij Hooghalen, tussen de overwegen 34 en 35 een aftakking gemaakt, die naar het kamp voerde. Dit is duidelijk te zien op een kaartje wat staat op de website Drenthe in de oorlog.

(links een foto van de aanleg van het spoor, rechts het kaartje)

en een foto, die door de RAF gemaakt was:

(bron van beiden, en met vriendelijke toestemming hier geplaatst)

Op basis van de gevonden informatie denk ik dat de aansluiting tussen de beide cirkels in het kaartje rechts gelegen heeft:

In de linkercirkel ongeveer de aansluiting in het spoor, daar is ook het bovenleidingsportaal in foto 1 te zien, in het ovaal een lichte buiging in de Hof van Halenweg, waar het spoor gelopen zou moeten hebben. Volgens het kaartje en de foto hierboven moet het sowieso over/langs de (huidige) Hof van Halenweg gelopen hebben.

1. Kijkend naar het zuiden: de aftakking naar het kamp heeft waarschijnlijk gelegen ter hoogte van het tweede portaal in het linkerspoor.


2. Nog een keer het linkerspoor richting het zuiden. Helemaal niets verwijst nog naar een aftakking hier.


3. Als je overweg over bent, dus aan de oostkant ervan, staat links van het weggetje een bak, waarin paarden hun rondjes kunnen lopen. Deze bak is afgezet met bielzen, waarvan ik op de site Drenthe in de oorlog gelezen had, dat dit originele bielzen zijn van het afgetakte spoor.


4.


5. De originele railvoeten zitten er nog op.


6. De Hof van Halenweg is na de overweg een zandweg die links het bos in gaat. In het bos is een vakantiepark van Roompot gevestigd.


7. De zandweg gaat verderop, na de bocht naar links over in een asfaltweg. Hier zal de boog geëindigd zijn en overgegaan in het rechte spoor richting het kamp.


8. De blik terug naar de overweg.


9. Links de Hof van Halenweg, hier zal dus ergens de boog voorlangs gelopen hebben.


10. Nog twee foto's van de bielzen bij de bak.


11. Waarvan eentje van boven.


Voor wat meer informatie over dit onderwerp als een van de zwarte bladzijden een paar links:
Website kamp Westerbork met de markering van het spoor
Website RTV Drenthe met het spoortracé in kaart gebracht.
Website Klassieke beveiliging met informatie over blokpost Hooghalen
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - Aftakking kamp Westerbork (6 mei 2018)
Goede en duidelijke beschrijving Frank!

Krijgen we er inzicht in voor wie belangstelling heeft.
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - Aftakking kamp Westerbork (6 mei 2018)
Google Earth met insert "Oorlogspoorlijnen" en "Gesloten stations" geeft duidelijkheid over het voormalig tracé naar het kamp:

Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - Aftakking kamp Westerbork (6 mei 2018)
Dankjewel Fred en Ben!

Dank voor je aanvulling, Ben. Blijkt dat ik er niet echt heel ver naast zat dus.
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - Geelbroekerweg (23 mei 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - Geelbroekerweg (23 mei 2018)
Door naar de volgende overweg, nummer 36 alweer op het laatst geplaatste kaartje. Vanaf Hooghalen richting Assen gaat de Oude Provincialeweg ongemerkt over in de Asserweg. De eerste verharde weg aan de rechterkant is de Geelbroekerweg en deze gaat met een eenvoudige overweg het spoor over.

1. De overweg in de Geelbroekerweg van de oostkant gezien, dus ik was al over het spoor heen gereden.


2. Al vrij snel diende de eerste trein zich aan.


3. De overweg van de andere kant bezien. Ook deze overweg is niet voorzien van de ProRail hekwerken.


4. Wel uiteraard van de nodige regelkasten.


5. Het kijkje richting het zuiden (Beilen dus) ....


6. .... en datzelfde sterk ingezoomd. Het was een warme dag en dat laat zich op beeld zo vertalen. Het lijkt wel of er in het linkerspoor een rare knik zit ....


7. .... wat ook zichtbaar is, als het niet geheel wordt ingezoomd. Ik ben nog even het weggetje links naast het spoor ingereden, maar doordat dat een stuk(je) lager ligt, kon ik dit niet verder duidelijker krijgen.


8. De blik richting Assen ....


9. .... wat er ingezoomd zo uit ziet. Let op de seinen: het eerste geeft groen, het tweede geel en het derde rood. In de verte is ook een viaduct te zien, dat is het viaduct van de N33, die loopt van Assen via Rolde naar o.m. Veendam en verder.


10. Tussen het spoor nog felgele regelapparatuur, waarschijnlijk voor de ATB (maar corrigeer me als ik dat fout heb).


11. Waarvan ik er eentje in wat meer detail dichterbij gehaald heb (voor de goede orde: ik heb dit ingezoomd, staande op de overweg, dus ben er niet naar toe gelopen ;) ).



Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - Geelbroekerweg (23 mei 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - Geelbroekerweg (23 mei 2018)
Leuke foto's weer Frank!
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - Geelbroekerweg (23 mei 2018)
Leuk gedaan weer, Frank. Bedankt voor je reportage.
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - Geelbroekerweg (23 mei 2018)
Is weer leuke update, je kan onderhand je diensten aanbieden als spoor(omgeving)fotograaf  :P
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - Geelbroekerweg (23 mei 2018)
Mooi man!
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - Geelbroekerweg (23 mei 2018)
Prachtige foto reportage(s) weer Frank. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - Geelbroekerweg (23 mei 2018)
Mooie foto's van een bekend gebied.
Ik heb er jaren het dagelijks onderhoud mogen doen.

Die gele dingen in het spoor zijn voor de hotbox detector. Deze meet of er geen vast gelopen aspotten of remmen zijn. 
http://www.infrasite.nl/definitions/definition.php?ID_content=392

Groeten Sander
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Dankjulliewel voor de leuke reacties! Ga ik gewoon door met hier en daar knippen  :)

Dankjewel Sander voor je aanvullende uitleg!

Citaat van: frenkievee op donderdag 27 juli 2017, 21:03:42
Even voorbij het viaduct is een wandelpad naar rechts richting .... Gelukkig hoef je er niet te blijven en mag je ook weer terug :D

Afgelopen weekend op expeditie geweest :D


En wat Gerrit stelde:
Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 29 juli 2017, 18:24:31
@ Jørg: Siberië hier is niets meer dan een geasfalteerd karrepad en omgeven door Zwartschaap, Kremboong, Kerkweg en Pesserdijk.  >:-D
Heel veel meer dan dat is het allemaal inderdaad niet..... ;)
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - Geelbroekerweg (23 mei 2018)
Weer bedankt voor deze foto reportage, is erg leuk om te volgen  :thumbup: :thumbup:  Je komt steeds dichter in de buurt van Midwolda CS 8) :D
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - Graswijk
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - Graswijk
Door naar de overweg, die nummertje 37 op het kaartje heeft staan. Dat is Graswijk in Assen. De Asserweg gaat ongemerkt over in Graswijk, maar een aantal zijstraatjes hebben dezelfde naam. Eén daarvan gaat over het spoor en daar zijn deze foto's gemaakt.

1. De overweg zelf van de westelijke kant....


2. .... en van de oostelijke kant. Zoals je ziet lijkt dat allemaal wel verrassend veel op elkaar.


3. Bij deze overweg staan wel de nodige ProRail hekken.


4. Het bekende kijkje naar het zuiden ....


5. .... en dat ingezoomd.


6. En naar het noorden ....


7. .... en ook dat ingezoomd, waarbij het viaduct van de N33 al een stuk duidelijker in beeld komt. Ook is hier goed te zien, dat het allemaal niet helemaal vlak terrein is.


8. Het was mij al eerder opgevallen, maar tussen de sporen staan bij overwegen veelal bordjes tussen de rails ....


9. .... hier ingezoomd op de rechter, kijkend richting Beilen. Dit zijn (voorzover ik heb kunnen vinden) identificatie aanduidingen van het betreffende spoor. Tussen Beilen en Assen is het linkerspoor (kijkend richting het noorden) het spoor PE ....


10. .... het rechterspoor is dan OE.


11. Aan de westkant van het spoor is een kort slootje, waarbij de hekken de loop hiervan volgen. Ofschoon het stekelige onkruid mij ook niet uitnodigden om dichtbij te komen :D


12. Een beetje aan het spelen geweest met de camera en van een van de voorbijrazende koplopers was dit toch wel de leukste.


13. En ook hier weer geprobeerd om een trein met haast scherp proberen te krijgen.

Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - Graswijk
Mooie update!
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - Viaduct N33
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - Viaduct N33
Dankjewel Peter!

Een stapje verder richting Assen. Dit is plek nummer 37 op de kaart en dat is waar het spoor (middels een viaduct) onder de N33 door gaat.

1. Naast het spoor loopt de Driesweg ook onder de N33 door. Als je ten zuiden van het viaduct op de Driesweg staat en je kijkt naar het noorden, dan zie je dus dit.


2. Zoals bij veel viaducten wordt de bovenleiding verlaagd er onderdoor gevoerd. Daarvoor moet uiteraard een portaal eerder al de bovendraad waar de hangdraden aan gemonteerd zijn, omlaag gebracht worden.


3. Om bij het een na laatste portaal al een flink stuk lager uit te komen.


4. Bij het viaduct zelf is een speciale contructie gemaakt om de draden met minimale onderlinge afstand door te voeren. Het is echter niet zo, dat er iets van de bovenleidingsconstructie het viaduct raakt.


5. Het portaal met de ophanging in net voor het viaduct in meer detail.


6. Een portaal onder het viaduct.


7. En de eerste weer in de vrije lucht aan de noordzijde.


8. En een ingezoomd doorkijkje onder het viaduct door richting Assen. Beide zichtbare seinen (links een voorsein, rechts een hoofdsein met cijferbak) tonen geel.


Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - Viaduct N33
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Drenthe - traject van Beilen naar Assen - Viaduct N33
Frank,

Wederom een leuke en interessante reportage. :) :thumbup:
Je ziet dat de onderkant van het viaduct toch gebruikerssporen heeft komt dat misschien door het zwiepen van de rijdraad ?

Groet Michel
Re: Drenthe - Even terug naar station Hoogeveen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - Even terug naar station Hoogeveen
Even terug naar station Hoogeveen. Voor mij omdat ik een nieuwe (anonieme) OV-chipkaart heb en deze voor NS geactiveerd moet worden. En als je daar dan toch bent, gelijk maar een aantal foto's gemaakt van en op het tweede perron.

1. Om bij het tweede perron te komen, moet je door een (korte) tunnel, die zowel met trap als lift te bereiken is. Uiteraard achter de nodige poortjes, want zoals een poos terug in dit topic aangegeven, zijn die hier inmiddels ook actief. Toen ik hier liep hoorde ik een trein boven me, en omdat ik tot op heden alleen passagierstreinen heb gezien, dacht ik dus: Koploper of iets van dien aard ....


2. .... alleen was daar boven dus niks van te zien ....  :?


3. Wel bleek dat ik dus deze combinatie gemist had. Die was over spoor 3 gereden en stond daar voor rood dwergsein te wachten. Dat sein staat rechts naast het spoor, dus vanaf mijn standpunt net achter de locomotief.


4. Er werd gewacht ....


5. .... tot deze intercity voorbij was.


6.


7. Inmiddels naar de andere kant van het perron gelopen (de oostkant) en daar zie je dit.


8. Ruim voor het einde van het perron staat al een verboden toegangsbordje, met daaronder de uitleg waarom spoorlopen niet verstandig is. Naast uiteraard het feit dat het verboden is.


9. Verhoogd dwergsein 320, die net boven de rand van het perron uit kijkt.


10. Inmiddels was er op spoor 1 de Koploper als stoptrein richting Groningen aangekomen.


11. Om na een korte stop weer verder te gaan, maar niet nadat het sein dit beeld toonde en de achterliggende overweg gesloten was.


12.


13. En de boog in richting het noorden.


14. In (onder meer) spoor 3 zit dit soort apparatuur verwerkt, wat onderdeel is van het ATB VV systeem.


15. Wat duidelijk te lezen is op het plaatje wat op de grote gele doos geschroefd zit.


16. Een stuk teruggewandeld richting de uitgang (moet niet te lang blijven, want anders 'verloopt' mijn incheck en ben ik mijn geld kwijt!) en een kijkje terug.


17. Ondertussen kwam ook nog de stoptrein richting Zwolle langs.


18. Ook hier weer een vrije rijweg ....


19. .... en op pad!


20.

Re: Drenthe - Even terug naar station Hoogeveen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Drenthe - Even terug naar station Hoogeveen
Frank,

Ook deze fotoreportage is weer van grote klasse. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Drenthe - Even terug naar station Hoogeveen
In aanvulling op de foto's 3 en 13: voor deze bogen heeft Prorail een aanvraag ingediend voor een wijziging van het bestemmingsplan. De boog bij Hoogeveen moet ruimer worden om tijdwinst te creëren voor de intercity treinen. De boog van foto 13 gaat meer naar buiten. De overweg, het station en het viaduct over de A-28 blijven ongewijzigd en voorbij het viaduct richting Meppel wordt het spoor zuidelijk opgeschoven. Prorail verwacht met deze miljoenen investering een tijdwinst van - jawel - 1,5 minuut. 8o Godfried Bomans zei ooit eens van een tante van hem: Als het om een dubbeltje gaat, keek ze niet op een kwartje.  :D
Re: Drenthe - Even terug naar station Hoogeveen
Kijk, dat is bekend terrein.
ProRail heeft hier onlangs het pad vanaf het eerste perron naar de weg verwijderd.
Das een forse omweg voor scholieren met haast.....
Maar ja, een poortje extra was waarschijnlijk niet aangevraagd. Dus maar extra spijkermatten tussen de sporen....

Wow, dat is NL op z'n smalst (letterlijk).....
Re: Drenthe - Even terug naar station Hoogeveen
Citaat van: frenkievee op donderdag 07 juni 2018, 22:58:01
11. Om na een korte stop weer verder te gaan, maar niet nadat het sein dit beeld toonde en de achterliggende overweg gesloten was.
Ik hoop niet voordat het sein groen was  :D

Citaat van: dp op maandag 11 juni 2018, 10:19:03
Das een forse omweg voor scholieren met haast.....
Ik weet (uit ervaring) dat scholieren met haast ook niet het hele perron aflopen om naar het eilandperron te komen. Dus om dat te voorkomen zal die route ook wel afgesloten zijn. Gewoon van het perron afspringen en via het uiteinde van het eilandperron er weer op klimmen -> trein gehaald.
Re: Drenthe - Assen en omgeving (14 juni 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Drenthe - Assen en omgeving (14 juni 2018)
@Michel: dankjewel!

@Gerrit
Citaat van: Gerrit-1959 op vrijdag 08 juni 2018, 07:21:20
Prorail verwacht met deze miljoenen investering een tijdwinst van - jawel - 1,5 minuut. 8o
Wow.... dat schiet dan lekker op. Is het niet gemakkelijker dan om van Hoogeveen een IC station te maken, dan stopt alles en hoeft er niks veranderd te worden. Of denk ik dan weer te gemakkelijk?

@Peter, Dank voor je aanvulling!

@Sjoerd, nee. Sein gaf braaf groen en toen pas ging de trein rijden.