Dank heren!
@Tony,
Uiteraard vertekend het wel een beetje (veel
) omdat ik die foto heb ingezoomd.
We gaan met frisse zin weer verder met wat foto's, ook weer richting Meppel! Nummer
16 op de kaart is de overweg in de Koekanger Dwarsdijk. Daar staat naast het spoor weer een onderstation om de bovenleiding van de nodige spanning (ik mag geen stroom meer zeggen van bepaalde leden hier....
) te voorzien. Deze stond redelijk zachtjes te zoemen.
En de overweg gezien vanaf dat standpunt. De auto staat bij de oprit naar het onderstation.
Ook hier kwam weer een trein voorbij, in dit geval een VIRM als InterCity naar Groningen.
En sterk ingezoomd na het passeren van de overweg, en die van Koekange (nr. 15) op weg naar het viaduct van de Mr. H. Smeengeweg (nr. 14.
De blik vanaf de overweg richting Hoogeveen. Opvallend is dat het onderstation aan de ene kant van de overweg staat en het bovenleidingsportaal waar de schakelaars e.d. aan gemonteerd zijn, aan de andere kant, dus een stukje verderop.
Op dit portaal nog wat ingezoomd.
De kant van Meppel op gekeken, met links het onderstation (nog net het neusje van mijn auto).
Ingezoomd richting Meppel. Links staan een aantal lantaarnpalen, die zijn van de straat genaamd Broekhuizen. Op één van de portalen zijn ronde borden te zien met 6,3 erop. Dat is het hectometer nummer van de overweg die hieronder besproken gaat worden.
Ook hier uiteraard weer het nodige aan kasten om de elektronica in op te ruimen.
Een stuk doorgereden, en wel over de Broekhuizen. Deze volgt een poosje het spoor, maar buigt dan flauw naar links af. Een stukje verder is aan de rechterkant een weggetje, genaamd de Emsweg. Dit is een doodlopende weg, maar gaat nog wel over het spoor. Logischerwijs is dat nummer
17 op de kaart. Ook hier weer voorzien van borden met een overwegnummer voor diepladers.
Het hectometerbordje wat niet zo ver van de overweg af staat.
De blik richting Hoogeveen met rechts het hectometerpaaltje 6,4.
Sterk ingezoomd op de seinen in de verte: duidelijk te zien is rechts een gewoon hoofdsein en links een voorsein. Beiden tonen geel, echter op het linkerspoor is het volgende seinbeeld rood, terwijl het op rechts groen is.
De blik richting Meppel (voor de liefhebbers: naast het spoor staat een huis te koop
).
En weer ingezoomd naar Meppel.
De overweg met de borden voor het wegverkeer van de andere kant.
Misschien niet helemaal goed te zien, maar langs de weg stond een bijna complete zgn. heksenkring.
En de laatste paar foto's van de overweg bij nummer
18 op de kaart. Dit is de overweg in de Broekhuizen (die echter niet precies aansluit op de Broekhuizen die hiervoor genoemd wordt, want je moet een klein stukje via de Noorderkanaalweg om van de ene naar de andere te komen. Ingewikkeld? Nee hoor, kijk dan maar even op Google Maps).
De overweg vertoonde de bekende stand als een trein zich meldt in het detectiegebied....
.... wat uiteraard hier ook door dit soort apparatuur geregeld wordt.
En ook hier weer een blik op een recht stuk spoor
, richting Meppel.
En ingezoomd richting Meppel. Het viaduct is van de Oosterbroekenweg, die de oostkant van Meppel ontsluit.
En weer kijkend in de richting van Hoogeveen.
Ingezoomd vanaf dezelfde plek. Daar zie je de overweg in de Emsweg en verder de twee seinen die in close-up al eerder aangehaald zijn.
Langs zo goed als het hele traject staan netjes portalen die twee sporen omvatten (uiteraard zijn er uitzonderingen, zoals bij Koekange, maar daar is het sporenverloop dan ook anders), maar tot mijn verbazing staat er hier zomaar opeens een portaal waar je drie sporen onder zou kunnen leggen. Misschien zou dat nog een restant kunnen zijn van de
stopplaats Ruinerwold, die hier ongeveer gelegen zou hebben?
Nog wat los ogenschijnlijk oud-ijzer zo naast het spoor.
Dan sluit ik af met een afbeelding van de hekken en borden die ik in deze reportage meer dan eens tegen gekomen ben. Uiteraard staan er bij elke overweg minstens vier van deze sets. Niet altijd geheel overbodig, zoals ik wel gezien heb......
Voor nu zijn de foto's op. Van de omgeving van het viaduct van de Oosterbroekenweg kon ik niet fatsoenlijk foto's maken, want gewoon geen gelegenheid om er dicht in de buurt te komen.
Wordt misschien vervolgd (als jullie het tenminste leuk vinden om naar foto's te kijken van de zoveelste overweg
) ).