Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)

Gestart door frenkievee vrijdag 21 juli 2017, 22:18:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Citaat van: frenkievee op donderdag 03 augustus 2017, 22:10:09
En ook deze overweg functioneert naar verwachting.
Frank, hier een zucht van verlichting om te horen dat Prorail z'n werk goed doet. :P
Bedankt weer voor je interessante reportage uitbreiding. :thumbup:
Re: Hoogeveen en omgeving
-Frank:
Dank weer voor een mooi stukje fotografiewerk,  :thumbup:
Er zijn er altijd die stoer willen doen door bovenop een rijdende trein te kruipen, trainsurfing.
Re: Hoogeveen en omgeving
Gerrit-1959
gast

Re: Hoogeveen en omgeving
Hallo Frank,

Nog een weekje en je bent toch in Meppel. :D Het blijft een mooie reportage om te volgen. Bij de buren volg ik het: Terschellinger spoor. Ook een boeiend traject en aan te bevelen om te belijken.
Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hoogeveen en omgeving

Heerlijk verslag met smulplaatjes, Frank  :thumbup:

Gelukkig werd er op attent gemaakt, door iemand die weet, dat ik van zulke reportages houd  O:-D
Wie goed kijkt ( jij dus ), ziet veel spoorse dingen, die geen trein behoeven om een mooie foto op te leveren.

Lekker desolaat en een boeiend lijnenspel  en de natuur, die zich nergens door laat tegen houden, I love it  :favorite:

Zo, de veren zijn op !
Dus;

Grtz Tony
Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Frank,
Net even de laatst geplaatste foto reportage bekeken wat een prachtige foto's weer begeleid met de nodige informatieve teksten. :thumbup:

Bedankt voor het kijkplezier. :)
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
@Ad,
Mooi toch, dat van ProRail. En dank voor het compliment.

@Jørg,
Dank! En er zijn er inderdaad die aan trainsurfing doen, maar die klauteren dan op een stilstaande trein. Het lijkt mij compleet van de zotte om vanaf een bovenleidingsportaal op een trein proberen te springen, die met 140 km/h onder je door rijdt. Het gaat er hier meer om dat je überhaupt niet op een dergelijk portaal klimt, vandaar die scherpe pinnen.

@Gerrit,
Zo lijkt het wel Gerrit.  :D Hieronder volgt weer een stukje spoor richting Meppel.

@Tony, Michel,
Fijn dat jullie er zo van kunnen genieten!!
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Voor jullie gemak het kaartje van het traject Hoogeveen-Meppel vv nog maar even in de herkansing.


De spoorse blik wordt verplaatst naar Koekange en wel bij de overweg in de Prinsesseweg aldaar, nummer 15 op de kaart.


De blik gericht naar Hoogeveen. Rechts en links staan borden die de baanvaksnelheid aangeven: 14, oftewel 140 km/h.


En dit ingezoomd: in de verte is het viaduct van de vorige bijdrage zichtbaar.


De andere kant op gekeken, en wel richting Meppel. Met een beetje gezoek is een overloopwissel van links naar rechts zichtbaar.


En ingezoomd is dat opeens een stuk beter te zien. Links staat een groene kast, die later nog terug komt. Zoals duidelijk te zien is, liggen de sporen hier een stukje verder uit elkaar, dan op een standaard traject. Die uitleg komt ook later weer terug.


Een stukje één van de weggetjes parallel aan het spoor op gelopen en daar de beide seinen vast gelegd. Evenals een overweg die net de bomen aan het sluiten is.


Ik had geen zin om hard terug te lopen, dus maar even van een onmogelijk positie de langsrazende trein gefotografeerd. Is weer eens een wat ander beeld :D


Aan de andere kant van het spoor blijkt een Stationsweg te zijn, wat doet vermoeden dat er in Koekange een station is geweest. Dat vermoeden was er al vanwege de sporen die wat verder van elkaar af liggen. Ook wikipedia bevestigt dit vermoeden. Op de website Stationsweb.nl is te lezen dat het station tussen 1870 en 1938 en nog een half jaar in 1940 dienst heeft gedaan. Het bijbehorende stationsgebouw is volgens die informatie in 1975 gesloopt.


Een stukje de Stationsweg opgelopen en daar de overloopwissels van rechts naar links vastgelegd.


Evenals de groene kast, die gezien de schoorsteen gebruikt wordt als wisselverwarming.


Aan de achterkant van deze kast staat hectometerbordje 8,4. Op wikipedia staat dit vermeld als de locatie van het station.


Onderweg naar het volgende fotopunt ook weer wat ooievaars gezien.

Re: Hoogeveen en omgeving
-Frank:
Dank weer voor de mooie plaatjes,  :thumbup:
Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Frank,

:thumbup: :thumbup:
Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hoogeveen en omgeving

Hoi Frank,

Als ik de wissels op de 5e foto bekijk, zijn die standaard wissels van Märklin zo gek nog niet  :D

Grtz Tony
Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Weer mooie foto's

groet
Harald
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Dank heren!

@Tony,
Uiteraard vertekend het wel een beetje (veel :D) omdat ik die foto heb ingezoomd.

We gaan met frisse zin weer verder met wat foto's, ook weer richting Meppel! Nummer 16 op de kaart is de overweg in de Koekanger Dwarsdijk. Daar staat naast het spoor weer een onderstation om de bovenleiding van de nodige spanning (ik mag geen stroom meer zeggen van bepaalde leden hier....  O:-D) te voorzien. Deze stond redelijk zachtjes te zoemen.


En de overweg gezien vanaf dat standpunt. De auto staat bij de oprit naar het onderstation.


Ook hier kwam weer een trein voorbij, in dit geval een VIRM als InterCity naar Groningen.


En sterk ingezoomd na het passeren van de overweg, en die van Koekange (nr. 15) op weg naar het viaduct van de Mr. H. Smeengeweg (nr. 14.


De blik vanaf de overweg richting Hoogeveen. Opvallend is dat het onderstation aan de ene kant van de overweg staat en het bovenleidingsportaal waar de schakelaars e.d. aan gemonteerd zijn, aan de andere kant, dus een stukje verderop.


Op dit portaal nog wat ingezoomd.


De kant van Meppel op gekeken, met links het onderstation (nog net het neusje van mijn auto).


Ingezoomd richting Meppel. Links staan een aantal lantaarnpalen, die zijn van de straat genaamd Broekhuizen. Op één van de portalen zijn ronde borden te zien met 6,3 erop. Dat is het hectometer nummer van de overweg die hieronder besproken gaat worden.


Ook hier uiteraard weer het nodige aan kasten om de elektronica in op te ruimen.


Een stuk doorgereden, en wel over de Broekhuizen. Deze volgt een poosje het spoor, maar buigt dan flauw naar links af. Een stukje verder is aan de rechterkant een weggetje, genaamd de Emsweg. Dit is een doodlopende weg, maar gaat nog wel over het spoor. Logischerwijs is dat nummer 17 op de kaart. Ook hier weer voorzien van borden met een overwegnummer voor diepladers.


Het hectometerbordje wat niet zo ver van de overweg af staat.


De blik richting Hoogeveen met rechts het hectometerpaaltje 6,4.


Sterk ingezoomd op de seinen in de verte: duidelijk te zien is rechts een gewoon hoofdsein en links een voorsein. Beiden tonen geel, echter op het linkerspoor is het volgende seinbeeld rood, terwijl het op rechts groen is.


De blik richting Meppel (voor de liefhebbers: naast het spoor staat een huis te koop :D).


En weer ingezoomd naar Meppel.


De overweg met de borden voor het wegverkeer van de andere kant.


Misschien niet helemaal goed te zien, maar langs de weg stond een bijna complete zgn. heksenkring.


En de laatste paar foto's van de overweg bij nummer 18 op de kaart. Dit is de overweg in de Broekhuizen (die echter niet precies aansluit op de Broekhuizen die hiervoor genoemd wordt, want je moet een klein stukje via de Noorderkanaalweg om van de ene naar de andere te komen. Ingewikkeld? Nee hoor, kijk dan maar even op Google Maps).
De overweg vertoonde de bekende stand als een trein zich meldt in het detectiegebied....


.... wat uiteraard hier ook door dit soort apparatuur geregeld wordt.


En ook hier weer een blik op een recht stuk spoor ;), richting Meppel.


En ingezoomd richting Meppel. Het viaduct is van de Oosterbroekenweg, die de oostkant van Meppel ontsluit.


En weer kijkend in de richting van Hoogeveen.


Ingezoomd vanaf dezelfde plek. Daar zie je de overweg in de Emsweg en verder de twee seinen die in close-up al eerder aangehaald zijn.


Langs zo goed als het hele traject staan netjes portalen die twee sporen omvatten (uiteraard zijn er uitzonderingen, zoals bij Koekange, maar daar is het sporenverloop dan ook anders), maar tot mijn verbazing staat er hier zomaar opeens een portaal waar je drie sporen onder zou kunnen leggen. Misschien zou dat nog een restant kunnen zijn van de stopplaats Ruinerwold, die hier ongeveer gelegen zou hebben?


Nog wat los ogenschijnlijk oud-ijzer zo naast het spoor.


Dan sluit ik af met een afbeelding van de hekken en borden die ik in deze reportage meer dan eens tegen gekomen ben. Uiteraard staan er bij elke overweg minstens vier van deze sets. Niet altijd geheel overbodig, zoals ik wel gezien heb......


Voor nu zijn de foto's op. Van de omgeving van het viaduct van de Oosterbroekenweg kon ik niet fatsoenlijk foto's maken, want gewoon geen gelegenheid om er dicht in de buurt te komen.

Wordt misschien vervolgd (als jullie het tenminste leuk vinden om naar foto's te kijken van de zoveelste overweg  >:-D >:-D) ).
Re: Hoogeveen en omgeving
-Frank:
Dank voor het plaatsen van weer een zeer mooie reeks plaatjes,  :thumbup:
Voor mij mag je zeker blijven doorgaan met posten.
Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Hi Frank,

Altijd gedacht dat Nederland daar "vlak" is of op z'n minst het spoor vlak ligt.
Of misschien is daar ook gaswinning?
Bij de ingezoomde foto's is dat goed te zien.

groet
Harald
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Dank Jørg. Eens kijken of het nog lukt.

Harald,
Drenthe is niet een 'platte' provincie. Dat scheelt best wel. De Hondsrug bijvoorbeeld is best een geaccidenteerd gebied, want dat is het einde van de gletsjers in de ijstijd. Daarom ook die grote stenen, waar een flink aantal hunebedden van gebouwd zijn. Zie bijv. deze website voor uitleg.
Ik heb een topografische kaart gevonden, waarop die hoogteverschillen zichtbaar gemaakt kunnen worden. Daarop kun je alleen al op het traject Meppel- Hoogeveen best flinke verschillen zien.
Vanaf Meppel is het meeste ca. 1 meter NAP, maar bijv. de overweg bij Koekange (nr 15) ligt op 3 meter, de overweg bij Echten (nr. 11) op 11 meter. Station Hoogeveen dan weer op 9 meter.
Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Ik hou het op de weidekringzwam, maar zou 'm voor de zekerheid toch maar niet eten, zonder afbeelding van de onderkant erbij:
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Jan Willem,

De eerste afbeelding geeft volgens Google een heksenkring,
De tweede de weidekringzwam.


Frank, klopt bijna een heksenkring!
Gr. Fred.
Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
@Marklindak
In de Ecologische Atlas van Paddenstoelen in Drente staat dat deze soort al jaren zeer algemeen is in weilanden en wegbermen in Drente. Dat is deze soort in het westen ook, zelfs in voetbalvelden (met een echte grasmat, waar vind je die nog in deze tijden van bezuinigingen op beheer, en pas dan valt op dat het gras donkerder is in de rand waar de vruchtlichamen staan). Zelden vind je van deze soort een volledige kring. Een "bijna complete" maakt deze heksenkring juist herkenbaarder.

@FrenkieVee
Mooie foto's, ik blijf ervan genieten.
Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Frank,

Bedankt weer voor het kijkplezier. :) :thumbup:
Re: Hoogeveen en omgeving
 :offtopic: Je kan alle paddenstoelen eten, er zijn er echter bij die je maar één keer kan eten,  >:-D
Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Er zijn ook soorten die je heel lang kunt eten, maar op een dag niet meer, vergelijk het maar met "russisch roulette", een daarvan is de Elzenkrulzoom. Daarvan bouwt een stofje een buffer op in de lever, en bij een bepaalde dosis gaat de lever eraan. Persoonlijk drink ik liever wiskey.
Re: Hoogeveen en omgeving
Ik ook,  :thumbup:
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
 @citaat
Daar sluit ik me ook wel bij aan.

En wat paddestoelen in de natuur: die laat ik gewoon liever staan en maak er wel foto's van. Opeten doe ik de exemplaren uit het groentenschap bij de buurtsuper wel.
Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Dank je weer. De foto van seinen vind ik zelf leuk, omdat daar goed te zien is, dat aan de rechterkant voorloopborden staan in het geel en aan de linkerkant in het wit. Heeft dit een speciale betekenis?

Groet,
Bert
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
 @citaat
Bert, de witte bakens (zoals ze in het seinenboek genoemd worden) hebben als betekenis: "Aanduiding van de nadering van een voorsein."
Bij de gele bakens staat: "Aanduiding van de nadering van een lichtsein dat op tenminste remwegafstand voorafgaat aan een lichtsein voorzien van een bord overeenkomst nr. 251a/I." De gele bakens zelf hebben als nummer 251a/II.
Het bord 251a/I is het bord "Bijzonder gevaarpunt".
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Citaat van: Jasperkc op dinsdag 01 augustus 2017, 23:54:19
Hallo Frank,
Tot waar loopt de bovenleiding op het spoor naar de afvalcentrale in Wijster? Heb je daar nog foto's van gemaakt?
Jasper

Daar had ik nog geen foto's van gemaakt, Jasper, maar daar is inmiddels verandering in gekomen. Zie hieronder.

Eerst even een kaartje om de plaatsen te laten zien waar het om gaat. De drie foto's hieronder zijn genomen vanaf positie 1. Bij nummer 2 is het viaductje (zie ergens op de vorige pagina) en bij nummer 3 is het brandweer-oefenterrein, al is dat nu groter dan op de luchtfoto's te zien is.


Dit is gekeken naar de bomenrij waar het spoor zich 'ergens' tussen verstopt. We kijken naar ongeveer de posities 4 en 5 op het kaartje.


Ingezoomd op de bovenleidingsmast waarvan ik denk dat het de laatste is, en die staat dan ongeveer bij nummer 5.


Iets verder naar rechts gekeken en ook weer ingezoomd. Hier zie je dat de bovenleidingsportalen voor dubbelspoor geplaatst zijn. Dit dubbel spoor eindigt bij nummer 4, als je kijkt op Google Maps dan is dat met enig inzoomen wel te vinden.


In het kader: ik was er toch en er waren geen oefeningen aan de gang. Dan dus maar even wat extra foto's gemaakt van het materieel wat er opgesteld staat. De bus was weg, dus ook de Plan-V kon ik wat beter bekijken.
Een overzicht van afstand.


En ingezoomd op de rechterkant van het spoorse spul. Het staat er allemaal wat op en in elkaar geschoven.


De 1823 in wat meer detail. Naast de loks, het treinstel en de wagons is er ook wat spoorse aankleding te vinden. Naast de lok staat bijv. een bord wat een overweg aanduidt op kilometer 46,3.


Het neusje welke een beetje achter een stookjuk staat. Ook links van de lok staat weer een bord met overwegaanduiding. Ook staat er laag twee lampen met een pijl. Die lampen zouden gelden voor het spoor waar de 1823 op staat, maar wat ze betekenen weet ik zo niet.


Een stukje naar links en het neusje van de Plan-V in beeld.


En wat naar voren gehaald. De neus is gehavend door een ongeval, zoals ik al eerder aanhaalde, maar zo recht van voren is daar niet veel van te zien.




Er gluurt een klein lokje tussen de 1823 en de Plan-V door ;)


Een ketelwagen.


Plan-V in volle lengte. In één van de ramen van de ABk is een constructie gemaakt waarmee uitslaande branden geoefend kunnen worden.


Ingezoomd op een detail van de ABk bak. Het is treinstel 472 (al is hier de 4 weggevallen), en het toont cabine 2.


De Bk bak in beeld.


Verder naar achteren staan nog wat draaistellen en is ook een AKI met schrikhekken en de bekende blauwe borden ingericht.

Re: Hoogeveen en omgeving
-Frank:
Weer een mooie reeks die je ons voorschoteld, met mooie detailopnamen,  :thumbup:
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Hoi Frank,

Je laat ons weer genieten van al het moois wat Hoogeveen en omgeving te bieden heeft, nu nog een paar foto,s dat PlanV in brand staat en hij geblust wordt graag  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Hoogeveen en omgeving
Gerrit-1959
gast

Re: Hoogeveen en omgeving
Hallo,

De bovenleiding loopt inderdaad ongeveer tot het punt waar Frank het over heeft. Een 80 m hiervoor gaat het dubbelspoor over naar enkel spoor. De (elektrische-)loc van de afvaltrein kan dan hier omlopen en stelt zich vooraan op het VAM-spoor op. Attero (Voormalige VAM) heeft een eigen dieselloc, die de afvaltrein naar het los perron trekt. Na lossing wordt de zaak weer aangekoppeld en kan de trein weer weg.
Als het mij lukt zal ik hier nog een keer proberen een foto van de loc van Attero te plaatsen, als Frank dat goed vind natuurlijk.
Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Frank,
bedankt weer voor deze interessante foto reportage. :)
Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Hi Frank,

Weer interessant, bedankt.

groet
Harald
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Dank wederom heren! Geeft moed om gewoon door te gaan, zolang dat mogelijk is natuurlijk.

Citaat van: degeluidsman op zondag 13 augustus 2017, 08:32:56
[...] nu nog een paar foto,s dat PlanV in brand staat en hij geblust wordt graag  :D

En dan de nodige Plan-V liefhebbers hier een hartverzakking laten krijgen zeker..... Nee, dat wil ik niet op mijn geweten hebben Peter. :D  O:-D

Citaat van: Gerrit-1959 op zondag 13 augustus 2017, 09:23:42
Als het mij lukt zal ik hier nog een keer proberen een foto van de loc van Attero te plaatsen, als Frank dat goed vind natuurlijk.
Uiteraard vind ik dat goed, zeker als dat een mooie aanvulling kan zijn op dit draadje.

We gaan verder met het volgende stukje spoor. Het laatste stukje naar Meppel laat ik even voor wat het is en heb nu de lens gericht gehad op het stuk tussen Wijster en Beilen. Daarom even een kaartje om de boel te kunnen verklaren.


De nummering heb ik wel laten doorlopen, dus de eerste foto's zijn genomen bij locatie nummer 19. Dat is overweg op de plek waar de Westerhaar overgaat in de Zuideres. Net geparkeerd en uitgestapt en de bellen gingen alweer. En uiteraard dus ook de rode lichten ;). Ook bij deze overweg weinig tot geen kenmerkende ProRail hekwerken.


En dit was de oorzaak daarvan.


De blik richting Beilen. Zoals goed te zien is, was het zwaar bewolkt, maar gelukkig bleef het wel droog.


En ingezoomd is nog de achterkant van de Koploper te zien.


De andere kant op gekeken, dus richting Hoogeveen.


En ook hier weer ingezoomd.


Omgedraaid nog even gekeken en daar bleek de tegenligger van de eerdere Koploper ook alweer onderweg te zijn.


Het hectometerpaaltje wat aangeeft waar deze overweg ongeveer ligt.


Een beetje met de camera aan het spelen geweest en dat leverde deze korte serie op:






En ook hier zomaar weer een stukje rails langs de baan.


Op naar nummer 20. Dat is de overweg in de Kampsweg.


Naast de overweg staat een bord met daarop een stukje geschiedenis. Op het bord staat (voor geval je het niet kan lezen): "De Kampsweg heette vroeger Stationsstraat, omdat het station vroeger aan de overzijde van de spoorbaan naast het spoorhuisje stond.
De spoorlijn Meppel-Groningen is feestelijk in gebruik genomen op 30 april 1870. Bij Wijster kwam in 1873 een halte voor goederenvervoer. Pas op 7 november 1898 kwam er een officieel station, zodat reizigers ook in Wijster konden in- en uitstappen.
Op 13 september 1914 werd baanvak Meppel-Wijster dubbelspoor,  op 3 november 1914 het gedeelte Wijster-Hooghalen.
Haltechefs in Wijster waren, voor zover bekend, B. Mijnheer, P. Damming en R. Santing, de laatste chef was Van der Laan.
Op 15 mei 1938 werd de halte Wijster gesloten voor reizigersverkeer, het station werd afgebroken.
Tenslote werd in januari 1965 de halte ook voor goederenverkeer gesloten."


Naast de overweg staat een aankondigingsbord voor de volgende overweg, welke op hectometer 28,3 ligt. Dat is dus de overweg die hierboven beschreven staat (nummer 19).


Een hoop bekabeling rondom de detectiekasten van de overweg.


De schakelkasten met een blauwe draad die naar de detectiekasten naast het spoor loopt.


Een sterk ingezoomde blik richting Beilen.


Richting Beilen loopt evenwijdig aan het spoor de weg Looveen. Vrij snel kom je dan aan de rechterkant langs de overweg in de Sportweg (nummer 21 op de kaart).




En van de andere kant. Het onderbord wat het overwegnummer aangeeft is hier toch beduidend anders dan in de foto hierboven.


Deze overweg ligt bij 29,8.


Onderweg even gestopt om deze VIRM vast te leggen.


Volgens Google Maps zou bij nummer 22 een overweg moeten zijn, maar die bestaat in het echt dus al niet meer.

Ongeveer bij nummer 23 is een kleine privé overweg naar een boerderij aan de overkant van het spoor. Deze overweg is niet beveiligd anders dan met borden: "LET OP TREIN" en wat hekken die men zelf open en dicht moet doen.

Re: Hoogeveen en omgeving - Wijster richting Beilen
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Hoogeveen en omgeving - Wijster richting Beilen
Hoi Frank,

Weer bedankt op dit mooie vervolg.

Groet,
Bert
Re: Hoogeveen en omgeving - Wijster richting Beilen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving - Wijster richting Beilen
Dank jewel Bert!

Verder met locatie 24 op de kaart. Als je het Looveen verder doorrijdt, dan gaat deze vlak voor Beilen over in de Terhorst. Op dat punt kun je ook rechtsaf de Holthe inrijden. En vlak daarna is dan ook een overweggetje.
Dit is dat overweggetje, kijkend terug naar de genoemde T-splitsing (ik was dus het spoor al overgestoken :D).


Deze overweg staat ongeveer bij hectometer:


Kijkend richting Hoogeveen.


En stevig ingezoomd. Rechts is het Looveen te zien.


De andere kant op gekeken, dus richting Beilen.


En ingezoomd richting Beilen. Het station is hier al duidelijk te zien, ook dat er een Koploper onderweg is. Rechts staat een bord met een S erop, dit betekent dat er op remweg-afstand een perron voor reizigersverkeer is. Mijns inziens gewoon een station of halte dus.




Een beetje spielerei met de camera, waarbij ik wilde proberen om een aantal foto's te maken van een passerende trein, leverde mij een stuk of zeven foto's op met knipperende lichten, zoals deze....


.... en toch wel één van de betreffende passerende Koploper :D


Tot zover deze overweg. Doorgereden over de Holthe, waarbij je het Linthorst Homankanaal passeert over twee smalle bruggetjes. De eerste weg links is de Stukkenweg. Deze eindigt bij de Makkumerweide, die ik linksaf op gegaan ben. Dat is een doodlopende stukje, want een mogelijke overweg is blijkbaar al lang geleden weggehaald.
De locatie is nummer 25 op de kaart. Vrij snel na het inrijden van de Makkumerweide heb ik de auto geparkeerd en het laatste stukje richting het spoor gewandeld. Onderweg deze foto richting Beilen genomen. De fabrieken zijn de Domo fabrieken (van de vla: "aardbeien, vanille en chocola, in van die makkelijke pakken" ;) )


De dames op de voorgrond kunnen zo over het spoor heen de melk naar de fabriek brengen. Voor de gebouwen van de Domofabriek is het station zichtbaar.


Aan het einde van de Makkumerheide bij het spoor. Daar staan twee seinen met de rug naar ons toe.


Station Beilen.


De VIRM welke als intercity naar Assen reed, zo bleek later.




En uiteraard stopt een intercity niet op het station van Beilen.

Re: Hoogeveen en omgeving - Wijster richting Beilen
Frank, weer bedankt voor deze interessante update van de reportage.  :)
Re: Hoogeveen en omgeving - Wijster richting Beilen
Frank,

Zoals we gewoon zijn van je, mooie foto's en interessante uitleg erbij.

Mvg,
Luc
Re: Hoogeveen en omgeving - Wijster richting Beilen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving - Wijster richting Beilen
Citaat van: frenkievee op woensdag 16 augustus 2017, 20:57:24
De fabrieken zijn de Domo fabrieken (van de vla: "aardbeien, vanille en chocola, in van die makkelijke pakken" ;) )

In de jaren '80 was daarvan een tv-commercial gemaakt.
Voor degenen die de dames nog kennen: pure nostalgie, voor degenen die hen niet kennen: kijk en verbaas je! :D

Re: Hoogeveen en omgeving - Wijster richting Beilen
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Hoogeveen en omgeving - Wijster richting Beilen
Heel herkenbaar die reclame. :D :D

Pakken vol van leeg gegeten.
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
Verder met het (voorlopige) slot van deze serie. Station Beilen, welke op de kaart staat als nummer 26. Deze bijdrage en de twee hieronder zijn gecombineerd onder dat nummer, omdat ze niet zo heel ver uit elkaar liggen.

Als je de Makkumerheide de andere kant op uit rijdt, dan kom je aan het einde bij de hoofdweg, dat is de Lieving. Hier linksaf slaan en deze weg blijven volgen. Je komt dan vanzelf op de Oosterstraat, die op zijn beurt weer het spoor kruist even ten noorden van het station. De onderstaande foto's zijn dan ook genomen op en rond deze overweg.
1. De blik vanaf het fietspad richting de overweg.


2. Op de overweg staand, tussen de twee hoofdsporen, kijkend richting Assen. Het rechterspoor wat je ziet, komt later nog terug.


3. Wat op de vorige foto niet zichtbaar was, maar wel met inzoomen: in de verte komt er een Koploper aan. Deze bleek te stoppen op station Beilen en fungeerde dus als Sprinter in de richting van Hoogeveen, Meppel en Zwolle.


4. Uiteraard mezelf aan de veilige kant van de overwegbomen geparkeerd en de camera op automatisch foto's maken gezet.


5.


6.


7. En de trein staat inmiddels langs het perron van spoor 1....


8. .... wat je veel beter kan zien als je dat dichterbij haalt....


9. .... of nog dichterbij  :P


10. Tussen de sporen 2 en 3 kijkend richting het station.


11. Zoals goed zichtbaar is, is het perron van spoor 2 een eilandperron en 'golft' het spoor daar mooi omheen. Spoor 3 is denk ik, bedoelt als inhaalspoor voor goederentreinen. Wie een beter idee heeft, mag het roepen.


12. Staand op spoor 3 kijkend naar de aansluiting op het hoofdspoor (richting Assen).


13. En op de wisselaansluiting en de overloopwissels ingezoomd.

Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
14. De auto van de Oosterstraat verplaatst naar het parkeerterrein bij het station en op mijn gemak het station opgelopen. Daar bleek dat er over niet al te lange tijd een Sprinter naar Assen zou vertrekken en inderdaad, Koploper stellen 4068 en 4087 die samen deze dienst verzorgden, kwamen al snel aanzetten.


15. Aan de zijkant staat echt heus Assen, maar een digitale camera met een digitaal display op een trein werken meestal niet helemaal lekker samen.


16. En kijkend langs de beide stellen.


17. Als je dit ziet, dan weet je dat je trein gemist hebt  >:-D (of als spotter een foto van een wegrijdende trein gemaakt hebt, dat kan natuurlijk ook zomaar).


18. Op het bord staat de trein van 15:32 als Sprinter naar Groningen aangekondigd. Detail is echter dat deze niet verder tijd dan Assen, zoals op de trein zelf aangekondigd staat.


19. Eén van de naamborden op het perron van spoor 1.


20. Helemaal aan het einde van het perron van spoor 2. Dit loopt, zoals je ziet best smal toe en is afgescheiden van spoor 1 met een hekwerk. Uiteraard mag je als argeloos bezoeker van het station hier niet verder.


21. Vanaf het einde van het perron ingezoomd op de drie seinen die zichtbaar zijn.


22. En maximaal ingezoomd richting Hoogeveen. Met enige handigheid zijn hier nog wat overweggetjes te zien, die ik eerder al heb laten zien.


23. Vanaf hetzelfde standpunt de blik richting het station.


24. Ingezoomd kijkend in het verlengde van het hek. Zoals je ziet staat dat dus niet helemaal 100% recht.


25. Aankondiging van de overweg op 34,8 ....


26. .... met daarachter hectometer 33,6.


27. Bij perron 1 hangt echter een aankondiging overweg op 33,9. Dat is dus de overweg in de Oosterstraat in de vorige bijdrage.


28. Een stuk teruggewandeld richting de uitgang en teruggekeken langs het perron.

Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
29. Het station van Beilen ligt aan de oostkant van het dorp en daarom is aan de ene kant wel bebouwing en aan de andere kant nauwelijks. Langs de Oosterstraat staan wel huizen, maar als je naar het zuid-oosten kijkt (in de richting van de Makkumerweide dus zo ongeveer) zie je dit.


30. In de richting van Assen staat een hoofdsein, die worden over het algemeen vooraf gegaan door bakens. Op station Beilen is dat niet anders: hier staat het eerste van drie bakens, die aangeven dat er een hoofdsein volgt. Het tweede bevat twee van dergelijke reflecterende plaatjes en de derde dan één.


31. Het vertreklampje ....


32. .... wat knippert. Op de achtergrond is als je goed kijkt een groen sein te ontwaren. Dit houdt dus in dat er een InterCity onderweg is en dus niet zal stoppen.


33. Uiteraard is het groene sein ingezoomd veel beter te zien :D.


34. Ook vanaf de kant van Assen is een VIRM als intercity onderweg. Zoals te zien is, is de baanvaksnelheid na het station 140 km/h.


35.


36. De welgevulde fietsenstalling.


37. Inmiddels was ook de InterCity van de andere kant aan komen rijden, dit bleek een set Koplopers te zijn.


38. Weer terug op perron 1. Het bekende bordje wat de waarschuwing van artikel 7 van de A.R.V. weergeeft.


39. Hier geen poortjes, maar uiteraard wel de bekende incheckpalen.


40. De reden dat de treinen naar Groningen niet verder dan Assen reden. In deze periode werd onderhoud aan het spoor tussen Assen en Groningen gepleegd en reden er dus bussen tussen Assen, Haren en Groningen.


41. Knusjes tegen het perron van Spoor 2 staat dit dwergsein geleund.


42. Het scherm wat aangeeft welke treinen er vanaf spoor 1 vertrekken. De eerstvolgende is de Sprinter naar Zwolle. Deze gaan via Hoogeveen en Meppel. Hoe deze anders zou moeten rijden is mij een raadsel, want er is geen ander spoor dan via genoemde plaatsen. Of ze moeten natuurlijk bedoelen dat de trein daar dan ook stopt....  O:-D :o)


43. En als laatste een kijkje terug naar het stationsgebouw.


Na mezelf verwend te hebben middels een broodje kroket en blikje fris weer in de auto gestapt. De foto's zijn op, hopelijk hebben jullie je weer kunnen vermaken met een stukje infrastructuur van het Nederlandse spoor, met hier en daar een trein. :D
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen

Hoi Frank,

Daar zitten weer heel fraaie platen bij  :thumbup:
Bij de eerste serie van de naderende koploper met die grote buis erbij en de koploper nog dichterbij op het station vind ik smullen.
( Eigenlijk zou je foto's moeten nummeren  O:-D)

Ik heb het al eens vaker geschreven, maar je hebt een goed oog voor compositie !
En een trein hoeft er niet noodzakelijk bij.

Keep on the good work !

Grtz Tony
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
Hi Tony,

Dank voor de complimenten!! Ik doe mijn best.

Citaat van: Tony op zaterdag 19 augustus 2017, 21:57:45
( Eigenlijk zou je foto's moeten nummeren  O:-D)
Speciaal voor jou even gedaan  O:-D
Dus leef je uit  :D :D
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
-Frank:
Mooie platen die ons hier voorschoteld,  :thumbup:
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen

Da's erg aardig van je, Frank  :thumbup:

Dan meteen maar de favorieten van de jury, de winnende nummers  :D

3-6-9-22-24-26-27-34-36

Met een speciale aantekening voor foto 9  :important:

Grtz Tony
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
Dankjewel Tony! En je houdt wel van de vergezichten zie ik :)
En ik vind foto 9 zelf ook wel mooi gelukt. Daarom mocht hij hier ook verschijnen ;)
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
Leuk en interessant.

groet
Harald
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
Hoi Frank,
Je bent weer lekker bezig met het beschrijven van een spoortracé. Leuk om op deze manier een stuk spoor te kunnen bekijken waar je als Randstad'er niet zo snel komt.
Na het zien van de swingende koeien in de Domo reclame was ik toch nieuwsgierig geworden wat Domo op dit moment produceert aangezien ik het merk niet ken. Dankzij Wikipedia weet ik dat het merk (hoe kan het ook anders) onderdeel is geworden van FrieslandCampina. :)

Groeten,
Herman
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
Hallo allen,

Het merk DOMO is opgegaan in Friesland/Campina en bestaat als merk niet meer. Het is nu gespecialiseerd in het maken van melkpoeders. Kaas wordt bijvoorbeeld weer gemaakt bij DOC in Hoogeveen. Ook de fabrieken zijn gespecialiseerd.
Wel leuk om te vernoemen is, dat als je op de VAM-berg staat, er een uitzichtpunt (de Blinkerd) is, waar je de fabriek en de oude naam nog goed kunt zien.
Re: Hoogeveen en omgeving - Station Beilen
Mooie repo en erg bekende omgeving!