Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)

Gestart door frenkievee vrijdag 21 juli 2017, 22:18:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Drenthe - Tynaarlo (20 augustus 2018)
Een paar daagjes Drenthe leverde niet alleen een stukje broodnodige ontspanning op, maar ook wat sfeerplaatjes op en rond het spoor. Nu is Drenthe van zichzelf een verschrikkelijk mooie provincie met meer dan voldoende te zien en te beleven, maar op spoors gebied valt het allemaal nogal tegen. Het is voornamelijk VIRM's en Koplopers die hier hun rondjes rijden en verder eigenlijk niet zoveel. Of ik moet uiteraard op de verkeerde tijdstippen langs het spoor rondgehangen hebben...... :D

Eerst maar eens een klikbare afbeelding die ik van Google Maps geleend heb om jullie te laten zien waar wat genomen is. De nummers in de afbeelding komen overeen met de tekst hieronder, of die later nog toegevoegd gaat worden.


Als je van Pesse over de Oostering richting het spoor rijdt, dan kom je vanzelf bij de overweg die in de plattegrond hierboven aangeduid is met nummer 1.
De overweg gezien vanuit de richting Pesse.


En van de andere kant, met het te verwachten verkeersbord ;)


En uiteraard ook van ProRail de nodige bordjes.


Ik had mijn auto geparkeerd en al wat foto's gemaakt, maar ik hoorde in het weiland naast de weg een hoop rumoer: het bleek dat het welkomstcommitee luid loeiend mijn kant op kwam lopen.... of beter: rennen.


De blik gericht richting Hoogeveen. Hier liggen de overloopwissels om vanaf de aansluiting gelijk weer rechts uit te komen voor de vertrekkende treinen.


En een stukje ingezoomd.


De blik 180 graden gedraaid en dus kijken we richting Beilen (en verder richting Assen en Groningen) met de aftakking naar rechts te zien. Deze aftakking gaat richting de (voormalige) VAM afvalverwerking.


Ook hier weer ingezoomd.


Iets naar rechts gekeken, de aftakking in....


.... en ook hier ingezoomd. Er ligt een wissel, wat leidt naar een kopspoortje om te voorkomen dat treinen onbedoeld op het hoofdspoor terecht komen. Rechts staat nog iets wat lijkt op een onderstation.


Standpunt om recht in de overloopwissels te kunnen kijken.


Hectometerpaal 24,2 welke vlak naast de overweg staat....


.... net als de onvermijdelijke schakelkasten.


De aftakking verloopt iets in een boog, en aan het einde daarvan wordt het zo te zien dubbelsporig. Ik kon er echter niet dichterbij komen, want hekken en dergelijke verhinderden dat dus. En om nou het weiland in te lopen met een stuk of wat opdringerige jonge stieren zag ik nou ook niet echt zitten :D


Er kwam ook nog wat verkeer langs ....


.... wat al rap in de verte verdwenen was. En ja, het was best warm.



edit Frenkievee: kleine aanpassingen gemaakt en doel van de aftakking toegevoegd.
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Dat zijn weer fraaie plaatjes Frank  :thumbup: :thumbup:

Jij een leuke dag, wij de foto,s  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Als je van de overweg in de openingsbijdrage een klein stukje doorrijdt, kun je linksaf de Wijsterseweg op. Hier wordt al gewaarschuwd dat over 1800 meter een maximale hoogte van 3 meter is.
De Wijsterseweg gaat onderweg ergens naadloos over in de Vamweg. Aan het einde daarvan kun je linksaf of rechtsaf. Linksaf is voor het doel van deze reportage veel leuker dus dat maar gedaan.  ;) Dan kom je uit bij nummer 2 in de plattegrond helemaal bovenin.

De reden van de waarschuwingen voor maximaal 3 meter. Duidelijk is te zien dat er geen bovenleiding meer boven het spoor is hier.




Net rechts (als je ten oosten van het viaduct staat) kun je nog net een bord zien staan, wat aangeeft dat de machinist van de trein tussen 7 uur en 19 uur moet fluiten (lees: toeteren). Ook is er een overweg, maar dat was lastig te fotograferen.


Toen ik onder het viaduct doorreed zag ik een brandweerwagen staan. Ik dacht: "oke, spannend". Maar het blijkt dus te gaan om een grootschalig oefenterrein van Bon Holding en tot mijn (persoonlijk) grote verbazing zag ik hier ook wat railvoertuigen staan, waaronder een Plan-V en een 1800 lok. Het gaat hierbij om Plan-V stel 472 en lok 1823 ("Hilversum"), waar in grote letters Shunter op de zijkant staat. Ook staat er een klein lokje van de VAM.
Een zoektochtje leverde op dat de Plan-V betrokken was geweest bij een ongeval, daarom de beschadigde neus en nu op dit oefenterrein in Wijster staat als oefenmateriaal.
Omdat er volop oefeningen aan de gang waren en ik geen mensen op de foto's wilde hebben, helaas niet al te veel, maar toch een paar om een indruk te krijgen.








Nog een overzicht vanuit de verte.


Een stukje verder doorgereden over de Vamweg (veel straten heten daar Vamweg, dus welke het nu precies betreft  :? :P) naar de lokatie welke nummer 3 in de foto heeft. Daar staan twee van de welbekende groene VAM-wagons op een sokkel voor de lokatie van VAM-Mera, zoals dat tegenwoordig heet.






Van beide wagons een zij-aanzicht.




Van de rechterwagon de opschriften in meer detail ....


.... en nog meer detail.


En als laatste een blik van de achterkant. Blijven imposante reuzen, zo van dichtbij.

Re: Hoogeveen en omgeving
Gerrit-1959
gast

Re: Hoogeveen en omgeving
Hallo,

De sokkel waar de groene VAM-wagons opstaan, is voor zover ik weet een stuk van het origineel stortspoor, wat oorspronkelijk op het vamterrein stond. Deze stonden op pijlers op ik dacht 4 m hoogte.
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Leuke beelden, hieronder nog een sporenplan screenshot van de omgeving.

Bron: www.sporenplan.nl

Gr. Fred.
Re: Hoogeveen en omgeving
Kon het ff niet laten. De genoemde pro rail waarschuwingsbordjes, ( de gele met tekst)
Wat heb ik er daar wat van in elkaar gezet zien worden.  :D :D :D
Werd gedaan door de firma Acon in combinatie met Nijenkamp te Lemelerveld.

Mooie foto's was die dingen alweer vergeten.
Re: Hoogeveen en omgeving
Gerrit-1959
gast

Re: Hoogeveen en omgeving
Industriespoor in Hoogeveen is al opgeruimd.
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 21 juli 2017, 22:26:54
Dat zijn weer fraaie plaatjes Frank  :thumbup: :thumbup:

Jij een leuke dag, wij de foto,s  :)

Dankjewel Peter! En ja, ik heb een prima paar uurtjes gehad. Lekker even sturen en hier en daar poos wandelen om wat foto's te maken.

@Gerrit,
Citaat van: Gerrit-1959 op zondag 23 juli 2017, 01:56:05
De sokkel waar de groene VAM-wagons opstaan, is voor zover ik weet een stuk van het origineel stortspoor, wat oorspronkelijk op het vamterrein stond. Deze stonden op pijlers op ik dacht 4 m hoogte.
Ik heb even zitten zoeken via Google en het ziet er inderdaad uit dat je helemaal gelijk hebt. Mooie aanvulling!

En over je laatste opmerking:
We zijn een paar keer door De Wieken gereden en daar is inderdaad niks meer van terug te vinden.
Het staat nog wel op de kaartjes van Sporenplan.nl die door Fred geplaatst zijn, maar dan in grijs, als teken dat het er inderdaad niet meer is. Mijn ervaring met Sporenplan.nl is dat die site erg actueel is, wat betreft de tekeningen van vandaag uiteraard.

@Fred,
Dank voor de aanvulling. Kaartje is misschien niet helemaal duidelijk....

@WJ
Citaat van: WJ op zondag 23 juli 2017, 10:42:23
Kon het ff niet laten.
Prima toch! Een reactie (en zeker leuke!) zijn altijd welkom.

Citaat van: WJ op zondag 23 juli 2017, 10:42:23
Mooie foto's was die dingen alweer vergeten.
Wat die foto's dan al niet veroorzaken :D
Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Frank,

Prachtige foto reportage. :thumbup:
Bedankt voor het kijkplezier. :)
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Verder met het verslag. De twee VAM-wagens in het vorige deel staan bij de T-splitsing Nijverheidsweg, Vamweg en Oosterseveldweg. Als je daar staat, zie je de overweg met nummer 4 al liggen. Ook daar een fotografisch verslagje gemaakt:

Twee knipperlichten geven aan dat je een bewaakte overweg nadert. Aangezien de Oosterseveldweg een toevoerweg voor de VAM is, komt hier nogal wat vrachtverkeer voorbij. In de tijd dat ik er gestaan heb, was het best druk met vrachtwagens.


De overweg zelf van een afstandje. Feitelijk zijn er twee, eentje voor het wegverkeer en eentje voor (brom-)fietsers.


Opvallend detail is dat bij deze overweg wel wat hekken staan, maar niet de groene standaard uitrusting van ProRail die je tegenwoordig bijna overal ziet.


Aan de overkant zowaar helemaal niks.....


De blik richting Beilen....


.... en ingezoomd vanaf dezelfde plek.


Met uiteraard ook hier de bekende kasten langs het spoor.


Op de bovenleidingsmasten staat nummers geschreven, zowel met verf als op een email bordje. Wat deze betekenen weet ik zo niet. Volgnummers? Wie het weet, mag het aanvullen.


Aangezien het traject Hoogeveen-Assen (vv) het langste rechte stuk spoor is in Nederland, zie je van verre de treinen al aankomen. Dus even een stukje van de overweg weggewandeld ....


....om te proberen er eentje van wat meer afstand vast te leggen. (Kritische nootje naar mezelf: had iets langer moeten wachten met afdrukken).




Even later gevolgd door een VIRM stel.


Net naast de overweg staat een gedenkplaat van één van de gijzelingen die in de jaren '70 door Zuid-Molukkers uitgevoerd werden.

Re: Hoogeveen en omgeving
-Frank:
Zouden de nummers enerzijds de lijn nummer, en het andere getal de paalnummer kunnen zijn.
Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Ook dit deel van de foto repotrage is van grote schoonheid Frank. :)
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Jørg,
Ik denk het niet, want in Nederland worden geen lijnnummers gebruikt (voorzover ik weet) zoals in België. Dat weet ik ook pas sinds kort, vanwege de overbrenging van het Benelux-stel vanuit Leuven naar Roosendaal.
Er wordt gewerkt met kilometers vanaf een bepaalde plek. In mijn draadje over de Hoekse Lijn kom je bij de foto's van Schiedam-Centrum het hectometerplaatje met cijfer '0' ergens tegen. Hoek van Holland-Strand ligt daar dan bijna 24 km vandaan.
Voor dit traject denk ik dat de '0' bij station Meppel zal liggen, want daar wordt het spoor gesplitst in twee: eentje de kant op van Leeuwarden en eentje richting Hoogeveen en verder naar Assen en Groningen.
Ik heb op de originele foto's gekeken en zie op eentje richting het noorden de hectometerplaat '27' staan, dus staat dit bovenleidingsportaal 'ergens' in kilometer 26 staan. Waar die 23 dan voor staat.... dat is dan de volgende vraag. Portaal 23 lijkt mij niet, misschien 230 meter, dus dan zou die moeten staan op 26,230 kilometer.

@Michel,
Dank!
Re: Hoogeveen en omgeving
-Frank:
Zou allemaal kunnen hetgeen je schrijft, het was dan ook maar een gok van mij, de toekomst zal de waarheid naar boven brengen, het is toch weer genieten van je plaatjes,  :thumbup:
Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2009

locomotivdegeneraal

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
De nummers op de bovenleiding mast geven Km met paalnummer.

Fred
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Dezelfde route zo ongeveer teruggereden om bij het kruispunt van de Oostering en de Wijsterseweg niet rechtsaf te gaan, maar rechtdoor. Dan kom je al vrij snel de Kerkweg tegen, die met een kleine overweg (in de plattegrond in de eerste post nummer 5) het spoor kruist om in het natuurgebied(je) de Boerenveensche Plassen uit te komen. De Kerkweg zelf loopt gewoon door en loopt niet dood. Leuk om overheen te fietsen en te genieten van de natuur.

De overweg zelf is, zoals gezegd, niet groot, maar er staan wel borden voor diepladers. Het gaat hier om overweg 392. De kant van de Wijsterseweg.


En van de kant van het natuurgebied.


Met de rug naar de overweg staat een voorsein, met lichtbak.


De blik gericht richting Beilen.


En de andere kant op gekeken richting Hoogeveen. Zoals te zien is, staan er twee seinen met de rug hiernaar toe, links een gewoon sein en rechts het genoemde voorsein.


Omdat er niet veel meer spannende zaken te fotograferen waren en er zich ook geen treinen aandienden, toch maar doorgereden naar de volgende overweg. Dit is in de Wijsterseweg zelf, zie nummer 6 in de plattegrond. Een portaal met afspanning van de bovenleiding.


De overweg is geheel niet voorzien van hekken, lekker ouderwets zou je dus zeggen.


Het bewijs dat schakelkasten lang niet altijd groen hoeven te zijn.


De ingezoomde blik richting Hoogeveen, met twee seinen die beiden geel tonen.


En de blik richting Beilen.


De trein richting Groningen denderde voorbij.


En al weer weg.




Bij het wegrijden moest ik nog even wachten op de trein richting, in ieder geval, Zwolle. Maar misschien ook wel verder naar Rotterdam of Den Haag.


En naast het spoor/de weg bleef het nog lang onrustig..... :D

Re: Hoogeveen en omgeving
-Frank:
Mooie plaatjes weer,  :thumbup:
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
We verschuiven de blik richting nummer 7 op de kaart in de eerste bijdrage. Het spoor gaat hier onder een viaduct van de Middenveldweg door. Naast het spoor loopt de (doodlopende) Prilleweg. Vanaf het einde van de Prilleweg is onderstaande reportage gemaakt.

Een blik richting het viaduct met het voedingsstation voor de bovenleiding.


En hetzelfde gebouw van de zijkant.


De andere kant op gekeken. In de verte is een wit stipje te zien, dat zijn de andreaskruisen van een onbewaakte overweg in de Spoordijk. Daar kon ik niet bijkomen zonder privé-terrein te betreden. Dus dat maar niet gedaan.


Eén van de treinen richting Groningen komt voorbij. Ik heb hiervoor een iets hoger standpunt opgezocht (en het mezelf daarbij best moeilijk gemaakt.....).


Vanaf datzelfde iets hogere standpunt.


Iets ingezoomd de bocht richting station Hoogeveen. De snelheid is hier 80 km/h.


Even voorbij het viaduct is een wandelpad naar rechts richting .... Gelukkig hoef je er niet te blijven en mag je ook weer terug :D


Aan het einde van de Prilleweg (daar waar het privé-terrein begint) is een bruggetje. Het spoor ernaast gaat ook over een brug.


De Prilleweg een stuk teruggereden en een blik terug naar het viaduct van de Middenveldweg....


.... en hetzelfde ingezoomd. De baanvaksnelheid is hier 140 km/h. Op de achtergrond weer het onderstation voor de bovenleiding.


Vanaf hetzelfde standpunt de andere kant op gekeken in de richting van het station Hoogeveen. Hier zijn de inrijseinen te zien.


Vroeger liep er vanaf het station een spoor het industrieterrein van Hoogeveen op. Zie de tekening van Fred eerder in dit topic. Gerrit heeft aangegeven dat dit inmiddels geheel geruimd is, maar op de Prilleweg heb ik toch nog een stukje van ca. 7 meter kunnen vinden (geheel toevallig, dat wel :D). Op de achtergrond loopt de voormalige spoordijk licht naar rechts weg.




De voormalige spoordijk.


En nog wat verkeer richting (in ieder geval) Zwolle. Stel 8719 raast hier als Intercity voorbij zonder dus bij station Hoogeveen te stoppen.

Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Je maakt er weer een interessant verslag van!  :thumbup:
Hoop dat je uitstapje vanuit Drenthe naar Siberië en terug ook bevallen is :P
Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2014

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Het is wel een beetje een foto loos topic nu ;)
Re: Hoogeveen en omgeving
Gerrit-1959
gast

Re: Hoogeveen en omgeving
Dat stukje op de Prilleweg was ik even vergeten.  :(.  Mooie foto van het bruggetje over het het Oude diep. Gistermiddag in Hoogeveen nog moeten wachten voor een klein sleepje met VTG-wagons.
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Hoi Frank,

Wat een interessante reportage.
Zelfs van een dood ordinair stuk spoorlijn weet jij een spektakel te maken. :thumbup: :)
Er staan op dit traject nog heel wat betonnen portalen, soms afgewisseld door H-profiel portalen.
En als ik het goed heb staan de H-profiel portalen vooral daar waar de draad wordt afgespannen, in bogen en ter hoogte van wissels?
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
@John,
Ik heb de reis richting Siberië maar niet gestart, leek me iets te ver.... :D

@Mark,
hoe bedoel je? Zie jij geen foto's dan Mark?

@Gerrit,
Dankjewel! Ik heb in Hoogeveen alleen maar de VIRM's en Koplopers gezien. Maar dat zal best aan de tijdstippen gelegen hebben.

@Ad,
Dank! Ik doe mijn best. Wat betreft die portalen: het lijkt inderdaad wel zo.
Re: Hoogeveen en omgeving
-Frank:
Dank voor het plaatsen van een reeks smulplaatjes,  :thumbup:
Dat wandelpad naar Siberie lijkt wel interessant,  :thumbup:
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
@Jørg,
Wat ik al zei: ik heb de reis naar Siberië maar niet aangevangen.

Volgende locatie is de overweg naast het station van Hoogeveen, in de plattegrond te zien met nummer 8.

De eerste foto van deze serie is een terugblik richting het viaduct van de Middenveldweg, iets links van het midden. Uiteraard staan hier ook de onvermijdelijke bordjes van ProRail. Van het vroegere industriespoor is hier niets meer terug te vinden.


Het station heeft drie sporen, dit is de aansluiting van spoor 3 naar het hoofdspoor richting Assen.


Staand midden op de overweg, kijkend naar spoor 2 van het station. Net na de overweg ligt het Engels wissel wat ook de aansluiting van het spoor in de vorige foto verzorgd.


Ook weer vanaf de overweg, maar nu kijkend in het verlengde van spoor 3.


Zomaar een los stuk wissel. Nog netjes aan elkaar vast met metalen tie-wrap achtig iets (zo van een afstandje althans te zien).


Een stukje van de overweg gelopen, in de richting van Fluitenberg en kijkend naar het station. Dat ziet er dan zo uit. Station Hoogeveen ligt aan de rand van het dorp en heeft dan ook geen achteruitgang zoals andere stations dat wel hebben.


De bovenleiding van spoor 3 wordt hier afgespannen met deze constructie. Ik vind het wel een heel aparte in ieder geval.


En van de andere kant van het spoor.


De overweg zelf van een afstandje, nu van de kant van Hoogeveen zelf.

Re: Hoogeveen en omgeving
Gerrit-1959
gast

Re: Hoogeveen en omgeving
@ Jørg: Siberië hier is niets meer dan een geasfalteerd karrepad en omgeven door Zwartschaap, Kremboong, Kerkweg en Pesserdijk.  >:-D
@ Frank: Weer mooie plaatjes van bekend terrein. Ga je helemaal naar Meppel?
Re: Hoogeveen en omgeving - Het station zelf
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving - Het station zelf
@Gerrit,
geen idee nog. Ik zie wel waar het schip strandt, of beter: de trein stopt. ;)

Vooralsnog maar verder met station Hoogeveen zelf. Dit is op de kaart gemarkeerd als nummer 9. Station Hoogeveen is geen groot station. Zoals al te zien was heeft het maar drie perronsporen en verder één uithaalspoor aan de west-kant (richting Meppel dus).

Het eerste wat ik altijd doe bij dit soort series, is de auto parkeren :D. Aangezien dit niet direct voor het stationsgebouw kan, moest ik een stukje wandelen, maar met het fraaie weer was dat niet echt een straf. Je loopt daarbij het busstation op, wat ik schuin over gestoken ben om daarvandaan het stationsgebouw recht van voren te fotograferen. De onderstaande foto's zijn niet allemaal op dezelfde dag genomen, maar verschijnen wel in een hopelijk redelijk logische volgorde.


Even de blik terug naar de wachtende bus van Syntus Overijssel met als bestemming Hardenberg (via Slagharen).


Een aantal dagen voor deze foto's gemaakt zijn, bleek dat de NS de poortjes ook hier inmiddels heeft gesloten. Hierover heb ik een leuk gesprek gevoerd met de jongelui die de reizigers hierbij hulp konden bieden (ze gaven aan dat ze het heel rustig hadden.....). Ik had op dat moment niet voldoende saldo op mijn OV-chipkaart staan, maar mocht wel even het perron op om wat foto's te schieten. Inmiddels heb ik wel voldoende saldo en kan dus legaal de poortjes door ;)
Aangezien Hoogeveen geen intercity-station is, stoppen hier alleen Sprinters, in dit geval die naar Groningen. Deze diensten worden echter gereden met Koplopers.


Spoor 1 gezien in de richting van de overweg uit het vorige verslag (dus richting Assen).


Een kijkje naar beneden naar de ATB apparatuur naast de baan.


Een flinke wandeling verder voerde mij tot bijna bij het einde van het perron. Inmiddels was het hoofdsein op groen en kon ik een trein verwachten. Aangezien het nog geen tijd was voor de Sprinter, moest dat dus wel een intercity zijn.


Naast het perron staat hectometerpaal 20, dus we zitten 20 kilometer van Meppel af.


Een blik terug vanaf het einde van het perron naar het stationsgebouw.


En inderdaad, de verwachte VIRM komt eraan en zal niet stoppen. Uiteraard is deze foto behoorlijk ingezoomd.


Het vertreklampje knippert in dit geval, waardoor deze in de vorige foto niet brandt en in deze wel.


En hij is voorbij, op pad richting Groningen.


Vanaf de overweg had ik al het nodige zwart tussen de sporen zien liggen, met het idee dat dit een constructie is om te voorkomen dat spoorlopers vanaf de overweg via het spoor naar het station zouden lopen of andersom uiteraard.


De punten die meer dan een colablikje (of welke andere drank dan ook) hoog zijn, zijn best venijnig en nodigen zeker niet uit tot het trotseren ervan.


Het verschil van een dwergsein en een verhoogd dwergsein. De tweede staat op een poot omdat hij boven het perron uit moet kunnen "kijken".


De Koploper die als Sprinter naar Groningen rijdt. En inderdaad, als je er zo dichtbij staat, zijn die dingen behoorlijk indrukwekkend.




En weg, richting Groningen.


Weer buiten het station nog een foto geschoten van de klok met de P+R (Parkeer en Reis) aanduiding naast de parkeerplaats.

Re: Hoogeveen en omgeving - Het station zelf
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving - Het station zelf
En het vervolg van station Hoogeveen.

Deze foto's zijn eerder genomen dan de hierboven al getoonde, dat was dus toen ik ondervond dat de poortjes gesloten waren. Maar wel even het station in mocht.
Koploper 4093 als Sprinter naar Zwolle op spoor 2.


De blik naar links om te zien dat het uitrijsein al veilig toont en de trein dus elk moment kan vertrekken. Ook zichtbaar twee dwergseinen: links die van spoor 1 en rechts die van spoor 3.


De beide Koplopers (de 4093 en een onbekende) op spoor 2.


Uiteraard mag bevestiging van de locatie niet ontbreken.


Een stukje over het perron gelopen en terugkijkend (richting Assen) levert dit beeld op.


En ingezoomd word dat dan dit.


Het stationsgebouw aan de perronzijde. Rechts de lifschacht en daarnaast de ingang van de tunnel onder het spoor door naar het perron van de sporen 2 en 3.


De trap naar beneden de tunnel in.


Er staan voldoende fietsen in de fietsenrekken. Nadere beschouwing levert op dat niet elke fiets meer bruikbaar zal zijn.

Re: Hoogeveen en omgeving - Het station zelf
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving - Het station zelf
Aan de westkant van het station is best nog wat te zien. Bij het verlaten van de parkeerplaats aan de westkant, kom je op de Griendtveenweg, die loopt een stukje langs het spoor om na een paar honderd meter naar links af te buigen. Op dat punt is een zandweggetje waar je in kan rijden (niet aan te bevelen) of lopen (slimmer :D ).
Tussen dat zandweggetje en het spoor is een terrein waar volkstuintjes liggen. Het enige verschil met vroeger is dat er nu een ProRail hek tussen zit......
De inrijseinen aan de westkant van het station....


.... ingezoomd om het snelheidsbord (140 km/h) te laten zien.


Een stuk doorgelopen en daar zie je dezelfde seinen van de andere kant.


En weer ingezoomd. Rechts van het sein is een spoor te zien, dat is een kopspoor, wat vanaf het station tot over het viaduct van de snelweg A28 loopt.


Een poging om de verdiepte ligging van de snelweg weer te geven. De betonnen rand die je zit is de bak van de snelweg richting het noorden.


Het stootjuk van het kopspoor.


Weer een stuk teruggelopen en langs de volkstuintjes.


Je kunt via een ander zandpaadje bij het hek van ProRail komen en daar is dan ook deze foto genomen, kijkend richting het station....


.... wat natuurlijk ingezoomd veel beter te zien is. Hier is ook duidelijk te zien dat er twee Engelse wissels liggen die als wisselstraat fungeren. Het kopspoor is beveiligd met een dwergsein.


Uiteraard komt er ook nog wat verkeer voorbij.


Sfeerbeeldje van het volkstuincomplex zo naast het spoor.


Het sein wat bij het einde van het kopspoortje staat.


De constructie die ervoor moet zorgen dat er niet iets per ongeluk van het kopspoor af kan rijden.


En voor de broodnodige variatie weer een koploper die langs komt denderen....


.... en eentje de andere kant op richting Meppel en verder.


Aan een van de bovenleidingsmasten hangt een schakelaar ("K"), die ....


.... een schakelaar in de bovenleiding bedient. Hier de isolatie tussen beide gebieden.


en de rest van de constructie.

Re: Hoogeveen en omgeving - Het station zelf
Hallo Frank,

Mooi, zoals jij je foto's maakt en presenteert. Ik woon al jaren in deze omgeving en ben ook regelmatig per trein gegaan, maar dit geeft toch een mooie andere kant van het spoor. Wat mij betreft zou dit in een Wiki mogen en uiteindelijk van heel Nederland.
Re: Hoogeveen en omgeving - Het station zelf
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoogeveen en omgeving - Het station zelf
Frank,

Bedankt weer voor deze prachtige fotoreportage. :thumbup:
Ik heb door je uitleg weer een hoop kennis opgedaan wat betreft seinen en de betekenis van de spoorborden. :)  :thumbup:
Re: Hoogeveen en omgeving - Het station zelf
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hoogeveen en omgeving - Het station zelf
Hi Frank,

Ook van mij bedankt erg leuk want die omgeving ken ik nagenoeg niet.

groet
Harald
Re: Hoogeveen en omgeving - Het station zelf
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Hoogeveen en omgeving - Het station zelf
Hoi Frank, dit is wel een super lange en zeer uitgebreide fotoreportage. :arrow: :thumbup:

Door alle verklarende teksten een duidelijk verhaal.

Dank daarvoor
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Heren,
dank voor de reacties!

Citaat van: Gerrit-1959 op zondag 30 juli 2017, 06:57:21
Wat mij betreft zou dit in een Wiki mogen en uiteindelijk van heel Nederland.
Voor een meer dan redelijk maandbedrag wil ik me wel opofferen hoor, Gerrit  >:-D  O:-D

Verder met een klein stukje van Hoogeveen. Dit staat op de kaart als nummer 10, maar stiekem zijn het twee locaties die dicht bij elkaar liggen.
Tussen Fluitenberg (klein dorpje noordwestelijk van Hoogeveen) en de wijk Kinholt in Hoogeveen ligt de Kinholtsweg. Deze kruist zowel het Oude Diep (het riviertje wat ook hierboven al is gefotografeerd) en het spoor. Van dit laatste zijn hier wat foto's te zien.

Ik was net aangekomen bij een ruime parkeerplek toen er alweer een trein aan kwam. Ook weer een Koploper. Vanaf de overweg de blik richting Hoogeveen.


En voorbij richting Meppel.


En op een warme dag trilt de lucht best enorm als je de camera flink laat inzoomen en dat geeft dan dit, best aparte, beeld.


Midden op de overweg, kijkend richting Meppel. We kijken hier een voorsein op de rug.


En de blik de andere kant op, dus richting Hoogeveen. Bij het station van Hoogeveen is een snelheidsbeperking van kracht van 80 km/h. Het gele bord rechts betekent dat de machinist van de treinen vanaf hier vaart moeten gaan minderen om uiteindelijk bij Hoogeveen 80 km/h te rijden.


Ingezoomd naar de eerste bovenleidingsmast laat zien dat deze op (bijna) kilometer 18 staat. Dus 2 kilometer van station Hoogeveen af.


Heel ver ingezoomd naar Hoogeveen zelf, laat zien, waarom het voorsein bij deze overweg staat. Het linker-inrijsein is nauwelijks zichtbaar door de bovenleidingsmasten. Het rechter-inrijsein is (luid en) duidelijk te zien, want staat zo op het oog midden op het spoor.


Uiteraard hier ook de nodige kasten, ook voorzien van het nodige kleurwerk.... :(


Het voorsein zelf. Ik ben hiervoor een zandweggetje opgelopen en heb deze foto schuin vanover een sloot/greppel genomen.


Via Google Maps had ik al gezien dat er een stukje verderop het Oude Diep met een bocht onder het spoor de wijk Kinholt in loopt. Hij komt hierbij ook weer met een bocht langs de (straat) Dotterbloem. Ik ben na enig zoeken hier terecht gekomen en kon toch nog redelijk een foto maken van de brug over het Oude Diep.


Aan de overkant van het water loopt een voetpad welke over een geluidswal heen gaat. Na een kleine 100 meter gaat het pad aan de andere kant van die geluidswal weer naar beneden en dan kun je het spoor zien liggen. Je staat echt aan de rand van Hoogeveen, want na het spoor is er niets dan weidse leegte.


Rest mij nog even de treinen van .....




.... en naar Hoogeveen te laten zien.


En als uitsmijter van deze bijdrage jullie de vraag te stellen, wat dit bord in het Oude Diep staat te doen:

Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2009

locomotivdegeneraal

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Frank je schrijft dat het een voorsein is, dat kan niet een voorsein kan nooit rood tonen maar alleen groen en geel, komt maar heel weinig voor in Nederland.

Fred
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Frank,

Bedankt weer voor je mooie foto's en dito tekstuele verklaringen. :thumbup:

@Fred: Ik ben geen seinen kenner, maar uit de info die ik vind is het wel een voorsein.
Ik weet niet of de platte bovenkant van het seinbord een teken is dat het hier om een voorsein gaat, maar ik vermoed van wel.
Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2015

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Mooie reportage, mooie voor zichzelf sprekende foto's Frank !!  :thumbup:

Mvg, Luc
Re: Hoogeveen en omgeving
Weet niet of je nog in Drenthe bent. Maar als je naar Zuidlaren gaat zit er in het dorpje ervoor (Tynaarlo) een restaurant bij het spoor die een sik ( trein niet een geit) in de tuin hebben staan. Leuke bezienswaardigheid.
Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Hallo Frank,

Tot waar loopt de bovenleiding op het spoor naar de afvalcentrale in Wijster? Heb je daar nog foto's van gemaakt?

Jasper
Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Frank,

Ook van deze foto's kan ik weer heel lang van genieten wat zijn ze weer mooi en de teksten zijn erg informatief. :thumbup:
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Het Noorden staat er weer mooi op Frank  :thumbup: :thumbup:

Dat bord in het water geeft aan dat het een golfslagbad is  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
@Fred,
Wat Ad zegt, het zijn inderdaad voorseinen. Ik ben er tijdens het foto's maken een flink aantal tegen gekomen. Ze staan echter allemaal op het linkerspoor. Blijkbaar zijn daar de blokken langer en maken dan een voorsein noodzakelijk om te voorkomen dat in geval van "verkeer spoor" rijden (dus links) de treinen onnodig lang 40 km/h moeten rijden. Al deze seinen gaven geel licht. Dat het normaliter weinig voorkomt ben ik met je eens, maar er zijn er dus wel.
Meer informatie eventueel over hoe een voorsein eruit ziet en zijn functie: hier en hier (compleet seinenboek).

@Ad, Luc,
Dankjulliewel!

@JW,
Tynaarlo kennen we, maar het lokje ken ik dan weer niet. Misschien binnenkort nog eens kijken dan, als ik weer in het noorden ben.

@Jasper,
Dat weet ik niet precies. Het is lastig om dicht bij het spoor te komen om daar foto's van te maken. Deels vanwege het feit dat er allemaal bomen staan. En gewoon fysiek: aan de ene kant simpelweg omdat er geen wegen dichtbij de spoordijk komen en je dus niets kan zien. En van de andere kant (aan de kant van het oefenterrein) kun je wel iets zien, maar ook dat is vrij ver weg. Maar de bovenleiding stopt ongeveer ter hoogte van het oefenterrein.

@Michel,
Er komt nog meer aan :) Dus nog meer te genieten (hoop ik dan ;) )

@Peter,
Inderdaad. Goeie!!
Op een ander forum waar ik deze foto geplaatst had, kwam iemand met de opmerking: "het is een zandbank".
Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2009

locomotivdegeneraal

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Frank over seinen hoef je mijn niets te vertellen ben 40 monteur seinwezen geweest. Jou verhaal klopt ook helemaal maar een voorsein toont alleen maar geel en groen en nooit rood.

Fred
Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2009

locomotivdegeneraal

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Frank ik heb de foto nog een keer bekeken het sein lijkt rood te tonen maar dat kan eigenlijk niet want dat moet moet altijd de onderste lamp sein zijn.
Ik ben op de kleur afgegaan en deze leek rood, mijn excuus hier voor.

Fred
Re: Hoogeveen en omgeving
Ben den Hollander
gast

Re: Hoogeveen en omgeving
Het voorsein toont geel net als deze:


Nico Spilt.

Gr, Ben.
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Citaat van: feerden op donderdag 03 augustus 2017, 16:48:16
Frank ik heb de foto nog een keer bekeken het sein lijkt rood te tonen maar dat kan eigenlijk niet want dat moet moet altijd de onderste lamp sein zijn.
Ik ben op de kleur afgegaan en deze leek rood, mijn excuus hier voor.

Excuus wat mij betreft niet nodig hoor Fred. Het is misschien ook wat lastig te zien. Ik heb trouwens geen voorseinen gezien, die iets anders dan geel geven. Er zal maar heel weinig links verkeer zijn op dat baanvak, dus alles aan de linkerkant staat op rood.

Verder met het traject tussen Hoogeveen en Meppel. Omdat dat niet helemaal zichtbaar is, daarom een vers kaartje:

De nummering is wel dezelfde als op het kaartje van Hoogeveen en omgeving in de eerste bijdrage van deze draad.

We verleggen de blik naar nummer 11. Dat is de overweg in de Ruinerweg in Echten. Dit is de kant van Echten.


Kijkend in de richting van Hoogeveen. Naast het spoor staat een onderstation met in het eerste portaal de stroomtoevoer voor de bovenleiding.


Flink ingezoomd richting Hoogeveen. Duidelijk is hier te zien, dat er alleen aan de rechterkant van de beide sporen de seinen staan. Op de drukker bereden trajecten zie je nog wel paren seinen links en rechts, maar dat is hier niet het geval.


Nog een keer het portaal voor de stroomvoorziening met de schakelaars aan de masten  in beeld.


En nog even de Koploper richting Groningen vastgelegd.


Als je een klein stukje door Echten heen rijdt (en dat is van zichzelf al niet zo groot ;) ), en wel over de Koekangerweg, dan kom je bij een manege terecht. Daar rechtsaf de Kipstukweg (je verzint het niet) op en je komt bij de overweg aldaar, nummer 12 in op de kaart. Deze overweg is voorzien van de bekende diepladerborden, maar ik vraag me echt af hoe je daar met een dieplader zou willen komen. En vooral: wat je er zou moeten......
De straat aan de overkant van de overweg heet trouwens Veilingweg en daar is deze foto genomen.


En wat meer in detail waaruit blijkt dat op het bord het nummer van de overweg ontbreekt ....


.... die aan de andere kant wel aanwezig is.


En ook deze overweg functioneert naar verwachting.




In dit geval kwam er een VIRM voorbij richting Zwolle (en verder)....


.... en was alweer rap in de verte verdwenen.


Een kijkje in de verte waarbij het zigzaggen van de bovenleiding goed te zien is.


De veilingweg en tevens de reden waarom ik niet verwacht dat hier veel diepladers komen....


.... want ik stel me zo voor dat die op het zandpad niet ver zullen komen.


Je zou het bijna idyllisch vinden, zo :)


Maar je ziet er uiteraard veel meer. Bij een rondje wat we reden, kwamen we in een korte afstand meer dan 20 ooievaars tegen. Waaronder deze twee die op de nok van een woning stonden.

Re: Hoogeveen en omgeving
-Frank:
Dank voor het delen van weer mooie plaatjes,  :thumbup:
Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Hoi Frank,

Die ooievaars komen er zoveel voor door het ooievaarsstation De Lokkerij in De Wijk/IJhorst. Daar zijn er nog veel meer.

Groet,
Bert
Re: Hoogeveen en omgeving
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
Frank,

Bedankt voor deze prachtige foto reportage. :thumbup:
Re: Hoogeveen en omgeving
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoogeveen en omgeving
@Bert,
Dat verklaart dan een hoop inderdaad. We snapten al niet echt waar al die ooievaars vandaan kwamen.

Nog even terug naar Echten: het blijkt dat er tussen 1870 en 1934 een halte in Echten heeft gestaan. En wel op km 14,5. Daar is echter tegenwoordig, na al die jaren, uiteraard helemaal niets meer van terug te vinden.

Daarom maar verder naar de volgende stopplaats: nummer 13 op de kaart en dat is waar de Koekangerveldweg in een bocht van bijna 90 graden overgaat in de Oude Toldijk. Hier is niet zoveel te zien, anders dan een rechte doorgaande spoorlijn....


....voorzien van twee seinen.....




.... het bijbehorende gebeuren in, op en naast de rails....


.... hectometerbordje 12.0....


.... en afspanning in de bovenleiding....


.... om dit rijdend te kunnen houden.


Een stukje doorgereden (lees: de Oude Toldijk gevolgd) tot aan de Meester H. Smeengeweg. Die gaat met een viaduct vrij schuin het spoor over, dat is positie 14 op de kaart.
Voor en na het viaduct staan twee bovenleidingsportalen, want de bovenleiding wordt hier verlaagd onder het viaduct doorgevoerd. Om te voorkomen dat je vanaf het viaduct op het portaal zou kunnen klimmen, is dit aan die zijde voorzien van een flink stel venijnige punten. Ik zou niet weten waarom je überhaupt op een bovenleidingsportaal zou willen klauteren, want ik zou toch wel ver weg willen blijven van 1500 volt....


De bekende schermen met de bekende waarschuwingen erop.


Kijkend vanaf het viaduct in de richting van Hoogeveen is te zien dat het spoor een flauwe boog naar links maakt. Dit is dan (behoudens de bogen bij de stations Meppel en Hoogeveen) dan ook de enige boog van betekenis in dit traject.




De andere kant op richting Meppel gekeken.


Als je goed kijkt, is hier de verlaagde constructie van de bovenleiding te zien, zoals deze onder het viaduct doorgaat.


Het viaduct staat tussen hectometer 10.1 en 10.2.


Ook hier weer een Koploper richting Hoogeveen.


Ingezoomd op het bord wat aangeeft dat op hectometer 8,6 een overweg te vinden is. Dit is het inschakelpunt voor de bediening van de overweg. Dat wordt de overweg in Koekange die in een volgende bijdrage de revue zal passeren. Door de zoom is hier de zig-zag van de bovenleiding boven het rechterspoor heel mooi te zien.