@Gerrit,
geen idee nog. Ik zie wel waar het schip strandt, of beter: de trein stopt.
Vooralsnog maar verder met station Hoogeveen zelf. Dit is op de kaart gemarkeerd als nummer
9. Station Hoogeveen is geen groot station. Zoals al te zien was heeft het maar drie perronsporen en verder één uithaalspoor aan de west-kant (richting Meppel dus).
Het eerste wat ik altijd doe bij dit soort series, is de auto parkeren
. Aangezien dit niet direct voor het stationsgebouw kan, moest ik een stukje wandelen, maar met het fraaie weer was dat niet echt een straf. Je loopt daarbij het busstation op, wat ik schuin over gestoken ben om daarvandaan het stationsgebouw recht van voren te fotograferen. De onderstaande foto's zijn niet allemaal op dezelfde dag genomen, maar verschijnen wel in een hopelijk redelijk logische volgorde.
Even de blik terug naar de wachtende bus van Syntus Overijssel met als bestemming Hardenberg (via Slagharen).
Een aantal dagen voor deze foto's gemaakt zijn, bleek dat de NS de poortjes ook hier inmiddels heeft gesloten. Hierover heb ik een leuk gesprek gevoerd met de jongelui die de reizigers hierbij hulp konden bieden (ze gaven aan dat ze het heel rustig hadden.....). Ik had op dat moment niet voldoende saldo op mijn OV-chipkaart staan, maar mocht wel even het perron op om wat foto's te schieten. Inmiddels heb ik wel voldoende saldo en kan dus legaal de poortjes door
Aangezien Hoogeveen geen intercity-station is, stoppen hier alleen Sprinters, in dit geval die naar Groningen. Deze diensten worden echter gereden met Koplopers.
Spoor 1 gezien in de richting van de overweg uit het vorige verslag (dus richting Assen).
Een kijkje naar beneden naar de ATB apparatuur naast de baan.
Een flinke wandeling verder voerde mij tot bijna bij het einde van het perron. Inmiddels was het hoofdsein op groen en kon ik een trein verwachten. Aangezien het nog geen tijd was voor de Sprinter, moest dat dus wel een intercity zijn.
Naast het perron staat hectometerpaal 20, dus we zitten 20 kilometer van Meppel af.
Een blik terug vanaf het einde van het perron naar het stationsgebouw.
En inderdaad, de verwachte VIRM komt eraan en zal niet stoppen. Uiteraard is deze foto behoorlijk ingezoomd.
Het vertreklampje knippert in dit geval, waardoor deze in de vorige foto niet brandt en in deze wel.
En hij is voorbij, op pad richting Groningen.
Vanaf de overweg had ik al het nodige zwart tussen de sporen zien liggen, met het idee dat dit een constructie is om te voorkomen dat spoorlopers vanaf de overweg via het spoor naar het station zouden lopen of andersom uiteraard.
De punten die meer dan een colablikje (of welke andere drank dan ook) hoog zijn, zijn best venijnig en nodigen zeker niet uit tot het trotseren ervan.
Het verschil van een dwergsein en een verhoogd dwergsein. De tweede staat op een poot omdat hij boven het perron uit moet kunnen "kijken".
De Koploper die als Sprinter naar Groningen rijdt. En inderdaad, als je er zo dichtbij staat, zijn die dingen behoorlijk indrukwekkend.
En weg, richting Groningen.
Weer buiten het station nog een foto geschoten van de klok met de P+R (Parkeer en Reis) aanduiding naast de parkeerplaats.