Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

digitale z lok

Gestart door eddy zondag 20 augustus 2017, 08:24:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
digitale z lok
eddy
gast

digitale z lok
Dag allemaal,heb een Z lok voorzien van een tran DCX76z decoder. Alles werkt perfect,alleen de decoder wordt zeer warm.Heb een vermoeden dat de digitale spanning van een roco maus te hoog is.Iemand het zelfde probleem,en hoe is het opgelost?
Alvast bedankt,eddy.




Re: digitale z lok
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: digitale z lok
Rocomaus aangesloten op de marklin z trafo?
Jan
Re: digitale z lok
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: digitale z lok
Hey Eddy,

Gebruik jij nog de bijgeleverde transformator van die roco maus ?
Zoja, dan is je spanning véél te hoog voor het digitale Z gebeuren !
Vervang die transfo door een 12V model ofzo, zodat je digitale spanning uitkomt op 11V ongeveer.

Kijk ook even hier:



groeten,
Kris
Re: digitale z lok
Lid sinds: 2016

offline
Re: digitale z lok
Ik spreek geen Frans maar volgens mij wordt in het filmpje aangegeven dat spoor z maximaal 10v mag hebben. Het lijkt er op dat in het filmpje nog een paar diodes in de kabel zijn gesoldeerd (een diode geeft iets spanningsval) om tot 9,62V te komen volgens de multimeter die zichtbaar is.
Re: digitale z lok
eddy
gast

Re: digitale z lok
Dag Kris,
bedankt,hier kan ik mee verder.

groeten eddy
Re: digitale z lok
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: digitale z lok
Hoi Eddy,

Graag gedaan hoor :-)
Even een vraag van mijn kant, rij jij volledig digitaal (dus ook wisselaandrijvingen enzo ?)
Zoja, welke decoders gebruik je daar voor, en werk jij ook met s88 terugmelding ?
Ik heb namelijk ook beslist om volledig digitaal te gaan met Z :-)

Groeten,
Kris
Re: digitale z lok
nobody
gast

Re: digitale z lok
Kris, misschien is dit draadje (met vele links) belangwekkend voor jou ===> klik
De nadruk wordt gelegd op zeer schone rails bij digitaal bedrijf. Erg kritisch bij deze kleine schaal.
Re: digitale z lok
Lid sinds: 2008

offline
Re: digitale z lok
korte opmerking:
Je kan de baanspanning van een digitaal systeem helemaal niet meten met een multimeter in de AC-stand, zoals te zien is in het filmpje.
Re: digitale z lok
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: digitale z lok
Om het voor jezelf lekker simpel te houden kun je de roco muis gewoon aansluiten op de miniclubtrafo.
Je hebt dan gelijk de juiste baanspanning.
Werkt ook met het marklin mobile station.
Ik gebruik ook tran decoders. Ze worden ook heel warm als er iets teveel druk komt op de koolborstels. Bij het ombouwen kun je wel eens de veertjes verbuigen.. is heel delicaat werk
Rails inderdaad goed schoonhouden. Superweinig ATF doet wonderen.
Jan
Re: digitale z lok
eddy
gast

Re: digitale z lok
@ Kris,in mijn baanplan is er maar 1 wissel.Ik heb de wisselspoel verwijderd en ga de wissel ondergronds aansturen met een servo. Deze wordt bediend met een drukknop.

@ Huub, hoe moet men deze spanning meten?

@ Zofman,de Marklin transfo levert toch een gelijkspanning en de centrale van de roco maus moet toch gevoed worden door een wisselspanning. Of heb ik het mis ?

@nobody,bedankt voor deze link. Ik ben op zoek naar een kleine kolenkraan voor een heeeel klein lokdepot. Dus niet die grote kraan van Faller,iemand een tip???

Alvast bedankt voor de reacties,groeten eddy
Re: digitale z lok
Lid sinds: 2008

offline
Re: digitale z lok
Re: digitale z lok
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: digitale z lok
Netjes aansluiten op de lichtaansluitingklemmen en alles loopt.
Als je wat Duits kan lezen.. of google translate....

http://www.velmo.de/html/-_digitalspannung.html

Jan
Re: digitale z lok
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: digitale z lok
Bedankt allemaal voor de tips & links.
Volgende week weer een paar dagen naar't ziekenhuis, ik hou al die links als leesvoer tot dan ...

groeten,
Kris
Re: digitale z lok
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: digitale z lok
Heel veel sterkte, en snel weer retour naar huis toegewenst!
Jan
Re: digitale z lok
eddy
gast

Re: digitale z lok
 Dag iedereen,
heb ondervonden als men onder de 12 V gaat naar de rococentrale,de maus spontaan in kortsluiting gaat. Dus ga ik de spanning nog verlagen met diodes te plaatsen na de centrale .
@Kris,veel beterschap.

groeten eddy
Re: digitale z lok
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: digitale z lok
Eddy, ik ga voor mezelf wel een eigen centrale bouwen,met een arduino en motor-shield ofzo, moet kunnen voor een habbekrats (wil onder de 10 euro blijven voor mijn complete centrale, en het gaat me nog lukken ook) die locdecoders van tran heb ik al in bestelling. Verder S88 ook zelfbouw, alhoewel die duurder gaan uitkomen voor 2-rail dan voor 3-rail, aangezien er per bezetmelder, een stukje extra electronica nodig is voor stroomdetectie. Decoders om wisselspoelen aan te sturen ook zelfbouw, komt op ongeveer 40 euro uit om 20 wisselspoelen aan te sturen. Verder heb ik hier nog diverse raspberry pies rondslingeren, kan er wel eentje opofferen om Rocrail op te installeren, en zo gaat mijn z-spoor baantje ineens volledig digitaal en vol-automatisch aangestuurd worden, komt helemaal goed met die 10V toestanden :-)