Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels

Gestart door banne zondag 16 juli 2017, 14:53:12

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Zijn er meer mensen met sluitingsproblemen op wissels met de Railpromo van Roco? Er zit een fluistersleper onder, deze heb ik onder veel meer locs zitten zonder problemen. Zelfs met een beetje bijbuigen blijft ie sluiting maken. Wel bijzonder voor een Roco locomotief van 350 euro.
Re: Sleper problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Sleper problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Kijk eens of de puntcontacten van je wissel in iets zijn ingezakt.
Re: Sleper problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
De overige 50 locs rijden zonder problemen, dat zal het punt dus niet zijn  :D
Re: Sleper problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sleper problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Je hebt uitsluitend C-rails wissels:

Gaat het op alle C-rails wissels fout (standaard en slanke)?
Gaat het rijdend in alle richtingen op C-rail wissels fout (vanaf de wisseltong, naar de wisseltong toe)?
Hoe gedraagt deze loc zich op engelsmannen, driewegwissels en meegebogen wissels?

Ik dacht er weer aan vanwege dit draadje:
http://mobatechnikblog.blogspot.nl/2016/06/innenradlenker-fur-schlanke-weichen.html
Re: Sleper problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Waar je even naar zou kunnen kijken is wat de sleper aanraakt op het chassis van de lok als je deze even helemaal indrukt.
Kan het zijn dat de koperen geleidestrips iets aanraken of wellicht het aangesoldeerde draadje?

Wat soms ook voorkomt is dat de wielen korstsluiting veroorzaken op wissels omdat ze niet de correcte maatvoering hebben of niet de juiste breedte hebben.
Dat kun je wellicht even testen door de trein zachtjes met de hand over de wissel te duwen en te kijken wat er gebeurd.
Wellicht kun je dan ook zien of de sleper de boosdoener is of toch de wielen.

Succes!


Toch ff de vraag: waarom je het nodig vindt de prijs erbij te noemen....
Als ie 4 tientjes had gekost en hetzelfde probleem had gehad, had je dan ook het bedrag erbij gezet?
Of gaat het toch simpelweg gewoon om het probleem? Dan doet de prijs er toch niet toe?


(Gelukkig heb je ook nog garantie en wellicht een handige leverancier mocht het niet gelukken.)
Re: Sleper problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Sleper problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Je schrijft "Roco 73835", maar dat is de DC versie. Heb je hem zelf aangepast of heb je het over de Roco 79835 (AC versie).
Die laatste heb ik zelf ook, maar helaas geen C-rails, dus ik kan geen vergelijkend warenonderzoek doen voor je.
Re: Sleper problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Sleper problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Een lok met cardanaandrijving nooit handmatig vooruit duwen.
Controleer eerst de wielafstanden en of de sleper er goed onder zit en of verbogen zit.
Re: Sleper problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Inmiddels weet ik wat de oorzaak is, geen sleper helaas. Het probleem is dat op de slanke wissels de wielen te "dik" zijn om tussen de rails en de laatste contactpunten van de 3e rail door te passen. Hierdoor ontstaat er dus sluiting op de voorste as. Wat mij betreft een big big fail voor Roco voor een loc van dit bedrag. Het is niet op 1 slanke wissel maar op elke slanke wissel als er rechtdoor gereden wordt.
Re: Sleper problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Even een filmpje gemaakt. Ter info, de sleper zit dus op het ACHTERSTE draaistel!

Re: Sleper problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Citaat van: banne op dinsdag 18 juli 2017, 13:53:46

Wat mij betreft een big big fail voor Roco voor een loc van dit bedrag.


Da's nog maar de vraag. Roco hanteert, ook voor 3rail, normen. Check NEM340 en meet je wielen op vooreer je een conclusie trekt.

Gr, Ben.

Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Dan nog vind ik het een big fail. Vrijwel iedereen rijdt met Marklin rails dus ik vind dat het dan ook op alle soorten en types moet kunnen rijden. Heb diverse locs van Roco en die rijden zonder problemen. Waarom zou dan ineens bij deze alles anders moeten zijn?
Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Bart,

Wat Ben denk ik bedoeld is dat er misschien een asje tussenzit die net wat te breed is. Vandaar dat je die asjes even moet nameten, de binnenmaat hoort 14,0mm te zijn.
Of ga terug naar je winkelier en claim je garantie. 
Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Slanke wissels geven vaker problemen, sommige gebruikers buigen die ene pukkel die problemen geeft even een beetje weg van de spoorstaaf.
Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Citaat van: banne op dinsdag 18 juli 2017, 17:59:23
Waarom zou dan ineens bij deze alles anders moeten zijn?
Hoi Bart,

Wellicht testen ze dat niet bij Roco of de assen precies zijn afgesteld.
Afwijkende maten kom je vaker tegen bij andere fabrikanten, want niemand test zoiets naar behoren.
Trouwens de controle op de producten vindt ik bij elke fabrikant wankelen😉

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Citaat van: Looney Tunes op dinsdag 18 juli 2017, 18:03:48
Bart,

Wat Ben denk ik bedoeld is dat er misschien een asje tussenzit die net wat te breed is. Vandaar dat je die asjes even moet nameten, de binnenmaat hoort 14,0mm te zijn.
Of ga terug naar je winkelier en claim je garantie.

Hallo

Märklin heeft al minstens 10 jaar een tussenmaat van 14,2mm.
NEM340 is leuk verzonnen, maar niet meer de märklinstandaard. Nog nooit gweest ook overigens.

Wat de roco 1200 betreft. Deze rijdt op (een soort!) RP25 wielen, ook de AC variant.
En dit kan problemen geven. (Kortsluiting of ontsporing) .
Het is dus gewoon een DC lok met sleper waar de wielen van bij elkaar geknepen zijn.
Geen AC of NEM konform produkt.

Bart
Re: Sleper problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Citaat van: Jan22 op zondag 16 juli 2017, 21:53:30
Ik dacht er weer aan vanwege dit draadje:
http://mobatechnikblog.blogspot.nl/2016/06/innenradlenker-fur-schlanke-weichen.html
Dit ziet er wel verdacht interessant uit, jammer dat het zelfbouw is. Ik heb geen lasercutter :-(

Edit, ik ga ze laten maken. Ik neem de gok. Zal iets laten weten hoe het verlopen is :D

Edit Looney Tunes: twee berichten samengevoegd
Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
@Bart (Bahn-AG)

Oke, heb ik weer wat geleerd, alle locs die ik gemeten heb hebben een flenstussenafstand van 14,0mm.

Maar dat terzijde, de maatvoering is dus anders dan gebruikelijk voor 3rail ;)

@Bart (Banne)

Succes met het maken, ik ben benieuwd.
Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
De Roco 1200 in 3rail heeft wel degelijk AC wielen: het loopvlak is breder in vergelijk met DC. De flenzen zijn wel even hoog.

 
Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Citaat van: banne op zondag 16 juli 2017, 14:53:12
sluitingsproblemen op wissels
Er zijn altijd twee kanten aan het verhaal: sluiting komt door de loc of sluiting komt door het wissel.

Bij de loc gaat het dan om wielmaat, wielafstand en/of sleper-kwaliteit.
Bij wissels gaat het meestal om de ruimte tussen strijkregel, puntstuk en puko's.

Als kortsluiting zich bij een enkele loc voordoet, dan zul je geneigd zijn om die ene loc aan te passen.
De probleemanalyse beperkt zich dan tot die loc.
Als op bepaalde wissels (bijvoorbeeld slanke wissels of boogwissels) met een of meerdere locs kortsluiting optreedt, dan richt de probleemanalyse zich op de eigenschappen van die wissels.

Clemens Auburger (een stummiforum gebruiker) suggereert dat het puntstuk (hartstuk) van slanke C-wissels de boosdoener is:
CiteerBei Märklins schlanken Weichen kommt es mit manchen Fahrzeugen immer wieder zu Kurzschlüssen. Grund ist in der Regel ein zu geringes Spurkranzinnenmaß

Er zijn dan 2 oplossingen:
De ene weg bewandelt Clemens Auburger; hij heeft een afstandshouder getekend en gebruikt die.
De andere weg is om de binnenste spoorstaven van zo'n wissel te polariseren (dat wil zeggen, de spoorstaaf die door de sleper gekruisd wordt, maak je plus, de andere massa, en dat is dus wisselstand afhankelijk). Voordeel 3-rail polarisatie: je ziet er niets van. Nadelen: je kunt zo'n wissel dan niet meer openrijden, analoogrijders hebben een relais nodig en digitaalrijders wellicht een decoder.
Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Probleem al vaker gemeld.  Een (andere) oplossing: krimpkous over de de puntcontacten het dichts bij de railstaaf.

Willy
Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Citaat van: nmbssncb op woensdag 19 juli 2017, 11:07:15
krimpkous over de de puntcontacten
Klinkt als de goedkoopste oplossing ....  :)
Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Ik heb er thuis een van de laatste vloerbanen met meerdere Rocoloks wel eens last van gehad. En ik had wel 4 wissels liggen. Een keer alle railstaven naar de binnenkant geduwd (er zit wat speling in de houders van de klempassing) en het was verholpen. Bij de bijeenkomst in Dortmund echter, waar je in 1 groot rondje over minstens 57 slanke wissels moest (maar er nog wel 10 tot 20 extra kon pakken als je toeristische routes kreeg), helemaal niets. Niet in doorgaande positie, niet in afbuigende stand. Terwijl dat thuis wel degelijk uitmaakte.
Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Citaat van: banne op dinsdag 18 juli 2017, 17:59:23
Dan nog vind ik het een big fail. Vrijwel iedereen rijdt met Marklin rails dus ik vind dat het dan ook op alle soorten en types moet kunnen rijden.

Nou ik denk zelfs dat de wielen in de loc aan één kant een isolatie bus hebben. Verder rijden veel mensen met 3-rail, maar gelukkig niet iedereen.
Er zijn er die voor kwaliteit gaan en echt waar voor hun geld willen, en die kiezen voor 2-rail. -;)

Aangepaste 2-rail locs van andere merken dan Marklin, zijn op basis van het 2-rail model, want voor die merken is het 3-rail aandeel te klein.
En de wiel afstanden staan op 2-rail in de meeste gevallen. Dus even meten en goed zetten lost je probleem op.

Groetjes

Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Citaat van: Sprinter op donderdag 20 juli 2017, 10:24:37
Er zijn er die voor kwaliteit gaan en echt waar voor hun geld willen,

:D
Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Citaat van: Sprinter op donderdag 20 juli 2017, 10:24:37
En de wiel afstanden staan op 2-rail in de meeste gevallen.
Kun je deze wijsheid hardmaken?

Ik heb 3-rail loc's van Brawa, Fleischmann, Piko, Roco en Liliput.
En in alle gevallen stond de wielafstand, tussen de flenzen gemeten, op exact 14mm.

Bij sommige assen waar gelijkstroomwielen op zitten de afstand op 14,1 of 14,2 mm gezet i.v.m.
de smallere loopvlakken.

Alles loopt zonder ontsporingen over m'n, zorgvuldig gelegde,  "M" rail baan.

Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Nog nooit dit soort problemen gehad met roco en piko AC modellen. Een aantal rijdt zelfs beter dan M.
Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Citaat van: Sprinter op donderdag 20 juli 2017, 10:24:37
Citaat van: banne op dinsdag 18 juli 2017, 17:59:23
Dan nog vind ik het een big fail. Vrijwel iedereen rijdt met Marklin rails dus ik vind dat het dan ook op alle soorten en types moet kunnen rijden.

Nou ik denk zelfs dat de wielen in de loc aan één kant een isolatie bus hebben. Verder rijden veel mensen met 3-rail, maar gelukkig niet iedereen.
Er zijn er die voor kwaliteit gaan en echt waar voor hun geld willen, en die kiezen voor 2-rail. -;)
Hij heeft wel degelijk AC wielen...
Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Wat een onzin dat voor de andere merken het 3rail aandeel te klein is.
Dan zouden ze toch direct stoppen met de productie ervan?
Mensen die dit roepen kijken ook vaak niet verder dan hun achtertuin, en vergeten dat de markt bij de buren anders ligt.
Pas als daar een verandering op treed, zal je het hier ook merken.
Een ieder zou voor zichzelf uit kunnen maken of er met de kwaliteit van een keuze geleefd kan worden.
Want echt elk merk heeft voor- en nadelen.
Re: Sluiting problemen met Roco 73835 (NS1215/Railpromo) op wissels
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 23 juli 2017, 18:43:56

Wat een onzin dat voor de andere merken het 3rail aandeel te klein is.


Bedoeld wordt: er is geen merk (behalve Marklin) dat een bepaald type lok alleen voor 3rail uitbrengt.