Nieuws: Neem ook eens een kijkje in de enige echte 3railforum shop voor allerhande 3railforum artikelen!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  verzwaren wagon
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: verzwaren wagon  (gelezen 3338 keer)

tom4343

  • Gast
verzwaren wagon
« Gepost op: donderdag 16 augustus 2007, 22:25:59 »

hoi,

misschien domme vraag maar ben nog maar net bezig met modelspoor:

wij hebben 2 Lima personenwagons, lang model dubbel wielstel.

et probleem is dat die 2 maar niet in et rechte spoor willen blijven.

vlg mij komt dat door de lengte en het lichte gewicht (kunststof).
de wagon wipt a.h.w. uit het spoor.

dus d8 ik: als ik die wagons nou verzwaar met b.v. stukjes lood, hebben jullie daar ervaring mee? is dit een oplossing? zo ja, hoe veel gewicht moet zo,n wagon dan hebben?

gr. van Tom en Yannick
Gelogd

Herminator

  • Gast
Re: verzwaren wagon
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 16 augustus 2007, 23:56:27 »

Ik heb meteen mijn personenwagens gewogen, hieronder de resultaten:
Märklin (Silberlingen, schaal 1:100) gemiddeld 135 g.
Fleischmann (ICK, schaal 1:93) gemiddeld 150 g.
LIMA (Silberlingen, schaal 1:87) gemiddeld 145 g.

Kort de bocht rekenend zou je kunnen opvatten dat de LIMA wagens dus 165 g zouden moeten wegen (20 g meer) of de Fleischmannen 10 g minder.

Toen ik mijn koploper treinstel (2de hands) kocht zat de kop zonder motor vol met bouten en moeren ter verzwaring. Die hele handel heb ik eruit gehaald en eigenlijk nooit problemen met ontsporen gehad. Ook in mijn 30 cm personenwagens van LIMA heb ik geen verzwaring aangebracht, alleen mijn stuurstand silberling heeft 20 gram aan relais plus decoder voor de lichtwisseling op het 'voorste' draaistel staan. Wel heb ik van alles de geïsoleerde wielsets vervangen voor wisselstroom wielsets. Zowel met trekken als duwen rijdt alles perfect.

Indien je wilt verzwaren zou ik geen lood gebruiken maar eerst eens wat proberen met diverse maten moeren of bouten, dat is toch wat schoner en gezonder dan lood. Indien je wel lood wilt gebruiken smeer daar dan een laag verf overheen. Je kunt ook plaatjes metaal onder het interieur, op de wagenbodem leggen.

succes,
Herman
Gelogd

tom4343

  • Gast
Re: verzwaren wagon
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 17 augustus 2007, 10:34:02 »

hoi,

ja, idd, beter om es wat te experimenteren met boutjes. ik heb ook geen idee hoeveel e.e.a. moet worden verzwaard.

en het gebeurd dus wel: wagons verzwaren begrijp ik uit jullie antwoorden.
zoals ik al zei: ben net begonnen en dus een volslagen leek.

v.w.b. de rails: Marklin M rails. zou best kunnen dat et aan de wielen ligt, heb met de andere wagons geen problemen, maar dat zijn wel korte wagons. ik kan me nl voorstellen dat zo,n lange wagom eerder in een bocht uit de rails wordt getrokken. of alle andere wagons van Marklin zijn weet ik eigenlijk niet, heb et hele zaakje 2e hands gekocht.

nou, dit was ff een re op bovenstaande,
gr van Tom
Gelogd

^Rook

  • Gast
Re: verzwaren wagon
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 17 augustus 2007, 23:58:29 »

Hallo Tom,

en het gebeurd dus wel: wagons verzwaren begrijp ik uit jullie antwoorden.
zoals ik al zei: ben net begonnen en dus een volslagen leek.

Zelf ook een leek maar al wel veel gelezen. Verzwaren gebeurt inderdaad, ook bij locs/treinstellen. Hiervoor wordt bijvoorbeeld bladlood gebruikt.

Citaat
v.w.b. de rails: Marklin M rails. zou best kunnen dat et aan de wielen ligt,

Van M-rails wordt gezegd dat deze gevoeliger zijn dan de nieuwere C-rails. Belangrijk punt zijn ook inderdaad echt de wielen. Heb al vele malen langs zien komen dat de Märklin wielen net iets anders zijn dan die van andere merken en dit is van groot belang voor een goede loop. Het vervangen van de wielen is in jouw geval dus zeker aan te raden, denk ik 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Gelogd

NSmarklin

  • Gast
Re: verzwaren wagon
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 30 augustus 2007, 15:23:41 »

Ja dat klopt, wielen zijn vaak boosdoeners. Als je er goede wisselstroomassen onder hebt zitten en de ontsporingen blijven, dan zou ik eens naar het gewicht kijken. Ik prefereeer dan wel om het gewicht zoveel mogelijk boven de draaistellen te plaatsen.

Succes!

Jeroen
Gelogd

eric54

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: verzwaren wagon
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 22 juli 2017, 23:15:48 »

Ik heb bij een bandenhandelaar platlood gekocht. Dat zijn strips met 12 blokjes van 5 gram die je kunt plakken. Eerst het benodigde gewicht bepalen door er te experimenteren met een aantal blokjes en daarna vastplakken. Zoek op internet naar plaklood voor velgen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 27 juli 2017, 21:22:02 door eric54 »
Gelogd

Ben den Hollander

  • Gast
Re: verzwaren wagon
« Reactie #6 Gepost op: zondag 23 juli 2017, 06:47:30 »

Platlood = plaklood.



Gr, Ben.
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: verzwaren wagon
« Reactie #7 Gepost op: zondag 23 juli 2017, 08:43:54 »

Is ook geen echt lood, want sinds 2005 is het gebruik van lood verboden en daarom gebruikt men nu zink of staal.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

loc1200

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re: verzwaren wagon
« Reactie #8 Gepost op: zondag 23 juli 2017, 11:22:38 »

 Voor dat je met lood gaat knutselen of verzwaren in het algemeen is het verstandig om eerst in je rijtuig of goederen wagen op een glasplaat te zetten en te kijken of alle wielen even goed contact maken.
Het komt ook wel eens voor dat een rijtuig of goederen wagen getordeerd is of is krom getrokken waardoor de problemen van het ontsporen ontstaan.  Dit geldt trouwens ook voor de rails K-rails en M-rails kunnen ook krom zijn waardoor dit gebeurd.
 Kijk ook eens of het draai stel voldoende bewegingsvrijheid heeft ook hierdoor ontstaan ontsporingen.

Mvg. Marcel
Gelogd
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2;
In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU.
=> in opdracht OOK VOOR DERDEN =>

Ben den Hollander

  • Gast
Re: verzwaren wagon
« Reactie #9 Gepost op: zondag 23 juli 2017, 11:37:24 »


Is ook geen echt lood, want sinds 2005 is het gebruik van lood verboden en daarom gebruikt men nu zink of staal.


Waar. Maar als je naar een bandenboer gaat en vraagt om wat plakzink of plakstaal kijken ze je een beetje raar aan denk ik.  :D
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: verzwaren wagon
« Reactie #10 Gepost op: zondag 23 juli 2017, 21:40:36 »

 @citaat :D
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

jujoco

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: verzwaren wagon
« Reactie #11 Gepost op: zondag 23 juli 2017, 21:46:50 »

Hallo,

Ik gebruik lood uit de bouwmarkt zogenaamde lood-slab.
makkelijk te snijden met een stanlymes.

Groet Cor
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.049 seconden met 25 queries.