Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin 74030 rode islolatiepuntjes

Gestart door banne zondag 16 juli 2017, 11:44:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 74030 rode islolatiepuntjes
Ik ben even benieuwd hoe jullie de isolatiepuntjes gebruiken, en dan met name hoe om. Ik heb daar namelijk al tijden discussie over met diverse mensen. De ene zegt met het uitstekende lipje naar beneden, de andere zegt omhoog.

Ik denk zelf omhoog hoewel in de bijgeleverde handleiding omlaag staat. Ten eerste snap ik de functie van dat lipje niet als hij naar beneden zou moeten, ten tweede zou het niet logisch zijn om een asymmetrisch ding te ontwerpen als het toch geen nut heeft. Ik denk dat het lipje omhoog moet zodat de rails niet tegen elkaar aan komt. Dat kleine rode lipje zorgt ervoor dat de 2 C-rails delen net geen contact met elkaar maken ivm dat het anders nog steeds niet geïsoleerd zou zijn. Ik praat dan over de 0 isolatie.
Re: Marklin 74030 rode islolatiepuntjes
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Marklin 74030 rode islolatiepuntjes
zijn toch de lipjes voor middenleider isolatie of genaamd de puko's.Zie niet in hoe jij daar rails gaat mee isoleren.

https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_74030
Re: Marklin 74030 rode islolatiepuntjes
Hallo Banne,

Naar beneden plaatsen zorgt ervoor, dat ze niet van de aansluitingen afglijden. Ze haken dan achter de kunststof brug van de rail. Er zijn er die ze ook naar boven plaatsen en inzetten als afstandhoude tussen de rail. Maar dan heb je wel altijd een kier.
Re: Marklin 74030 rode islolatiepuntjes
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Marklin 74030 rode islolatiepuntjes
Banne,
Ik gebruik ze voor stroom en massa scheiding en met "lipje" naar boven.
Uit ervaring dit zo gedaan en geen geklooi meer met spookmeldingen in koploper,
niet mijn wijsheid maar van een bezoekend forumlid en met succes al vele jaren.

Gr. Jan
Re: Marklin 74030 rode islolatiepuntjes
Citaat van: bellejt op zondag 16 juli 2017, 12:41:33
zijn toch de lipjes voor middenleider isolatie of genaamd de puko's.Zie niet in hoe jij daar rails gaat mee isoleren.

https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_74030
Je lijkt me iemand met veel ervaring dus je opmerking verbaasd me enigszins. Hiermee kun je uitstekend een 995 rail isoleren tbv massadetectie. Of begrijpen we elkaar verkeerd?  :O
Re: Marklin 74030 rode islolatiepuntjes
Citaat van: 44er op zondag 16 juli 2017, 13:04:22
Banne,
Ik gebruik ze voor stroom en massa scheiding en met "lipje" naar boven.
Uit ervaring dit zo gedaan en geen geklooi meer met spookmeldingen in koploper,
niet mijn wijsheid maar van een bezoekend forumlid en met succes al vele jaren.

Gr. Jan
Citaat van: Gerrit-1959 op zondag 16 juli 2017, 12:52:27
Hallo Banne,

Naar beneden plaatsen zorgt ervoor, dat ze niet van de aansluitingen afglijden. Ze haken dan achter de kunststof brug van de rail. Er zijn er die ze ook naar boven plaatsen en inzetten als afstandhoude tussen de rail. Maar dan heb je wel altijd een kier.
Grappig dat zelfs hier op dit forum geen eenduidig antwoord komt  :D
Re: Marklin 74030 rode islolatiepuntjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Marklin 74030 rode islolatiepuntjes
Ik gebruik ze met het lipje omhoog, railstaven kunnen iets Krimpen of uitzetten.
Op deze manier ontstaat er een kleine ruimte tussen de railzen.

Dit werkt bij mij al jaren zo naar volle tevredenheid.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Marklin 74030 rode islolatiepuntjes
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Marklin 74030 rode islolatiepuntjes
denk dat iedereen lijd aan spraakverwarring.Bij isoleren rails bedoel ik effektief dat het lipje tussen 2 railstaven komt te zitten.Niet tussen de beddingen.Uit tekeningen en afbeeldingen is dat volgens mij niet mogelijk omdat onder de rail van C-rails een lipje zit die dit belet.
Re: Marklin 74030 rode islolatiepuntjes
Re: Marklin 74030 rode islolatiepuntjes
Die dingen kosten 3 euro voor 8 stuks, daar ga ik niet moeilijk om lopen doen  :D

Edit Looney Tunes: citaat van volledig voorgaande bericht verwijderd, zie hier voor de reden
Re: Marklin 74030 rode islolatiepuntjes
 :D :P :thumbup:
Re: Marklin 74030 rode islolatiepuntjes
Hallo,

Wat de oorspronkelijke vraag betreft:
hier op dit forum kom je van alles en nog wat tegen. En ieder bekijkt het vanuit zijn/haar gezichtspunt. De fabrikant maakt die isolatiepuntjes. De purist of nietsvermoedende gebruikt ze volgens voorschrift. Een ander ziet een meerwaarde in het omdraaien. Nog een ander gebruikt ze niet en gebruikt krimpkousjes of de isolatie, die van 2,5 kwadraat elektriciteitsdraad wordt gehaald.
We zijn kunstenaar op ons eigen niveau en gebruiken zaken waar we iets in zien.
Je kunt boompjes kopen, maar ze ook op 100 verschillende manieren maken.
Dus Banne, doe zoals jij denkt, dat je het moet doen.