Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Decoders die warm/heet worden

Gestart door Flodder450 zondag 09 juli 2017, 23:27:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoders die warm/heet worden
Hallo!

Een paar maanden geleden zijn 2 van onze delta locs spontaan doorgebrand, één van deze locs hadden wij al 15 jaar en heeft het altijd gewoon goed gedaan, de andere hadden we 2ehandsgekocht en deed het alleen vooruit.

Wat er bij beide locs gebeurde is dat de decoder erg heet werd, zó heet dat er componenten van de decoder afvielen en de plastic houder smolt.

Nu wij vandaag één van de 2 (BR 81 Delta, SFCM) hebben omgebouwd met een ESU LoPi v4.0+magneet rijd hij weer, maar de decoder wordt toch wel vrij snel erg warm, is er misschien een verklaring voor? Is het normaal dat de decoders zo vrij snel warm worden? Het zou erg zonde zijn als er nu wéér een decoder doorbrand. De tandwielen en het anker lijken in orde te zijn (geen losse draadjes) ook zijn de wielen van de loc makkelijk de draaien

We maken gebruik van een MS2, de baanspanning is 18,2Volt, voor onze analoge baan waar we soms met onze digitale locs op rijden gebruiken we een witte 32V trafo.

Alvast bedankt!

//Flod
Re: Decoders die warm/heet worden
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Decoders die warm/heet worden
Trekt de motor misschien te veel stroom?
Lijkt op een te hoge belasting.

en, kan de decoder z'n warmte goed kwijt?

Gr.
Marcel
Re: Decoders die warm/heet worden
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Decoders die warm/heet worden
Hoi Flod,

Misschien een overbodige vraag, maar heb je het anker/collector schoongemaakt. ? Als dat niet het geval is kan er vuil tussen de lamellen van het anker zitten, waardoor er als het ware een (lichte) kortsluiting ontstaat. Hierdoor wordt de decoder zo zwaar belast dat hij (te) warm wordt en in het uiterste geval de geest geeft.
Re: Decoders die warm/heet worden
@loc1200 Ik weet niet hoe ik dat kan meten/kan zien, voor de rest zit de decoder gewoon in de krimpkous

@brund55 Nee, het anker en de tandwielen waren praktisch schoon, maar ik kan het even proberen morgen, het is trouwens een SFCM motor (zal ik ook even in de OP zetten) Ook zal ik dan even een paar fotos maken en hier postten
Re: Decoders die warm/heet worden
Ik heb de SFCM schoongemaakt en er weer ingezet, en wéér werd de decoder op de eerste stand met verlichting aan vrij snel heet..
Hierbij heb ik wat foto's gevoegd,



(De tandwielen zijn nog goed in orde, belichting van de foto wekt de illusie dat ze afgebroken zijn)
Re: Decoders die warm/heet worden
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Decoders die warm/heet worden
Wat gebruik je als voeding? Heb je ponlangs daar iets aan veranderd?
Re: Decoders die warm/heet worden
Voor de digitale baan gebruik ik een MS2 met bijbehorende Gleisbox, hier is het afgelopen jaar verder niets aan veranderd, de analoge baan wordt gevoed met een witte 32V trafo
Re: Decoders die warm/heet worden
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Decoders die warm/heet worden
Hoi Flod,

Je zou het volgende kunnen controleren: haal de koolborstels uit hun houders en probeer dan de wielen van de loc te bewegen. Ze zouden met lichte kracht in beweging moeten komen. Loopt het (te) zwaar, dan kan het zijn dat het anker licht aanloopt tegen de magneet (je gaf namelijk eerder aan dat de motorloze loc licht liep).
Re: Decoders die warm/heet worden
@brund55 zonder koolborstels is de loc inderdaad zonder al te veel kracht te bewegen, mét koolborstels is het ongeveer net als iedere andere loc die we hier hebben
Re: Decoders die warm/heet worden
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Decoders die warm/heet worden
Hoi Flod,

Wordt de decoder ook heet zonder de verlichting aan ?
Re: Decoders die warm/heet worden
Als ik me niet vergis verbruikt de oude 3 polige meer stroom dan de nieuwe 5 polige ;)
Ik heb alleen nog maar 5 polige motoren en mijn decoders worden warm meer niet.
Re: Decoders die warm/heet worden
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Decoders die warm/heet worden
De SFCM 3-polige motor uit de BR 81 is een echte stroomvreter...
elke decoder wordt hier heet van... :P ;)
Re: Decoders die warm/heet worden
 @citaat Ik heb m'n 3031 voorzien van een Lopi en ledverlichting. Geen last van té warme decoder!
Zie hier ===> klik
Re: Decoders die warm/heet worden
Citaat van: brund55 op maandag 10 juli 2017, 16:43:22
Hoi Flod,

Wordt de decoder ook heet zonder de verlichting aan ?
Ik heb het even getest, en op de eerste stand zónder verlichting werd hij binnen een minuut vrij warm. de Motor CVs zijn ingesteld zoals aangegeven in de handleiding van de decoder voor een SFCM, is het nog raadzaam om de motor in te stellen zoals hier aangegeven?

Citaat van: hmmglaser op maandag 10 juli 2017, 16:49:59
Als ik me niet vergis verbruikt de oude 3 polige meer stroom dan de nieuwe 5 polige ;)
Ik heb alleen nog maar 5 polige motoren en mijn decoders worden warm meer niet.
ik heb net even getest met een ombouwsetje 60760 en die werd inderdaad warm, maar niet heet, maar ook al binnen een minuut

Citaat van: Wim op maandag 10 juli 2017, 16:57:16
De SFCM 3-polige motor uit de BR 81 is een echte stroomvreter...
elke decoder wordt hier heet van... :P ;)
Dus het is in principe gewoon normaal? maar brandt hij (letterlijk) dan niet door?

Citaat van: nobody op maandag 10 juli 2017, 17:16:16
@citaat Ik heb m'n 3031 voorzien van een Lopi en ledverlichting. Geen last van té warme decoder!
Zie hier ===> klik
Ik zie het, ik heb de lampjes trouwens gewoon aangesloten zoals in het boekje (lokbehausing), kan dát er nog mee te maken hebben?
Re: Decoders die warm/heet worden
Citaat van: Flodder450 op maandag 10 juli 2017, 17:38:13
ik heb de lampjes trouwens gewoon aangesloten zoals in het boekje (lokbehausing), kan dát er nog mee te maken hebben?
'k Denk het niet. De decoder kan dat wel aan (volgens mij(n bescheiden mening)).
Re: Decoders die warm/heet worden
Ik zou speciaal letten op de spleetjes tussen de collector-aansluitingen.
Je kan het allemaal erger maken met poetsen i.p.v. beter als je daar nou net de koolstof in smeert, is hier ook al eens gebeurd :oops:.
Re: Decoders die warm/heet worden
Citaat van: huub op maandag 10 juli 2017, 18:22:26
Ik zou speciaal letten op de spleetjes tussen de collector-aansluitingen.
Je kan het allemaal erger maken met poetsen i.p.v. beter als je daar nou net de koolstof in smeert, is hier ook al eens gebeurd :oops:.
bedoel je deze spleetje?
Re: Decoders die warm/heet worden
Hallo,

Dat ankertje heeft al de nodige omwentelingen gemaakt. Ik zou in ieder geval de lampjes vervangen door een LED's. Lampjes vragen namelijk best veel vermogen en zou de reden kunnen zijn, dat de decoder heet wordt, zeker als je de rijrichting omschakelt.
Re: Decoders die warm/heet worden
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Decoders die warm/heet worden
 @citaat Er brandt maar 1 lampje tegelijkertijd bij de decoder, dus dat zal de boosdoener hoogstwaarschijnlijk niet zijn.  Flod gaf al aan dat de decoder al zonder verlichting behoorlijk warm wordt. Het lijkt me het meest waarschijnlijk dat het 3 polige anker de boosdoener is. Even uitproberen met een 5 polig anker zal uitwijzen of het ook daadwerkelijk zo is.
Re: Decoders die warm/heet worden
Citaat van: Gerrit-1959 op maandag 10 juli 2017, 19:18:18
Hallo,

Dat ankertje heeft al de nodige omwentelingen gemaakt. Ik zou in ieder geval de lampjes vervangen door een LED's. Lampjes vragen namelijk best veel vermogen en zou de reden kunnen zijn, dat de decoder heet wordt, zeker als je de rijrichting omschakelt.
Het zijn Ledlampjes, mét schroefdraad

Citaat van: brund55 op maandag 10 juli 2017, 19:23:24
@citaat Er brandt maar 1 lampje tegelijkertijd bij de decoder, dus dat zal de boosdoener hoogstwaarschijnlijk niet zijn.  Flod gaf al aan dat de decoder al zonder verlichting behoorlijk warm wordt. Het lijkt me het meest waarschijnlijk dat het 3 polige anker de boosdoener is. Even uitproberen met een 5 polig anker zal uitwijzen of het ook daadwerkelijk zo is.
Okey, is het mogelijk om een 5polig anker uit een hoogvermogen motor te pakken? volgens mij zijn degene die ik heb 7 tandig en zijn de 3poligen die ik heb allemaal 8 tandig
Re: Decoders die warm/heet worden
Hallo,

Nu is behoorlijk warm erg relatief. Elektronica kan gemakkelijk 40 - 50 graden worden. Voel maar eens bij de ventilator van een laptop en die lucht is al vermengd. Maar Flod zegt zelf al, dat de temperatuur nog hoger oploopt tot smelten toe.
Zoals al gezegd heeft het ankertje al de nodige omwentelingen gemaakt. Je ziet op de foto ook duidelijk, dat de randen van de collectoren behoorlijk weggebrand zijn. Dit betekent dat de weerstand in de motor op die punten behoorlijk oploopt en dat zorgt dus voor een hoge vermogensvraag van de decoder.
Mijn advies zou zijn om het anker te vervangen door een nieuwe. Gelijktijdig ook de koolborstel en koperborstel vervangen.
Re: Decoders die warm/heet worden
Hallo,

Een vijfpolig anker van een hoogvermogenmotor heeft ook een andere ontstoorspoel nodig, dacht ik. Zie:- Wiki -
Ik zie, dat je al ontstoorspoelen hebt aangebracht. Dan zou ik het anker vervangen door een vijfpolige. Ik weet alleen niet of die er ook 8-tands zijn.

Even gauw gezocht, maar ze zijn er. Märklin 60943
Re: Decoders die warm/heet worden
Citaat van: Gerrit-1959 op maandag 10 juli 2017, 19:43:25
Hallo,

Nu is behoorlijk warm erg relatief. Elektronica kan gemakkelijk 40 - 50 graden worden. Voel maar eens bij de ventilator van een laptop en die lucht is al vermengd. Maar Flod zegt zelf al, dat de temperatuur nog hoger oploopt tot smelten toe.
Zoals al gezegd heeft het ankertje al de nodige omwentelingen gemaakt. Je ziet op de foto ook duidelijk, dat de randen van de collectoren behoorlijk weggebrand zijn. Dit betekent dat de weerstand in de motor op die punten behoorlijk oploopt en dat zorgt dus voor een hoge vermogensvraag van de decoder.
Mijn advies zou zijn om het anker te vervangen door een nieuwe. Gelijktijdig ook de koolborstel en koperborstel vervangen.
Bedoel je hiermee de rand van de schijf, of de uitsteeksels van de polen?

Citaat van: Gerrit-1959 op maandag 10 juli 2017, 19:47:31
Hallo,

Een vijfpolig anker van een hoogvermogenmotor heeft ook een andere ontstoorspoel nodig, dacht ik. Zie:- Wiki -
Ik zie, dat je al ontstoorspoelen hebt aangebracht. Dan zou ik het anker vervangen door een vijfpolige. Ik weet alleen niet of die er ook 8-tands zijn.

Even gauw gezocht, maar ze zijn er. Märklin 60943
dan zou het wel een behoorlijk dure aangelegenheid worden (locje koste ?45, ombouwsetje ESU ?43 en dan nu ook nog eens een ombouwset van ?30+). De insteek van puur de magneet vervangen + een decoder was om dit zo makkelijk mogelijk te doen en om de kosten betrekkelijk laag te houden
Re: Decoders die warm/heet worden
Hallo Flod,

Ik bedoel de randjes van de spleten in het anker. Ja en dat er kosten aan zitten is helaas evident. Aan de andere kant heb je alles eigenlijk al vervangen, behalve de motor.
Maar ik kan en wil niet in je portemonnee kijken. Die keuze zul je zelf moeten maken. Er zijn al een aantal adviezen geweest met betrekking tot de motor om deze te vervangen.
Succes met het maken van je keuze
Re: Decoders die warm/heet worden
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Decoders die warm/heet worden
Hoi Flod,

Je hebt geen woonplaats vermeld. Het zou kunnen helpen als je dat wel aangeeft, misschien kan iemand uit de omgeving je op weg helpen met een test met een passend 5-polig anker. Kan je daarna altijd nog beslissen of je zo'n anker wilt hebben. Als ik het goed heb is zo'n anker ook los te bestellen. Bij de ombouwsets staat vaak ook het artikelnummer van het anker vermeld. Helaas heb ik geen ombouwset meer liggen, anders had ik je het nummer kunnen doorgeven. Wie helpt ??
Re: Decoders die warm/heet worden
Citaat van: Gerrit-1959 op maandag 10 juli 2017, 19:43:25
Zoals al gezegd heeft het ankertje al de nodige omwentelingen gemaakt. Je ziet op de foto ook duidelijk, dat de randen van de collectoren behoorlijk weggebrand zijn. Dit betekent dat de weerstand in de motor op die punten behoorlijk oploopt en dat zorgt dus voor een hoge vermogensvraag van de decoder.

Dit is niet waar.
Als de weerstand substantieel hoger wordt (en ook dat is niet waar bij koper), neemt de vermogensvraag af.

Ook het verhaal over de spoel is niet waar; die dient ter radio-ontstoring en een paar micro Henry meer of minder speelt niet bij zulke lage frequenties.

Sorry.

grv Huub
Re: Decoders die warm/heet worden
Citaat van: Gerrit-1959 op maandag 10 juli 2017, 22:26:24
Hallo Flod,

Ik bedoel de randjes van de spleten in het anker. Ja en dat er kosten aan zitten is helaas evident. Aan de andere kant heb je alles eigenlijk al vervangen, behalve de motor.
Maar ik kan en wil niet in je portemonnee kijken. Die keuze zul je zelf moeten maken. Er zijn al een aantal adviezen geweest met betrekking tot de motor om deze te vervangen.
Succes met het mamen van je keuze
Dan zou het het meer waard zijn om gewoon een compleet nieuwe loc te kopen en hier een relais in te bouwen, rijdt de loc iig weer gewoon goed zonder problemen

Citaat van: brund55 op maandag 10 juli 2017, 23:06:29
Hoi Flod,

Je hebt geen woonplaats vermeld. Het zou kunnen helpen als je dat wel aangeeft, misschien kan iemand uit de omgeving je op weg helpen met een test met een passend 5-polig anker. Kan je daarna altijd nog beslissen of je zo'n anker wilt hebben. Als ik het goed heb is zo'n anker ook los te bestellen. Bij de ombouwsets staat vaak ook het artikelnummer van het anker vermeld. Helaas heb ik geen ombouwset meer liggen, anders had ik je het nummer kunnen doorgeven. Wie helpt ??
Ik woon in het noorden van het land, echter heb ik studentenOV en kan ik in principe overal in het land gratis komen ;) Ik heb de ombouwsets bekeken, marklin 210888 is het anker,aangezien dat een DCM is zal ook het motorschild moeten worden vervangen :( tenzij er een LFCM (dus mét collectorschijf) ergens verkrijgbaar is
Re: Decoders die warm/heet worden
@ Flodder450:
- Een compleet nieuwe loc kopen is ook een optie, maar die heeft waarschijnlijk al een decoder. Ik denk, dat je een andere bedoeld. :)
- ik bedoel de koperrand van het anker, niet de uitsteeksel.
- misschien hier de vraag stellen of iemand zo'n anker heeft liggen voor een leuk prijsje.
@ Huub:
- Een anker wat niet goed is, heeft niet het volledig contact met de koolborstel en de 'stift' kopergaas. Hierdoor ontstaat vonkvorming op de overgang van het ene ankerplaatje naar het ander. Je kunt goed
  zien, dat die randen 'weggebrand' zijn. Vonken geven energie verlies, die de motor dan te kort komt. in mijn beleving neemt de 'energiestuwing' van de decoder hierdoor niet af en dus zal de decoder de
  energie, die hij niet 'kwijt' kan, omzetten in warmte.
  Ik heb dat vertaald als het oplopen van de weerstand. Je hebt gelijk, dat dit niet correct is, maar ik heb het gedaan voor de begripsvorming. Dank voor je commentaar.
- Wat de ontstoorspoel betreft heb ik alleen de informatie uit de Wiki geciteerd.
Re: Decoders die warm/heet worden
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Decoders die warm/heet worden
Met alleen het anker vervangen kom je er niet.
Het zal een geheel setje moeten worden. De maten zijn immers anders. Je gaat dan ook van een schijfcollector naar een drumcollector.
Dus anker, motorschild, koolborstels en veldmagneet.
Setje is te koop voor minimaal ? 25.

Je kan het bij mij voor 15,- overnemen, als je de ESU/Hamo-spoel inruilt.

Gr. Marcel
Re: Decoders die warm/heet worden
Ik zou gewoon eens beginnen met een ander 3-polig anker, alles wijst erop dat het huidige anker defect is en waarschijnlijk op 2 polen loopt of een interne kortsluiting heeft.

Groetjes
Re: Decoders die warm/heet worden
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Decoders die warm/heet worden
Een 3-polig anker, daar moet op dit forum toch wel aan te komen zijn, van al die mensen die omgebouwd hebben naar 5-polige ... :D
Re: Decoders die warm/heet worden
Citaat van: loc1200 op dinsdag 11 juli 2017, 12:29:28
Met alleen het anker vervangen kom je er niet.
Het zal een geheel setje moeten worden. De maten zijn immers anders. Je gaat dan ook van een schijfcollector naar een drumcollector.
Dus anker, motorschild, koolborstels en veldmagneet.
Setje is te koop voor minimaal ? 25.

Je kan het bij mij voor 15,- overnemen, als je de ESU/Hamo-spoel inruilt.

Gr. Marcel
Ik zal het even overleggen

Citaat van: Sprinter op dinsdag 11 juli 2017, 13:18:37
Ik zou gewoon eens beginnen met een ander 3-polig anker, alles wijst erop dat het huidige anker defect is en waarschijnlijk op 2 polen loopt of een interne kortsluiting heeft.

Groetjes
Ik heb zelf een aantal SFCM ankers, echter allemaal gebruikt, soms nog erger dan deze, maar ik kan het eventjes proberen


Citaat van: Jan22 op dinsdag 11 juli 2017, 15:13:54
Een 3-polig anker, daar moet op dit forum toch wel aan te komen zijn, van al die mensen die omgebouwd hebben naar 5-polige ... :D
Maar dan zou die wel in mooiere staat moeten zijn dan de huidige lijkt me ;)
Re: Decoders die warm/heet worden
Citaat van: Gerrit-1959 op dinsdag 11 juli 2017, 07:47:58
in mijn beleving neemt de 'energiestuwing' van de decoder hierdoor niet af en dus zal de decoder de
  energie, die hij niet 'kwijt' kan, omzetten in warmte.

Tja, ook dit is niet waar.
Re: Decoders die warm/heet worden
Hallo

@ Huub: Ok, prima. Dan ben jij nu aan de beurt om de waarheid uit de doeken te doen. Deze 'leugenaar' trekt zich nu hier terug.
Re: Decoders die warm/heet worden
Tja Gerrit,

Je moet er niet te zwaar aan tillen; dit forum staat vol met onzinnige dingen, technisch gezien dan.
Ik probeer dan zo netjes mogelijk te melden dat e.e.a. niet klopt, omdat ik er in eerste instantie van uit ga, dat het verhaal goed bedoeld is.

Ik schreef al dat de geproduceerde warmte afneemt met het toenemen van de weerstand.
Dat zal in eerste instantie erg weinig zijn, maar het kan alleen maar minder heet worden en niet meer.

Wat hier bijvoorbeeld aan de hand kan zijn:
1. Er zit koolstof -door slijtage van de borstel- in de motor en door te poetsen kan het zijn dat je dit nou net in de spleetjes veegt.
Hierdoor kan een vrij laagohmige verbinding tot stand komen en dat willen we natuurlijk niet omdat de boel dan snel heet kan worden.

2. Er zit sluiting in het anker tussen een aantal windingen van de wikkeldraad.
Ook hier wordt de boel weer te laagohmig en dus weer meer hitte.
Hier valt weinig aan te doen en je neemt dan een nieuw exemplaar.

Ik moet toegeven dat ik als elektronica-technicus ook wel eens de fout in ga  :oops:
Het is een zeer complex beroep en je weet maar een fractie van wat er te weten valt.

grv Huub
Re: Decoders die warm/heet worden
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Decoders die warm/heet worden
Het is vandaag minder heet dan deze discussies doen vermoeden. In ieder geval zijn er veel gezichtspunten gepasseerd en weer doorgehaald. Daardoor krijgt de lezer een beeld van welke mogelijke oorzaken allemaal geen oorzaak zijn van heet aangelopen decoders. In mijn analoge beleving wordt iets al heet als er kortsluiting op treedt, of als een chippie langzaam de geest geeft.

Als (ex) systeem- en netwerkbeheerder heb ik andere opties onder de pet. Ik herinner me een hub, opgehangen in een ventilatieschacht, die zomers iedere middag om 14:30 te heet werd. Om deze hitte 's nachts te simuleren heb ik er een föhn op gericht. Een chippie bleek niet bestand tegen meer dan 80 graden, terwijl gegarandeerd was dat het om militaire precisie apparatuur ging. Een enkel simpel chippie uit de verkeerde doos .... Sommige "vergissingen" komen stompzinnig vaak voor bij sommige leveranciers.

Maar ik ga ervan uit dat hier iets anders speelt. Wat, dat horen we nog wel ...., hopen we.  :|
Vooralsnog ga ik uit van het anker, omdat de treintjes 15 jaar lang bewezen hebben dat alles goed ging.
En het enige wat in al die tijd veranderd is, is de kwaliteit van het anker. Die kwaliteit loopt achteruit, door fysieke slijtage.

Citaat van: Flodder450 op zondag 09 juli 2017, 23:27:32
Een paar maanden geleden zijn 2 van onze delta locs spontaan doorgebrand, één van deze locs hadden wij al 15 jaar en heeft het altijd gewoon goed gedaan, de andere hadden we 2ehandsgekocht en deed het alleen vooruit.
Voor de volledigheid, het gaat dus om deze: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_30321.10
Ik ben benieuwd of in beide exemplaren een even beroerd anker zit.
Re: Decoders die warm/heet worden
 @citaat
het kan inderdaad even néþ een verkeerde zijn uit een batch van vele goeden iderdaad ;)

het is inderdaad dat nummer+revisie loc, dit zijn de ankers uit beide locs, links is uit de BR 74, en rechts uit de BR 81


Edit Looney Tunes: citaat van volledig voorgaande bericht verwijderd, zie hier voor de reden
Re: Decoders die warm/heet worden
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Decoders die warm/heet worden
Misschien de spoelen eens doormeten. Dan weet je gelijk of er een vermeende sluiting in zit.

Mvg. Marcel
Re: Decoders die warm/heet worden
Hoe kan ik dat doen?

Edit Looney Tunes: citaat van volledig voorgaande bericht verwijderd, zie hier voor de reden
Re: Decoders die warm/heet worden
Citaat van: loc1200 op dinsdag 11 juli 2017, 22:42:50
Misschien de spoelen eens doormeten. Dan weet je gelijk of er een vermeende sluiting in zit.

Goed idee. ongeveer 8 ohm moet je meten bij alle drie de mogelijkheden.
Ik heb wel eens gelezen dat de productie niet erg nauwkeurig was en je dat soms aan de dikte van de afzonderlijke spoelen al kon zien.

Ik heb momenteel een 3031 open liggen, daarom weet ik de weerstand die je moet meten.
Heb gelijk gebruik gemaakt om de opgenomen (gelijk)stroom te meten.
Orginele motor, met veldwikkelingen:
minimale verbruik ligt rond de 300 mA en loopt op tot 400 mA, gemeten tussen 5 Volt en 15 Volt.
Motor met ESU permanente magneet:
minimale verbruik ligt rond de 200 mA en loopt op tot 310 mA, gemeten tussen 5 Volt en 15 Volt.

Dit is onbelast gemeten en de waarden schommelen nogal door wijzigende mechanische belasting in de motor zelf.
Ja, het is een oud ding en behoorlijk onnauwkeurig, maar voldoet prima voor de loc.
De metingen geven dus niet meer dan een indicatie.

Ga je de wielen blokkeren, dan loopt de stroom royaal op tot boven de 1,4 Ampere, dat is gemeten bij 15 Volt voedingsspanning.
Dus als de sodemieter de spanning eraf halen want een eventuele decoder gaat naar de haaien :P

Hoe je de meting kan doen:
Je hebt een multimeter nodig met een bruikbaar weerstandsbereik.
Je meet dan tussen 2 van de 3 vlakjes van de collector en herhaalt dit nog 2 maal (je meet dus tussen 1 en 2, 2 en 3, 1 en 3).
Re: Decoders die warm/heet worden
Als je trouwens eens goed kijkt naar het anker, blijkt dat de 3 onderbrekingen lijken of die er in gezaagd zijn.....
Hier kan gemakkelijk koolstof in raken en je veegt dat niet zo maar weg.
En koolstof als in koolborstels geleidt elektriciteit erg goed !
Re: Decoders die warm/heet worden
Op de foto is helaas niet goed te zien hoe de conditie is van de spleten tussen de drie koperlamellen, en daar gaat het nu juist om.

Groetjes
Re: Decoders die warm/heet worden
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Decoders die warm/heet worden
Die spleten worden er inderdaad na montage ed in gefreesd.
Re: Decoders die warm/heet worden
Even met een houten sate prikker er doorheen

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: Decoders die warm/heet worden
Hoi
Haal de condensator, dat bruine knopje dat tussen de koolborstels zit, er eens uit.
Je zou de eerste niet zijn die door een lekkende condensator gefopt word.
groet digibert