Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

etage hoger!

Gestart door seinpaal zaterdag 15 juli 2017, 20:12:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
etage hoger!
Lid sinds: 2009

mijn marklinbaan

offline
etage hoger!


 
vandaag een verlengstuk plaat erbij aangelegd!

  het is de bedoeling dat de baan via deze kant naar beneden komt. 

Re: etage hoger!
Lid sinds: 2009

mijn marklinbaan

offline
Re: etage hoger!

 

vandaag de verlenging met bruggen geplaatst!
Re: etage hoger!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: etage hoger!
Dat gaat rap omhoog, het lijkt erg steil.
Heb je al geprobeerd om met een aantal wagons naar boven te rijden ?


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2009

mijn marklinbaan

offline
Re: etage hoger!
nee , nog niet maar het lijkt steiler dan het is> :D
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2010

offline
Re: etage hoger!
Maar evengoed te stijl  ;)
Re: etage hoger!
Jørg
gast

Re: etage hoger!
Je moet de lengte van het stijgende spoor eens meten en dan het hoogteveschil, dan weet je hoeveel procent de helling is, ik zou toch niet meer dan 6% aanraden.
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2010

offline
Re: etage hoger!
3% is maximum advies. Ik vraag me af hoe je bij 6 komt.
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2008

offline
Re: etage hoger!
 @citaat
Bij 6% wil een trein nog wel omhoog, maar bij meer ga je doorslippende wielen krijgen.
Uiteraard is 6% niet aan te raden, maar wat ik op de foto zie, lijkt wel 10% 8o

Groeten,
Ton.
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2010

offline
Re: etage hoger!
In het boek van Marklin 0390 staat dat er een stijgingspercentage geadviseerd wordt van maximaal 3 tot 5%.

Succes met de bouw.

Gr. Dirk
Re: etage hoger!
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: etage hoger!
Uit welk jaar is dat boek? ;)
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2010

offline
Re: etage hoger!
Ergens jaren 60  :P maar dat moet in principe niet uitmaken

Gr. Dirk
Re: etage hoger!
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: etage hoger!
Niet? Loks met lomp veel kracht, veel koppel door volledig metalen behuizingen e.d. en zware motoren vs. moderne kunststof loks met lastgeregelde elektronica?
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2007

offline
Re: etage hoger!
Ik heb zelf ook een vrij steile helling op mijn baan.
Naar boven is met een beetje degelijke loc geen probleem, naar beneden is de issue.

Dan gaan al die mooie kortkoppelingen in elkaar gedrukt worden en loopt t zooitje (ondergronds) de rails uit...

Meten is weten zegt men, dus eens zien wat de topicstarter zelf ervaart. :)

Dennis
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2010

offline
Re: etage hoger!
Citaat van: DB BR85 op woensdag 26 juli 2017, 21:24:22
Ergens jaren 60  :P maar dat moet in principe niet uitmaken

Gr. Dirk
:-(
Re: etage hoger!
Gerrit-1959
gast

Re: etage hoger!
Hallo Dirk (DB BR 85),

Hoe blij zou jij zijn als ze je auto van nu gaan uitrusten met diagonaalbandjes uit de jaren zestig?  >:-D
Ik onder schrijf de 'met de handen in het haar'-uitspraak van Laurent (reactie 12)

3% is nu echt wel het maximum. Het is wel 3 cm per m stijging. Dat is in termen van het wielrennen al redelijk vals plat en vergelijkbaar met de helling van een viaduct.
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: etage hoger!

Ik vrees dat Ton ( Yeoman ) met zijn 10% aardig in de buurt komt  8o

De kap van zo'n V200 is zo'n 5 cm hoog en zo'n 20 cm lang.
Als je dan wat lijntjes trekt op de foto, dan zit er zo'n 50 cm tussen de 3 pijlers en zo'n 5 cm stijging.

Met een flinke aanloop en op volle snelheid, haalt die loc dat wel  :D

Kortom, Seinpaal; ik zou toch wat anders bedenken. Dit levert alleen maar problemen op.

Grtz Tony
Re: etage hoger!
peterke33
gast

Re: etage hoger!
Ik vind het persoonlijk ook heel erg steil, probeer beetje te zakken met alles je gebruikt toch geen bovenleiding.

Dat scheelt erg veel en 3% is leuk maar minder is nog mooier en beter voor je locs.
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2010

offline
Re: etage hoger!
Je zou een extra rondje kunnen rijden dan zakt alles wat in elkaar. als je niet met BVL gaat rijden dan kan je met 8 cm tussen de sporen goed uit de voeten.

Gr. Dirk
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2010

offline
Re: etage hoger!
Ach. Bij deze hellingen een groter tandwiel op één van de aangedreven assen zetten en je kan rustig omhoog rijden. Dan heb je een puko-tandrad-baan  :D  :D Weer eens wat anders dan die normale hellingen  ;)  :D  O:-D

Groeten Ronald.
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2010

offline
Re: etage hoger!
Beste allemaal,

net het jaarboek van Marklin 2017 gevonden. Marklin schrijft nu: voor treinen zonder bovenleiding is een hoogte van 7,5 cm voldoende. ze geven als voorbeeld 12 x rails van 18 cm om die 7,5 cm te halen. 12 x 18 = 216 cm dus 2.2 meter. Je klimspiraal wordt dus per 360gr. 2.2 meter voor 1 rondje

Voor treinen met bovenleiding wordt de hoogte 10,5 cm wat neerkomt op 15 x rails van 18 cm. 15 x 18 = 270 cm dus 2.7 meter. Je klimspiraal wordt dus per 360gr. 2.7 meter voor 1 rondje.

Gr. Dirk
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2012

offline
Re: etage hoger!
Het is vrij simpel om de lengte van cirkels te berekenen. Het is 2 d Pi x straal. Dus voor r1 is het 2  x 3,1416 x 36 is 2,2619 meter. Voor r2 wordt het dan 2 x 3,1416 x 43,75 is 2,749 meter. Zo kun je dit dus voor iedere radius berekenen. Kun je zelf ook bepalen of je het wil proberen of niet.

Gr. Theo
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2009

mijn marklinbaan

offline
Re: etage hoger!

het laatste gedeelte van de etage naar beneden en door de muur naar de andere kant.

Re: etage hoger!
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: etage hoger!
Citaat van: Laurent op woensdag 26 juli 2017, 21:59:03
Niet? Loks met lomp veel kracht, veel koppel door volledig metalen behuizingen e.d. en zware motoren vs. moderne kunststof loks met lastgeregelde elektronica?
Wellicht dat seinpaal met klassiekers rijdt die dit soort hellingen fluitend nemen. En  klassiekers hebben ook al geen last van kortkoppelingen.
Vroegâh was alles betâh >:-D
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2009

mijn marklinbaan

offline
Re: etage hoger!


de laatste stukken bruggen geplaatst. met een kleine aanpassing toch nog gelukt :thumbup:


en een seinpaal geplaatst en grasmat neergelegd!

en nog ff een spiekgat.
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2009

mijn marklinbaan

offline
Re: etage hoger!

ff 3 herten geplaatst!




en nog een overzichts foto!
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: etage hoger!

Hoi Eltjo,

Ik zit van je bouwsels te smullen  :P
Zou wel fijn zijn, als je er enige commentaar en eventueel wat respons bij typt  O:-D

Grtz Tony
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: etage hoger!
Dag Eltjo.

De eerste foto van reactie #23 vind ik een pracht van een Old Skool plaatje! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Zoals Tony hiervoor al aangeeft, zou het leuk zijn wanneer je wat meer verteld over de
werkzaamheden aan jouw baanplan met eventueel de beweegredenen ervan ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2009

mijn marklinbaan

offline
Re: etage hoger!




ik heb de hoogte van de stijging wat aangepast met de tip wat jullie mij gaven en het werkt wel beter.
ben nu bezig een stukje digitaal te maken dus dat is nog even afwachten voor de rest kan ik daar nog weinig over zeggen hoe dat gaat lopen ;)
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: etage hoger!

Mooie update, Eltjo  :thumbup:

Al die bruggen bij elkaar geven een heerlijk ouderwets gevoel  :P

Grtz Tony
Re: etage hoger!
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: etage hoger!
 :) Alle berekeningen ten spijt, Eltjo bouwt gewoon lekker en gang is alles. :D
Als het rijdt rijdt het. O:-D
En zo als al eerder benoemd, je baan heeft een heerlijk sfeertje. B) :thumbup:

Dirk-Jan
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: etage hoger!
Toch hou ik mijn hart vast als ik de bocht op foto 2 in reactie 23 zie....Daar zou ik als passagier graag stapvoets doorheen rijden en dan nog zou ik blij zijn dat ik daar weg ben.

Zou dat stuk toch even goed bekijken op helling en eventuele valbeveiliging.

Re: etage hoger!
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: etage hoger!
Zit te smullen van deze foto's. Gewoon lekker experimenteren! Als je met het nieuwe spul digitaal rijdt vallen de prestaties erg tegen is mijn ervaring. Alle waarschuwingen hierboven over slippen, in elkaar gedrukt koppelingen e.d. zijn helaas waar. Ik heb een treinbaan met heel veel hellingen dus ik meen er wel wat van te weten. 3% gaat eigenlijk altijd goed maar steilere hellingen zijn eigenlijk veel leuker omdat het altijd spannend is of de treinen boven komen. Ik vind dat het landschap maatgevend moet zijn. Het moet een beetje logisch lijken dat een spoorbaan zo is aangelegd.
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2009

mijn marklinbaan

offline
Re: etage hoger!


verhoging erbij gemaakt achterlangs om wee boven in te komen,was weer een beste klus >:-D   
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2009

mijn marklinbaan

offline
Re: etage hoger!

verhoging aangepast,de loc had er te veel moeite mee om omhoog te komen.
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: etage hoger!
Hoogtes overbruggen en hellingshoeken af/-instellen is inderdaad kritisch. Heb er voor mijn baan meer geworsteld maar inmiddels alles afgesteld en getest. Kleine / lichte lok met een zware sleep als rest object gebruikt. Daarna met diverse andere kleinere locs nogmaal geverifieerd.
Groeten
Rob
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2009

mijn marklinbaan

offline
Re: etage hoger!


verhoging eindelijk klaar ,nu de afwerking nog met steentjespapier!

heb ook een voorzet luik gemaakt die omhoog en dicht kan
:thumbup:
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: etage hoger!
Qua vindingrijkheid slaat dit alles wat ik tot dusverre gezien heb.
Ga zo door. :thumbup:
Re: etage hoger!
Martijn
gast

Re: etage hoger!
Dag seinpaal, leuk om al dat analoge M-rails zo bijelkaar te zien. wel ben ik het er ook mee eens dat er wel erg steile hellingen in zitten maar als het gaat dan gaat het.

in post 35 op foto 1 en 2 zie ik drie sporen waarvan ik me afvraag waar het middelste spoor naar toe loopt, het lijkt daar te stoppen. wordt dat een rangeerspoor?

verder vind ik dat je een grappige oplossing voor ruimtegebrek hebt gevonden met dat gat in de muur ;)
Re: etage hoger!
Lee
gast

Re: etage hoger!
Mooie Fantasie-Baan, Seinpaal.
Gewoon lekker doen waar je zin in hebt, qua hellingen. Mooi die bruggen.
De meeste banen op dit forum zijn super strak gepland en uitgewerkt, volgens allerlei zelf opgelegde regeltjes en restricties. Alles moet altijd maar perfect zijn.
Dit is eens wat anders. Deze geïmproviseerde baan vind ik juist wel spannend.
Zelf werk ik ook een beetje uit de losse pols.
Het spoor moet het landschap volgen en niet andersom, dat is mijn credo.
   Gr. Leo
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: etage hoger!
@citaat helemaal mee eens Leo, hoewel je jezelf in je laatste zin toch ook wel weer een regeltje oplegt >:-D.

Hellingsberekeningen en alle regeltjes daarover zijn leuk, zeker als je onbeperkt de ruimte hebt. Ik hou gewoon vast aan het WOSA-handboek Gleisen und Gipfels waar er vanuit wordt gegaan dat een helling niet steil genoeg kan zijn zolang de loc met sleep maar boven komt. Een heerlijk rekbaar begrip afhankelijk van vele variabelen: loc, sleep, hellingspercentage, bocht of recht; en hierdoor altijd toepasbaar.
In mijn baan liggen hellingen met een stijging van 1cm per rail (met uitschieters naar 1,5cm per rail :O) nooit een probleem! Omgerekend is dit 5,5 tot dik 8%.

Kortom, gewoon lekker ongecompliceerd doorbouwen, Seinpaal! Je bent de eerste hier op t forum die de complete onderbouw uit golfkarton bouwt: licht en makkelijk verwerkbaar :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: etage hoger!
Lee
gast

Re: etage hoger!
Citaat van: Hanzi op zondag 11 februari 2018, 08:24:00
@citaat helemaal mee eens Leo, hoewel je jezelf in je laatste zin toch ook wel weer een regeltje oplegt >:-D.

Dat klopt Hanzi. Maar hoe dat landschap er uit ziet bepalen we, als het goed is, toch helemaal zelf?
Zelden wordt echter het landschap als uitgangspunt beschouwd. Meestal zien we het omgekeerde. Ingenieuze sporenplannen en geometrisch verantwoorde banen, waar dan achteraf nog 'bergen' en tunnels omheen en overheen gedrapeerd worden. Vaak ligt de hele tafel zelfs helemaal vol met sporen, zodat er geen plaats voor scenery meer is.
Natuurlijk is dat ook allemaal prima. Ieder beoefent deze mooie hobby gelukkig op z'n eigen manier. :-)
      Gr. Leo

EDIT Fred, citaat gecorrigeerd.
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2009

mijn marklinbaan

offline
Re: etage hoger!

nieuwe plek voor de draaischijf.



en de bovenkant van bovenleiding voorzien.
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: etage hoger!

Dat was weer smullen van de plaatjes, Eltjo  :thumbup:

Als je niet beter wist, lijken het bouwfoto's uit 1960  :P

Beetje tekst bij de updates mag nog steeds hoor. Graag zelfs  O:-D

Grtz Tony
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: etage hoger!
Dag Eltjo.

Prachtig bezig met golfkarton :thumbup: De lol is er niet minder om en misschien juist wel meer! :wink:
De bovenleidingsmasten zijn wel heel summier aangebracht, maar ach, als het werkt ... :roll:
Wordt het rondje met bovenleiding ook nog aangesloten op het onder gelegen tracé?

Groeten,

Erik.
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2009

mijn marklinbaan

offline
Re: etage hoger!

:thumbup: :

eigen gemaakte omheining van karton en de lucifers natuurlijk weer van de partij
het was de bedoeling dat de voorkant ook zo zou worden maar daar zie ik vanaf . want dan haal je de sfeer een beetje weg vind ik .
er moet nog wat meer aan gebeuren maar dat zien jullie vanzelf wel verschijnen >:-D
Re: etage hoger!
Lid sinds: 2009

mijn marklinbaan

offline
Re: etage hoger!





zo de lucifers zijn gelegd en achter de omheining nog een stukje baan gelegd,kon het niet laten >:-D
ook aan de linkerkant een stukje omheining gemaakt en afgeplakt met steentjespapier.
voor de rest laat ik mijzelf weer verassen wat er in mijn hoofd opkomt. ideeen genoeg zal ik maar zeggen maar wel te weinig plek.