Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Sint Petrusburg: baanplan

Gestart door Petrus zaterdag 15 juli 2017, 19:58:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sint Petrusburg: baanplan
Lid sinds: 2017

offline
Sint Petrusburg: baanplan
Beste allen,

Voor een paar dagen terug ben ik gestart met een topic onder 'Modelbaanbouw' over mijn baan, genaamd Sint Petrusburg. Ik heb daar verteld dat de uitdaging waar ik voor sta is, om de baan van de grond op een tafel te krijgen. De opstelling zal semipermanent zijn, dat wil zeggen: baan en tafel moeten redelijk eenvoudig uit elkaar gehaald kunnen worden.

Voor ik daarover verder denk wil ik hier graag mijn huidig baanplan voorleggen. Misschien zie ik iets baanplan-technisch over het hoofd, heeft iemand een slim idee om het speelplezier te vergroten, zijn er mogelijkheden die ik niet zie.

De baan meet 3.70x 1.20 meter. Het kan naar 1.35 meter verbreed worden. Vermoedelijk komt de tafel op wielen, zodat ik die naar voren kan trekken en er aan de achterzijde bij kan.

Ik ga uit van drie ovalen die onderling door handwissels en kruisingen verbonden zijn. Er is een inhaalspoor en een opstelspoor. Er staan vijf treinen op de baan. Het achterste spoor gaat over een lage brug; de hoogte is 3 cm.

Het onderstaand ontwerp (zie foto) is gemaakt m.b.v. ?Anyrail?. Ik gebruik de gratis proefversie en kan dan met maximaal vijftig rail-items ontwerpen. Mijn ontwerp bestaat dus uit vier onderdelen (linksboven, rechtsboven, linksonder en rechtsonder). Ze zijn met ?Photoshop? provisorisch samengevoegd.

Als de baan op een tafel ligt, dan wil ik tussen de rails op de voorgrond perrons leggen. Scenery zal op mijn baan geen hoofdrol spelen.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is. Alvast dank voor het meedenken.

Petrus
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Hallo Petrus,

Ik heb je plan even overgenomen in Anyrail en je komt met de breedte niet uit. Ook heb ik de kruisingen vervangen door Engelse wissels om het wat leuker te maken en een keerlus mogelijk te maken. Ik voeg de .any toe. Deze kun je volgens mij wel laden in de demoversie. Extra voeg ik een .png toe.
Tevens heb ik wat 24172/24188 combies vervangen door de 24360. Is namelijk dezelfde lengte.
Ben nog aan het puzzelen voor een keerlus in de andere richting. Zou kunnen ten koste van lengte van je doodlopend spoor.
Re: Sint Petrusburg: baanplan
marklinmanus
gast

Re: Sint Petrusburg: baanplan
Kruisingen zijn veel goedkoper dan engelsewissels dus dat zou ik niet veranderen want vanuit je opstelspoor zijn alle sporen bereikbaar.
Als je na een bochtwissel gelijk met rechte rails begint komen je rails wel heel dicht op elkaar te liggen.
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Andere mogelijkheid. Wel eens met Herman, dat kruisingen goedkoper zijn.
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Weet je wat ook goedkoper is? Al die kleine passtukjes eruit gooien, die zijn namelijk niet bedoelt in de geometrie als passtukje op deze manier. Die zijn ca. 4 euro per stuk tegen 3 voor een normaal stuk. En een lang passtuk uit de slanke geometrie, dus een 24236 of 24229, is ook 4 euro.

Het is natuurlijk even zoeken, maar bij een oplossing met 5 passtukjes achter elkaar zou ik opnieuw gaan zoeken en des noods de hele bocht opnieuw opbouwen, opdat de boog wel knap uit komt en niet op 5 passtukjes. Overigens kan deze verbinding volgens Wintrack niet*. Dit is wat ik ervan maak in wintrack:



* in praktijk zullen waarschijnlijk beide passen door de speling in de railkoppelingen.

Groet,
Laurent
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Hallo Laurent,

In Anyrail kwam ik niet uit met de twee keer 24172. Maar ik ga jou ontwerp eens toepassen en kijken. Vanzelfsprekend is het goedkoper zonder pas-stukjes te werken en minder. Daarom had ik in het plan van Petrus al veel 24172/24188 combi's vervangen door de 24360.
Re: Sint Petrusburg: baanplan
marklinmanus
gast

Re: Sint Petrusburg: baanplan
Hoi,
Petrus heeft het over 3 ovalen, de binnenste rechtsom de middelste linksom en de buitenste is voor beide richtingen (althans daar ga ik van uit)
Nu worden er in de laatste ontwerpen keerlussen getoond waardoor er dan hele trajecten tegen het verkeer in wordt gereden.
Maar goed misschien lees ik het plan wel verkeerd.
Lees ik het plan goed dan kloppen jou stationsplein niet.
Buitenste ovaal heeft 2 sporen nodig om elkaar te kunnen passeren, vervolgens heeft het binnenste toegang tot 3 vrije sporen.
De middelste zal altijd moeten wachten tot dat het spoor vrij is wat ook voor de buitenste gebruikt wordt.
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Hallo allemaal,

Dan zou dit kunnen. Je kunt dan altijd voor het station van spoor wisselen. De twee Engelse wissels kun je vervangen door kruisingen (goedkoper), maar vergroten het speelplezier wel, net als de bochtwissels boven in de bochten.
Dit ontwerp is gebaseerd op de 135 cm. Als je kleiner wil dan de 6 24188, die in de bochten liggen eruit halen.
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Hallo Laurent,

Onderstaand is de uitkomst in Anyrail. Ik ga dit communiceren met Anyrail en ben benieuwd naar de uitkomst.
Re: Sint Petrusburg: baanplan
marklinmanus
gast

Re: Sint Petrusburg: baanplan
Citaat van: Gerrit-1959 op zondag 16 juli 2017, 09:46:12
Dan zou dit kunnen. Je kunt dan altijd voor het station van spoor wisselen.
Zat meer hier aan te denken
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Citaat van: PLMJ op zaterdag 15 juli 2017, 19:58:56
Voor een paar dagen terug ben ik gestart met een topic onder 'Modelbaanbouw' over mijn baan, genaamd Sint Petrusburg. Ik heb daar verteld dat de uitdaging waar ik voor sta is, om de baan van de grond op een tafel te krijgen. De opstelling zal semipermanent zijn, dat wil zeggen: baan en tafel moeten redelijk eenvoudig uit elkaar gehaald kunnen worden.

Petrus, begrijp ik hieruit dat je op dit moment al een baan hebt liggen?
Semipermanent; wanneer moet de baan weg en wanneer niet? Alleen met een verhuizing?
Staat de baan op zolder? of in een slaapkamer?
Dan moet je de segmenten niet te groot maken zodat ze door een trapgat kunnen.
Standaardmaten voor modulebakken zijn 120 bij 60 cm.

Citaat van: PLMJ op zaterdag 15 juli 2017, 19:58:56
De baan meet 3.70x 1.20 meter. Het kan naar 1.35 meter verbreed worden. Vermoedelijk komt de tafel op wielen, zodat ik die naar voren kan trekken en er aan de achterzijde bij kan.

Dat komt aardig overeen met jouw maten en dan zou je op 6 bakken uitkomen.

Citaat van: PLMJ op zaterdag 15 juli 2017, 19:58:56
Het onderstaand ontwerp (zie foto) is gemaakt m.b.v. ?Anyrail?. Ik gebruik de gratis proefversie en kan dan met maximaal vijftig rail-items ontwerpen. Mijn ontwerp bestaat dus uit vier onderdelen (linksboven, rechtsboven, linksonder en rechtsonder). Ze zijn met ?Photoshop? provisorisch samengevoegd.

Ik neem aan dat het photoshoppen bedoeld is om er een geheel van te maken?
En niet de opdeling in segmenten?
Ik gebruik voor het ontwerpen SCARM. Dit is een gratis programma zonder beperkingen.
In mijn baanplan zitten nu ruim 700 stukken rails.

Kruisingen of Engelse wissels. Kwestie van smaak en beschikbaar budget.
Persoonlijk vindt ik het voordeel van Engelse wissels dat je meer speelmogelijkheden creëert.

Henk
Re: Sint Petrusburg: baanplan
@ Laurent: Antwoord gekregen van David Hoogvorst: Ik heb zeer waarschijnlijk mijn toleranties te nauw staan. David heeft links en rechts in de bocht de aansluiting 0,25 graad gedraaid en het sluit. Dit is ook realistisch voor de echte baan, aangezien C-rail die ruimte geeft.
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Beste allen,

Gister mijn verjaardag gevierd. Vanmiddag tijd voor een reactie.

Top! Bijzonder hoe jullie met me mee willen denken, ik ben er blij mee. Ik lees de voorstellen met aandacht.

Ik zal eerst de vragen beantwoorden en daarna reageren op de ideeën:

@ Henk: De baan bestaat en ligt op de grond in mijn 'studeerkamer'. De baan ligt tegen de boekenkast in een nis. Ik moet de baan naar voren kunnen halen om bij de kast c.q. bij de achterzijde van de baan te komen indien die straks op een tafel ligt. Met semipermanent bedoel ik dat ik de baan redelijk eenvoudig wil kunnen afbreken en opbouwen als me dat zo uitkomt.
De baan modulair opbouwen is zeker mogelijk. Ik denk dan aan 4 segmenten van 1.85 x 0.60 meter (vurenhouten kastplank op een nog te ontwerpen onderstel).
Het photoshoppen was bedoeld om van het baanplan een geheel te maken. Ik zal Scarm eens uitproberen.

@ Herman: Ik vind jouw interpretatie interessant. Ik ga dat eens proberen. Nu rijd ik meestentijds als volgt: de buitenste ovaal is voor rechtsom (sneltrein), de middelste voor linksom (lokaal verkeer), het binnenste voor goederenverkeer. Het opstelspoor is voor een rangeertrein met telexkoppeling. Die 'friemelt' nu wat tussen alle sporen heen en weer. Het interesseert me wat jou tot je interpretatie brengt. Is dat ingegeven door het ?grootspoor??

@ Laurent: Tja! Ik ben op de bonnefooi begonnen met het verzinnen van een baan. Aanvankelijk zo spectaculair mogelijk, dwars door de kamer heen, langs alle hoeken en gaten. Kwam ik een stukje te kort, dan kocht ik dat bij. Nu zit ik met een doos overbodige R1 bochten en veel losse passtukjes. Het is ?Trial-and-error? leren. Was wel een plezierige periode: dan ging ik voor één passtukje naar de winkel en de volgende dag weer voor een ander. Die handelaar zal wel gedacht hebben: waar is die in hemelsnaam mee bezig?

@ Gerrit: De keerlussen vind ik interessant. Ik heb op de grond met één lus geëxperimenteerd, maar op een of andere manier zijn keerlussen weer uit het systeem verdwenen. Als ik de plannen bekijk word ik toch weer enthousiast. Voor nu kan ik de wissels uit de buitenste ovaal weghalen en ze uitproberen als keerlus. De Engelse wissels zijn duur en ze lijken me kwetsbaar in het gebruik, maar misschien vergis ik me in dat laatste. Boogwissels bovenin is voorlopig geen optie. Als de baan op een tafel ligt kan ik er niet bij en automatiseren is nog een brug te ver.

In alle geval, ik kan verder met het ontwerpen van de treintafel en het onderstel. Bovendien biedt het baanplan voor mij in de tijd die komt voldoende interessante uitbreidingmogelijkheden.

Allen, veel dank voor het meedenken en groet,

Petrus
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Petrus,

Engelse wissels zijn niet echt kwetsbaar. Ik heb er meerdere in gebruik op de vloerbanen, al jaren, en dat gaat nog altijd goed. Automatiseren kan je zo moeilijk maken als je wilt. Je kan ook gewoon de aandrijving met een kastje bedienen, dat het schakelt wanneer jij het wilt, gewoon met het handje. Dat is niet echt moeilijk (of liever gezegd, echt niet moeilijk).

Die periode herken ik wel. Had ik weer geld voor een wisseltje als tiener, kocht ik er weer eentje, met enkele stukjes rails, om het geheel weer kloppend te maken. Dat staat in schril contrast met het laatste jaar. Waar ik een jaar terug net 2 R3 stukken kocht, heb ik inmiddels R1 eigenlijk wel in de ban gedaan. :P Zo nu en dan gebruik ik nog wat, maar in het hoofdspoor allang niet meer. En iedere opbouw die ik doe is weer anders, als vloerrijder.

Groet,
Laurent
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Hallo Petrus,

Ook ik beschikt maar over een 50 euries per maand, dus schaf ook langzaam aan. Wissels wel gelijk met aandrijving en na twee wissels weer een paar decoders. Je staat versteld, wat je zoal vergaard. Volgens mijn spredsheet kan ik zo nog ruim drie jaar doorgaan. Dikke lol en genketen als weer iets digitaal werkt. En van bet vakantiegeld mag ik een loc kopen. Zo komt jan splinter door de winter.
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Beste allen,

Voortschrijdend inzicht, dus.

Na veel vijven en zessen zijn we geland bij onderstaand baanplan. Op dit moment voorzie ik alle wissels van een elektrische aandrijving. De baan ligt nog steeds op de grond. Soms komt de 'GVR' langs om een ontspoord karretje terug op de rails te zetten. Dan weer dondert er een boek uit de 'bibliotheek' die achter de baan staat en beschadigt de brug...

Voor enkele weken geleden bedacht ik dat ik in alle geval brede perrons wilde. Die liggen er nu. De D-trein met zeven wagons kan er makkelijk staan.

Van onder naar boven: twee perrons, het station en de brug.

Ik toon hier mijn baanplan in zijn huidige vorm met de volgende vraag: wie ziet nog een interessante toevoeging?

Bij voorbaat dank,


Petrus
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Hallo Petrus,

Misschien de wissels met kruiswissels wat meer naar links. Dan kun je het middenspoor als omloopspoor gebruiken. En onderin links hetzelfde. Zijn maar ideeën.
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Citaat van: Petrus op dinsdag 10 oktober 2017, 11:08:46

Van onder naar boven: twee perrons, het station en de brug.

Petrus

Hi Petrus, waar gaat de brug overheen en heb je voldoende spoorlengte om een hoogteverschil naar het niveau van de brug te realiseren?
Re: Sint Petrusburg: baanplan
@Petrus Zou het niet mooier zijn om de achterste 2 sporen in het midden van (metalen) bruggen te voorzien? Wellicht ook het 3e spoor schrappen en dan  rechts op de baan verschillende opstel/rangeersporen met evt een marklinkraan en goederenloods+ontkoppelrails oid voor meer speelmogelijkheden? :)
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Beste allen,

Dank voor meedenken...

@Gerrit: het rechtse paar wissels is inmiddels opgeschoven naar rechts. Ik probeer dat nu uit. Uitgerekend deze wissels hebben nog geen electronische aandrijving. Om ze om te zetten kruip ik er heen, maar dat komt goed. De opstelsporen vind ik in jouw voorstel te kort. Er staan twee korte goederentreinen opgesteld (loc met vijf wagons).

@Arjan: de brug is voorals nog een gimmick. Die gaat in mijn verbeelding over een ongedempt moeras en is slechts drie centimeter hoog.

@Flodder450: Het schrappen van het derde spoor (is dat de binnenste ovaal?) zet me aan het denken. Ik kan nog niet overzien wat me dat oplevert aan rangeermogelijkheden. Ik ga er mee aan de slag in A*rail.

Petrus
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Hallo Petrus,

Ik had de opstelsporen meer gezien als doorloopsporen voor een loc om een omloop te kunnen doen, aangezien dit in het stationsgebied was. Vandaar.
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Het is minder handig om de "brug" over het moeras pal achter het stationsgebouw te leggen.
Je hebt dan te weinig ruimte achter dit gebouw om een sfeertje te bouwen.
Ik zou die brug dus in het rechtsachter kwadrant (segment) plaatsen.

Als ik het goed begrijp, dan is de bedoeling om de baan in 4 segmenten op te bouwen.
Het is de vraag of het stationsgebouw nog net op past op het kwadrant linksvoor.

Stel dat je de segmenten per 2 opvouwbaar maakt (met een scharnier),  en dan rolbaar.
Je klapt ze per twee (links, rechts apart) in het midden naar boven, en rijdt er dan mee weg.
Dat kan handig zijn, bij ruimte gebrek. Rails en gebouwen lijm je dan natuurlijk  vast.

Stel je maakt zo'n constructie, dan zou een tweede verdieping erop best kunnen.
Maar niet bij dit ontwerp.
Re: Sint Petrusburg: baanplan
@Petrus, inderdaad, de binnenste ovaal
Ook wat jan22 zegt, door de brug op de huidige plek te plaatsen is er niet echt een mogelijkheid om daar wat te doen qua scenery
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg: baanplan
@ Jan Willem: Ik heb een tijdje op jouw rode kruis zitten turen. Dat gaf plots een geheel nieuw inzicht want zo gaan die dingen: wanneer ik een deel opklapbaar maak (zie bijgevoegde foto), dan is mijn probleem ook opgelost. Ik kan de tafel dan uit de nis rijden en kan overal bij. Daar ga ik over nadenken.

@ Gerrit: De hele Engelsman is een stukje naar rechts opgeschoven. Van het lange doodlopende spoor heb ik op jouw aangeven een omloopspoor gemaakt. Ik merk dat ik het spoor nauwelijks gebruik als dat doodloopt. (Het kost me anderhalve meter aan opstelspoor, tenzij ik nieuwe wissels aanschaf. Zometeen heb ik een baan met alleen nog wissels...)

@ Allen: De brug over het moeras is verplaatst naar het achterste spoor.

Dank en groet, Petrus

N.b.: Wordt vervolgd in het topic Modelbaanbouw\Sint Petrusburg
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Voortschrijdend inzicht is een groot goed. :thumbup:
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Van de week 12x gebogen rails-R5 (M*24530) aangeschaft en ingepast, afscheid genomen van nogal wat R1-bocht.
Besloten om toch een keerlus in te bouwen.
Rechtsonder geeft het stukje doodlopend spoor tijdelijk stabiliteit aan de buitenste ovaal; wie weet ooit een aftakking naar verre en vreemde oorden!

Achterin de brug over het moeras; rechts het goederenemplacement. Er is een derde perron verschenen. De plaatsing van het station is nog een probleem.

Het traject met de brug kan naar het midden van de baan verplaatst worden. Dan is de 'hondenbot' terug en dat biedt weer de mogelijkheid om straks, als ik besluit het geheel op een tafel te leggen, eronderdoor aan de achterzijde van de baan te komen. Dat deel van het tracé kan in dat geval onder de tafel verdwijnen; bij wijze van 'hoge snelheidslijn'. Of toch een schaduwstation...

Vooruit, verder.

En meedenken wordt beslist op prijs gesteld...

Met groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Petrus,

Volgens mij als door de keerlus gereden bent, kun jij volgens mij nog maar een kant op.

Ook vraag ik mij af wat de bedoeling is van de 2 kruisingen rechts. Een loc of wagon kun jij daar niet op kwijt.
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg: baanplan
@ Marco: Je hebt gelijk: één keerlus is niet zinvol. Ik heb er een toegevoegd. De kruisingen lagen er ter stabilisering van de buitenste ovaal. Een van de twee ligt nu in de keerlus.

N.B.: De keerlus was in dit draadje al eerder ter sprake. Die komen en gaan. Ik gebruik dit draadje tevens als een archiefje van alle plannenmakerij. Ik grijp terug op eerdere ideeën, dan weer stap ik er vanaf. Stilaan komen we ergens. Het laatste plan is altijd het beste totdat er twee nachten voorbij zijn.

Spelenderwijs ontstaat er een stationsplein met een station. Het bovenliggende perron zal een hek moeten krijgen aan de noordzijde, waar het smal is; alleen nog opstappen aan de zuidzijde van dat perronnetje!

Groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Bijgewerkt modelbaanplan

Een tweede Engelse wissel toegevoegd;
noordelijk perron is opgeheven;
brug verplaatst;
groen kader: eventueel verdiept aan te leggen tunnel of tunnelbak.

De twee meest noordelijke wissels staan standaard op rechtdoor, zijn niet voorzien van elektronische wisselaandrijving. Datzelfde geldt voor drie van de vier zuidelijke wissels. Die kan ik met de hand bedienen. De rechtsbovenste van de vier wordt elektrisch aangedreven.

Er zijn zes locomotieven op de baan. Twee personentreinen (lokaal, internationaal), twee goederentreinen (idem), een werktrein, een loc zonder wagons. Die staat vaak in de weg! Drie rijden, drie staan afwisselend stil.

En verder? Ik zit nog op mijn knieën, maar een tafel komt dichterbij. Ik zoek een adequaat onderstel. (Schragen? Zelf maken van aluminium steigermateriaal van de bouwmarkt? Ligt de baan eenmaal op de tafel, dan denken we verder over digitaal. We zullen zien.

Groet, Petrus


Re: Sint Petrusburg: baanplan
Waarom een onderstel? Zwevend kan ook. Zie mijn draadje: Dämmerunger Wald :D
Re: Sint Petrusburg: baanplan
 @citaat ben je net ervaring op aan het doen met solderen ...... krijg je een suggestie van een ?zwevend? tafelblad.  Kun je ook nog eens gaan lassen!  8o  :D
Re: Sint Petrusburg: baanplan
@ Arjan: Of laten lassen  :D
Re: Sint Petrusburg: baanplan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg: baanplan
@Arjan; @Gerrit: Horde genomen. 'Bij een Zweeds meubelmakers-bedrijfje een stevig onderstel laten lassen.' Ik wilde persé zwarte poten, maar ze hadden alleen wit, dacht ik. Enfin, mijn karretje volgeladen met die zware pakketten - tillen boven mijn macht - zag ik dat tien meter verderop toch zwarte poten lagen. Verdorie! Zowat mijn rug gebroken. Nu tevreden over tafel en baanplan. Ik kan gaan werken aan scenery en digitalisering. (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=67521.0)

N.B.: Dit draadje is klaar.

Petrus
Re: Sint Petrusburg: baanplan
 @citaat Mooi hoe je een einde breidt aan een draadje :-) De tafel in het andere draadje heb ik gezien inderdaad. Succes met de vervolg stappen.

[ o nee!!  En plaats ik zelf een berichtje in een afgehecht draadje!! ]   8o