Beste allen,
Gister mijn verjaardag gevierd. Vanmiddag tijd voor een reactie.
Top! Bijzonder hoe jullie met me mee willen denken, ik ben er blij mee. Ik lees de voorstellen met aandacht.
Ik zal eerst de vragen beantwoorden en daarna reageren op de ideeën:
@ Henk: De baan bestaat en ligt op de grond in mijn 'studeerkamer'. De baan ligt tegen de boekenkast in een nis. Ik moet de baan naar voren kunnen halen om bij de kast c.q. bij de achterzijde van de baan te komen indien die straks op een tafel ligt. Met semipermanent bedoel ik dat ik de baan redelijk eenvoudig wil kunnen afbreken en opbouwen als me dat zo uitkomt.
De baan modulair opbouwen is zeker mogelijk. Ik denk dan aan 4 segmenten van 1.85 x 0.60 meter (vurenhouten kastplank op een nog te ontwerpen onderstel).
Het photoshoppen was bedoeld om van het baanplan een geheel te maken. Ik zal Scarm eens uitproberen.
@ Herman: Ik vind jouw interpretatie interessant. Ik ga dat eens proberen. Nu rijd ik meestentijds als volgt: de buitenste ovaal is voor rechtsom (sneltrein), de middelste voor linksom (lokaal verkeer), het binnenste voor goederenverkeer. Het opstelspoor is voor een rangeertrein met telexkoppeling. Die 'friemelt' nu wat tussen alle sporen heen en weer. Het interesseert me wat jou tot je interpretatie brengt. Is dat ingegeven door het ?grootspoor??
@ Laurent: Tja! Ik ben op de bonnefooi begonnen met het verzinnen van een baan. Aanvankelijk zo spectaculair mogelijk, dwars door de kamer heen, langs alle hoeken en gaten. Kwam ik een stukje te kort, dan kocht ik dat bij. Nu zit ik met een doos overbodige R1 bochten en veel losse passtukjes. Het is ?Trial-and-error? leren. Was wel een plezierige periode: dan ging ik voor één passtukje naar de winkel en de volgende dag weer voor een ander. Die handelaar zal wel gedacht hebben: waar is die in hemelsnaam mee bezig?
@ Gerrit: De keerlussen vind ik interessant. Ik heb op de grond met één lus geëxperimenteerd, maar op een of andere manier zijn keerlussen weer uit het systeem verdwenen. Als ik de plannen bekijk word ik toch weer enthousiast. Voor nu kan ik de wissels uit de buitenste ovaal weghalen en ze uitproberen als keerlus. De Engelse wissels zijn duur en ze lijken me kwetsbaar in het gebruik, maar misschien vergis ik me in dat laatste. Boogwissels bovenin is voorlopig geen optie. Als de baan op een tafel ligt kan ik er niet bij en automatiseren is nog een brug te ver.
In alle geval, ik kan verder met het ontwerpen van de treintafel en het onderstel. Bovendien biedt het baanplan voor mij in de tijd die komt voldoende interessante uitbreidingmogelijkheden.
Allen, veel dank voor het meedenken en groet,
Petrus