Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Lantaarnpalen maken

Gestart door Peter.v.L zaterdag 15 juli 2017, 14:29:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lantaarnpalen maken
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Lantaarnpalen maken
Goedemiddag allemaal,

Vanmorgen een paar lantaarnpalen in elkaar gezet van wattenstaafjes, warmwitte leds, kerstbelletjes en krimpkous.....
omgerekend ?0,15 per paal en een hoop geduld.

https://youtu.be/hx4Zc_OmiBk

Tips? ik hoor ze graag.....
Re: Lantaarnpalen maken
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Lantaarnpalen maken
fantastisch simpel en creatief ten top.  :thumbup:
Re: Lantaarnpalen maken
-Peter:
Knap geknutseld met relatief eenvoudige onderdelen met een zeer mooi resultaat. :thumbup:
Re: Lantaarnpalen maken
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Lantaarnpalen maken
Dank voor jullie reacties, op mijn website vind je de onderdelen en waar deze te bestellen zijn.

https://umdasaltesagewerk.wordpress.com/2017/07/15/lantaarnpalen-maken-in-h0-schaal/
Re: Lantaarnpalen maken
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Lantaarnpalen maken
Hallo Peter,
Hoe eenvoudig kan het zijn, geweldig leuk en origineel bedacht. :arrow: :thumbup:
Fijn dat er een duidelijke materiaallijst bij zit.
Misschien kan je bij een volgend project ook de linkjes van de onderdelen erbij vermelden. ;)
Re: Lantaarnpalen maken
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Lantaarnpalen maken
Ha Cees,

Geen probleem hoor, ik zet alleen geen linkjes op mijn site..... ik kan ze wel even op het forum zetten:
Wattenstaafjes: Klik
Leds: Klik
Belletjes: Klik
De draad heb ik bij de modelhandelaar gekocht in de winkel.
De verf is van Rubens, pot gekocht bij de Hornbach Klik (ook een pot zwart gekocht), hier komt ook de krimpkous vandaan Klik. De verf had ik al gekocht voor de ondergrond en het maken van rotsen (verdund op gips).

Re: Lantaarnpalen maken
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Lantaarnpalen maken
Hi Peter, gelijk de bellen en leds besteld. Hoe voorzie je de lampen van stroom?
Re: Lantaarnpalen maken
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Lantaarnpalen maken
Henk,

Ik ben van plan de verlichting te voeden met een 12vdc voeding in een ringleiding om alle straatverlichting te schakelen, moet nog even kijken welke weerstand het beste resultaat geeft, vermoedelijk rond de 470 Ohm.
Een makkelijke manier om het te berekenen is met een weerstandcalculator als bijvoorbeeld deze: klik
Re: Lantaarnpalen maken
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Lantaarnpalen maken
Bedankt voor de snelle service Peter, de kerstklokjes zijn al besteld. :arrow: :thumbup:
Re: Lantaarnpalen maken
Lid sinds: 2014

offline
Re: Lantaarnpalen maken
Als alternatief voor wattestaafjes kun je ook styreen busjes gebruiken deze zijn in bijna alle maten te koop voor weinig is China :D
Heb zo zelf een combi pakket gekocht van buizen,koker en hoek profielen bosje van ongeveer 10 cm doorsnee en 30 cm lengte voor een euro of 18 incl verzenden.
Re: Lantaarnpalen maken
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Lantaarnpalen maken
Meteen de belletjes besteld - bedankt voor de link   :)
Ik had er al eerder naar gezocht met trefwoord "klokjes" , maar niks gevonden  B)
Re: Lantaarnpalen maken
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Lantaarnpalen maken
Leuk om te lezen dat er verschillende mensen meteen mee aan de slag gaan! :)
@Mark; ik had ze ook gezien maar twijfelde aan de kwaliteit, is deze goed?
Dan nog kunnen ze wat betreft de prijs niet tegen de wattenstaafjes op hoor  :D, per staafje net iets meer dan 7 cm, x200 stuks kom ik al gauw op een ruime 14 meter voor 1 euro, en nog lekker stevig ook.
Hoe kunnen ze het er voor maken  :)
Re: Lantaarnpalen maken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Lantaarnpalen maken
Dag Peter en andere geïnteresseerden:

Hier staat mijn beknopte beschrijving met foto's van de zelfbouw van een simpele parklantaarn.
Ook hier wordt o.a. dankbaar gebruik gemaakt van kunststof wattenstaafjes als basismateriaal.



Een overzicht van de door mij als Scratch Built toegepaste materialen is ook beschikbaar: klik

Groeten,

Erik.

Edit: foto met resultaat toegevoegd.
Re: Lantaarnpalen maken
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Lantaarnpalen maken
Net nog even andere kapjes besteld, eeens kijken of ik daar ook wat mee lan.
https://m.nl.aliexpress.com/s/item/32520545365.html?spm=a2g0n.search-cache.0.0.2e30b092OnO3b2
Re: Lantaarnpalen maken
Ben den Hollander
gast

Re: Lantaarnpalen maken
Zelf maken is leuk. Maar verschalen is altijd lastig en zo'n kerstbelletje van 1cm is m.i. veel te groot.

Gr, Ben.
Re: Lantaarnpalen maken
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Lantaarnpalen maken
Ik had de bel al kleiner geschuurd, naar een mm of 8, is in het echt een kap van ca 70cm. Ik ga nu kijken met 6 mm, is rond de 52 in het echt. Ik moet zeggen als je de kap zwart maakt lijkt hij minder groot hoor, optisch valt het allemaal reuze mee.
Re: Lantaarnpalen maken
Aliebengalie
gast

Re: Lantaarnpalen maken
Vind het  :thumbup: zoals je dit hebt aangepakt.

Je blijft altijd gissen naar de juiste maten.
Immers je ledje van 3mm is in het eggie ook veel kleiner als je het omrekent.
Buiten zijn de maten van de leds zijn ook divers , en het word steeds mooier. Van 1 cm a 2 cm in het vierkant tot 10x10 cm komen ook voor.

En die deksels zoals het belletje is , is echt zo gek nog niet , buiten komen je ze ook tegen met een ronding doorsnede van 1 meter.
De armaturen leveranciers maken tegenwoordig alles kwa model en vorm. Als de klant maar betaald.
En dat is in model niet anders.

Mvg: Alex Werkzaam bij de openbare verlichting in Rotterdam.
Re: Lantaarnpalen maken
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Lantaarnpalen maken
Ha Alex,

Dank je wel, die kleine kapjes heb ik besteld voor de variatie en voor lampjes aan gebouwen zoals de muur van het station.
Op de perrons wil ik een ander model maken, ik ben alleen nog op zoek naar een goedkope of zelfbouw vakwerk mast. Wellicht soldeer ik die van ijzerdraad.
Re: Lantaarnpalen maken
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: Lantaarnpalen maken
Hoi Peter,

Geweldige oplossing om mooie en solide lantaarns te maken.
Het lijkt zelfs eenvoudig om een "serieproductie" op te zetten.

Mocht je ideeen hebben voor nog filigraner uitvoeringen, overweeg dan voorbedrade smd-leds. Kun je ook buitenlantaarntjes mee maken.
Kijk hier maar eens; https://nl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS_20170719030317&SearchText=pre+wired+smd+led

Ik met zelf nog niet toe aan de lampenbouw, maar heb voldoende ideeen ervoor. Nog een tip; koop een miniatuur pijpenbuiger voor 2-3 mm messing. werkt super!!

Hartelijke groeten,
Harry
Re: Lantaarnpalen maken
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Lantaarnpalen maken
Hoi Harry,

Dank je voor de tips  :thumbup:
Ik ben eigenlijk ook nog niet overal klaar en toe aan de afwerking, maar af en toe een ander projectje is altijd leuk :)
Re: Lantaarnpalen maken
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Lantaarnpalen maken
Nieuwe kapjes nog niet binnen, maar wel een ander model in elkaar gefriemeld:

De verf was nog nat, en ik moet nog even oefenen met het oogjes buigen van een millimeter of twee  ;D
Meteen nog even wezen chinezen en een Arduino Uno clone besteld. Hiermee ga ik mijn dag/nacht regeling maken en worden de lantaarnpalen geschakeld.
De software draait al in een simulator, nu nog in het echt.....
Re: Lantaarnpalen maken
Aliebengalie
gast

Re: Lantaarnpalen maken
Best fraai Peter , niemand kan zeggen dat zoiets niet bestaat in het eggie zo hoor.
Had al eerder verteld dat je buiten echt van alles tegen kan komen , voor de monteurs die er naderhand bij moeten komen is het niet altijd je van het , maar merendeel zijn uitgevoerd met leds , en dus vrijwel onderhouds vrij. En is het stuk , dan word het vaak niet eens meer nagekeken als het te arbeid's intensief is , maar komt er gelijk een nieuwe op. Dus je kan eigenlijk ook in model van alles frutsen , als er maar licht uitkomt..... :D
En dat is in dit geval een heerlijk tijd verdrijf.....zolang je er maar plezier in beleefd.

Mvg: Alex
Re: Lantaarnpalen maken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Lantaarnpalen maken
Dag Peter.

Citaat van: Peter.v.L op woensdag 26 juli 2017, 21:02:24
... ik moet nog even oefenen met het oogjes buigen van een millimeter of twee

Wanneer je met een klein plankje en een zestal koploze spijkers een malletje voor het buigen van de draadjes maakt,
kun je eenvoudig  en voor iedere lantaarnpaal dezelfde afmeting en vorm creëren, zo ook de kleine oogjes :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Lantaarnpalen maken
Ik maak mijn lantaarnpalen volgens deze voorbeeld http://www.nproject.org/nl/lantaarnpaal-in-h0.html en maak op de zelfde wijze verlichting die aan de muur van een gebouw hangt. Erg simpel en goedkoop.
Re: Lantaarnpalen maken
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Lantaarnpalen maken
Die zien er ook supergaaf uit, die ga ik ook eens maken maar dan met de wattenstaafjes zodat de voeding van onder het bord komt.
Wellicht voor de show nog wel de kraaltjes gebruiken maar dan met draad waar geen spanning doorheen hoeft.
Re: Lantaarnpalen maken
Goed idee om simpel straatlantaarns te fabriceren. Bedankt voor het plaatsen :thumbup:

Ben meteen boodschappen gaan doen bij Ali :)