Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Draden aan k-rail solderen

Gestart door Peter R. donderdag 13 juli 2017, 21:46:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draden aan k-rail solderen
Lid sinds: 2006

offline
Draden aan k-rail solderen
Heren

Hoe soldeer ik melder draden en voedingen aan K-rail voor mijn draaischijf sporen

Misschien niet in juiste item

Groetjes
Peter R
Re: Draden aan k-rail solderen
-Peter:
Aan de raillasjes voor de voeding en terugmelding en aan de onderzijde (zwart metaal een beetje wegkrabben met een kleine schroevendraaier)
Re: Draden aan k-rail solderen
Inderdaad, solderen aan de raillassen is een optie.
Er is ook speciale soldeer om aan de railstaven te solderen. Het was verkrijgbaar via de site van MiWuLa, maar ook via Amazon  Duitsland. Tenminste zo kwam ik aan de juiste informatie over de soort soldeer en kon ik het bestellen.

By the way: leuk dat je iets van Dean Freytag in je avatar hebt staan. Ken je Bernard Kempinski's boek van Model Railroader over Steel Mills ook? Ik heb er veel inspiratie door gekregen voor mijn modelbaan.

Groet,

Peter
Re: Draden aan k-rail solderen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Draden aan k-rail solderen
Citaat van: Peter R. op donderdag 13 juli 2017, 21:46:01
K-rail voor mijn draaischijf sporen
Welke draaischijf?
Re: Draden aan k-rail solderen
Jan Willem

De marklin draaischijf met PiCommI besturing
Met PC aangestuurd via Windigipet

Groetjes
Peter R.
Re: Draden aan k-rail solderen
Ben den Hollander
gast

Re: Draden aan k-rail solderen
Je kunt als je gebruik maakt van S39 RVS direct aan de spoorstaaf solderen. Niet te verwarren met de standaard S39.

Werkwijze: oppervlak vetvrij maken, speldenpuntje S39 RVS aanbrengen, draad en spoorstaaf vertinnen, samenbrengen met een goed hete bout. De las maak je daarna schoon met wat wasbenzine en een tandenborstel.

Het metaal van K-rail is hetzelfde als van Sommerfeldt bovenleidingmasten. Het alternatief voor S39 RVS is soldeerolie van Sommerfeldt. Ook daarvoor geldt: zeer spaarzaam aanbrengen en reinigen na solderen.

http://www.locdepot.nl/bovenleiding/sommerfeldt/algemeen2013-07-07-16-26-549/082-soldeerolie-detail

Gr, Ben.
Re: Draden aan k-rail solderen
Ben

Ik ga zo naar de Praxis S 39 RVS halen

Peter

Het boek The History, Making and Modeling of Steel Door Dean A. Freytag
Was mijn tweede boek van mijn Steel Mils en Railroads boeken verzameling
Het boek Steel mills van Kempinski heb ik ook
Hier op ben ik 10 jaar geleden getipt via het 3railforum

Groetjes
Peter R
Re: Draden aan k-rail solderen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Draden aan k-rail solderen
Ik gebruik een Dremeltje om ietsjes weg te schaven van de spoorstaaf.
Beetje zuurvrij soldeervet en gewone soldeer (geen loodvrije) met harskern.
Draad voor-vertinnen en een extra lang stukje (gekleurde)isolatie eraf halen (dan zie je de kleur niet tussen de bielsen)
Kort en krachtig met hete bout solderen (gebruik een 40W bout)

groet
Harald
Re: Draden aan k-rail solderen
Citaat van: Haradigi op vrijdag 14 juli 2017, 11:42:55
Draad voor-vertinnen en een extra lang stukje (gekleurde)isolatie eraf halen (dan zie je de kleur niet tussen de bielsen)


Hierbij oppassen dat je de draad niet in contact brengt met de onderliggende metalen mat die de puko's van stroom voorziet.
Ook al gehad en je zoekt je helemaal klem naar de kortsluiting !!

Re: Draden aan k-rail solderen
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Draden aan k-rail solderen
@citaat Oplossing van Harald: zo heb ik het ook bij mijn Z-rails gedaan. Met een kleine vijl een stukje opruwen. Soldeerbout op 290 graden en kort solderen (rail in een derdehandje om de warmte af te voeren, anders smelten de bielzen). Zit prima.

Groet, Paul
Re: Draden aan k-rail solderen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Draden aan k-rail solderen
 @citaat :thumbup:
Re: Draden aan k-rail solderen
Hoi,

Bij K-rails soldeer ik de draden aan de raillasjes. Eerst even voor-vertinnen. De +draad soldeer je eenvoudig aan de metalen stripjes (onderzijde beide uiteinden K-rail ) waar ook de vier contactpuntjes aanzitten.
Re: Draden aan k-rail solderen
-Peter:
Nog een mannier om je K-rails van spanning te voorzien is de massadraad van 0.20 mm te vertinnen over een lengte van +-30 mm en tussen de rail en de bedding van binnen naar buiten doorduwen.
Dan over de dwarsligger terug naar binnen duwen, vevolgens terug oven de dwarsligger gaan en terug onder de spoorstaaf duwen, zodat er een ringetje ontstaat dat je aan elkaar kan vast solderen.
Dit is mogelijk omdat er tussen de bedding en de spoorstaaf ongeveer één mm ruimte is.
Dit systeem heb ik op 90% van mijn baan toegepast met suc6.
Ook zo toegepast voor de terugmeld draad indien nodig.
K-rails zijn van de fabriek al elektrisch gescheiden, en hoeven niet geknipt te worden.
Re: Draden aan k-rail solderen
Ben den Hollander
gast

Re: Draden aan k-rail solderen
Dat wordt er bepaald niet mooier op Jorg. Zo moeilijk is een draadje solderen toch niet?

Gr, Ben.
Re: Draden aan k-rail solderen
-Ben:
Eens het ballast is aangebracht zie je er bijna niet meer van, dan is het even lelijk als een draadje aan de zijkant van een raillasje solderen, en na 1500 draadjes gesoldeerd te hebben op mijn baan weet ik wel hoe het moet.
Re: Draden aan k-rail solderen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Draden aan k-rail solderen
Ik pruts wel eens wat af aan K-rail slanke wissels, en zo bleek me op een dag dat je een koperdraadje of een naald van 0,6 of 0,7 mm klemvast kunt zetten tussen biels en spoorstaaf. Dat is bij slanke wissels, slanke engelsmannen en slanke kruisingen best handig. Je kunt dan massa of prik toevoegen aan stroomloze stukjes, net hoe het uitkomt.
En toevallig had ik nog wat oud telefoondraad (even de omhulzing eraf), en de kern paste precies.
Niet iets om een hele baan mee te doen, maar voor een draaischijf lijkt me dat ook niet verkeerd.
Nix solderen, gewoon klemvast erin schuiven.